Träning för förvirrad häst

Wildhearts

Trådstartare
För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig ålder.

Tidigare ägare lärde henne att stegra både från marken och med ryttare på ryggen. Hon har haft 2 andra ägare efter detta och jag har nu köpt en lite lätt förvirrad häst. Min tanke är att börja om från början till stor del eftersom en lipizzaner dessutom mognar sent mentalt.

Jag rider ut för att få framåtbjudning, jag longerar (utan inspänningstyglar) för att få förtroende, framåtbjudning och även för att få till en ställning och mjukhet i kroppen.

När jag rider på banan så är det väldigt kravlöst eftersom det är just på ridbanan låsningen sitter. Jag tänker hela tiden framåt och inte uppåt. Samlingen har hon naturligt på ett helt annat sätt än en halvblodshäst så jag har märkt att om jag bibehåller en mjuk kontakt och får henne att gå framåt så kommer hon relativt lätt i form och arbetar på bra, men det får absolut inte tvingas fram med hjälp av tyglarna.

Hon känner sig mer och mer trygg med mig och har börjat förstå vad jag vill och inte vill, men så fort någon annan sitter upp (har hänt vid 2 tillfällen) så har hon en tendens att inte gå framåt utan lättar i framändan istället.

Mitt upplägg är att:

1. Longera och tömköra mycket för att få henne att arbeta i rätt form utan konflikter eftersom hon är mycket tryggare i arbetet från marken. Detta helt utan inspänningstyglar eftersom det inte behövs på henne enligt mig. Efter ett tag av longering så går hon jättefint, frustar och trivs. Ska gå på kurs i tömkörning nästa vecka och hoppas får stor glädje av att även arbeta med detta.

2. Ridning i skog och mark för framåtbjudning, social träning, befästa galoppfattningen och för att få muskler och kondition.

3. Ridning på banan i första hand ridning framåt, ordentliga vägar. Detta för att avdramatisera ridning på banan. Gärna longering före för att få henne lite avslappnad och att hon även får röra på sig.

4. Jag fortsätter att rida henne själv ett tag till eftersom hon verkar förstå mig nu och frustrationen därför inte blir så stor.

I mina ögon handlar det inte om att jag mesar med henne utan att jag istället försöker ge henne rätt möjligheter för att på så sätt hamna i så få konfliktsituationer som möjligt. Hon behöver bygga muskler, få två mer liksidiga sidor och få kondition för att orka arbeta.

Vad tror ni?
 
Jag tror du tänker helt rätt, avvakta med att låta andra rida tills hon känns helt på det klara med vad som krävs.
Jag tror det kan vara bra att du, vartefter det funkar, försöker lära henne att "tåla" lite tryck i tygeln utan att hon ska tro att hon ska upp för det. Just bara för att förbereda henne för andra ryttare som kanske inte har samma känsla som du.
Men det får nog lov att ta tid helt enkelt.
Min femåring, som är helt normalt okomplicerad och riden av mig en hel del på olika sätt blir ändå rätt konfys med en ny ryttare, så det är ju inte konstigt att hon reagerar som hon gör.
 
Det har du nog helt rätt i. Vill absolut inte vara den enda som kan rida hästen. Som tur är så är hon betydligt lättare att rida i skogen så nästa nya ryttare får nog börja där för att få lite känsla för henne.
 
Ha henne för dig själv ett tag. Låter som en bra upplägg :)
När hon fungerar helt med dig så kommer det där med andra ryttare att lösa sig :) blir nog bara mer förvirrat om du blandar in andra ryttare i dagsläget.
 
Mycket klokt tänkt. Befäst framåt ordentligt.
Lipizzanerna lär sig trick alldeles för lätt och använder det sen i tid och otid. Jisses vilka historier jag kan berätta om smarta lipizzaners.
 
Lipizzanerna lär sig trick alldeles för lätt och använder det sen i tid och otid. Jisses vilka historier jag kan berätta om smarta lipizzaners.

Har börjat förstå det. Vi har bland annat hittat henne i en helt annan hage en vad hon släpptes i. Staketet fortfarande helt. :D
 
En liten tanke, gör det någon skillnad om hon rids på bettlöst tänker om hon kan gå med sådant när andra än dej ska rida.
 
En liten tanke, gör det någon skillnad om hon rids på bettlöst tänker om hon kan gå med sådant när andra än dej ska rida.

Tydligen är hon riden bettlöst för ett antal år sedan och jag har haft funderingar på att testa, men har velat lära känna henne ordentligt först. Snart får jag nog våga :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 278
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 389
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 843
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp