Träna ponny som vägrar gå

hovtassfot

Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad och dels har han några olater. Jag har knappt ridit honom alls eftersom att förra ryttarens rekommendering var att först och främst bekanta mig med honom i lugn och ro från marken, sedan rida ut i skogen med sällskap och allt eftersom vi lär känna varandra börja med dressyrträning på banan. Ponnyn har varit utlånad till flera olika personer och även en verksamhet men alla har lämnat tillbaka honom pga hans lilla olat :meh: Det han gör är nämligen att han fryser och rör sig inte en meter, möjligtvis att han ryggar om man driver framåt. Han biter en även i fötterna om han tycker att man bråkar för mycket med honom. Han har testat att resa sig några ggr men om han testar det med mig har förra ryttaren gett mig tipset ett smälla till honom mellan öronen, när hon gjort det så har han slutat direkt.
Men som sagt, hon har gjort det tydligt för mig att det här är en ponny som man verkligen måste lära känna. Det går inte på en vecka att få hans förtroende. Utan för att ens kunna få en rättvis bild av hur han egentligen är att rida så borde man ha pysslat från marken och bara ridit kravlöst (med draghjälp) i skogen i minst två månader. Så jag kommer inte börja hoppa upp och hårdträna än utan jag vill fokusera på att stärka honom från marken och sen lite i skogen till att börja med. Han har stått till och från i ca 2 års tid. Däremellan har flera olika personer testat att ta hem honom men lämnat tillbaka efter några veckor. Senast han var utlånad var vid årsskiftet.

Jag tror att han mår bra av att landa här hos mig nu. Känna att jag inte kommer bråka med honom utan att jag vill vara hans vän. Så för mig är det inte alls bråttom med att börja träna utan jag vill göra det här på ett lugnt och stabilt sätt. Både jag och han tycker att tömkörning är väldigt roligt. Har bara testat en gång men då travade han på som bara den med öronen framåt. :)
Så en del av planen nu är att tömköra honom 2-3 ggr i veckan och både jobba på samarbetet och även jobba på att han ska tycka att det är roligt att arbeta med mig, samtidigt som det stärker honom.
Jag funderar på vad mer jag kan göra som både stärker honom & som ger oss ett starkare band. Promenader kommer det nog bli mycket av. Löshoppning kanske han skulle gilla, hans helbror har tävlat MsvA så vem vet.. han kanske är en riktig stjärna. ;) Så småningom ska jag så lätt börja rida ut honom, vi får se vad han säger om det. Men först vill jag bli mer kompis med honom.

Kom med förslag på hur ni tycker att jag borde lägga upp arbetet :) Om någon haft häst med liknande problem så berätta gärna hur ni har löst det! Alla tips på hur man kan träna upp en häst främst från marken samtidigt som man måste hålla det på en rolig nivå mottages glatt :up:
 
Är hästen kollad av veterinär så att de är säkra på att det är en olat och inte beror på att han har ont? Är tänder ok och utrustning passande? Om en häst vägrar gå och sen börjar stegra så finns det oftast en orsak men givetvis kan det vara en olat. Dock troligare att hästen har ont på något sätt enligt min erfarenhet iallafall. Hur utbildad är han? Förstår han till fullo hjälperna och vad som krävs av honom?
 
Min första tanke är också ifall han har ont någonstans. Opassande utrustning eller osynliga hältor. Min häst är väldigt duktig på att gömma skador. Visar i stort sätt endast via beteende och trots.

Är hästen helt frisk skulle jag följa rådet med att få hästens förtroende. Göra ledarskapsövningar, få hästen att följa dig självmant till exempel (de brukar även tycka att det är roligt). Longering är ett bra sätt att lära sig läsa av hästens kroppsspråk och hästen lär sig även ditt. Såklart ska man göra detta med måtta på grund av att det är slitsamt. Men det är mycket bra sätt att lära känna hästen på. Att tömköra är nog det enklaste sättet att bygga upp muskler på utan att sitta på hästen. Kan vara lättare att få fram en häst med bakomdrivande kraft. Som du skrev verkade han även trivas med det så det är ju mycket positivt. Du kan ju i princip göra allt med tömkörningen.

Annars skulle jag försöka testa många olika saker för att se vad han gillar och där med bygga upp en framåtbjudning. Variera mycket.

Glöm inte att berömma när han är duktig! Lätt att glömma prata ibland när man är koncentrerad :p
 
Om du bestämmer dig för att behålla honom skulle mitt råd vara att du utvecklar honom under uppsikt av en erfaren tränare som kan ge de förslag på övningar som du efterlyser här och dessutom visa hur man gör dem korrekt. Samt hjälpa dig hålla koll på hästens hälsoläge. Jag har t.ex. erfarenhet av en ponny med 'fastfrysningsbeteende' och I det fallet är jag övertygad om att det hade med dålig hovvård att göra. Hovarna såg fina ut men hon var allt för hårt verkad och hade därför ont I fötterna. Sånt är svårt att se för även en häst som har ont kan ibland busa runt. Min erfarenhet är att manga problem med hästar har sin förklaring I fysiska problem/smärta. Hur ser din hästs fötter ut? Kan han ha haft fång?
 
Han är kollad av tandläkare och undersökt av kiropraktor utan något fel. Även sadelprovare (utbildad och jätteduktig) har kollat så sadel och rygg är bra. Vi har bokat tid på klinik för att röntga honom bara för att utesluta fysiska åkommor.
Anledningen till att jag inte tror att han har ont är att med förra ryttaren kunde han gå som en klocka. Speciellt om hon red ut med sällskap så var det inga som helst problem, han gjorde både samlingar och skänkelvikningar osv utan protester med fin bjudning. Så hade han haft ont borde han ju ha protesterat även då.
Men jag vet att dem av naturen är skickliga på att dölja smärta så därför vill vi ju såklart kolla igenom honom på dem sätt det går.

Jag tror faktiskt inte att det här kommer bli något problem. Tränare kommer finnas till hands men i nuläget tycker hon att vi ska ge honom tid eftersom han ändå har flyttats runt på så mycket. Hon tror att största boven i dramat är att han saknar muskler & har lärt sig att när det blir jobbigt så kan han helt enkelt bara protestera så slipper han det jobbiga. Hos förra ryttaren var han inte direkt prioriterad. Hon hade 4 till tävlingshästar så han fick väl mest gå som sällskap och blev ännu mindre riden sen han började vägra röra sig på ridplan/när han var själv i skogen.

Så min tränare och jag har kommit fram till att just nu ska han inte ridas utan tränas från marken ett tag. Sen kravlös ridning i skogen och allt eftersom vi blir vänner så tar vi träning uppsuttet på banan som det kommer. Oavsett om vi får börja med att jag skrittar ett par steg med ledare i början, om det är vad han frivilligt går med på utan något tvång. Jag är förberedd på att det här kommer bli en process som tar tid och som kanske inte är helt enkel. Men jag vill göra det för att jag verkligen gillar den här ponnyn :) Han är en guldklimp att hålla på med!

Jag startade tråden mest för att kolla om någon haft nått liknande problem och hur det löstes. Och få tips på hur man kan träna upp hästen från marken :)
 
Om du bestämmer dig för att behålla honom skulle mitt råd vara att du utvecklar honom under uppsikt av en erfaren tränare som kan ge de förslag på övningar som du efterlyser här och dessutom visa hur man gör dem korrekt. Samt hjälpa dig hålla koll på hästens hälsoläge. Jag har t.ex. erfarenhet av en ponny med 'fastfrysningsbeteende' och I det fallet är jag övertygad om att det hade med dålig hovvård att göra. Hovarna såg fina ut men hon var allt för hårt verkad och hade därför ont I fötterna. Sånt är svårt att se för även en häst som har ont kan ibland busa runt. Min erfarenhet är att manga problem med hästar har sin förklaring I fysiska problem/smärta. Hur ser din hästs fötter ut? Kan han ha haft fång?
Vet inte vem som skott honom tidigare, så jag kan inte svara på det. Jag har iaf en hovslagare som är skicklig på det hon gör. Tror tom hon är utsedd till årets hovslagare om jag inte minns fel :p Han ser ut att ha normallånga hovar för att inte vara verkad på ca 5 veckor. Jag ska fråga min tränare vad hon tycker. Sen får jag höra vad min hovslagare säger.
 
Han har röntgats och hovis har tittat på hans hovar och det är inga fel någonstans. Men däremot har ett nytt problem uppenbarat sig. I förmiddags när jag skrittade ut med en till som draghjälp så stegrade han sig.. Inte lite utan han ställde sig rakt upp helt oförberett två gånger. Det var ett under att han inte slog över. När han kom ner igen bara fortsatte han framåt igen. Efter några steg och beröm när han gått på så hoppade jag av. Det var ordentligt obehagligt.
 
Han har röntgats och hovis har tittat på hans hovar och det är inga fel någonstans. Men däremot har ett nytt problem uppenbarat sig. I förmiddags när jag skrittade ut med en till som draghjälp så stegrade han sig.. Inte lite utan han ställde sig rakt upp helt oförberett två gånger. Det var ett under att han inte slog över. När han kom ner igen bara fortsatte han framåt igen. Efter några steg och beröm när han gått på så hoppade jag av. Det var ordentligt obehagligt.
Gjordes det böjprov?

Låter som en rygghäst annars. Typiskt att det kommer fram när de är omusklade och skall sättas igång. Eller när de byter ryttare och den nya ryttaren inte riktigt klarar av att rida hästen i korrekt form (hästen får då ryggkänningar).
 
Gjordes det böjprov?

Låter som en rygghäst annars. Typiskt att det kommer fram när de är omusklade och skall sättas igång. Eller när de byter ryttare och den nya ryttaren inte riktigt klarar av att rida hästen i korrekt form (hästen får då ryggkänningar).
Vi besiktigade honom och då böjdes han utan att något syntes.
Det kan säkert vara något sånt.

Men nu har vi bestämt att vi ska försöka lämna tillbaka honom för det här var inte den ponnyn vi betalade för. Jag kommer inte kunna hantera problemet för jag blev uppriktigt rädd idag när han reste sig så mycket att vi var nån cm från att hamna i bakvikt. Risken finns att det bara kommer eskalera och bli ännu svårare för en ev ny ryttare att ta tag i problemet.
 
Vi besiktigade honom och då böjdes han utan att något syntes.
Det kan säkert vara något sånt.

Men nu har vi bestämt att vi ska försöka lämna tillbaka honom för det här var inte den ponnyn vi betalade för. Jag kommer inte kunna hantera problemet för jag blev uppriktigt rädd idag när han reste sig så mycket att vi var nån cm från att hamna i bakvikt. Risken finns att det bara kommer eskalera och bli ännu svårare för en ev ny ryttare att ta tag i problemet.
Tycker det låter klokt att komma fram till att ponnyn kanske är för svår för dig.
 
Vi besiktigade honom och då böjdes han utan att något syntes.
Det kan säkert vara något sånt.

Men nu har vi bestämt att vi ska försöka lämna tillbaka honom för det här var inte den ponnyn vi betalade för. Jag kommer inte kunna hantera problemet för jag blev uppriktigt rädd idag när han reste sig så mycket att vi var nån cm från att hamna i bakvikt. Risken finns att det bara kommer eskalera och bli ännu svårare för en ev ny ryttare att ta tag i problemet.
Klokt, förstår att du blev rädd. Hoppas den gamla ägaren är samarbetsvillig och förstående och tar tillbaka hästen. Vissa hästar är ju svårare och testar ordentligt med nya ryttare.
 
Vissa hästar är obekväma med att ridas ut själva med. De har den grundkänslan.
Hade en sån en gång visst gick det rida ut själv med träning , men njöt han av det . Nej.
Min nuvarande är en sån obrydd som spatserar iväg med spetsade öron och gärna tar täten om vi har sällskap.
Har satsat på en sån eftersom jag vill rida ut :)
 
Säljaren tog tillbaka honom. Nu i efterhand har jag fått kontakt med flera som haft honom innan mig. Alla säger samma. Han lånades ut/såldes med "bara" frysa fast-problemet men när dem red så stegrade han. Han har varit hos beridare som inte fått till honom och tydligen vågar inte ägaren själv rida han. Det var synd att vi inte fick reda på det här innan vi köpte honom men nu är han tillbaka hos säljaren iaf.

Håller tummarna för att han får komma till någon som vågar ta sig an honom och som kanske kan hjälpa han att komma till rätta :)
 
Är han kollad av veterinär, tandläkare, sadel och annan utrustning osv?
Annars så är det nog som sagt att jobba från marken och lära känna varandra. Det kan nog också vara så att han testar dig, han har lärt sig att det funkar att komma undan arbete på så vis. Då gäller det att vara bestämd och konsekvent. Du ger dig inte förrän du har vunnit. Börja med kravlösa pass där du mest skrittar. Gör saker som han tycker är roligt!
Vissa hästar kanske inte trivs med ridning och då känns det dumt att också rida på dem. Precis som vissa hästar inte gillar att hoppa. Han kanske passar som körhäst? Eller bara sällskapshäst.
 
Är han kollad av veterinär, tandläkare, sadel och annan utrustning osv?
Annars så är det nog som sagt att jobba från marken och lära känna varandra. Det kan nog också vara så att han testar dig, han har lärt sig att det funkar att komma undan arbete på så vis. Då gäller det att vara bestämd och konsekvent. Du ger dig inte förrän du har vunnit. Börja med kravlösa pass där du mest skrittar. Gör saker som han tycker är roligt!
Vissa hästar kanske inte trivs med ridning och då känns det dumt att också rida på dem. Precis som vissa hästar inte gillar att hoppa. Han kanske passar som körhäst? Eller bara sällskapshäst.

Tack för svar men han är redan tillbakalämnad! Vi får hålla tummarna för att han hamnar hos någon som han trivs med och som trivs med honom :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
2 974
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp