Tränaren tar betalt för all utebliven träning

Tycker det låter som ett utmärkt upplägg om man tränar regelbundet. Slipper man krångla med betalning/gång.

Själv varken kan eller vill jag rida för tränare så regelbundet. Samtliga betalas per gång efter träningen och min vanliga tränare är mycket flexibel att bestämma tid med. Har jag avbokat sent någon gång eller en gång faktiskt missat tiden (skrivit in fel i min kalender) så betalar jag för 1.5 gång nästa tillfälle även om tränaren protesterar. Tycker det är sjukt pinsamt att boka upp någons tid och sedan missa/avboka sent, även om jag rider på tränarens anläggning och hen säkert bara fortsätter med sitt jobb om jag inte dyker upp.
 
Vi betalar våran tränare även om vi inte deltar. Eller ja, man får hitta en ersättare om man vill. Hon måste ju stå i ridhuset oavsett om en elev kommer eller inte, om det nu inte råkar vara den första eller den sista ryttaren som är borta. Dessutom hyr vi ridhus som också ska betalas, och på det flyger hon hit.
 
Det här är ju inget där det finns rätt och fel. Bara tränare etc är öppna med vad som gäller kan de ju i princip göra hur de vill med uteblivningar så länge folk ändå vill anlita dem. Jag tror det blir allt vanligare att bokad tid måste betalas oavsett vad det rör sig om.
 
Nu har jag inte haft tränare där man bokat hela terminer, utan från gång till gång. Har man bokat får man betala eller skaffa ersättare för sin tid. Tycker det är helt okej och har förståelse för det! Plus att jag ju accepterar detta när jag anmäler mej...
Stopptiden är lite olika men normalt ett par dagar eller dagen innan träningsdagen.

Alla tränare är noga med att man förstår att det är bindande anmälan.
 
Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och ryttare och har tagit många i vårt stall till helt nya nivåer i vår ridning.
Problemet är att vi bestämmer träningstider några månader (termin) i taget och de gånger man är sjuk eller hästen är skadad/sjuk får man betala ändå. Är inga stora summor (200 kr) men känns ändå inte helt ok att hon får betalt för att göra ingenting. Hon vägrar ändra detta eftersom "hon alltid har haft det så med sina tränare". Det är bara om hästen (eller ryttaren) blir långvarigt sjuk som hon gör undantag.

Både jag och min häst har haft lite bekymmer med hälsan i höst så vi är uppe i rätt stora summor förlorad träning.

Hur tycker ni att detta sättet är, har ni det likadant med era tränare?

Hur man måste göra beror ju på så många olika saker. Jag är dels tränare själv och bokar en del för 3 andra tränare.

Blir tränaren tex influgen har man en viss kostnad kursen måste inbringa. Tränaren vill själv ha en viss summa. Sen vill kanske anläggningen ha. Ev så betalar de som fixar kursen flyget direkt själkva etc etc. Om då 3 pers blir sjuka utan att betala kan det bli ganska många hundringar övriga då måste betala för att täcka upp.
Det är ganska dyrt som det är att flyga in tränare. Och vill man vara just och hålla nere priserna så folk har råd att träna har man inte mycket marginaler att ta av. Vare sig som tränare eller bokare..

Är det så att man sysslar med rehab mycket kan det bli mycket bortfall ibland.

Vissa ryttare verkar också helt obrydda om att de både gör att tränaren blir utan inkomst om de inte avbokar i rimlig tid och kan gärna veta sen en v att hästen har tappsko och inte går att rida. Men de kanske (om man har tur) avbokar 2 h innan lektion. Och det upprepade gånger.
Då kan man antingen göra sig av med dem eller se till att de och ev alla andra får betala oavsett.

Jag har varit med om vansinnigt många som glömmer sina lektioner, skiter i dem etc etc. De hade aldrig i livet behandlat andra yrken lika respektlöst som sina tränare. Man ska stå och gapa i fryskalla, fuktiga ridhus(om inte på en regnig volt), gärna rida några hästar då och då under det och bli svettig och sen kall, äta nån slafsig sörja, kissa i skogen eller på en bajamaja. Man ska gärna jobba årets alla dagar och obekväma tider. De flesta ringer alla möjliga tider och dagar, aldrig ledigt..
Och man ska se till att ha till semester, pension och sjukdom..
Men betala vill inte riktigt alla..
När man tycker de där 200 kr känns dyrt kan man fundera kring ovanstående arbetsvillkor. Och tänka på hur mkt av de 200 som man verkligen får i slutändan.
Jag betalar närmare 500 kr/lektion..

Jag älskar det jag gör. För det är inte alltid kallt, svettigt, hungrigt, dålig toa etc.. ;)
Men det finns väldigt mycket människor som inte inser att hästeriet är ett yrke för en del. Och att man måste överleva.
Står man ofta med luckor mitt i scheman så tappar man både en massa tid och pengar.
Jag har tur som har möjlighet att välja vilka jag vill jobba med. De vet att de får en massa mer än de lektionsminutrar vi har och är noga med att jag ska "ha så jag klarar mig".
Så iom att de inte försöker utnyttja mig eller frekvent uteblir brukar de inte behöva betala vid sjukdom.
Jag brukar heller inte behöva betala träning om jag är sjuk. Jag brukar dock alltid erbjuda mig att göra det om jag inte ordnat ersättare. Jag har första tiden och det blir ingen lucka om jag avanmäler mig.

Det är dyrt att ha häst. Men jag vägrar försöka spara in på så sätt att andra blir lidande av det.
 
Jag ser det som så att är du nöjd, så är det bara att fortsätta. Är du missnöjd med upplägget är det bara att avsäga sig sin plats.

Jag hade själv börjat fundera ett varv om min tränare hade den attityden "för så har det alltid varit för mina tränare". Vad har hennes tränare med dig och hennes relation att göra?
 
Om ni är x antal ryttare som har lektion x antal gånger per termin, kan instruktören ha delat sina totala kostnad mellan samtliga ekipage. Det innebär att om ett ekipage uteblir, så har man att välja på antingen betalar uteblivet ekipage sin kostnad. Eller så får de som är kvar och rider sina ridpass, dela även på din kostnad. Ta och fråga de övriga ryttarna om de är intersserade av det, eller skaffa en ersättare som ytterligare ett förslag.

Som jämförelse kan ju nämnas, inte vill man ha lägre lön bara för att arbetsgivaren får färre kunder och samma gäller ju för er instruktör.
 
Har aldrig hört tränare som gör så faktiskt. Så är det ju aldrig någon annanstans om man är sjuk tex. Om man samma dag däremot utan anledning bara inte känner för det, då är det klart man bör betala ändå.
 
Jag tycker det är helt normalt om man måste avboka med kort varsel (mindre än 2 veckor innan) och inte kan hitta ersättare, men är det flera månader kvar till träningstillfället anser jag inte att man ska behöva betala. Har varit med om det och det slutade med att jag slutade träna för den tränaren, blev ogörligt så min häst skadade sig titt som tätt.
 
Har aldrig hört tränare som gör så faktiskt. Så är det ju aldrig någon annanstans om man är sjuk tex. Om man samma dag däremot utan anledning bara inte känner för det, då är det klart man bör betala ändå.

Här tror jag de flesta gör så om man har bokat upp för x antal lektionstillfällen. Man åker inte ut till stallar för mindre än en viss summa om man kan välja. Då innebär det x antal elever om man vill ha justa priser.
Om folk åker till ens hemmagård kan man ibland vara mer flexibel.

Tänk på att många rider 1 g/v. Man går inte till frisör, tandis, hovis, vet, läkaren lika ofta. Så skulle man ställa in de besöken lika ofta som en del gör iom att antingen de blir sjuka, barnvakten blev, ungen skulle på hockey, hästen tappade sko och hovis kunde inte komma och man vågar inte rida, hästen är sjuk, det blev snöoväder, bilen dog, kommunaltraffiken dog, det var semesterresa, jobbfest, dagen efter fest etc etc..
Och man också iom att man bara har den begränsade kundkretsen man får om man jobbar med sina fasta x antal elever som alla rider minst 1 g/v då ev får problem med att hitta reserver eller "mer jobb" lite akut, speciellt om man då bara har en håltimme på stall x..
Hade frisörer, tandisar etc haft samma möjligheter eller bistande sådana att fylla luckor i sina scheman hade man inte kunnat avboka dagen innan där heller. De får ju in en akutbokning oftast, iaf min tandis och mina gamla frisörer..
Om man däremot avbokar senare än att de ska hinna få in någon får man vackert betala. Det gäller iaf vårdyrkena.
Och jag tror få människor hade behandlat motparten så om det var DERAS jobb och levebröd som hängde på att de dök upp på mötet eller ej.. Och inte deras skojiga lilla hobby..

För vissa hobbyhästägare är ridtimmen helig och man gör vad man kan för att passa den.
Man respekterar andras yrken och levebröd.
Men för vissa är det en skoj grej som de gör i mån av tid. Och då kan det ibland vara en skoj person där som hojtar och om det inte är det så.. ja...

Värderar man någon är man rädd om den. Alltså ser jag till att mina tränare har så god arbetsmiljö jag kan ge dem. Kan jag erbjuda dricka, varm filt, mat etc gör jag det. Det minsta jag gör är att se till att de får fullt schema, garanterade löner när de kommer till oss.
Just för att jag är rädd om dem och vill ha kvar dem.
Därför kommer de också till de stall jag flyttar till, oavsett om stallen är de trevligaste att jobba i. Just för att jag ser till att bokningarna funkar och ser till att de får jobba med folk som värderar deras jobb.
Därför får jag otroligt mycket tillbaks. Mer engagemang än jag betalt för.
Det kan vara värt att tänka på för de som vill snåla jämt.
 
Tycker inte att det är så vanligt men jag förstår fullt om man gör så, man har ju bokat upp sin tid och så ringer folk och avbokar med kort varsel och så får man inte betalt den timmen. Det är ju deras inkomst. Min tränare har så att man betalar om man avbokar efter 12 samma dag, avbokar man innan så behöver man inte betala.
 
Min tränare tar också betalt om man lämnar återbud sent. Hur mycket är beroende på hur lång tid det är kvar till lektionen ex återbud inom 24timmar får man betala hela lektionen.
 
Har inte fått klarhet i om du får skaffa fram en ersättare eller ej.
Om du inte får skaffa fram en ersättare låter det konstigt.
 
Om man däremot avbokar senare än att de ska hinna få in någon får man vackert betala. Det gäller iaf vårdyrkena.
Inte om man är sjuk, är man sjuk så kan man avboka samma dag i vården med. Är man som jag skrev inte sjuk och bara inte känner för att komma eller inte orkar så är det en annan sak.
Därför kommer de också till de stall jag flyttar till, oavsett om stallen är de trevligaste att jobba i. Just för att jag ser till att bokningarna funkar och ser till att de får jobba med folk som värderar deras jobb.
Därför får jag otroligt mycket tillbaks. Mer engagemang än jag betalt för.
Det kan vara värt att tänka på för de som vill snåla jämt.
Som sagt, att ta betalat av någon när hästen är skadad eller ryttaren är sjuk, det tycker jag inte är direkt rätt, om man då inte rider som på en ridskola där man betalar en terminsavgift, då är det ju svårt att få tillbaka några pengar.

Det handlar inte om att snåla eller inte värdera deras yrke. Ingen av dom även om det är B tränare jag tränat för har levt vad jag vet på sådana privatlektioner. Jag har bokat en vecka i taget och ibland så har jag fått avboka av olika anledningar, oftast pga att hästen tappat en sko och det är inte någonting jag kan veta innan jag kommit till stallet.
 
Dom jag har tränat för har man bokat sin plats x antal veckor fram över och betalar allt på samma gång till ett bank giro = inga pengar tillbaka.
Har hästen varit sjuk har det oftast gått att låna någon och om jag varit dålig har det aldrig varit problem med att hitta annan ryttare till hästen.
 
Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och ryttare och har tagit många i vårt stall till helt nya nivåer i vår ridning.
Problemet är att vi bestämmer träningstider några månader (termin) i taget och de gånger man är sjuk eller hästen är skadad/sjuk får man betala ändå. Är inga stora summor (200 kr) men känns ändå inte helt ok att hon får betalt för att göra ingenting. Hon vägrar ändra detta eftersom "hon alltid har haft det så med sina tränare". Det är bara om hästen (eller ryttaren) blir långvarigt sjuk som hon gör undantag.

Både jag och min häst har haft lite bekymmer med hälsan i höst så vi är uppe i rätt stora summor förlorad träning.

Hur tycker ni att detta sättet är, har ni det likadant med era tränare?

Om ni redan har gjort upp träningstider, förstår jag att tränaren vill ha betalt. Hon är ju uppbokad och har då inte kunnat ta emot andra kunder den tid ni avtalat.

Jag håller i dressyrträningar för en instruktör. Instruktören åker ca 30 mil enkel väg för att hålla kurs. Självklart är det inte OK för henne att åka så långt och sedan inte få fullt betalt enligt överenskommelse (överenskommelsen är 14 halvtimmespass per kursdag). Undantag görs ibland om hon ändå är i närheten, då hon kan acceptera ner till sex pass. Ett undantag gjordes för mig på novemberkursen eftersom instruktören gärna förkortade sin dag och min unghäst var trött så mitt andrapass blev 10-15 minuter långt; då bjöd instruktören på det passet.
 
Är upplägget terminsvis med fasta tiden för en hel termin har jag varit med om att man får betala för alla lektioner i förväg.
Förlorade rätt mycket pengar på det eftersom jag inte kunde varje gång, men det var jag medveten om redan när jag anmälde.

Vill man inte träna i grupp så bokar man tränare vecka för vecka. Och då kan det vara olika dagar de olika veckorna och betalar för den tid man är där.
 
Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och ryttare och har tagit många i vårt stall till helt nya nivåer i vår ridning.
Problemet är att vi bestämmer träningstider några månader (termin) i taget och de gånger man är sjuk eller hästen är skadad/sjuk får man betala ändå. Är inga stora summor (200 kr) men känns ändå inte helt ok att hon får betalt för att göra ingenting. Hon vägrar ändra detta eftersom "hon alltid har haft det så med sina tränare". Det är bara om hästen (eller ryttaren) blir långvarigt sjuk som hon gör undantag.

Både jag och min häst har haft lite bekymmer med hälsan i höst så vi är uppe i rätt stora summor förlorad träning.

Hur tycker ni att detta sättet är, har ni det likadant med era tränare?

Eftersom du är nöjd med själva träningen så skulle jag om jag var du försöka hitta någon som du kan ta in på kortare varsel istället för dig. Då betalar ersättaren sen till dig och du har kvar dina träningar.
Jag vet tränare som gör som din och jag vet de som inte har det så.
Vet jag med mig att jag ofta är sjuk, får förhinder så skulle jag inte boka upp mig på en viss tid en hel termin i förväg.
 
Träffar ofta på den typen av avtal mellan ryttare och tränare. Inget konstigt med det, tänker jag. Däremot bör man ju ha en möjlighet att skaffa ersättare som kan ta ens plats på kort varsel. Det går inte att jämföra när man bokar av en läkare, tandläkare eller liknande då dessa har folk på kö så det sätts in en som kommer istället. En tränare som jag bokat in mig hos, typ abonnemang, har ju sällan det då folk måste både planera och de ställt in sig på att tränaren är fulltecknad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp