Tränaren tar betalt för all utebliven träning

Har aldrig haft tränare som tar betalt för uteblivna lektioner. Har hästen eller jag varit sjuka eller om vi fått förhinder på annat vis har vi meddelat i så god tid som möjligt. Skulle kännas konstigt att betala för något som inte blir av. Vi åker oftast till tränaren. Ibland händer det att tränaren inte kan och vi vill inte att någon annan ska hålla lektionen i dennes ställe antagligen lika lite som tränaren skulle vilja att någon annan kommer i vårt ställe.
 
Vi slutade ta ut en sådan tränare till stallet. Jag finner det orimligt att betala för en träning om jag avbokat två dagar innan. Så tyckte även mina stallkamrater. Det finns gott om tränare. Det handlar om tillgång och efterfrågan, att man får betala för en RGB-träning ändå, ja, men en vanlig tränare som man avbokat två dagar innan, nej.
Visst har dessa tränare också räkningar, men då är det upp till dem att göra sig så attraktiva att folk kommer. Tyvärr kan jag inte stödbetala till en tränare bara för att den har räkningar. De flesta lämnar aldrig kvitto heller, så det kan lätt bli löjeväckande om en sådan ska börja hålla hårt på reglerna...
 
Vi slutade ta ut en sådan tränare till stallet. Jag finner det orimligt att betala för en träning om jag avbokat två dagar innan. Så tyckte även mina stallkamrater. Det finns gott om tränare. Det handlar om tillgång och efterfrågan, att man får betala för en RGB-träning ändå, ja, men en vanlig tränare som man avbokat två dagar innan, nej.
Visst har dessa tränare också räkningar, men då är det upp till dem att göra sig så attraktiva att folk kommer. Tyvärr kan jag inte stödbetala till en tränare bara för att den har räkningar. De flesta lämnar aldrig kvitto heller, så det kan lätt bli löjeväckande om en sådan ska börja hålla hårt på reglerna...

Det finns ju olika situationer.
Vaddå stödbetala till en tränare bara för att den har räkningar?

Den tränare jag anlitar, jobbar vitt. Hon reser nästan 35 mil enkel väg för att hålla lektioner hos oss. Hon vill då ha en heldag så hon får lön.
det tycker jag är väldigt förståeligt! Hon reser ibland med tåg och måste då boka biljetterna i god tid innan och kan inte ställa in med kort varsel.
Vem ska betala tränarens lön om någon kommer på ett par dagar innan en sådan kurs, att den inte kan?

Och de andra som vill vara med och träna, ska de drabbas genom att träningen ställs in?

Tränaren, som inte kan fylla sin lucka med något annat?
Övriga deltagare?
Den som arrangerar kursen (och som inte tar ut något extra till sig)?
Eller den som lämnar återbud?

Fast jag inser förstås att det jag beskriver är en annan situation än det TS beskriver.

Jag kan dock se ett problem även vid mer lokala tränare.
Tränarna håller lektioner för att få inkomst och planerar sin verksamhet. Bokar elever i lagom mängd på rimliga tider.
Om någon avbokar, får tränaren ett inkomstbortfall pga avbokningen. Är det rimligt?
Skulle du vilja jobba så?
Om du jobbar i exempelvis en butik: skulle du acceptera att vara på arbetsplatsen men bara få lön om det kommer en kund under ditt arbetspass?

Det andas i ditt inlägg en bristande respekt för tränarens tid.
 
Det finns ju olika situationer.
Vaddå stödbetala till en tränare bara för att den har räkningar?

Den tränare jag anlitar, jobbar vitt. Hon reser nästan 35 mil enkel väg för att hålla lektioner hos oss. Hon vill då ha en heldag så hon får lön.
det tycker jag är väldigt förståeligt! Hon reser ibland med tåg och måste då boka biljetterna i god tid innan och kan inte ställa in med kort varsel.
Vem ska betala tränarens lön om någon kommer på ett par dagar innan en sådan kurs, att den inte kan?

Och de andra som vill vara med och träna, ska de drabbas genom att träningen ställs in?

Tränaren, som inte kan fylla sin lucka med något annat?
Övriga deltagare?
Den som arrangerar kursen (och som inte tar ut något extra till sig)?
Eller den som lämnar återbud?

Fast jag inser förstås att det jag beskriver är en annan situation än det TS beskriver.

Jag kan dock se ett problem även vid mer lokala tränare.
Tränarna håller lektioner för att få inkomst och planerar sin verksamhet. Bokar elever i lagom mängd på rimliga tider.
Om någon avbokar, får tränaren ett inkomstbortfall pga avbokningen. Är det rimligt?
Skulle du vilja jobba så?
Om du jobbar i exempelvis en butik: skulle du acceptera att vara på arbetsplatsen men bara få lön om det kommer en kund under ditt arbetspass?

Det andas i ditt inlägg en bristande respekt för tränarens tid.

På två dagar anser jag att tränaren får tid att göra omfördelning i schemat, alternativt ställa in. Det är mer än privattandläkare etc som har avbokning senast fyra timmar innan och är i samma sits vad gäller utebliven betalning. Det är vardagen för enmansföretag.

Min tränare åker 30 mil till oss, hen finner det rimligt med två dagars varsel, vi med. Du behöver inte dela den åsikten, det är ett diskussionsforum, men tråkigt att ha som argument vad jag respekterar och inte respekterar, vilket du inte vet ett dugg om och som bara är fantasier.
 
Jag har fasta gruppträningar varje vecka och tar betalt om inte eleverna lämnat återbud minst 5 dagar innan träningen. De behöver dock inte betala om de tar in en ersättare eller avbokar senast fem dagar innan. Däremot har de chansen att rida igen sin förlorade träning när jag har uppsamlingsträning hemma hos mig. Mina träningar faktureras för fem träningar i förskott och dras om eleven inte dycker upp på träningen. Jag har endast 3 elever per timme så för mig är det viktigt att alla elever kommer.

De första åren hade jag inte detta upplägg men tyvärr fungerade det inte. Hur många gånger fick jag inte återbud samma dag pga kallas, föräldrarmöten m.m Jag älskar mitt jobb men hur kul är det att lämna iväg sitt barn till barnvakt, sitta i en bil en timme? Ställa sig i ett kallt ridhus och sen kommer bara hälften av eleverna? Släppa fram hinder, ta undan hinder, sätta sig i en kall bil, hämta sitt barn och komma hem tio varje kväll?

Så till er som tycker att det är konstigt att tränarna tar betalt, ställ er på en reservplats i stället.
 
Det finns väl inget rätt eller fel i detta. Olika upplägg kräver olika villkor. Jag har en tränare som hållet tärningar vid sidan om sitt vanliga jobb. Vi bokar tider som passar oss båda - får ngn förhinder så byter vi tid. Sedan har jag en tränare som kommer hit mkt långväga ifrån. Kringkostnaderna är stora och upplägget bygger på ett visst antal ryttare annars går det inte ihop ekonomiskt. I detta fall får man betala oavsett eller ordna ersättare. Om det inte vore så skulle tränaren gå back eller övriga deltagare få betala mer för sina pass! Det viktiga är väl att man vet om vilka villkor som gäller - det är ju ingen som tvingas vara med och träna!
 
På två dagar anser jag att tränaren får tid att göra omfördelning i schemat, alternativt ställa in. Det är mer än privattandläkare etc som har avbokning senast fyra timmar innan och är i samma sits vad gäller utebliven betalning. Det är vardagen för enmansföretag.

Min tränare åker 30 mil till oss, hen finner det rimligt med två dagars varsel, vi med. Du behöver inte dela den åsikten, det är ett diskussionsforum, men tråkigt att ha som argument vad jag respekterar och inte respekterar, vilket du inte vet ett dugg om och som bara är fantasier.

Jag är den som sitter och svettas varenda månad för att få ihop schema för instruktören, med folk som lämnar sent återbud och ska lägga tiden på att ringa in eventuella reserver.
det är inte trevligt.
Jag tycker att det är nonchalant av dem som "dumpar" på någon annan att ordna det man själv anmält sig till men av olika skäl ändrat sig om.
 
Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och ryttare och har tagit många i vårt stall till helt nya nivåer i vår ridning.
Problemet är att vi bestämmer träningstider några månader (termin) i taget och de gånger man är sjuk eller hästen är skadad/sjuk får man betala ändå. Är inga stora summor (200 kr) men känns ändå inte helt ok att hon får betalt för att göra ingenting. Hon vägrar ändra detta eftersom "hon alltid har haft det så med sina tränare". Det är bara om hästen (eller ryttaren) blir långvarigt sjuk som hon gör undantag.

Både jag och min häst har haft lite bekymmer med hälsan i höst så vi är uppe i rätt stora summor förlorad träning.

Hur tycker ni att detta sättet är, har ni det likadant med era tränare?

Självklart ska hon få betalt. Hon vill ju leva gott och ha en stadig inkomst att lita på. Det vill du väl själv:-) ?
 
Jag tänker dessutom såhär:
Tränaren har förmodligen tröttnat på utebliven inkomst på grund av kunder som inte dyker upp av olika anledningar. Av erfarenheten hon har av detta, har hon satt just sina regler.
Jag tycker hon verkar vara vettig. Hon tar ansvar för sin egen ekonomi.
 
Vi slutade ta ut en sådan tränare till stallet. Jag finner det orimligt att betala för en träning om jag avbokat två dagar innan. Så tyckte även mina stallkamrater. Det finns gott om tränare. Det handlar om tillgång och efterfrågan, att man får betala för en RGB-träning ändå, ja, men en vanlig tränare som man avbokat två dagar innan, nej.
Visst har dessa tränare också räkningar, men då är det upp till dem att göra sig så attraktiva att folk kommer. Tyvärr kan jag inte stödbetala till en tränare bara för att den har räkningar. De flesta lämnar aldrig kvitto heller, så det kan lätt bli löjeväckande om en sådan ska börja hålla hårt på reglerna...

Vad spelar det för roll om det är RGB eller annan tränare?
Har den andre mer pengar och lättare att få in andra elever?

Tänkte eftersom man absolut skulle bet till RGB men inte till annan tränare..
Rimligen torde det nästan vara tvärtom, vad?
 
Vad spelar det för roll om det är RGB eller annan tränare?
Har den andre mer pengar och lättare att få in andra elever?

Tänkte eftersom man absolut skulle bet till RGB men inte till annan tränare..
Rimligen torde det nästan vara tvärtom, vad?
Jag håller helt med om vad du skriver.

Det viktiga i sakfrågan är ändå, att man vet vilka spelregler som gäller, innan man ingår avtal. Då kan man bestämma sig för om man vill hänga på dealen eller inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 101
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 318
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp