Träna upp "slattriga" bakben. LÅNGT

videnlis

Trådstartare
Nu skulle jag behöva lite råd.
Jag har då en -98 född islandshäst, sto.
Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som innan. Red mest längs vägarna, lite i skogen, och lektion en gång i veckan.
Plötsligt, på ganska kort tid, några veckor, tappade hon tölten. När jag bad om tölt, tog hon några steg, sköt huvudet frammåt och gick över i trav.
Hon har alltid haft lätt för tölt innan.
Hon gick även lite vingligt med bakbenen, speciellt på volt. Var lite lealös, liksom.
I december nångång , hade hon ont i vänster bakknä. Hon ömmade rejält och haltade lite/gick orent. Veterinären kom, kunde ju inte göra så mycket annat än skriva ut värkmedicin (tyckte hästen var lite slattrig i bakdelen). Hästen åt kuren,ömmade inte längre, vilade några veckor och kändes pigg och fräsch på ridturerna en tid efteråt. Töltade också ganska bra, om inte så långt.
Efter några bra veckor föll tölten bort igen. Hon fick vila, och jag följde med en tid..
I februari flyttade hon stall, och här levde hon upp, första månaden gick bra. Hon var pigg och sej själv.
Men i mars var hon ännu slattrigare, bakbenen, speciellt det vänstra hade ett underligt rörelsemönster, i mina ögon.
Vi åkte till klinik, alla röntgenbilder var bra. Veterinären gjorde i mina ögon inte mycket, men fick till diagnos degeneration på nervbanorna. Alltså kroniskt, blir värre med tiden . Han påstod att man kan rida, vad hon håller för och att hon inte har ont. Han gav henne ett långtidsverkande kortison.
Efter detta var hästen rejält bättre, men jag tycker hon sladdrar med baken, något ingen annan ser.. Så jag funderar om jag inbillar mej.
Hon har även fått patellaupphakning nu på senaste tid, ser inte så farligt ut, går snabbt över, det hakar sej inte någon längre tid.
Hon har fallit ur muskler när hon inte blivit riden just något, jag har varit ut och gå med henne..Upphakningen kan väl även bero på att musklerna inte är så bra mera?

Har funderat sönder och samman, hade bestämt mej för att inte längre rida henne, då hon tycktes ha nog med sej själv.
Sedan tänkte jag att eftersom ingen annan ser nåt, så rider jag lugna skrittrundor, och kollar hur det går.
Har nu varit ut på några sådana, och hon är pigg och glad att komma ut.
VAD skall jag göra.
Jag är på väg till en annan klinik med henne, och en veterinär kommer i veckan och titta, o säga vad hon tror..
Men det är jättejobbigt, att ena dagen se att hon mår dåligt-tänka tanken att bättre hon får somna in, och nästa dag är hon rätt så pigg igen. Tar på humöret.
Hästen är helt underbar skogsmulle.

Skrev av mej , vill gärna höra om ni varit med om nåt liknande.. OCH SOM SAGT, VI ÄR PÅ VÄG TILL EN ANNAN KLINIK.
 
Vilken undersöning utöver röntgen gjorde på första kliniken? Sprutades kortisonet direkt i ngn led eller gavs det oralt?

Nu är jag säkert rätt skadad av min egen hästs historik, men jag tycker det låter väldigt mycket som knaledsproblem i bak. Det är lurigt att diagnostisera eftersom det inte alltid blir så stora reaktioner på böjprov. På min blev diagnosen förändring på brosket i knälederna vilket missades första vändan på röntgen och hittades först andra vändan med plåtar ur annan vinkel samt ultraljud.

När det kommer till att träna bakbenen och då ffa området runt knälederna vilket hjälper både patellahakningarna och eventuella knäledsproblem är det "lyfta på benen"-träning som gäller, Mycket cavalettibommar, ut och rid offroad i skogen, vattenträning är super. Försök att jobbba hästen varje dag, har du inte tid att rida försök ändå gå över 100 bommar/dag (tio bommar på rad tio ggr), tar inte så lång tid men gör skillnad! Vila är det sämsta för denna typ av problematik.
 
Ja, röntgen togs på haserna, knäna och ryggen.
Nu i efterskott har jag hört att nånsorts nervanedegeneration skulle kunna ses på röntgen av halskotpelaren, vilket denna vetten inte tog, fast han så snabbt ställde diagnosen. Han verkade inte riktigt yrkesmässig. Han gjorde böjprov, hästen sprang på volt, det var bitvis is under, skorna togs bort dagen före så hon sprang försiktigt, men det såg jätte orent ut i mina ögon. Utanpå det så tryckte han på ryggen och drog henne i svansen..:confused: Detta var allt han gjorde, därefter sa han att det är onödigt att ta röntgen, det finns inga fel på benen/lederna. Nå på de plåtar som ändå togs fanns inga fel..

Kortisonet sprutades i muskeln.

Jag var chockad och nervös, dessutom hade han en annan häst han skötte på sidan om.. Han berättade inget om vad man kan vänta sej med en häst med denna diagnos, utan sa att vi hörs om en vecka o ser hur hästen reagerat.. Dessutom ordinerade ha B vitamin.
Efter en vecka, med B vitamin, och kortisonsprutan, var hon ju då betydligt bättre.
Jag skrev en lång lista med frågor, som han inte besvarade, och jag frågade i säkert 4 mail om mera info om sjukdomen, då jag inte hittade mycket på nätet.. han svara inte, utan tyckte jag skall acceptera att hästen är gammal ( inte fyllda 17) och att det är naturligt att de inte orkar tölta, i den åldern.. När jag sa att jag då aldrig hört talas om nån 30 åring ens som tappat tölten, så sa han bara att jaja, du kan inte kräva tölt av hästen om den inte klarar av det.. Han vägrade förstå-att för mej får hästen vara otöltad, bara han förklarade sjukdomen.. Till sist tyckte han att jag skall lämna den stackars hästen ifred. När jag då påpekade (ännu en gång) att jag tyckte han kommit fram till diagnosen rätt så lättvindigt, så tog han illa vid sej.. Och påminde om allt han faktiskt hade gjort :meh:
Skitgubbe.:mad:

Ok, så då skulle man ta och ultra, samt ta bild från annan vinkel?
Jag ska börja röra på henne, först varannan dag och sedan oftare. Hon har aldrig blivit riden mera än 4-5 dagar i veckan. Och varje dag har jag inte möjlighet, men 5 dagar i veckan kan gå..

Dom allra flesta jag talat med, och som såg henne då i början tyckte det kunde vara något fel i knäna.
 
Oj vilken veterinär. .. Åk till en bra klinik är mitt tips. Och skriv gärna ner både frågor och historiken på hästen. Ge så mycket info du kan, lycka till!
 
Ja, röntgen togs på haserna, knäna och ryggen.
Nu i efterskott har jag hört att nånsorts nervanedegeneration skulle kunna ses på röntgen av halskotpelaren, vilket denna vetten inte tog, fast han så snabbt ställde diagnosen. Han verkade inte riktigt yrkesmässig. Han gjorde böjprov, hästen sprang på volt, det var bitvis is under, skorna togs bort dagen före så hon sprang försiktigt, men det såg jätte orent ut i mina ögon. Utanpå det så tryckte han på ryggen och drog henne i svansen..:confused: Detta var allt han gjorde, därefter sa han att det är onödigt att ta röntgen, det finns inga fel på benen/lederna. Nå på de plåtar som ändå togs fanns inga fel..

Kortisonet sprutades i muskeln.

Jag var chockad och nervös, dessutom hade han en annan häst han skötte på sidan om.. Han berättade inget om vad man kan vänta sej med en häst med denna diagnos, utan sa att vi hörs om en vecka o ser hur hästen reagerat.. Dessutom ordinerade ha B vitamin.
Efter en vecka, med B vitamin, och kortisonsprutan, var hon ju då betydligt bättre.
Jag skrev en lång lista med frågor, som han inte besvarade, och jag frågade i säkert 4 mail om mera info om sjukdomen, då jag inte hittade mycket på nätet.. han svara inte, utan tyckte jag skall acceptera att hästen är gammal ( inte fyllda 17) och att det är naturligt att de inte orkar tölta, i den åldern.. När jag sa att jag då aldrig hört talas om nån 30 åring ens som tappat tölten, så sa han bara att jaja, du kan inte kräva tölt av hästen om den inte klarar av det.. Han vägrade förstå-att för mej får hästen vara otöltad, bara han förklarade sjukdomen.. Till sist tyckte han att jag skall lämna den stackars hästen ifred. När jag då påpekade (ännu en gång) att jag tyckte han kommit fram till diagnosen rätt så lättvindigt, så tog han illa vid sej.. Och påminde om allt han faktiskt hade gjort :meh:
Skitgubbe.:mad:

Ok, så då skulle man ta och ultra, samt ta bild från annan vinkel?
Jag ska börja röra på henne, först varannan dag och sedan oftare. Hon har aldrig blivit riden mera än 4-5 dagar i veckan. Och varje dag har jag inte möjlighet, men 5 dagar i veckan kan gå..

Dom allra flesta jag talat med, och som såg henne då i början tyckte det kunde vara något fel i knäna.
fast ska man undersöka ryggen radiologiskt så är det inte säkert att röntgen räcker, det kan behövas DT eller MR med totalsedering på klinik som utför sånt. Han har uteslutit det annars mest troliga, och dubbelsidigt betyder ofta att det sitter högre. Dessutom relevant behandling för nervskada.
 
Vilken tråkig och oengagerad veterinär. Ge dig inte utan åk till en annan klinik som lyssnar och där du och din häst får hjälp.
 
Eftersom besvären kommit gradvis och hästen tidigare fungerat kan det mycket väl vara som veterinären säger. Jag hade ändå sökt annan klinik och undersökt ffa bakknäna. Att det är på båda sidor måste inte sitta högre upp, min har medfödda besvär i båda knäna och är sladdrig bak, men hon är relativt ung och har alltid varit så.

Träningen är som du redan fått veta bommar, klättring, höga benlyft i tex snö, vatten, högt gräs eller vad du nu har att tillgå. Inga längre vilor.
 
Nu skulle jag behöva lite råd.
Jag har då en -98 född islandshäst, sto.
Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som innan. Red mest längs vägarna, lite i skogen, och lektion en gång i veckan.
Plötsligt, på ganska kort tid, några veckor, tappade hon tölten. När jag bad om tölt, tog hon några steg, sköt huvudet frammåt och gick över i trav.
Hon har alltid haft lätt för tölt innan.
Hon gick även lite vingligt med bakbenen, speciellt på volt. Var lite lealös, liksom.
I december nångång , hade hon ont i vänster bakknä. Hon ömmade rejält och haltade lite/gick orent. Veterinären kom, kunde ju inte göra så mycket annat än skriva ut värkmedicin (tyckte hästen var lite slattrig i bakdelen). Hästen åt kuren,ömmade inte längre, vilade några veckor och kändes pigg och fräsch på ridturerna en tid efteråt. Töltade också ganska bra, om inte så långt.
Efter några bra veckor föll tölten bort igen. Hon fick vila, och jag följde med en tid..
I februari flyttade hon stall, och här levde hon upp, första månaden gick bra. Hon var pigg och sej själv.
Men i mars var hon ännu slattrigare, bakbenen, speciellt det vänstra hade ett underligt rörelsemönster, i mina ögon.
Vi åkte till klinik, alla röntgenbilder var bra. Veterinären gjorde i mina ögon inte mycket, men fick till diagnos degeneration på nervbanorna. Alltså kroniskt, blir värre med tiden . Han påstod att man kan rida, vad hon håller för och att hon inte har ont. Han gav henne ett långtidsverkande kortison.
Efter detta var hästen rejält bättre, men jag tycker hon sladdrar med baken, något ingen annan ser.. Så jag funderar om jag inbillar mej.
Hon har även fått patellaupphakning nu på senaste tid, ser inte så farligt ut, går snabbt över, det hakar sej inte någon längre tid.
Hon har fallit ur muskler när hon inte blivit riden just något, jag har varit ut och gå med henne..Upphakningen kan väl även bero på att musklerna inte är så bra mera?

Har funderat sönder och samman, hade bestämt mej för att inte längre rida henne, då hon tycktes ha nog med sej själv.
Sedan tänkte jag att eftersom ingen annan ser nåt, så rider jag lugna skrittrundor, och kollar hur det går.
Har nu varit ut på några sådana, och hon är pigg och glad att komma ut.
VAD skall jag göra.
Jag är på väg till en annan klinik med henne, och en veterinär kommer i veckan och titta, o säga vad hon tror..
Men det är jättejobbigt, att ena dagen se att hon mår dåligt-tänka tanken att bättre hon får somna in, och nästa dag är hon rätt så pigg igen. Tar på humöret.
Hästen är helt underbar skogsmulle.

Skrev av mej , vill gärna höra om ni varit med om nåt liknande.. OCH SOM SAGT, VI ÄR PÅ VÄG TILL EN ANNAN KLINIK.
Min stora kamel till häst fick som ung väldiga problem med bakkärran pga att han är överrörlig.
Jag fick fantastisk hjälp av en tränare som också finns här på Buke, jag fick lära mig att arbeta hästen vid hand (typ går bredvid och arbeta vid tygel/långtygel) och så fick jag jobba på att kontrollera hans ben, rörelser och arbeta stärkande och uppbyggande. Det blev en otrolig effekt på bara ett par månader, då red jag inget utan bara från marken + promenader/tömkörning rakt ut i skogen.
Nu har ju din häst en annan sorts problematik, om det är nerverna det är fel på så kanske det inte går att bygga upp bakkärran, men jag skulle ge det ett försök i alla fall.
Den här tränaren finns i Stockholm, jag ger gärna namnet via PM, kan hända att du kan bli rekommenderad vidare också om du bor någon annanstans. (om tränaren läser det här så är det helt ok att ge sig till känna)
Jag har vidare varit på clinic/demo där man visade arbete vid hand från "Lécole legerete", Philippe Karl är grundaren. Där tyckte jag man verkade arbeta med liknande saker, det finns ett antal instruktörer i landet, du kanske har någon nära dig du kunde kontakta för att få se en demo eller så.

Oavsett vilken tränare, så skulle jag absolut rekommendera att arbeta hästen stärkande, utan ryttare, en period och se hur det utvecklar sig. Det kan ju hända att med regelbunden träning vid hand så kanske den håller jättebra för 1-2 uppsuttna turer i skogen per vecka.

Lycka till!
 
Tack för svar!
När vetten kommer på torsdag , skall vi se om det är aktuellt med borrelia prov.
Problemet med mej är att jag tyvärr är rätt så okunnig, kom gärna med tips om stärkande rörelser från marken!
 
Tack för svar!
När vetten kommer på torsdag , skall vi se om det är aktuellt med borrelia prov.
Problemet med mej är att jag tyvärr är rätt så okunnig, kom gärna med tips om stärkande rörelser från marken!
Jag är nog på samma nivå, därför tycker jag att du ska ta hjälp av en duktig tränare som kan rehab. Vissa stärkande rörelser är kanske slitsamt för bakknän och då kanske det är bättre att träna på något annat initialt osv. En tränare som träffar er live kan se vad som behövs för just din häst och när det är dags att börja kräva mer/lägga till andra rörelser osv. Det är SÅ värt det att få hjälp av en duktig tränare, även om man får åka dit, det behöver inte bli många pass, sedan kan man jobba hemma på egen hand emellan.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
640
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp