Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Ja det är ju det, men jag har så svårt att fatta att jag skulle vara i riskzonen. Utåt sett märks det ju inte. Allt går bra. Men så börjar jag tänka på hur det är. Tryck över bröstet, tankar snurrar konstant i skallen, outtalade krav på att klara femtielvatusen saker, andningen uppe i halsen. Blä.

Ta de där signalerna på allvar. Jag kände lite liknande för några veckor sen, men blev sjuk och var tvungen att tagga ner lite. Det var sjukt nyttigt för mig :p

Maken har varit hemma för utbrändhet sen i april och börjar äntligen må bra igen. Det har tärt mycket på oss båda och är inget vi vill uppleva igen om vi slipper - så som sagt, lyssna på din kropp! :heart
 
Ta de där signalerna på allvar. Jag kände lite liknande för några veckor sen, men blev sjuk och var tvungen att tagga ner lite. Det var sjukt nyttigt för mig :p

Maken har varit hemma för utbrändhet sen i april och börjar äntligen må bra igen. Det har tärt mycket på oss båda och är inget vi vill uppleva igen om vi slipper - så som sagt, lyssna på din kropp! :heart

Ja, i perioder blir det bättre för mig också men sen rätt vad det är tar det fart igen utan att jag har märkt det.

Vad skönt att maken börjar bättre! Usch man vill inte hamna där... Jag pratade med chefen idag men eftersom problemen inte är arbetsrelaterade verkar det som att jag i första hand får söka hjälp på egen hand. Svårt att veta var man ska börja bara :/
 
Morgonpromenad och en halv kebabpizza till lunch har jag presenterat idag :angel: Hade tänkt träna idag men halsen är inte bra så jag vågar faktiskt inte. Maken tog med ungarna till gymmet så nu så tar jag en ridtur istället och förbereder lite inför helgens kurs. Blir fredagsmys med ungarna sen och god mat :love:
 
Ja, i perioder blir det bättre för mig också men sen rätt vad det är tar det fart igen utan att jag har märkt det.

Vad skönt att maken börjar bättre! Usch man vill inte hamna där... Jag pratade med chefen idag men eftersom problemen inte är arbetsrelaterade verkar det som att jag i första hand får söka hjälp på egen hand. Svårt att veta var man ska börja bara :/

Men kan inte arbetet vara en del av problemet? Är ju sällan bara en sak som utlöser det menar jag...

Men vänd dig till vårdcentralen. De var hyfsat snabba med att fixa psykolog till mig här iaf.
Förvisso för fobier, men ändå.
 
Men kan inte arbetet vara en del av problemet? Är ju sällan bara en sak som utlöser det menar jag...

Men vänd dig till vårdcentralen. De var hyfsat snabba med att fixa psykolog till mig här iaf.
Förvisso för fobier, men ändå.

Joo men jag har haft de här problemen långt innan jag började jobba. Typ 2,5 år sen jag var till VC pga tryck över bröstet och hjärtklappning... sen har det kommit i vågor sedan dess.
 
Sköt om dig @zassoo
Lördag och snart dags för skogspromenad med lånad hund:p Ikväll fjärde och sista styrkepasset för veckan. Trött i kroppen på ett annorlunda sätt av tunga vikter och gå reps. Men man vänjer väl sig.
 
Var rädd om dig @zassoo :heart

Hörrni! Igår köpte jag en racercykel! :bump:
En Bianchi Via Nirone 7:
ck1121806_6.jpg


En enligt min farfar cykelexperten en mycket bra cykel (+ min syster har en likadan). Köpte den begagnad av en tjej som köpte den förra året och typ bara har testkört den lite, alltså så gott som ny men åtskilliga tusen billigare.. Fick dessutom bra paketpris av henne på cykel, cykelbyxor, hjälm, etc. Alla kläder oanvända med lapparna fortfarande kvar :up: Så det enda jag behöver köpa nu är ett par nice spd-skor. Har ett par gamla som jag fått för många år sedan men de är en storlek för små så inte särskilt sköna i längden :p
Ska testa den ordentligt imorgon, lämnade den hos farfar bara så han ska byta trampor på den och sänka sadeln någon cm. Ska bli så kul!!

Så långsiktigt är planen Vättern-rundan 2018 tillsammans med mina två systrar varav den ena systern cyklat 4 gånger tidigare och vi andra två aldrig :D

En mindre rolig grej är ultraljudsundersökningen av höften. Han hittade egentligen ingenting som helt förklarar min smärta men han kunde se att lårbenshuvudet eventuellt har någon liten ojämnhet/pålagring och att det teoretiskt sett skulle kunna vara det som gör ont. I sådana fall är misstanken något som heter FAI, alltså impingement i höften. Men det måste man i så fall göra en ordentlig röntgen för att se. Planen nu är alltså att äta Ipren i 10 dagar-ish ifall att det eventuellt kan hjälpa, samt att undvika att göra sådant som gör ont vilket är relativt lätt - bara att undvika djupa knäböj med vikt. Om detta inte gör någon skillnad på ytterliggare ett par-tre veckor får jag gå till en läkare som får skriva remiss för röntgen. Har en återuppföljningstid i okt så får vi se.
Så håll tummarna att det är ingenting är ni gulliga :grin:
 
Här har det inte blivit mycket motionerat i vecka, kroppen och hjärna bestämt att det är ryggläge som gäller i helgen. :(
 
Ridit två uppbyggande pass på unghästen och han levererade som han aldrig gjort annat! Vi till och med hoppade ett litet kryss för första gången tillsammans :love: Ni som följer mig på instagram kan se filmbevis där :D

Ska ut och äta med kursgänget snart och i morgon är det dags för dag två. Då får min andra häst följa med :)
 
Idag blev det en skogspromenad med shettisen och ett barn, sen red jag ca 30 min dressyrpass med hästskrället på ridbanan och det gick riktigt bra! Det blev lite åttvolter i skritt och trav, framdelsvändning som gick riktigt bra och hon stressade inte upp sig alls! :) Lyckades tom rida några steg sluta åt ena hållet :) hon är rätt oliksidig och har svårt att bära sig i ena varvet men kände att hon verkligen kämpade och försökte :) superkul!
Har testat ge henne lite olika preparat, stress relief och magic tror jag det heter och tror det har gett lite resultat :o
 
Usch, jag har astma och har en tendens att få långa hostperioder efter en förkylning, så jäkla drygt och förra gången hostade jag tom blod ett par gånger vilket gjorde mig lite nojjig :eek: men det var nog bara spräckta blodkärl :p Inte fel att gå till VC om det inte går över iaf, jag brukar få utskrivet Cocillana till slut eftersom jag får så svårt att sova pga hostan och det är det enda som faktiskt funkar!
Krya på dig!
Usch vad läskigt att hosta blod :eek: hade nog åkt till akuten om det hänt mig!

Fick som tur var levererat två olika sorters hostmedicin idag (ibland är det skönt med en apotekare i släkten ;)). Den ena är receptfri och den andra är resterna av en på recept som hen fått när hen var sjuk sist (tror det var den du nämnde, därav det fetstilta). Har testat båda under eftermiddagen och kvällen och de fungerar helt klart bättre än de vi hade hemma.

Vi sitter i samma båt hör jag! Fast i mitt fall är det mer rethosta än slemhosta, och just ingenting verkar hjälpa. Jag var på apoteket igår och bad om råd, men de sa att det mer eller mindre bara är att stå ut och att sådan här hosta lätt kan hålla i sig i 2-4 veckor utan att det är något farligt. Yaay! Jag fick hostmedicin mot rethosta, men det hjälpte bara i ungefär 2 minuter och sen var jag igång igen... Det värsta för mig är att det hindrar mig från att sova, det kan driva vem som helst till vansinne! :arghh:
Skönt att inte vara ensam ;) Har hostat i över en vecka nu så hoppas att det släpper snart. 4 veckor låter som en evighet! Var helt utan hostmedicin i några dagar och det enda som hjälpte då var att suga på halstabletter. Som tur är har jag fått tag på fungerande hostmedicin nu (se ovan), så förhoppningsvis blir jag av med hostan snart :)

Det var jag med! Men efter några månader med KBT så funkar det. Så jävla skönt!
Intressant! Var det bara sprutor eller alla möjliga nålar?

Jag är väldigt selektiv när det kommer till nålar… Tatueringar och piercingar går utmärkt så länge jag inte tittar på nålen. Sprutor undviker jag så länge det bara går. Men det värsta som finns är nålar i armvecket, tex dropp eller blodprov (bör dock tillägga att om de sätter det i handen istället så går det alldeles utmärkt).

Hörrni! Igår köpte jag en racercykel! :bump:

Så långsiktigt är planen Vättern-rundan 2018 tillsammans med mina två systrar varav den ena systern cyklat 4 gånger tidigare och vi andra två aldrig :D
Yay! :bump: Har också en racer, dock en Trek Domane 2.3 (ride of hope edition), även den köpt begagnad så sparade några tusen :angel: Är sjukt sugen på att någon gång köra Vättern, men det blir nog inte 2018.
 
Idag blir det mer knäböj. Endast två träningspass den här veckan, så kan det gå när inte haspen är på :laugh: (eller när livet och huvudet snurrar och man inte kan duscha hemma). Men bättre vara glad över de passen som blev, än ledsen över de pass som inte blev ;)
 
...och ett bra pass blev det! :) 5x5 pausböj, alltså knäböj med 2-3 sekunder paus i bottenläget. Väldigt jobbigt :p men klarade alla repetitioner på 45 kg, riktigt bra! Fick stånka och stöna lite men det bjuder jag mina medtränare på :angel:

Efter det en cirkel med assisterande övningar: enbensböj (pistols med hjälp av trx), ryckböj med pinne, enbenshöftlyft och Draken (enbenshöftfällning).
 
Förkylningen börjar släppa sitt grepp om mig. Första prövningen blir 45 minuter dans med avkomman. :D Hoppas verkligen att jag hinner och orka fara till gymmet och köra ett bänkpass sen, vill så gärna hålla i programmet jag kör nu.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 816
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 658
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 297
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp