Trädgårdsmat

I serien "Lillgrådis äter diverse ogräs" har vi idag nått fram till: rallarros. Späda skott på någon decimeter kapades vid marken, förvälldes ett par minuter och konsumerades sedan som en liten förrätt tillsammans med olivolja och flingsalt. Rallarrosen erbjöd ett trevligt tuggmotstånd och en inte oangenäm smak. Men kanske inte så påtaglig smak heller, utan mer en utfyllnad för den som vill hitta sig något ekologiskt, grönt och gratis att lägga på sin lunchtallrik.

Som huvudrätt serverades ytterligare en portion av kirskåls-daalen. Någon efterrätt blev det inte denna gång, men rabarberpajen är inte långt borta nu. :d
 
Jag gjorde små Pide-båtar med spenat och fetaost häromdagen. De var hur goda som helst! I höst ska jag sätta spenat i varenda pallkrage som sista åtgärd i trädgården tror jag.

En god äppelkaka på frysta äpplen från i fjol har det också blivit. I idag grillade vi lite mer avancerat än annars och nyttjade chili och purjo ur frysen, samt diverse kryddor.
 
Det upphittade flädersaftsförrådet sjunker snabbt i takt med varmare dagar. Men rabarbern får växa till sig lite till, så blir det lagom med en omgång rabarbersaft som övergång till fläderskörden 2017.

Förrådet av rabarber från 2016 har för övrigt genererat rabarbermarmelad med iblandat lakritspulver som håller sig fint ännu, idag till frukostbrödet. Lite extra lyxfrukost med äggröra, färska spenatblad och ostmacka med rädisor.
 
Det upphittade flädersaftsförrådet sjunker snabbt i takt med varmare dagar. Men rabarbern får växa till sig lite till, så blir det lagom med en omgång rabarbersaft som övergång till fläderskörden 2017.

Förrådet av rabarber från 2016 har för övrigt genererat rabarbermarmelad med iblandat lakritspulver som håller sig fint ännu, idag till frukostbrödet. Lite extra lyxfrukost med äggröra, färska spenatblad och ostmacka med rädisor.

Jag avser att äta leverpastejmacka med ärtskott och rädisor imorgon!
 
Premiärskörd från årets potatisodling. :love: Samma dag som jag tänkte försöka få ner de sista sättorna, satsar på en lång potatissäsong i år. :D Även premiärskörd från dillodlingen och inte premiär men dock skörd också av gräslök och fräsch sallat (som mest gömmer sig under biffen och tzatsikin).
FullSizeRender%201_zpsulnfp7uw.jpg
 
Alltså färska sockerärtor som färdats från Kenya under några dygn, eller färska sockerärtor som skördats för tio minuter sedan och färdats 25 meter in i köket? Ekonomiskt stöd till Kenya i all ära, men det senare SÅ orimligt gott, så trots en rejäl skörd gick allt åt till njutbar kvällsmat i nyförvällt skick. Med flingsalt och olivolja.

Nu blommar även flädern, så det har blivit dags att fylla på saftförråden. Och det ordentligt!
 
Späd humle ska påminna om sparris i konsistens och möjligen vagt smak. Inte provat det själv. Finns annars vildsparris i Sverige och "förvildad" frösådd sparris om man har riktig tur. Havrerot (senare på säsongen) har rötter som förvisso är rätt små. Men om man tar osthyvel och hyvlar tunna skivor och steker i smör och toppar med salt, så smakar det som bacon.
Jag är nu lite petig och vill påpeka att det heter haverrot ifall någon vill googla växten.
 
Dags för att peta upp den här tråden! Jag drunknar i chili - god chili! En del ska frysas in, en del ska torkas, men jag vill också göra chilisås som kan användas som kryddning av maten. Är det någon som har något bra recept? Gärna recept på sambal oelek som håller hyfsat länge.

Jag håller annars som bäst på att laga storkok och matlådor på min skörd. Squashlasagne, squashbiffar och paj med mangold och rödbetsblad blev det igår.
 
Dags för att peta upp den här tråden! Jag drunknar i chili - god chili! En del ska frysas in, en del ska torkas, men jag vill också göra chilisås som kan användas som kryddning av maten. Är det någon som har något bra recept? Gärna recept på sambal oelek som håller hyfsat länge.

Jag håller annars som bäst på att laga storkok och matlådor på min skörd. Squashlasagne, squashbiffar och paj med mangold och rödbetsblad blev det igår.
Recept på pajen?
 
Recept på pajen?

Åh, det var egentligen inga konstigheter. Jag gjorde drygt 1,5 sats pajskal av Latmajas pajdel (se Anna Bergenström). Till fyllningen fräste jag två stora lökar tillsammans med mycket mangold och rödbetsblast (ungefär fördelningen 1/3 mangold och 2/3 rödbetsblast) och kryddade med salt och peppar. Det lade jag i pajskalet tillsammans med en tärnad fetaost och hällde sedan på helt vanlig äggstanning i mängd som passade pajskalet. Äggstanningen hade jag kryddat med färsk klotbasilika, timjan och oregano i ganska rikliga mängder. In i ugnen tills det blev färdigt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp