Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dåligt samvete deluxe idag. Katterna skulle ju till veterinären idag, jag hade dem i buren och väntade bara på pappa som skulle ta dem när han ändå skulle till jobbet. Då lyckades de ta sig ut ur den nya buren också :banghead:. E, som är lite rädd och nervös av sig, blev så rädd att vi inte fick tag på henne igen. Pappa har åkt med v och det har gått bra, men e är hemma ensam med mig och väldigt orolig och "mammig" av att inte ha sin syster. Och jag måste åka till stan med mormors bil, det är ingen annan hemma och för sent att avboka. Och jag måste ju givetvis även hämta v när hon är klar. Just nu önskar jag att man kunde lägga sig själv i kopiatorn. :(
 
Idag ska jag och maken på begravning så jag jobbar över min lunch för att jobba igen lite. Ska se om äldsta dottern vill rida ikväll så jag får en promenad isåfall, annars blir det nog inte många knop idag :)
 
Låter klokt att bromsa lite och känna att det du gör faktiskt är riktigt bra utan att behöva dra på ännu mer.

Jag är själv en sån person som ger allt och gärna överpresterar och vill vara duktig hela tiden fast jag inte måste. Men sen jag fick barn, framförallt efter andra barnet och då samtidigt bytte jobb, så har jag lärt mig att inte sikta så jäkla högt hela tiden. Jag har inte tid och ork för min familj och min fritid (hästarna och träningen) isåfall utan jag har fått lära mig hitta en väg som är bra för både mig och min arbetsgivare. Jag jobbar sällan över längre eller känner stress över att inte hinna med. Jag anser mig själv börja bli vuxen och mer ego :p Så dags när jag precis fyllt 29 :D
Haha, ja jag har väl tre år kvar då innan den lilla poletten trillar ner på riktigt ;) Nä, men visst är det mycket av en mognadsfråga - att bli så pass säker och bekväm i sig själv att man kan och vågar göra sina egna prioriteringar. Jag tänker att varje sådan här period jag går igenom gör förutsättningarna inför nästa bättre, och lagom till jag fyller 29 har jag förhoppningsvis lärt mig allt det där jag med! :D Tack för ett peppande svar!

Klyschigt men.. Bättre sent än aldrig! Heja dig! :):up:
Lite så ja! :D Tack!
Nattorientering ikväll då! :bump: Pannlampan är laddad, har lokaliserat kompassen och ”pinnen” (dvs sån man använder för elektronisk stämpling vid kontrollerna). Första start 21:30. Blir spännande! :D
Åh så spännande! Och lite läskigt!

Mvh Räddharen
Dåligt samvete deluxe idag. Katterna skulle ju till veterinären idag, jag hade dem i buren och väntade bara på pappa som skulle ta dem när han ändå skulle till jobbet. Då lyckades de ta sig ut ur den nya buren också :banghead:. E, som är lite rädd och nervös av sig, blev så rädd att vi inte fick tag på henne igen. Pappa har åkt med v och det har gått bra, men e är hemma ensam med mig och väldigt orolig och "mammig" av att inte ha sin syster. Och jag måste åka till stan med mormors bil, det är ingen annan hemma och för sent att avboka. Och jag måste ju givetvis även hämta v när hon är klar. Just nu önskar jag att man kunde lägga sig själv i kopiatorn. :(
Men jösses, vad är det för ninjakatter du har egentligen?! Usch, jag förstår att det känns jobbigt. Vad jag brukar försöka göra när jag behöver utsätta min katt för något mindre trevligt är att fokusera på att inte förmänskliga honom för mycket. Visst, han tycker att situationen är skitjobbig just där och då, men typ 5 minuter efter att det är över är han hur glad som helst igen. Det är ungefär så bra minne han har. Det är klart att det aldrig är kul att utsätta sina djur för saker de inte gillar, men i slutändan är de "bara" djur och vi gör ju allt för deras eget bästa. Försök tänka så, innan du (ni) vet ordet av så är det över!
 
Haha, ja jag har väl tre år kvar då innan den lilla poletten trillar ner på riktigt ;) Nä, men visst är det mycket av en mognadsfråga - att bli så pass säker och bekväm i sig själv att man kan och vågar göra sina egna prioriteringar. Jag tänker att varje sådan här period jag går igenom gör förutsättningarna inför nästa bättre, och lagom till jag fyller 29 har jag förhoppningsvis lärt mig allt det där jag med! :D Tack för ett peppande svar!

I år blev jag av med en stor energitjuv (vara kassör i en ideell förening och vara en av de mest drivande i föreningen) och bestämde mig för att vägra ha dåligt samvete över mitt val trots att jag vet att det är svårt att få tag i en ny på den posten. Det har gått bra och jag känner stor lättnad över att inte ha det över mig längre efter 6 år i den styrelsen, varav 4 år som kassör. Nu vill jag vara vanlig medlem bara :)

En annan sak jag lärt mig senaste åren är att våga säga nej och sen inte förklara varför. Folk får bara acceptera ett "nej" eller "jag kan inte" utan vidare bortförklaringar till varför jag svarar så.

Så mer ego har jag blivit och det säger jag till folk också :p Jag har familj som behöver min energi och jag är för gammal för att orka bry mig om vad andra tycker och att vara duktig på ALLT, JÄMT! Jag behöver inte det :)
 
Alltså vilken bra dag jag hade igår, när jag slängt prestationsångesten åt sidan! Jag fick gjort allt jobb jag hade tänkt, men helt utan stress och press och med en massa pauser däremellan. Paus för kattgos, paus för crossfit, paus för lunch, paus för promenad i solen, paus för matlagning... Så mycket lättare det var att jobba effektivt under de förutsättningarna!

Crossfit var lite läskigt, mycket roligt och mycket jobbigt. Vi började med att spela basket som uppvärmning, med 10 burpees efter varje mål, och sedan övade vi på att gå på händerna (i mitt fall: öva på att överhuvudtaget våga slänga upp benen ovanför huvudet). Sedan blev det 5 varv av följande:

200 m löpning
5 power snatches
5 hang power snatches
5 overhead squats

Löpningen var lika mentalt jobbig som jag hade befarat, men jag tog mig igenom alla rundor utan att bryta av till skritt :D Vad gäller power snatches så kände jag att jag fick riktigt bra flyt på dem faktiskt, till skillnad från förra veckan då de bara kändes tunga och svåra. Jättekul att märka av lite utveckling!

I går blev vi utbjudna till ett par vänner sommarställe på en av öarna här utanför, så vi kommer att köra dit efter jobbet ikväll och hänga där till på söndag morgon. Det ska bli fantastiskt skönt med lite miljöombyte och havsluft, precis vad jag behöver efter den här veckan! Jag kommer med andra ord att skippa crossfit imorgon, men ridningen på söndag eftermiddag kvarstår :)
 
I år blev jag av med en stor energitjuv (vara kassör i en ideell förening och vara en av de mest drivande i föreningen) och bestämde mig för att vägra ha dåligt samvete över mitt val trots att jag vet att det är svårt att få tag i en ny på den posten. Det har gått bra och jag känner stor lättnad över att inte ha det över mig längre efter 6 år i den styrelsen, varav 4 år som kassör. Nu vill jag vara vanlig medlem bara :)

En annan sak jag lärt mig senaste åren är att våga säga nej och sen inte förklara varför. Folk får bara acceptera ett "nej" eller "jag kan inte" utan vidare bortförklaringar till varför jag svarar så.

Så mer ego har jag blivit och det säger jag till folk också :p Jag har familj som behöver min energi och jag är för gammal för att orka bry mig om vad andra tycker och att vara duktig på ALLT, JÄMT! Jag behöver inte det :)
Det låter fantastiskt! Ett av mina mål det här året är just att lära mig att säga nej mer, men jag kanske borde lägga till "utan att känna att jag måste förklara mig" också... Det kan säkert vara nyttigt!
 
Det låter fantastiskt! Ett av mina mål det här året är just att lära mig att säga nej mer, men jag kanske borde lägga till "utan att känna att jag måste förklara mig" också... Det kan säkert vara nyttigt!

Ja det är så lätt att ta på sig det där dåliga samvetet för att man säger nej. Jag gör det lätt själv också så därför tänker jag en extra gång när jag börjar fundera på hur jag ska förklara varför på ett bra sätt, att nej, det har dom inte med att göra :p

Men det är svårt! Man vill vara omtänksam, bra medmänniska, inte lämpa över på andra, känna att man är duktig osv osv.
 
Så, nu är vi hemma igen. Bilen gick nästan igenom (gammal bil så det var väntat att något skulle bli knas, så jag är glad att det var så lite knas som det blev) och ninjakatten sover i soffan. Den andra, som inte var med hos veterinären blev nästan rädd för henne när hon kom hem, men har nu släpat sig till soffan hon också.
 
Jag har haft sovmorgon, simmat och motionerat pålle idag.. :) Så jäkla tråkigt att simma.. men bra! Haha! :p 1000m blev det iaf.. Sen ut till pållebus som gick ett bra pass på ridbanan! :love: Blev en dusch för pålle (och mig.. :cautious:) efteråt då han badade i svett, varit 20grader varmt idag..! Och sen fick bilen också bada på vägen hem, jag var ju redan blöt om fötterna så.. :laugh:
Ska läsa klart min super braiga bok nu och sen krascha i säng, imorn ska jag rasta hojen på fm och sen pålle mys på em! :)
 
Senast ändrad:
Gruvar mig alltid lite extra för att jogga.
Idag vaknade jag tidigt och kände att det var dags att pressa mig själv lite.
Blev en runda på 5,3 km där jag med mina mått mätt tryckte på och höll ett jämnt tempo ganska bra.
Känns jättebra efteråt!
 
Här kommer ännu en lång rapport för den som är intresserad av lite helgläsning :laugh::D

Nattorientering igår alltså. Det är en himla skillnad att springa på kvällen/natten jämfört med i dagsljus, man kan inte alls läsa terrängen på samma vis för det blir svårare att uppfatta höjdkurvor mm, man kan lätt missa t.ex. en stor sten eller en brant som man hade sett om det vore ljust. Pannlampa har man såklart, och kontrollerna är utmärkta med röd/blå/vita reflexer som syns väldigt bra. Kompassen är alltid ens bästa vän men ännu mer så i mörkret!

Jag skulle anmäla mig och välja klass när vi kom dit. Olika banor har olika svårighetsgrader såklart och de som jag valde mellan var en som var alldeles för lätt (nästan bara springa runt på stigar, kontrollpunkter i stigkorsningar eller precis vid sidan av stigen). Den andra kändes lite för svår, men vad fasiken, jag tog den. Försöker ju utmana mig själv :cautious::p Jahapp, så jag anmälde mig till den svårare banan och så föll mörkret medan vi förberedde oss för start. Strax innan 21:30 joggade/gick vi de 1300 meterna till start.

21:41 startstämplade jag och gav mig iväg. 13 kontroller, 3600 meter (men det blir ju alltid lite mer än så eftersom bansträckningen är mätt fågelvägen). Första kontrollen gick bra med lite tur, andra bra, tredje bra men tog lite tid för jag fick ta mig igenom massa sly och ris och stenar. Fjärde bra men lite vingligt in mot kontrollen, femte inga problem. Sjätte misslyckades jag med kompassriktningen men lyckades istället komma rakt på kontrollen så det var ju bra :angel: , sjunde tog jag ett längre vägval men fick då en lätt väg fram till kontrollen. Åttonde gick klockrent, sen var det nionde... Där tappade jag bort riktningen och förstod inte var på kartan jag befann mig, helt plötsligt såg eller hörde jag heller ingen annan löpare. Kollade på klockan som då var 22:45 och modet sjönk. Funderade allvarligt på att ge upp och bara ta mig i mål utan den här skitkontrollen. Men så kom jag tilllbaka till en plats där jag kände igen mig och bestämde mig för att försöka igen. Och med kompassens hjälp och mycket noggrannhet (och lite klättring upp för ett berg) hittade jag kontrollen, härligt! Sen gick resten bra, lugnt och säkert. Tio, elva, tolv, tretton och så en bra spurt in i mål :D 23:13 stämplade jag i mål, jösses :p

92 minuter tog det alltså och jag kom sist i min klass :D Men eftersom det är en öppen klass kan vem som helst vara med så jag tänker inte jämföra mig med någon. Jag är superstolt att jag klarade mig runt! :) Det var dessutom ganska svårsprunget (mycket ojämnt underlag, mycket stenar, mycket sly) så jag fick gå ganska mycket. Stannade också mycket för att kolla riktningen. Idag är jag supertrött haha, har sovit lite knackigt, lite lätt träningsvärk och lite rivsår. Men nöjd :up:
 
Hojen rastad ett tiotal mil idag! :D
Och pålle fick en travrunda nu ikväll! :love:
Blåsten som har pinat hela dagen har avtagit markant och det är en härlig kväll ute nu!
Imorn är det match!

Woop woop!
 
Jag behöver råd. Jag tycker att jag fick till träningen utöver stallet bra i början av året, när jag körde den där app-utmaningen och sen att fortsätta träna med appen. Men dels så är de passen ganska.... enformiga? Och dels kraschade allt när jag blev förkyld i mars, en sån där jobbig förkylning som varken bryter ut riktigt eller försvinner, så ganska många veckor försvann på att vänta ut det. Jag har haft svårt att komma igång igen. Och tycker dessutom att träningspassen i appen är rätt tråkiga när man gör dem ofta, har försökt både hitta andra appar och att googla, men det mesta kräver antingen utrustning som jag inte har/ett gym, eller så är det likadana monotona pass som egentligen mest tränar exakt samma sak (variant på variant med antingen sit-ups eller armhävningar forever and ever).

Det finns ett helkroppspass, med tretton övningar som ska göras i 30 sekunder vardera, och där det är lite blandat med övningar. Nu är min plan, som befinner sig i allra högsta grad på idéstadiet och det är där jag vill ha er input, att kanske göra helkroppspasset två gånger i veckan, och köra core en gång i veckan. Och att försöka göra detta på vardagar, för att kunna lägga promenader/i förlängningen jogging på lördagar och söndagar. Hur låter det?

Jag måste röra mer på mig, och jag måste komma ur den här negativa spiralen med kosten jag hamnat i. Men jag är en sån människa som funkar absolut allra bäst med rutiner, och de rutiner jag skapar nu ska funka med ett heltidsjobb i framtiden (allra troligast ett måndag-fredag/8-17-jobb), med minst 20 minuter pendling till och från jobbet. Och det ska funka med att hålla igång hästen minst fem pass i veckan, och Lilleman helst tre (sen är tanken att medryttarna egentligen ska ha Lilleman tre pass varannan vecka, tisdagar och hela helgen, och bara tisdagen varannan, men det blir inte alltid så). Så, shoot. Förkasta idén om det låter helt uppåt väggarna, kom med tips, vad som helst, för något måste jag göra.
 
Jag behöver råd. Jag tycker att jag fick till träningen utöver stallet bra i början av året, när jag körde den där app-utmaningen och sen att fortsätta träna med appen. Men dels så är de passen ganska.... enformiga? Och dels kraschade allt när jag blev förkyld i mars, en sån där jobbig förkylning som varken bryter ut riktigt eller försvinner, så ganska många veckor försvann på att vänta ut det. Jag har haft svårt att komma igång igen. Och tycker dessutom att träningspassen i appen är rätt tråkiga när man gör dem ofta, har försökt både hitta andra appar och att googla, men det mesta kräver antingen utrustning som jag inte har/ett gym, eller så är det likadana monotona pass som egentligen mest tränar exakt samma sak (variant på variant med antingen sit-ups eller armhävningar forever and ever).

Det finns ett helkroppspass, med tretton övningar som ska göras i 30 sekunder vardera, och där det är lite blandat med övningar. Nu är min plan, som befinner sig i allra högsta grad på idéstadiet och det är där jag vill ha er input, att kanske göra helkroppspasset två gånger i veckan, och köra core en gång i veckan. Och att försöka göra detta på vardagar, för att kunna lägga promenader/i förlängningen jogging på lördagar och söndagar. Hur låter det?

Jag måste röra mer på mig, och jag måste komma ur den här negativa spiralen med kosten jag hamnat i. Men jag är en sån människa som funkar absolut allra bäst med rutiner, och de rutiner jag skapar nu ska funka med ett heltidsjobb i framtiden (allra troligast ett måndag-fredag/8-17-jobb), med minst 20 minuter pendling till och från jobbet. Och det ska funka med att hålla igång hästen minst fem pass i veckan, och Lilleman helst tre (sen är tanken att medryttarna egentligen ska ha Lilleman tre pass varannan vecka, tisdagar och hela helgen, och bara tisdagen varannan, men det blir inte alltid så). Så, shoot. Förkasta idén om det låter helt uppåt väggarna, kom med tips, vad som helst, för något måste jag göra.
Jag tycker att det låter jättebra! Men tänker du dig köra exakt samma helkroppspass två gånger i veckan, eller finns det flera olika att välja på? Ifall det bara finns ett enda så hade jag nog hellre satsat på att köra ett överkroppspass och ett underkroppspass i veckan istället + core en gång i veckan. Alternativt letat upp några varianter på helkroppspasset, så att du inte kör exakt samma sak varje pass och varje vecka liksom. Dels för att göra det lite roligare för dig mentalt, men även för att det är bra för kroppen att variera träningen lite.

Annars låter det som att du tänkt igenom saken både klokt och väl! Tänk bara på att gå ut lugnt och att inte klanka ner på dig för mycket ifall du råkar missa något pass här och där. Huvudsaken är att du försöker, och att åtminstone de flesta pass blir av på något vis! :)
 
Alltså hörni. Vilken helg! :love: ÅH vad jag behövde det här, med tanke på vilken vecka jag har haft! Jag har bara glidit runt, druckit vin, ätit god mat och njutit av att vara gäst i någon annans värld en liten stund. Igår åt vi en lång frukost och hyrde sedan cyklar som vi cyklade runt hela ön med. Ön är alltså väldigt liten (ca 2 mil i omkrets) men vi tog god tid på oss, stannade och fikade och var ute i drygt 2 timmar. Sedan packade vi bilen och åkte iväg till en liten avsides strand där vi hängde i drygt 4 timmar och grillade, solade, drack vin och lekte med hundarna. Sen hem för Trivial Pursuit, film och mera vin :angel:

Vädret har varit helt perfekt med strålande sol hela dagen igår, och molnigt men uppehåll idag. Idag åt vi frukost och gick en sväng med hundarna innan vi tog båten tillbaka till fastlandet igen och jag blev avsläppt i stallet. Dressyrpass på fin men stark pålle, lite stalljobb och sedan hem.

Nu sitter jag i soffan och funderar på hur jag ska lägga upp veckan. Tror det blir något sådant här:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad, crossfit
Onsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Torsdag: 6 km transportpromenad, crossfit.
Fredag: 6 km transportpromenad, vila eller crossfit
Lördag: Vila eller crossfit.
Söndag: Ridning.

Det här var för övrigt första veckan som jag försökte minska på mitt sockerintag genom att undvika kakor, godis, fruktyoghurt, läsk och annat sött. Det har gått över förväntan, framförallt med tanke på hur veckan i övrigt har varit. I vanliga fall hade jag tröst/stressätit godis vid åtminstone tre tillfällen under en sådan här monstervecka, men det har varit bra för mig att bevisa för mig själv att jag klarar mig utan sådant. Det är trots allt främst därför jag gör det här - för att bryta en del mönster och bevisa för mig själv att det faktiskt går! :)
 
Jag tycker att det låter jättebra! Men tänker du dig köra exakt samma helkroppspass två gånger i veckan, eller finns det flera olika att välja på? Ifall det bara finns ett enda så hade jag nog hellre satsat på att köra ett överkroppspass och ett underkroppspass i veckan istället + core en gång i veckan. Alternativt letat upp några varianter på helkroppspasset, så att du inte kör exakt samma sak varje pass och varje vecka liksom. Dels för att göra det lite roligare för dig mentalt, men även för att det är bra för kroppen att variera träningen lite.

Annars låter det som att du tänkt igenom saken både klokt och väl! Tänk bara på att gå ut lugnt och att inte klanka ner på dig för mycket ifall du råkar missa något pass här och där. Huvudsaken är att du försöker, och att åtminstone de flesta pass blir av på något vis! :)

Tack för din input! Det är lite det jag är skeptisk mot, att det kanske blir exakt samma och att det blir lite tjatigt i längden. Jag ska googla lite och se om jag hittar något annat helkroppspass som inte har exakt samma övningar, eller om jag kan handplocka övningar ur appen (som inte nödvändigtvis är med i deras helkroppspass) att köra ena dagen?
 
Jag behöver råd. Jag tycker att jag fick till träningen utöver stallet bra i början av året, när jag körde den där app-utmaningen och sen att fortsätta träna med appen. Men dels så är de passen ganska.... enformiga? Och dels kraschade allt när jag blev förkyld i mars, en sån där jobbig förkylning som varken bryter ut riktigt eller försvinner, så ganska många veckor försvann på att vänta ut det. Jag har haft svårt att komma igång igen. Och tycker dessutom att träningspassen i appen är rätt tråkiga när man gör dem ofta, har försökt både hitta andra appar och att googla, men det mesta kräver antingen utrustning som jag inte har/ett gym, eller så är det likadana monotona pass som egentligen mest tränar exakt samma sak (variant på variant med antingen sit-ups eller armhävningar forever and ever).

Det finns ett helkroppspass, med tretton övningar som ska göras i 30 sekunder vardera, och där det är lite blandat med övningar. Nu är min plan, som befinner sig i allra högsta grad på idéstadiet och det är där jag vill ha er input, att kanske göra helkroppspasset två gånger i veckan, och köra core en gång i veckan. Och att försöka göra detta på vardagar, för att kunna lägga promenader/i förlängningen jogging på lördagar och söndagar. Hur låter det?

Jag måste röra mer på mig, och jag måste komma ur den här negativa spiralen med kosten jag hamnat i. Men jag är en sån människa som funkar absolut allra bäst med rutiner, och de rutiner jag skapar nu ska funka med ett heltidsjobb i framtiden (allra troligast ett måndag-fredag/8-17-jobb), med minst 20 minuter pendling till och från jobbet. Och det ska funka med att hålla igång hästen minst fem pass i veckan, och Lilleman helst tre (sen är tanken att medryttarna egentligen ska ha Lilleman tre pass varannan vecka, tisdagar och hela helgen, och bara tisdagen varannan, men det blir inte alltid så). Så, shoot. Förkasta idén om det låter helt uppåt väggarna, kom med tips, vad som helst, för något måste jag göra.

Vad är det för app du använder?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
92 93 94
Svar
1 877
· Visningar
60 254
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
99 941
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
90 353
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp