nothalfbad

Trådstartare
Hur har ni hittat era tränare? Var det genom bekanta eller genom att helt sonika googla?

Hur ska man tänka när man letar efter en ny tränare, kanske den första.

Kanske en underlig tråd, men jag inser att jag finner det svårare än jag trott ;)

Om man inte ridit för instruktör på länge, inte står installad på eller i närheten av en anläggning, hur gör man?

Vad är smart att tänka på?
 
Min tränare står i samma stall som mig, och just hennes hästar står typ 10 m från min :D
Så frågade jag helt sonika om hon ville hålla en lektion för mig, och det ville hon :D
Inga konstigheter med andra ord
 
Jag rider på ridskola och rider även privat för den ena ridläraren.
Annars tror jag man kan kolla med ridskolor och se vilka tränare de tar dit, t ex på ridskolan jag rider på tar det dit någon dressyrtränare man kan rida privat för. Så det kan vara en väg att gå också. :)
 
Jag har kollat med närmsta klubb men även annonserat på en FB-grupp och fick då tag på min nuvarande tränare - outbildad men har tagit oss betydligt längre än min utbildade tidigare tränare.
 
Min första tränare började jag åka till för att en bekant till mig red för henne.
Den tränaren rider jag fortfarande för, med jämna mellanrum. (positiv hopptränare som fokuserar mycket på självförtroende)

Tränare nr.2 kommer ut till vår anläggning och håller gruppträningar. (mer petnoga hopptränare som fokuserar mycket på detaljer)

Tränare nr.3 hittade jag genom att gå in på ett av grannstallens hemsida och se att han kommer ut en gång i månaden och håller träningar. (ren dressyrtränare)

Jag tror att det är bra att man rider för lite olika tränare i början, så att man kan hitta den tränare man "klickar med" och som trycker på de punkter man känner att man vill jobba med. :)
 
Hur har ni hittat era tränare? Var det genom bekanta eller genom att helt sonika googla?

Hur ska man tänka när man letar efter en ny tränare, kanske den första.

Kanske en underlig tråd, men jag inser att jag finner det svårare än jag trott ;)

Om man inte ridit för instruktör på länge, inte står installad på eller i närheten av en anläggning, hur gör man?

Vad är smart att tänka på?
Jag har tränat för vääääldigt många olika tränare.
Vissa har kommit till gården där jag står, andra genom min utbildning (hippolog), har "hängt på" vänner när de tränat för sin tränare, sen har jag förebilder inom min sport; googlar fram deras hemsida och bokar in lektion :)
 
I början blev det för tränarna på gymnasiet och efter det har det blivit att hitta genom bekanta som har ridit/rider för tränaren, en tränare skodde jag åt och nu ska 4 åringen börja löshoppas blir det för en som jag praktiserade hos på gymnasiet en tid.
 
Mina tränare har jag hittat genom bekanta/vänner. Nu har jag hittat "rätt för mig". Så jag är nöjd och har stannat runt 15 år för dem.

När man ska leta tränare tycker jag det är smart att dels kolla upp vad människan kan. Kolla vilken nivå de tar ekipage till och själv rider på.
Sen kan man absolut kolla om man får komma och titta på lektion för att se om upplägget känns som något som passar en innan man bokar in sig som ridande.

Kolla på större ridklubbar i dina trakter vilka folk rider för och kolla upp dem är mitt tips. Har du vänner som rider och du lite delar tänk med kan du kolla med dem.
 
Hans partner hade häst i samma stall och han brukade komma över för att rida tillsammans (han hade häst i grannstallet). De erbjöd sig hjälpa till med min unghäst och jag tycker de verkligen har en sund syn på hästar så . :)
 
Tack samtliga för era svar! :bow:

Jag har googlat och kollat på tävlingsdatasen :) Mailade en person och inväntar svar.

Det är verkligen grundläggande som jag och min häst behöver, och efter dagens katastrofpass är jag än mer motiverad!
 
Mina tränare har jag hittat genom bekanta/vänner. Nu har jag hittat "rätt för mig". Så jag är nöjd och har stannat runt 15 år för dem.

När man ska leta tränare tycker jag det är smart att dels kolla upp vad människan kan. Kolla vilken nivå de tar ekipage till och själv rider på.
Sen kan man absolut kolla om man får komma och titta på lektion för att se om upplägget känns som något som passar en innan man bokar in sig som ridande.

Kolla på större ridklubbar i dina trakter vilka folk rider för och kolla upp dem är mitt tips. Har du vänner som rider och du lite delar tänk med kan du kolla med dem.
Vad spelar det för roll vilken nivå tränaren rider på?
Min hopp tränare rider knappt alls sedan många år då hon har travhästar nu mera men tar ändå ponnyryttare till gp ponny år efter år.
 
Vad spelar det för roll vilken nivå tränaren rider på?
Min hopp tränare rider knappt alls sedan många år då hon har travhästar nu mera men tar ändå ponnyryttare till gp ponny år efter år.

Ja, det kan ju vara ridit på förvisso, dåtid liksom. Men jag vill ha en tränare som själv gjort det den ska lära mig. Jag personligen anser att man verkligen förstår saker på annat vis när man själv utfört det.
 
Vad spelar det för roll vilken nivå tränaren rider på?
Min hopp tränare rider knappt alls sedan många år då hon har travhästar nu mera men tar ändå ponnyryttare till gp ponny år efter år.

Jag vill ha en tränare som kan sitta upp och visa mig övningen om jag inte får igenom den själv .Givet att hästen är utbildad för det som begärs och är i kondition för det.
 
Här har det väl gett sig själv genom klubben i första hand. Sen har någon bekant tagit hem en tränare och så har vi andra bjudits in att delta och dela kostnaden. Är westernryttare men kan inte tro att det är någon större skillnad i någon annan gren. Jag bor inte heller direkt nära någon anläggning utan måste transportera men det funkar, bara väder och väglag är ok.
 
Jag vill ha en tränare som kan sitta upp och visa mig övningen om jag inte får igenom den själv .Givet att hästen är utbildad för det som begärs och är i kondition för det.
Det är klart man lär sig olika, jag hade lärt mig noll och ingenting av att se tränaren göra övningen som jag och hästen inte klarar som ekipage.

Hade snarare funderat på vad jag inte förstått av instruktionerna eller liknande om tränaren sitter upp.
 
Jag vill ha en tränare som kan sitta upp och visa mig övningen om jag inte får igenom den själv .Givet att hästen är utbildad för det som begärs och är i kondition för det.

Instämmer. Om hästen kan med tränaren på ryggen så är det jag som måste lära mig. Om hästen inte kan med tränaren på ryggen så får antingen tränaren lära hästen eller så är det dags att åka till veterinär.

För övrigt så har jag hittat mina tränare på lite olika sätt. Ibland via kontakter, ibland genom att tränaren funnits i närheten. Eller via Facebook.
 
En liten fundering på det här att tränaren "måste" vara på en viss nivå (och aktivt tävlande..?) eller kunna hoppa upp och rida på en lektion.
Om tränaren av olika anledningar inte kan rida? Går den tränaren bort då, även om det är en superpedagogisk och kunnig människa? Personen kanske aldrig har varit intresserad av att tävla, eller kanske inte haft en häst som varit tillräckligt bra för att komma upp i klasserna?

Nu är jag inte tränare, men kan ändå ta mig själv som exempel. Jag skadade höften som ung och har fortfarande stora problem. Jag kan inte rida hur mycket som helst eller på vilka hästar som helst, men jag är fullt kapabel att ge råd och hjälpa andra från marken. Jag har heller aldrig tävlat på hög nivå, mycket på grund av att min häst inte är något tävlingsmaterial och jag har inte haft råd att vara med på stora evenemang (student, höga startavgifter och långa resor).
Om jag vore tränare, skulle jag väljas bort på grund av det?
 
Det är klart man lär sig olika, jag hade lärt mig noll och ingenting av att se tränaren göra övningen som jag och hästen inte klarar som ekipage.

Hade snarare funderat på vad jag inte förstått av instruktionerna eller liknande om tränaren sitter upp.
Jag tyckte att det är jätte bra när min tränare sitter upp och visar. Särskilt när man kör fast och bara känner - Det GÅÅÅÅR inte! ( jag i trav öppna :)) man liksom tragglar och tragglar så sitter hon upp och kör en perfekt öppna längst hela långsidan. Jag funkar så att ser jag ATT det går då ska banne mig jag också lära mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 709
Senast: Linda_A
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 209
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp