Trädgårdsmat

Yo! Bortglömda frysfynd längst in i skrymslena: två liter flädersaft och en liter prima äppelmos med kanel! Den senare från hösten 2015. :D

= saft så det räcker fram till 2017 års produktion, och mos så det räcker till frukostgröten åtminstone en månad framåt. :banana: Gör jag sylt på de frysta vinbären, så räcker det fram till det är dags för årets vinbärsskörd också. :up:
 
Vi har faktiskt ingen kirskål :D. Men när jag läser om vad ni gör med den blir jag nästan lite sugen. Men det är nog inget jag ska ta in i trädgården med flit...

Den är god men ack sprider den sig foorrt. En del butiker har den krukodlad. Som sallad, tinjan o liknade för att äta.
 
Blev förvånad över vad mycket som är kvar hos mina föräldrar från förra året (och säkert året innan). Inlagd gurka och rödbetor i mängder. Äppelmos. Sylt på jordgubbar, rababarber, lingon. Många konstiga marmelader på morötter och chili m.m.

Uppdrag rensa skåpen och frysen inför säsongen! Stort tips att testa att göra olika marmelader på konstiga kombinationer om man inte vet vad man ska göra av allt grönt och skönt, det kan bli oväntat gott. Gröna tomater blir finfin marmelad.

Har ännu inte ätit något av årets primörer. Men första skörden brukar alltid bli till en ängamatssoppa, det är en av de bästa skördemiddagarna för mig.
 
Dagens lunch: kyckling, vitlök och kirskål. Serveras med risotto.
wp-1492518203362..jpg
 
Det blev faktiskt trädgårdsmat till middagen. Pytt i panna med morot och potatis från landet (eller ja, jordkällaren ;)). Där till broccoli, paprika, vitkål, vitlök, padronchili, stark korv och bacon. Mumsmums. En vacker dag kan man kanske äta det mesta i den rätten från trädgården. :)
 
Kvittenmarmelad till frukostmackan
Tomatsoppa till lunch
Bakade squashbröd på eftermiddagen
Linser med egen purjolök till kvällsmat
Är lite sugen på godis-äppelmos nu (med mandel och amaretto...)

Kul dag, något eget till varje mål!
 
@dobbis : 1) det är roligare att använda saker än att bara rensa och kasta bort/låta det vissna/ruttna
2) det är gratis
3) nässlor och kirskål är bland de tidigaste primörerna man kan hitta färska, innan något hemodlat typ spenat/sallat hunnit komma igång
4) det är nyttigt. Nässlor innehåller mängder med c-vitamin, mineraler och annat hälsosamt
5) det är gott! (i alla fall nässlor då, jag jobbar ännu på kirskåls-tillvänjningen men är mer skeptisk där)

(Varför äter man INTE ogräs? :confused: )
 
Inser att jag bör tillaga lite av all eländig kirskål.... såg perfekt ut till pastarätter istället för spenat.
 
Idag var jag på mässa och provsmakade (bland annat) torkad rabarber och torkad pumpa. Båda två var överraskande goda! Dock ej osötade och nu undrar jag hur man bäst söta frukt som ska torkas? Kokar man en sockerlag och lägger in bitarna i först?
 
Späd humle ska påminna om sparris i konsistens och möjligen vagt smak. Inte provat det själv. Finns annars vildsparris i Sverige och "förvildad" frösådd sparris om man har riktig tur. Havrerot (senare på säsongen) har rötter som förvisso är rätt små. Men om man tar osthyvel och hyvlar tunna skivor och steker i smör och toppar med salt, så smakar det som bacon.
 
Blev förvånad över vad mycket som är kvar hos mina föräldrar från förra året (och säkert året innan). Inlagd gurka och rödbetor i mängder. Äppelmos. Sylt på jordgubbar, rababarber, lingon. Många konstiga marmelader på morötter och chili m.m.

Uppdrag rensa skåpen och frysen inför säsongen! Stort tips att testa att göra olika marmelader på konstiga kombinationer om man inte vet vad man ska göra av allt grönt och skönt, det kan bli oväntat gott. Gröna tomater blir finfin marmelad.

Har ännu inte ätit något av årets primörer. Men första skörden brukar alltid bli till en ängamatssoppa, det är en av de bästa skördemiddagarna för mig.
Det måste vara jättevanligt att sylt, marmelad och inläggningar blir över. Jag hittar decenniegamla burkar ibland. Oftast är både skördeivern och experimentslusten större än vad som riktigt motsvarar behoven. Det är en deppig aspekt av det hela, tycker jag, och numera anstränger jag mig för att inte koka sylt som om jag hade ett regemente att utfodra.
 
Det måste vara jättevanligt att sylt, marmelad och inläggningar blir över. Jag hittar decenniegamla burkar ibland. Oftast är både skördeivern och experimentslusten större än vad som riktigt motsvarar behoven. Det är en deppig aspekt av det hela, tycker jag, och numera anstränger jag mig för att inte koka sylt som om jag hade ett regemente att utfodra.
Ja, min mor började förpacka sylten i små burkar efter att vi barn flyttat ut. Nu brukar iaf en öppnad burk hålla tills den är slut. Små sexkantiga burkar, tomatsåsburkarna från färdiga pizzakit och burkar från salsasås är perfekt. :up: Men experimentlusten, och skördelusten, den infaller ändå, trots att inte ens orken finns. :p
 
Jag tycker nog för övrigt det är roligare att koka upp frysta jordgubbar och göra kräm eller använda varma till glass, än att äta en massa jordgubbssylt. Det är ju nästan bara till pannkakor, eller enstaka gröt, som sylten åker fram. Men är man uppvuxen på hemmagjord sylt och mos så tar det faktiskt mycket emot med köptesylt, så vid de där enstaka tillfällena är den ju ändå väldigt viktig. Men man märker inte hur mycket man uppskattar det hemgjorda förrän man är nödgad att inhandla sylt, som knappt innehåller några bär.
 
Bra fart på trädgårdsmaten/ogräsmaten denna vecka!

Först: nässelsoppa med kokt ägg. Blev lite överdosering av nässlorna sett till proportionerna, ska späda med mer creme fraiche i återstående portioner.
Sedan: Daal palak a la kirskål (och lite rester av förvällda nässlor). Riktigt lyckat! Klart bästa kirskålsexperimentet hittills. Kirskålen fyllde ut och gav som de säger i Sveriges mästerkock "textuuuuur" men höll sig i bakgrunden smakmässigt bland kokosmjölk, krossade tomater, ingefära, chili och andra kryddor + röda linser.
Och till sist: torskrygg med nässelpesto. Den senare gjord med solrosfrön, vitlök, lite pressad citron och olivolja. Också mkt trevligt och fräscht!

Nu har jag läst någonstans att man skulle kunna tillaga späda skott av rallarros ungefär som sparris. Och det råkar växa ett litet bestånd cirka femton meter utanför dörren. Jag förväntar mig inte någon smaksensation, men är så pass nyfiken att jag kanske testar ändå. Hittade samtidigt bild på saft av rallarros, med en fantastisk rosa färg. Men det får dröja lite till!
 
Idag var jag på mässa och provsmakade (bland annat) torkad rabarber och torkad pumpa. Båda två var överraskande goda! Dock ej osötade och nu undrar jag hur man bäst söta frukt som ska torkas? Kokar man en sockerlag och lägger in bitarna i först?
Jag brukar göra rabarberremmar. Mixar rå rabarber med ett par dadlar och ev ingefära, kanel eller annan smaksättning. Brer tunt på bakplåtspapper och torkar i ugnen med luckan på glänt eller i ett soligt fönster. Klipper i bitar eller remmar, det blir som kola. Pumpa brukar vi torka osötad i tunna bitar, blir gott!
 
Bra fart på trädgårdsmaten/ogräsmaten denna vecka!

Först: nässelsoppa med kokt ägg. Blev lite överdosering av nässlorna sett till proportionerna, ska späda med mer creme fraiche i återstående portioner.
Sedan: Daal palak a la kirskål (och lite rester av förvällda nässlor). Riktigt lyckat! Klart bästa kirskålsexperimentet hittills. Kirskålen fyllde ut och gav som de säger i Sveriges mästerkock "textuuuuur" men höll sig i bakgrunden smakmässigt bland kokosmjölk, krossade tomater, ingefära, chili och andra kryddor + röda linser.
Och till sist: torskrygg med nässelpesto. Den senare gjord med solrosfrön, vitlök, lite pressad citron och olivolja. Också mkt trevligt och fräscht!

Nu har jag läst någonstans att man skulle kunna tillaga späda skott av rallarros ungefär som sparris. Och det råkar växa ett litet bestånd cirka femton meter utanför dörren. Jag förväntar mig inte någon smaksensation, men är så pass nyfiken att jag kanske testar ändå. Hittade samtidigt bild på saft av rallarros, med en fantastisk rosa färg. Men det får dröja lite till!
Det är ju roligt att testa en gång i alla fall. Annars är nog min upplevelse av de otaliga vilda växter som sägs likna sparris i smaken, att de är rätt hopplösa. Jag tänker på rallarros, kaveldun, humle med flera. Helt ok i kristid, typ. :p
 
Inga stora förhoppningar som sagt. :D Utan mer ett experiment innan jag försöker gräva bort beståndet rallarros utanför logen (förhoppningsvis för gott, det får räcka med att de växer utanför ridbanan).

Hade det verkligen smakat som sparris, eller varit väldigt gott på något annat sätt, så hade det sannolikt varit mer ramslöks-hype också över rallarrosens skott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp