Träna hästens balans?

Oblicaja

Trådstartare
Hej! Min häst har sjukt dålig balans så kan knappt rida på henne (unghäst), någon som har tips på balansövningar?
Stretchövningar är också välkomna då hon är väldigt ojämn.
 
Hej! Min häst har sjukt dålig balans så kan knappt rida på henne (unghäst), någon som har tips på balansövningar?
Stretchövningar är också välkomna då hon är väldigt ojämn.

Om det är så knepigt att det knappt går att rida skulle jag vänta. Hur gammal är den? Tömkörning över skrittbommar och lite längre promenader med mkt uppför/nerför? Är den nyss inriden brukar man ju skritta, trava och ev galoppera om den känns klar och sen släppa på lite bete att växa till sig så brukar det vara en annan häst till höstkanten.

Är den lite äldre skulle jag rida ut i skog och mark tills den är stadig så man inte stör balansen med en massa volter innan den känns ok med det.
 
Hur ung är den och när red du in den? Hur länge har den varit inriden?

Jag skulle vara orolig och den varit inriden i ett halvår och den fortfarande är obalanserad. Är den inriden för en vecka sedan kan du få vänta länge innan den är balanserad. Tyngdpunkten hamnar ju nästan 1 meter högre upp än vanligt och det tar tid att väga upp för en del hästar.
 
Undrar också hur länge den är riden? Tömkör över bommar alt upphöjda bommar. Klättra i skogen är nyttigt. Sen är ju frågan hur balanserad är du som ryttare ?
 
Hej! Min häst har sjukt dålig balans så kan knappt rida på henne (unghäst), någon som har tips på balansövningar?
Stretchövningar är också välkomna då hon är väldigt ojämn.

Spontant får jag varningsklockor. En unghäst ska inte vara väldigt ojämn.
Utöver att om den har så dålig balans att den knappt går att rida så funderar jag på om den är klar att ridas på eller igen(speciellt med tanke på ovanstående): om den är riktigt fräsch. Jag tycker nog att man hellre skulle kolla en sån häst "en gång för mycket" hos vet.
 
Hur ojämn menar du?

Angående balansen, min är inte inriden men jag är glad att jag väntat till sommaren nu och att man inte red in han tidigare. Han kom till mig som 4 åring och bara dessa 10 månader har hans balans blivit så mycket bättre! Förr kunde han knappt galoppera för att han var så ostadig, han hade ingen koll på sig själv osv. Nu gör han galoppombyten i hagen, hoppar över diken (fortfarande en balansfråga där dock...), kan stå och bli skodd utan problem (förr tyckte han det var hemskt obehagligt, speciellt bakbenen. Han kunde inte balansera sig själv) och överlag har man växt i sig själv. Han kan till och med trava runt med luftiga steg och likna en snygg häst en kort stund. :cool:
 
Måste svara som föregående :) visst en unghäst är obalanserad och omusklad, då är det ju superviktigt att du som ryttare är rakriktad och jättestark i dig för att få hästen balanserad, vill inte låta elak men låter som att du behöver stärka dig själv och sitta mitt över hästen :)
 
Hur ojämn menar du?

Angående balansen, min är inte inriden men jag är glad att jag väntat till sommaren nu och att man inte red in han tidigare. Han kom till mig som 4 åring och bara dessa 10 månader har hans balans blivit så mycket bättre! Förr kunde han knappt galoppera för att han var så ostadig, han hade ingen koll på sig själv osv. Nu gör han galoppombyten i hagen, hoppar över diken (fortfarande en balansfråga där dock...), kan stå och bli skodd utan problem (förr tyckte han det var hemskt obehagligt, speciellt bakbenen. Han kunde inte balansera sig själv) och överlag har man växt i sig själv. Han kan till och med trava runt med luftiga steg och likna en snygg häst en kort stund. :cool:
Uppdatering; Min häst suger på att trava med ryttare på. Ingen balans alls med ryttare på ryggen. Som tur nog är så har hon som rider in honom bra balans och som Hannis säger så kommer balansen komma med tiden så länge ryttaren kan balansera upp honom nu i början. :up:
 
Uppdatering; Min häst suger på att trava med ryttare på. Ingen balans alls med ryttare på ryggen. Som tur nog är så har hon som rider in honom bra balans och som Hannis säger så kommer balansen komma med tiden så länge ryttaren kan balansera upp honom nu i början. :up:
Jag blir jättenyfiken på att veta mer :)
Hur gammal är den, vad är det för sort?
Hur mycket är den tränad/riden och hur?
Min kallblodskorsning var länge väldigt okoordinerad, typ till han var fyra år, jag tror att det som hjälpte var att vi började arbeta mycket från marken och stärka upp alla muskler kring leder osv.
 
Jag blir jättenyfiken på att veta mer :)
Hur gammal är den, vad är det för sort?
Hur mycket är den tränad/riden och hur?
Min kallblodskorsning var länge väldigt okoordinerad, typ till han var fyra år, jag tror att det som hjälpte var att vi började arbeta mycket från marken och stärka upp alla muskler kring leder osv.
Han är ganska så precis 5 år (född sent på året), men har bara gått i hage tills han var 4 år. Hela förra vintern kunde han knappt galoppera själv eftersom han var så ur balans, men nu klarar han det betydligt bättre och väljer t.om galoppen över traven ibland.
Han är en korsning mellan varmblod och fjording/knabstrupper och han är under inridning nu. I slutet av sommaren började vi inridningen, men det sket sig med den unghästutbildaren så han fick en paus på någon månad (då hade han hunnit lära sig skritta med ryttare tidigare under året jag ägt honom, gått som i ponnyridning med ledare. Under den här tiden så lärde han sig longeras och sen longeras med ryttare i skritt och trav).
I mitten av oktober började en ny person rida in honom, då bara hoppa upp och rida. Efter 3 gånger så åkte hon iväg 2 veckor så det blev en paus (då tränade vi på longering och att han skulle söka sig nedåt från marken). Nu rider hon honom 2 gånger i veckan så tränar jag han från marken någon gång till i veckan, och tar ut honom i skogen på promenader resten av tiden.
Senast idag löd uppdateringen att han hade varit superduktig, inte stuckit iväg lika mycket i trav på eget initiativ (som han fått för sig att han vill göra innan han är redo att lyssna), sen ställde ryttaren krav på att han skulle svänga utan att vrida sig i kroppen och även travat längre sträckor. :)

Tekniskt sätt så har han inte blivit riden särskilt mycket, men vi har tagit bra lång tid på oss att verkligen få till grunden vilket har gjort honom väldigt okomplicerad. Han har ridits in bettlöst och vet hur man svänger, stannar, vad skänkeln betyder osv. Det handlar i hans fall bara om att få mer rutin, lära sig göra som ryttaren ber och sen bilda ridhäst-muskler. :)

Såhär ser han ut i kroppen nu för någon vecka sen;
11209562_10204821063869641_6374692994865981848_n_zps9d9lgmpm.jpg


såhär för ett år sen och undre bilderna från i slutet av sommaren, man ser skillnad på b.la ryggen hur han växt till sig och börjar likna en "riktig häst";
PicMonkey%20Collagekkok_zps4e1rej0q.jpg
 
Vilken sötnos!
Min kallblodskorsning var precis likadan!
I hans fall hade det mycket att göra med att han är överrörlig och han lyckades liksom inte själv styra upp det där. Det ledde till en del knäledsinflammationer innan vi fattade vad som var fel, när vi började träna just stabiliserande och stärkande så blev det snabbt jättebra.
Så, håll kolla på din lilla så det inte blir samma :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
539
Senast: Elo
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 345
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp