Bra tips!

Jag ska facebook-söka!

För mig behöver inte tränaren nödvändigtvis vara fysiskt kapabel att göra det den ska lära ut i nuläget, men det känns rimligt att erfarenheten från tidigare finns så personen i fråga kan förklara hur det går till och också komma med tips på hur jag ska lära hästen, om hon inte kan från början, vilket är högst sannolikt i det här läget ;)
 
En liten fundering på det här att tränaren "måste" vara på en viss nivå (och aktivt tävlande..?) eller kunna hoppa upp och rida på en lektion.
Om tränaren av olika anledningar inte kan rida? Går den tränaren bort då, även om det är en superpedagogisk och kunnig människa? Personen kanske aldrig har varit intresserad av att tävla, eller kanske inte haft en häst som varit tillräckligt bra för att komma upp i klasserna?

Nu är jag inte tränare, men kan ändå ta mig själv som exempel. Jag skadade höften som ung och har fortfarande stora problem. Jag kan inte rida hur mycket som helst eller på vilka hästar som helst, men jag är fullt kapabel att ge råd och hjälpa andra från marken. Jag har heller aldrig tävlat på hög nivå, mycket på grund av att min häst inte är något tävlingsmaterial och jag har inte haft råd att vara med på stora evenemang (student, höga startavgifter och långa resor).
Om jag vore tränare, skulle jag väljas bort på grund av det?
Ja, för mig hade du nog valts bort. Om jag tränar med ambitionen att tävla måste ju tränaren veta vad som krävs och förväntas av mig på tävlingsbanan. Jag har idag tre olika tränare - en som tävlar och rider som yrke, en som har tävlat en massa men inte gör det längre och en som för närvarande inte har någon häst på högre nivå. (det är två olika grenar som jag tränar - men de hänger ihop massor). Det märks att de som inte tävlar inte är ajour med hur det ser ut på tävlingsbanorna idag, men båda är ödmjuka nog att inse det. Alla har erfarenhet från klasser högre än de jag rider. För mig är det viktigt, hur ska de annars kunna hjälpa mig att ta mig vidare?
 
@warm Vad som krävs på tävling kan man veta utan att själv träna. Jag vet ett par domare (och tillka tränare) som inte haft egna hästar på flera år men ändå är super både på att döma och lära ut.
Min nuvarande tränare tävlar på hög nivå men inte samma gren som jag. Det går bra ändå.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför just tävlingsmeriter är så viktiga, det är ju inget kvitto på att personen är bra på att lära ut.
 
Jag har hittat mina tränare genom kontakter och genom att hoppa på olika tillfällen när tränare kommit till oss eller i närheten.

En annan bra sak tycker jag är att om man har någon i sin närhet som man tycker rider bra så kan man fråga hen vem den tränar för.
 
Hur har ni hittat era tränare? Var det genom bekanta eller genom att helt sonika googla?

Hur ska man tänka när man letar efter en ny tränare, kanske den första.

Kanske en underlig tråd, men jag inser att jag finner det svårare än jag trott ;)

Om man inte ridit för instruktör på länge, inte står installad på eller i närheten av en anläggning, hur gör man?

Vad är smart att tänka på?

Vilken bra tråd!

Om man letar efter sin första tränare så tycker jag man ska ha i baktanke att man kan alltid leta vidare. Du kommer märka vad du gillar eller vad du saknar. Det också ett stort plus om tränaren kan sitta upp o rida hästen, det kan man ju fråga när man hör sig för. Sedan, åk o titta på träningar! Fråga vänner o bekanta vad de tycker är bra med just deras tränare o fundera själv på om du har något hum om vad du söker.

Jag har hittat mina tränare på lite olika vis. När jag var yngre o bodde hemma red man för de som var på klubben "bara", vi hade dock bra tränare. Sedan flyttade jag m hästen till Skåne utan kontakter.

Terrängtränare är ju lite "enklare", det finns inte så många varken tränare eller banor så det är lätt o kolla upp. Jag flyttade nära en bana som byggs o utvecklas av en tränare. Åkte helt sonika o tittade på träningar o gillade tränaren samt hade blivit rekommenderad hen från min gamla tränare (som jag flyttade långt i från).

Dressyrtränare nr 1 hittade "jag" genom att vi ville ge en vän en speciell present, en träning på en välutbildad dressyrhäst, och en vän till mig fixade träningen. Gillade träningen och började rida för hens partner, hade ridavstånd dit vilket var väldigt smidigt. Sen plöjdes vägen dit upp och hästen blev i samma veva skadad.

AR-tränaren hittade jag genom hovslagarens vän, åkte o tittade på en träning o gillade hens tänk. Kommer ut till stallet.

Dressyrtränare nr 2 egentligen via av mig uppskattade inlägg på buke varpå jag skrev på fb till hen för tömkörning av min häst till en början o sen träning. Kommer ut till stallet.

CR-tränaren genom hovslagaren (hen är lite mer "alternativ" än jag och hen har typ alltid hört om något som jag också kan tänkas gilla och tipsar mig :D) som var där på en träning o var nöjd varpå jag bokade helgkurs för oss båda.

Vår "räddare i nöden"-beridare/tränare/rehabryttare frågade jag från början via fb om samåkning till vet. Det besöket konstaterades att min häst blivit halt igen av sekundära hältor under min igångsättning efter skada o jag insåg där och då att nu jäklar behövde vi seriös hjälp att rakrikta o komma till ett sunt arbete. Hen erbjöd sig o hjälpa till (jag hade aldrig vågat fråga tror jag o hade faktiskt inte en tanke på det då, "kände" hen mest som fälttävlansryttare) och det var verkligen det vi behövde!
 
En liten fundering på det här att tränaren "måste" vara på en viss nivå (och aktivt tävlande..?) eller kunna hoppa upp och rida på en lektion.
Om tränaren av olika anledningar inte kan rida? Går den tränaren bort då, även om det är en superpedagogisk och kunnig människa? Personen kanske aldrig har varit intresserad av att tävla, eller kanske inte haft en häst som varit tillräckligt bra för att komma upp i klasserna?

Nu är jag inte tränare, men kan ändå ta mig själv som exempel. Jag skadade höften som ung och har fortfarande stora problem. Jag kan inte rida hur mycket som helst eller på vilka hästar som helst, men jag är fullt kapabel att ge råd och hjälpa andra från marken. Jag har heller aldrig tävlat på hög nivå, mycket på grund av att min häst inte är något tävlingsmaterial och jag har inte haft råd att vara med på stora evenemang (student, höga startavgifter och långa resor).
Om jag vore tränare, skulle jag väljas bort på grund av det?

Ja absolut hade du valts bort pga det. Varifrån skulle du ha fått din erfarenhet och kunskap av olika hästar och problem och lösningar på dessa situationer som du hade kunnat relatera till och plocka fram ur bakfickan vid behov?
 
Min dressyrtränare flyttade in i mitt stall i skåne för 16 år sedan och på den vägen är det.. Dock ses vi bara en gång om året typ sen 14 år tillbaka då hon flyttade tillbaka till Tyskland. Dock passade jag på att åka dit och träna när jag ändå var där och tävlade i närheten. Vi kör telefonträning rätt ofta, nu bor hon ju i skåne igen så det är ju betydligt närmare för mig (som nu bor i Göteborg typ).

Hopptränare har ju varit sådana som kommit till klubben eller organiserats av vänner och sådant. När jag flyttade till Skåne ringde jag bara upp den tränaren jag ville träna för.

Terrängtränare varierar ju oftare beroende på vilken bana man vill träna på. Jag har en "fast" terrängtränare sen 18 år tillbaka och jag försöker ju vara med på hans träningar emellanåt. Nu har han ju en egen bana sen ett par år tillbaka så det är ju bra, dock åker han ju inte till några andra banor direkt längre så det är ju mindre bra.
 
@sthu För mig personligen går en sån tränare bort som inte kan sitta upp och visa när det behövs. Men så är det ju inte för alla. Men vi lär oss alla på olika sätt och jag har ett behov att ibland se tränaren sitta upp och få igenom det jag inte klarar. Så jag utgår från vilket sätt jag lär mig på bäst när jag väljer tränare och har också valt därefter.
 
@warm Vad som krävs på tävling kan man veta utan att själv träna. Jag vet ett par domare (och tillka tränare) som inte haft egna hästar på flera år men ändå är super både på att döma och lära ut.
Min nuvarande tränare tävlar på hög nivå men inte samma gren som jag. Det går bra ändå.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför just tävlingsmeriter är så viktiga, det är ju inget kvitto på att personen är bra på att lära ut.
Nej, tävlingsmeriter är inte det enda jag kräver av en tränare. Pedagogik är precis lika viktigt. Men jag vill inte välja det ena eller det andra när det går att få båda. Men som sagt - tränaren behöver inte var aktiv nu, men bör ändå ha ridit på högre nivå än jag någon gång under livet.
 
@sthu För mig personligen går en sån tränare bort som inte kan sitta upp och visa när det behövs. Men så är det ju inte för alla. Men vi lär oss alla på olika sätt och jag har ett behov att ibland se tränaren sitta upp och få igenom det jag inte klarar. Så jag utgår från vilket sätt jag lär mig på bäst när jag väljer tränare och har också valt därefter.

Det där är svårt när man har ponny. Min ena tränare rider henne (red in), dressyrtränaren vill inte med hänvisning till sin vikt (nu tror inte jag ponny skulle ha några problem men jag tjatar inte) den jag Tömkör för tar naturligtvis över tömmarna vid behov.

Men å andra sidan behöver jag ha aha-upplevelserna själv och de får jag bäst i sadeln.
 
Ja absolut hade du valts bort pga det. Varifrån skulle du ha fått din erfarenhet och kunskap av olika hästar och problem och lösningar på dessa situationer som du hade kunnat relatera till och plocka fram ur bakfickan vid behov?

Erfarenhet kan man ha utan att tävla. Och att man inte kan/vill rida andras hästar just nu pga till exempel en kronisk skada innebär inte att man aldrig suttit på en annan häst än sin egen.

Min tränare rider min häst ibland, och visst är det bra. Då vet hon vad det är för häst och hur den svarar. och kan ge några extra tips.
Men det är långt ifrån en krav från min sida. Jag har haft bra tränare som av olika anledningar inte sitter upp (bland annat en höftfraktur och en som var alldeles för lång för min lilla c-ponny).
 
Erfarenhet kan man ha utan att tävla. Och att man inte kan/vill rida andras hästar just nu pga till exempel en kronisk skada innebär inte att man aldrig suttit på en annan häst än sin egen.

Min tränare rider min häst ibland, och visst är det bra. Då vet hon vad det är för häst och hur den svarar. och kan ge några extra tips.
Men det är långt ifrån en krav från min sida. Jag har haft bra tränare som av olika anledningar inte sitter upp (bland annat en höftfraktur och en som var alldeles för lång för min lilla c-ponny).

Fast nä erfarenhet av det jag har tagit upp får du bara av att rida, och rida och rida olika slags hästar..den tränare som hävdar annat skulle jag hålla mig jäkligt långt bort ifrån.
 
Fast nä erfarenhet av det jag har tagit upp får du bara av att rida, och rida och rida olika slags hästar..den tränare som hävdar annat skulle jag hålla mig jäkligt långt bort ifrån.
Ja, och det är rätt stor skillnad på att träna för sig själv på en viss nivå hemma och att komma ut och få den nivån bedömd i konkurrens på tävling. Precis hur stor den skillnaden är tror jag inte den som aldrig tävlat förstår.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Fast jag har inte sagt att tränaren aldrig tävlat någonting någonsin, utan bara att personen inte längre är aktiv tävlingsryttare. Rida flera olika hästar går jättebra att göra utanför tävlingsarenan. Jag pratar alltså om en person som inte kan rida i någon större utsträckning idag, inte att den aldrig suttit på en häst.
ifrågasatt om det verkligen är viktigt för tränarens förmåga som just tränare. Vad med just tävling är det som tränaren ska lära? Nerver? Regler?
 
Fast jag har inte sagt att tränaren aldrig tävlat någonting någonsin, utan bara att personen inte längre är aktiv tävlingsryttare. Rida flera olika hästar går jättebra att göra utanför tävlingsarenan. Jag pratar alltså om en person som inte kan rida i någon större utsträckning idag, inte att den aldrig suttit på en häst.
ifrågasatt om det verkligen är viktigt för tränarens förmåga som just tränare. Vad med just tävling är det som tränaren ska lära? Nerver? Regler?

Jag har inte mer behov av att tränarna ska hoppa upp och visa. Däremot har jag haft nytta av det tidigare. En av dem har ridit min ponny tex. Den andra ville inte sitta på honom. Men båda dressyrtränare har kunnat ta honom för hand för att visa mig den känsla jag skulle leta efter uppsuttet. Det var bra!
Ingen av dem ville sitta på min nuvarande förut iom att han inte var säker. Och idag kan 2 av dem(en dressyrman och en mer tricktränar-snubbe) sitta på honom - absolut. Dressyrtränaren har provat honom några min och tricksnubben har ridit ut med mig och lekt på banan etc.
Men det är ju jag som ska lära mig rida hästen. Och det mesta reder jag ut själv. Det är inget idag som skulle bli ett tillräckligt stort lyft av att de hoppar upp. Jag VILL själv. Så jag brukar rida själv på mina lektioner.
Jag rider alltså ofta för en kvinna som hellre skulle hoppa framför tåget än rida min fuxfara. Hon red heller inte under ca 5 års tid. Dock har hon ridit heltid större delen av livet, tävlat tom GP och utbildat hästar och andra ekipage dit. Dvs hon kan och har själv upplevt saker.
DET vill jag ha! Att de själva upplevt allt de pratar om och gärna om och om och om och om etc igen.

Jag jobbar ju själv som tränare. Jag tar inte på mig ekipage där jag inte ridit rörelserna de ska jobba med.
Sen rider flera av ryttarna bättre än mig, just nu speciellt då jag inte igång. Men de gör inget jag inte själv jobbat en jäkla massa med och klarat av.
Sen att min största talang är öga och känsla för vad jag ser/kan läsa hästar/rörelsemönster etc och pedagogiska biten gör inte att jag skulle ta på mig ekipage som är över min nivå. Jag skulle säkert kunna snacka omkull en hel del folk om jag ville och låtsas mig besitta betydligt mer kunskaper även uppsuttet. Men jag tycker man tappar trovärdighet då.
Man undervisar bäst det man själv upplevt myyyycket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 710
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 011
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp