Tränaren tar betalt för all utebliven träning

HafiMinella

Trådstartare
Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och ryttare och har tagit många i vårt stall till helt nya nivåer i vår ridning.
Problemet är att vi bestämmer träningstider några månader (termin) i taget och de gånger man är sjuk eller hästen är skadad/sjuk får man betala ändå. Är inga stora summor (200 kr) men känns ändå inte helt ok att hon får betalt för att göra ingenting. Hon vägrar ändra detta eftersom "hon alltid har haft det så med sina tränare". Det är bara om hästen (eller ryttaren) blir långvarigt sjuk som hon gör undantag.

Både jag och min häst har haft lite bekymmer med hälsan i höst så vi är uppe i rätt stora summor förlorad träning.

Hur tycker ni att detta sättet är, har ni det likadant med era tränare?
 
Jag har haft samma deal med flera tränare och tycker inte det är något konstigt alls. Om jag hittat en ersättare har jag sluppit betala. Visst känns det trist men jag har förståelse för att det är deras jobb och jag har ju bokat upp deras tid.
 
Jag tycker inte det låter konstigt. Jag blir ofta mer förvånad över när man slipper betala när man inte kan med kort varsel pga någon anledning. Om du och din häst varit krassliga - finns det inte möjligheter för er att stå på "reservlistan" istället och hoppa in när någon annan har fått förhinder? Så har jag löst det när min häst inte var 100% fräsch utan det var lite dagsform som avgjorde om jag ville träna eller inte. - och då hade jag en tränare som jag inte behövde betala vid avbokning.

om man vänder på det och tränaren inte tagit betalt för dina uteblivna lektioner så hade hon förlorat lika mycket i inkomst på uteblivna lektioner. - och för henne är det nog ingen hobby? utan något hon kanske ska livnära sig på.
 
Men så bra att veta att detta är det "normala" :) Då kan jag slappna av. Det har varit lite diskussioner om detta i stallet nämligen och igår när jag fick boka av två lektioner för min häst fick kolik fick min man fnatt när han hörde att tränaren tar betalt ändå. Det är ju trots allt på de flesta andra ställen så (läkare, PT, massage, frisör) att man sällan får betala för återbud. :)
 
Det beror väl på med hur kort varsel du gör återbud, hos sjukvården och tandläkare mm så gäller det ju ofta att man måste avboka inom en viss tid. hör med din tränare hur hon vill ha det, sannolikhten är väl att om du avbokar några dagar innan så borde man inte behöva betala. Bokar du av samma dag med bara några timmars varsel och varken tränaren eller du kan hitta någon ersättare så är det mer rimligt att du bör betala.

Jag skulle nog säga att det finns lika många tränare som tar betalt som de som inte tar betalt. Men jag tycker nog att standarden borde vara att man ska betala om man avbokar samma dag.
 
Har inte hört talas om något sådant för tränare :o.
Ridskolor förstår jag då man har en fast tid i veckan.
Men aldrig haft en privat tränare med termins upplägg.

Mina tränare ringer jag typ dagen innan och ser om de har plats/ tid och betalar på plats.

Rider väldigt sporadisporadiskt för tränare och hade aldrig velat binda upp mig ett halvår i taget.

Har inte haft en tränare som velat ha betalt då jag lämnat återbud, även om det varit samma dag.
 
Självklart betalar man för sina inbokade tider, även om man inte kan vara med. Självklart.

Samma med träning för PT på gym, gruppträning som avbokas, läkarbesök, tandläkare - överallt. Bokade tider betalas.

Vissa tränare kan godkänna att man sätter in annan elev istället (man får själv ordna detta och ev. betalning sinsemellan) men det är långtifrån alla som godkänner sådan rutin.
 
Men det stämmer ju inte Lovisaeleonora. Det kvittar ju vad man har bokat, ringer man någon-några dagar innan och måste avboka så bokar man ny tid och så är det bra med det. Jag har aldrig varit med om att jag bar blivit tvingad att betala för ett inställt besök, varesig hos PT, läkare, tandläkare eller massör.
Såklart är det en annan sak om det är samma dag, men nu menar jag tider dagar och veckor framåt. Men är det så hästtränare gör så är det ju bara att gilla läget :)
 
Om du avbokar två dagar innan träning, tycker jag inte att du ska behöva betala. Det behöver man ute göra på andra ställen

Varför frågar du inte tränaren om du kan boka in tider en vecka i förväg?
 
Ett problem här blir ju dessutom om tränaren får "håltimmar" som den inte kan utnyttja för att någon avbokar.
 
Tycker inte det är konstigt.

Tränaren har antagligen beräknat priset på antal deltagare och sedan på det ett minimunantal för att denne ens ska tycka att det är lönt att hålla träningarna.
Tränaren vill skydda sig mot förlorad eller för liten inkomst.

Tycker det är rätt många tränare som gör så faktiskt, dvs de säljer platserna terminvis/mer som en abonemang och inte per tillfälle för att det fungerar inte annars i lönsamheten om folk uteblir var och varannan gång..träningen blir snabbt gratis för tränaren då.
Blir man sjuk eller får skadad häst brukar folk sälja sina platser till andra.
 
Stämmer här. Jag får betala för mina avbokningar, enligt de regler som ställts. Vissa har ingen avbokning alls, du är alltid betalningsskyldig. Andra vill ha besked en vecka innan, somliga 24 timmar innan.

Den här tränare har satt sina regler. Då låter man antingen bli att boka tränaren eller accepterar villkoren.
 
Avbokning en vecka innan tycker jag låter rimligt. Vad händer tex om man ska på semester eller ligger i influensa i två veckor? Känns oschysst att ta betalt då. Och tränaren har ju god tid på sig att planera in något annat.

Men givetvis får man respektera tränarens regler.
 
är det rimligt att en tränare som lever på sina lektioner går back varje månad för att någon inte kan komma? slutar man betala sin stallhyra när man åker iväg på meeting bara för att man inte använder sin box?
jag betalar oavsett anledning. jag får fixa en annan häst eller ryttare om jag hellre vill det.
 
Håller inte med, har hästen blivit skadad eller något oförutsett händer rimlig anledning så har jag aldrig behövt betala, å andra sidan förstår jag om man får betala en mindre del av lektionsavgiften vid avbokning samma dag.
 
Alla kurser/clinics jag har anmält mig till har iaf haft att om man kan visa veterinärintyg eller läkarintyg så får man pengarna tillbaka. Så är man riktigt sjuk så får man pengarna. Då har det varit helgkurser. Nu har jag aldrig behövt nyttja det, men det har alltid varit dealen och med olika instruktörer. Så jag tycker nog att om hästen har kolik tex så borde man inte behöva betala.

Jag har inte heller varit med om att behöva betala om jag avbokat saker i tid. Läkare/tandläkare brukar vara ett dygn innan. Veterinärbesök har också varit 24 timmar innan.
Men jag förstår om man får betala om man ringer samma sag, eller inte bara dyker upp.
 
Självklart betalar man för sina inbokade tider, även om man inte kan vara med. Självklart.

Samma med träning för PT på gym, gruppträning som avbokas, läkarbesök, tandläkare - överallt. Bokade tider betalas.

Vissa tränare kan godkänna att man sätter in annan elev istället (man får själv ordna detta och ev. betalning sinsemellan) men det är långtifrån alla som godkänner sådan rutin.

Jag har aldrig behövt betala ett läkarbesök som avbokats i god tid innan. Men de läkare jag gått till är iofs tämligen upptagna och återbudstiderna brukar gå åt. Samma med planerade veterinärbesök, tandläkarbesök, naprapat etc. Så jag kan förstå att om man inte är i hästbranschen (som TS sambo antagligen inte är) så kanske man inte tycker att det är så självklart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 232
Senast: WBanna
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 345
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp