Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Trollunge

Trådstartare
Nytt namn samma koncept :D Rubriken säger det mesta, vi skriver om träning, kost och hälsa, typ i den ordningen. Mest träning på senaste tiden måste jag säga! Bukes bästa tråd! :love:

Då kör vi, får se om alla gamla hittar hit :sneaky: Kanske några nya som vill hoppa in nu efter semestern? :D
 
I god kamratskap (helt utan känsla av myteri och statskupp och knivar i ryggen) så kan jag då inleda med vad dagens träning är tänkt att vara. Planen är att när karln kommit hem dra till gymmet och köra tunga ben. Knäböj, kanske lite bulgarian split squats och lite andra utfallsövningar och kanske knäböjshopp och annat. :up: Blir det inte gym blir det en annan form av tunga ben, nämligen löpning. :D
 
Får jag vara med här?
Nu när Flisan blivit 3 månader är det dags att ta tag i graviditetskilona och åkommorna från denna och förra graviditeten (2014).

35kg ska bort och musklerna ska hittas igen. När jag ser mig i spegeln är den kropp jag hade 2012 när jag gjorde Tjejklassikern ett minne blott. :(

Har EDS som ställer till det en del (bindvävssjukdom) och har haft två tuffa graviditeter med kryckor och skit så det blir till att ta det lugnt. Passar INTE tävlingsmänniskan i mig :cautious:

Har en deal med mannen så måndagar och onsdagar är mina träningsdagar. Har börjat köra styrka på måndagar och spinning på onsdagar vilket känns som ett bra upplägg. :up:

När jag får lov att börja springa igen tänkte jag göra det på helgen men det lär nog dröja till nästa år innan det är aktuellt. :down:
 
Vet aldrig om jag ska vara här eller i vikttråden :D Ibland har jag enbart fokus på vikten och då väljer jag det senare. Nu snart ska jag förhoppningsvis komma igång med träningen igen och jag har redan börjat minska på skitmaten (inte enbart pga vikten utan mycket pga mående) så då kanske jag kan vara här igen. Eller i båda trådarna :D
 
Alltså jag är ju (grupp)träningsmänniska av stooora mått, så jag kanske passar här. Kanske inte. Eftersom jag egentligen inte har några speciella mål med min träning, annat än att må bra.
Men det kanske finns någon likasinnad bland er? :)
 
Välkomna @TeamLundVer, @cherie och @GotAsecret :banana:

Hm, vet inte om det är någon just nu som tränar mkt gruppträning @GotAsecret men vi gillar att snacka om all träning :D
Iofs, jag och @BusBarro håller på med crossfit och det är ju en hel del gruppträning! Vad går du på?
Och tror de flesta av oss här mest tränar för att må bra även om en del har lite mål längs vägen för att sporra en :)
 
@TeamLundVer @cherie @GotAsecret

Här är ALLA välkomna och passar in! :bump: Genom åren har det varierat vad folk tränat och vad fokus legat på, faktiskt ganska kul att se hur trenderna går. :D Jag sprang mycket förr om åren, nu springer jag lite men styrketränar desto mer och ser till att gå på spinning emellanåt. Andra är gamla yoganördar som numer lyfter skrot, andra håller på med crossfit, en del kör spinning på trasiga cyklar ( @Sleepan ) eller går på sån där bootcampträning, en del promenerar eller springer massor, en del lägger allt krut på ridningen osv osv.
 
Välkomna @TeamLundVer, @cherie och @GotAsecret :banana:

Hm, vet inte om det är någon just nu som tränar mkt gruppträning @GotAsecret men vi gillar att snacka om all träning :D
Iofs, jag och @BusBarro håller på med crossfit och det är ju en hel del gruppträning! Vad går du på?
Och tror de flesta av oss här mest tränar för att må bra även om en del har lite mål längs vägen för att sporra en :)
Crossfit verkar så spännande!
Stod och pratade med en instruktör efter ett GritS (högintensiva styrkeintervaller) och hon ba "ja det händer att jag säger "nu ska jag iväg och crossfit(t)a" :o :rofl::rofl:
Jag fick ju en bild av vad man då utsatte sin stackars....fiffi...för :o
Att man t.ex. tar i för hårt i Kettlebell-swing...om sånt ingår...hahaha
 
När någon på gymmet frågar vilka pass jag går på brukar det (på mitt "hemmagym") vara lättare att säga vad jag inte går på:
Bodycombat och Box...
När någon kommer in och frågar om gruppträning när jag står och pratar med personalen (vilket jag typ alltid gör...tränar 1 timme...blir kvar kanske 2-3-4-5 :p ) brukar de säga "fråga henne, hon är expert. Hon går på allt!" :D

Instruktör för Bodyattack brukar säga att jag borde få provision på alla jag övertalar att testa olika pass (mest Bodyattack då faktiskt) :p
Chefen köpte inte den idén riktigt, men däremot börjar jag troligtvis jobba där inom en månad :banana:
 
Bra sammanfattning @Tassetass :D:up:

Själv tränade jag egentligen inget alls mer än ridning och promenader förr. Men innan jag blev gravid med första barnet (född maj 2012) så började jag och maken springa lite. Efter att dottern var född så började jag springa regelbundet och blev så pass tränad att jag fixade milen utan större problem. Sen blev jag gravid med nästa barn (född mars 2015) och efter hon var född började jag springa igen och smått träna efter en mammaträningsbok men tröttnade tillslut.

Det som egentligen fick mig att börja styrketräna på riktigt var mitt livs första kiropraktorbesök som gjordes för snart 1,5 år :p Jag har ett ben som är drygt 1 cm kortare än det andra och detta har påverkat mig mer än man kan tro och det är konstigt att ingen sjukgymnast sagt att mitt ryggont och mina onda fotleder beror på det. I alla fall så knäckte han rätt mig och sa till mig att börja styrketräna och ha hälinlägg i vänsterskon. Fatta vilken skillnad de inläggen gjort för framförallt mina fotleder O_o Jag har snedmusklat mig i alla år (är 28 år nu) och är överrörlig så jag hade liksom inget val än att börja styrketräna. Min snedhet påverkade ju ridningen också utöver ryggont och onda fotleder. Nu har jag styrketränat i drygt 1 år och det är såå stor skillnad på mig. Man ser till och med att jag fått muskler på överkroppen :D Fortfarande mycket kvar att jobba på men ryggontet är borta, onda fotleder är borta, ridningen har blivit lättare och jag har fått snygga axlar och snygg rygg :angel:

Sorry för långt inlägg men det var lite roligt att se tillbaka med tanke på trender :) Just nu är fokus på styrketräning. Kör styrka 3 dagar i veckan och försöker lägga in lite löpning ibland bara för att jobba på flåset och för att jag tycker så mycket om det :) Annars är det ridning 5 dagar i veckan och vovvepromenader typ varje dag. Plus alla annan vardagsmotion man får med fyra hästar hemma på gården, två barn, hund, stor hus osv osv :D
 
Provade btw bananpannkakor till lunch idag. Första gången jag äter det och jag blev positivt överraskad. Riktigt gott! Hade blåbärskvarg och hallon på :)

Jag och maken var ju i Polen med mitt jobb förra veckan och blev bortskämda med hotellfrukost i fyra dagar :d Vi bestämde att vi skulle lyxa till det med rejäl frukost i morgon. Ägghalvor, goda frallor med olika pålägg, bacon, kvarg och bananpannkakor :love:
 
Kanske några nya som vill hoppa in nu efter semestern? :D
Ja! Jag! För typ femte gången... :o Men nu har jag signat mig på Må Bättre i Gävle i tre år, så det lär ju bli av om jag inte ska kasta en hiskelig massa pengar i sjön. Jag har ett stillasittande jobb och en stillasittande hobby, och nära till allt. Det längsta jag måste röra mig är 600 m till affären. :angel:
Jag kom igång fint med att gå på pass, yinyoga och funktionell träning, men nu har jag inte varit på nästan tre veckor. Livet råkade klappa ihop lite både ekonomiskt, psykiskt och på jobbet, så jag har helt enkelt inte orkat. Men jag börjar så sakteliga se ljuset igen och känner att jag -vill- gå till gymmet även om jag inte har möjlighet just nu. Det känns bra! Gymmen är jättefina och har trevlig personal och bra öppettider, jag har tillgång både till det i city och det i utkanten av staden. Sjukt många pass nu när höstterminen drar igång igen.

Jag har alltid fått allt "gratis" tack vare transportcykling och ridning och stalltjänst, men nu är det alltså slut med det. Jag har därmed ingen erfarenhet av att "gå och träna" så just nu är målet att få rutin på själva grejen. Att träning är något jag går och gör för att jag vill, tycker det är roligt och mår bra av. Jag jobbar oregelbundet och både tid och ork kan vara bristvaror vissa perioder, så just nu är mitt mål att gå två gånger i veckan, en gång på yin och en gång på typ FT. Jag är jätteglad om det blir fler än två gånger, men slår inte mig själv om det blir färre. Blir det stress och press kring det hela så kommer jag lägga av, så mycket vet jag om mig själv. Märkte att jag mådde väldigt bra mentalt av yin, och FT var sjukt kul och härligt svinjobbigt, så jag börjar där. Så småningom vill jag prova fler pass och jag har fått jättefina träningsprogram av @cili jag vill prova också, men just nu ska jag alltså först och främst samla ihop livet och börja med att öht gå dit igen. :)
 
Jag MÅSTE börja träna regelbundet igen för att må bra! Hamnat i en dålig spiral där jag bara inte kommer iväg till gymmet trots att jag vet att jag behöver det för kroppen, huvudet och min mage.... varför är det såååå svårt??
Jag vet ju att jag mår 200% bättre än när jag inte tränar..
 
Ja! Jag! För typ femte gången... :o Men nu har jag signat mig på Må Bättre i Gävle i tre år, så det lär ju bli av om jag inte ska kasta en hiskelig massa pengar i sjön. Jag har ett stillasittande jobb och en stillasittande hobby, och nära till allt. Det längsta jag måste röra mig är 600 m till affären. :angel:
Jag kom igång fint med att gå på pass, yinyoga och funktionell träning, men nu har jag inte varit på nästan tre veckor. Livet råkade klappa ihop lite både ekonomiskt, psykiskt och på jobbet, så jag har helt enkelt inte orkat. Men jag börjar så sakteliga se ljuset igen och känner att jag -vill- gå till gymmet även om jag inte har möjlighet just nu. Det känns bra! Gymmen är jättefina och har trevlig personal och bra öppettider, jag har tillgång både till det i city och det i utkanten av staden. Sjukt många pass nu när höstterminen drar igång igen.

Jag har alltid fått allt "gratis" tack vare transportcykling och ridning och stalltjänst, men nu är det alltså slut med det. Jag har därmed ingen erfarenhet av att "gå och träna" så just nu är målet att få rutin på själva grejen. Att träning är något jag går och gör för att jag vill, tycker det är roligt och mår bra av. Jag jobbar oregelbundet och både tid och ork kan vara bristvaror vissa perioder, så just nu är mitt mål att gå två gånger i veckan, en gång på yin och en gång på typ FT. Jag är jätteglad om det blir fler än två gånger, men slår inte mig själv om det blir färre. Blir det stress och press kring det hela så kommer jag lägga av, så mycket vet jag om mig själv. Märkte att jag mådde väldigt bra mentalt av yin, och FT var sjukt kul och härligt svinjobbigt, så jag börjar där. Så småningom vill jag prova fler pass och jag har fått jättefina träningsprogram av @cili jag vill prova också, men just nu ska jag alltså först och främst samla ihop livet och börja med att öht gå dit igen. :)

Lite så gjorde jag också i början. Det viktiga var att få in rutinen, sen provade jag mig fram till vilket upplägg och vilka övningar som passade mig bäst och det jag vill uppnå och som jag tycker är roligt. Jag var noga med att inte stressa fram något utan det fick ta tid och det har funkat för jag är fast :D
 
Jag skulle vilja ha lite input på mitt styrkeprogram. Hade helst tränat med Kettlebells men det har tydligen inte gymmet 5min bort och jag har inte tiden att gå på gym inne i stan då blir det inte av.

Satte ihop lite övningar från minnet helt enkelt (har inte styrketränat sedan 2013).

Jag gjorde 3 grupper med 3 övningar i varje. Var övning gjordes 3*8 roterande dvs ingen vila (vem hinner sådant? :cautious:) utan jag förberedde för grupp 1. Gjorde ett set av var övning och började om igen. 3 gånger.

Programmet såg ut såhär:

Grupp 1 (på pilatesboll m hantlar)
Bicepscurls
Tricepscurls
Flyes

Grupp 2 (stående på golvet)
Skivstångsrodd
Kommer inte ihåg vad det heter men börjar som ett marklyft och slutar som militärpress
Gående utfall med hantlar (inte så djupt som jag önskat för det går inte än)

Grupp 3 (på matta)
Plankan 15sek
Kissande hunden enbart 5 rep
Rysk Twist med viktskiva

Målet är att tidseffektivt träna hela kroppen med lite mera fokus på bål. Vad säger ni?
 
Vet aldrig om jag ska vara här eller i vikttråden :D Ibland har jag enbart fokus på vikten och då väljer jag det senare. Nu snart ska jag förhoppningsvis komma igång med träningen igen och jag har redan börjat minska på skitmaten (inte enbart pga vikten utan mycket pga mående) så då kanske jag kan vara här igen. Eller i båda trådarna :D

Jag tycker du ska vara här med!
 
Och jag ska förstås försöka bli aktiv här igen. Har sprungit lite under våren och sommaren men behöver verkligen inspiration för att ta tag i löpningen. Jag mår så himla bra av den och behöver träning för att orka. Så hej till er alla gamla och nya!
 
Haha, som tur väl är hör det ju inte till vanligheterna att jag tränar på trasiga cyklar @Tassetass :D

Kl

Då gör jag ännu ett försök att hänga med lite bättre här :p
Ska åka till Nya Zeeland om exakt tre månader och då vore det ju festligt att va i lite bättre form för eventuella vandringar i glaciärer och grejer :D
 
Jag är ny!

Är 37 och och har alltid varit smal men sakta men de senaste två åren har har kilona smugit sig på sakta men säkert. Kläderna passar inte längre och jag har fått en stor mage som jag inte trivsm ed. Jag ska försöka gå ner 7 kilo och känna hur det känns, jag tror det kommer räcka.

Jag har varit van att äta stora portioner av bra men ofta ganska fet mat. Jag har ätit för att det är gott och ätit kakor, chips, glass etc och druckit vin när jag velat.

Nu kör jag Viktklubben (Aftonbladet) och äter 1300 kcal/dag sen två veckor tillbaka. För mig var det nödvändigt att ha ett fast upplägg annars tror jag att jag ska dö bara för att jag inte är konstant mätt hela tiden.

Jag joggar också 25-30 min nästan varje kväll. Det kanske låter lite extremt men jag har sprungit mycket de senaste åren, främst längre sträckor, så 4-5 km klarar jag utan större problem och det går att få in naturligt i vardagen. Ibland stannar jag vid utegymmet och gör lite squats, och arm- och magstyrka.

Har faktiskt ingen våg men tror att min startvikt var 50,5-71 kg. Var hemma hos en kompis förra helgen och vägde mig då och då stod vågen på 69,2 så det går neråt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 796
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 633
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 082
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 284
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp