Bukefalos 28 år!

Träna muskler som stabiliserar knäna?

MissFideli

Trådstartare
Abbie har tappat en hel del muskler nu under tiden hon har haft problem med ögonen. Det har resulterat i att hennes knän blivit ostabila=inte bra.
Tyvärr bor jag litet (52 kvm) och med parkett, vilket är halt och katterna springer nästan ingenting numera :(
Det är ju britter det handlar om, dvs inte mycket hopp och skutt heller och av nån underlig anledning blir det mest bakdelsvändningar på katterna och ett himla springande på mig när vi leker :confused: :angel:
Hur för man över träningen på katterna istället för att jag springer runt dom? Jaga råttor är intressant i ungefär 2 vändor. Sen är det jag som får springa och Yoga som kastar :grin: Laserpekaren funkar till och från, liksom vippan jag dammade av idag och har fått dom att leka lite med.
Men vad är bra träning för Abbies knän? Funderar på att sätta upp maten på köksbordet (jag äter aldrig där) så dom får hoppa upp och ner för att äta. Yoga kan jag gå promenader med ute, Abbie går inte lika bra i koppel och jag är feg när det gäller nyheter med henne med tanke på den där j*kla herpesen.
Knäna är alltså ostabila, har viss artrosbildning och min vet som kan det där ville sätta henne på kanske livstids Metacam (hon klarar den magmässigt) och mer träning. Ingen operation nödvändig i dagsläget. Hon har dubbelsidig medial patellaluxation.
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Mina monster älskar sådana små skumgummibollar. Det bästa med dem tycker jag är att de studsar. Jag brukar "kasta" dem så att de studsar en eller två gånger och sedan landar någonstans t.ex i soffan. Kissarna älskar att få dyka i soffan eller sängen efter de där bollarna. Jag har en hel drös så att jag kan kasta flera innan jag måsta gå och samla upp dem igen.

Annars tycker jag det låter som en bra idé att placera maten på bordet. På så sätt blir det ju i alla fall några skutt varje dag.
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Kom och tänka på en sak till... Har du bott där du bor långe? De kanske vänjer sig vid parketten? Våra tyckte iockså att det v ar lite läskigt i början (när vi flyttade dit vi bor nu) men numera så har de lärt sig att utnyttja det. Speciellt min ena hankatt som har glidtacklingar lite som sin specialitet :)
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Tack för tips! Ska gå igenom djuraffärerna ordentligt närmaste tiden. Vi (jag och katterna) har bott här sen mars i år, så lite nytt är det. Dom har varit ute på uteplatsen hela sommaren, men nu börjar det bli för kallt och jag tror dom har lite tråkigt. Absolut möjligt att det är en vanesak, kanske har en liten ökning spring infunnit sig senaste tiden :D Men dom drog flera race om dan förr, nu nästan aldrig :(
Yoga halkade in i TV-skåpet och gjorde sig lite lätt illa en gång, så jag förstår om hon är rädd.
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Jag köper mina på ÖoB. Ligger 4st i en paket för typ 15kr. Ska vara de som är ganska så mjuka för de kan kissarna dessutom enkelt bära runt på vilket mina uppskattar. Sen har de ju en tendens att gå åt. Inte alltid som man orkar leta upp alla :angel: Sen brukar man hitta en hel hög när det är städdax.

Det tog nog ett rejält tag innan våra började förstå finessen med parkett. En och annan sladd rakt in i grejer blev det. Därför är det extra bra att kasta bollarna upp på något som är mjukt, då vet kissarna att det är ok och krasha och de vågar busa fullt ut. I alla fall verkade mina tycka det.

Våra kissar älskar även bonussonens bilbana. Om du inte har någon kanske du kan låna en som aktiveringshjälp :D
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Ett stort och stabilt klösträd!
Här är det största som mamma har till sina katter. 4 skogisar varav hankatten väger 8 kg så trädet tål en hel del :D

081225%20Klostrad%203.JPG
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Jag tycker att du först och främst ska ta kontakt med någon som är duktig på rehabilitering och kolla vilken slags träning som är lämplig. Veterinären bör ju kunna säga vilken slags rörelser som är viktiga.

Nu vet jag inte mycket om knän tyvärr, men jag vet att armbågar mår bäst av "lyft", dvs kliva över cavaletti (det gjorde vi med hunden!), gå uppför i trappor osv men slits av att springa fort på platten samt utför.

Vår katt har inga såna problem, däremot är han lite lat och därmed överviktig och det i kombination med hans hjärtfel är ju inte så bra. Honom har vi lurat att springa mycket i trappor, han är inte så förtjust i att hoppa men vi har gjort så att han alltid kan mellanlanda för att uppmuntra honom att hoppa, han är idag normalviktig :bump:
När vi bodde i lägenhet kunde man gå ner i källargångarna kvällstid när det var lugnt där och köra bollkastning, cementgolvet var halkfritt och man fick en raksträcka på typ 50 meter mellan två dörrar.

Men, som sagt, jag skulle börja med att fråga veterinären om vilken slags röerlser som är bra resp bör undvikas.
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Som sagt, det är britter. Dom klättrar inte gärna. Har ett högt träd, men enbart de nedre delarna används.
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Taz har ju opererats för patellaluxation som du vet och veterinären sade att det var jättebra för knäna att vi var ute och promenerade med honom mycket men det verkar ju inte passa Abbie.
Annars så är det bra motion att kasta maten en bit i taget istället för att bara ställa fram en skål, de får jaga sin egen mat och blir stimulerade, detta fungerar sämre vid fri tillgång men med lite extra godbitar kanske man kan få dem att springa av sig ändå?
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Det kan passa Abbie, men jag vet inte hur mycket sån stress (aldrig gått i koppel, haft sele en gång) jag vågar utsätta henne för nu när hon precis verkar börja hämta sig. Abbie är skitsvår gällande godbitar, det enda hon gillar är yoghurt och det är ju lite svårt att kasta :p
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Haha, får göra det :D
Hade främmande i går kväll, hon blir alltid sprallig när jag har främmande? Får se till att ha främmande här oftare :idea:
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Gillar hon att bada, kanske kan få henne och simma i djurbassäng. eller tappa upp vatten i badkaret.
 
Sv: Träna muskler som stabiliserar knäna?

Som jag skrev tidigare har hon dragits med rätt kraftiga herpesutbrott under nästan 6 månader. Att ta henne till en djurbassäng är absolut inte aktuellt. Bada klarar hon, men tyvärr klarar inte hennes mamma av att Abbie badar så det får också vara. Yoga känner inte igen Abbie efter bad och det tar drygt 2 dygn innan dom är kompisar igen. För mycket stress för Abbie med andra ord. Yoga och herpesviruset ställer till det väldigt i detta fall, annars hade jag gärna simmat henne och gått på andra träningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

  • Olika sätt i olika länder
  • Nybörjarponny!
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp