Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Fasen vad grymt! Själv håller jag fortfarande på att rycka med barnstång :angel:
Håller med Tassen och att du ser lång ut, intressant att vinkeln kan göra så mycket. (Jag är bana 6 cm kortare men bli varje gång jag ser mig själv på bild förvånad över hur himla liten jag är bredvid alla andra)

Får man se en sneak-peek på programmet? Som tyngdlyftarnybörjare är jag rätt nyfiken på hur andra programmerar.

Tack! :D Det är lika för mig om jag står bredvid någon.. O ibland i spegeln på gymmet tycker jag att jag ser ganska bitig ut sen ser jag en bild och då ser jag så liten ut :p:o:D

Ja självklart kan du och @Tassetass få se programmet, skicka mig era mailadresser så skickar jag över det :):up:
 
Buhu, jag är sjuk :down: Hade en släng av illamående igår förmiddag men det gick över, hade dock lite dålig aptit under dagen. Så i natt vaknade jag efter 2,5 timmar sömn, plötsligt klarvaken, med ont i magen och illamående. Har nu varit vaken sen 00:30 med undantag för typ 20 minuter jag sov i soffan. Kul. Inget kräks (än) men lite aktivitet åt andra hållet om man säger så (ursäkta :angel:). Vet inte om jag vågar äta någonting, inte för att jag är hungrig men energin står på noll :( Verkar ha feber också, eller åtminstone en släng av det.

Högst off topic men jag fiskar efter sympatier :D
Här kommer ännu mer sympatier! Usch, magen är det värsta att ha problem med tycker jag :down: Tur att det är helg snart så att du får vila upp dig!

Okej, med smärtont låter det som att du helt enkelt överbelastar musklerna i träningen lite för ofta och hinner inte återhämta sig från det. Förutom att köra lite lättare då (dvs inte tills du kräks :D) som redan verkar vara planerat, så kan du ju också testa att lägga till magnesium?

Det är bra för återhämtningen av muskler och man märker fort om det hjälper eller inte. Jag hade en period när benen kändes som att de aldrig återhämtade sig, la till magnesiumtabletter och märkte stor skillnad på framför allt morgnarna. Jag kör en underhållsdos varje dag och extra om jag har kört hårt. Magnesium finns naturligt i vanlig mat också men jag är bekväm och slänger hellre i mig några extra piller.. :angel:
Aha, magnesium hade jag inte en tanke på! Lättare träning, mer mat och mer magnesium alltså, det här ska bli intressant att experimentera med! :D
 
På temat "lättare träning" körde jag ett hemmapass i morse istället för att gå till gymmet. Jag hade ganska ont om såväl tid som energi, men det blev ett rätt bra och lagom hårt helkroppspass i alla fall.

Det var första gången sen vi skaffade katt som jag tränade hemma och han tyckte det var helfestligt! Han lekte med min hästsvans medan jag gjorde armhävningar, kröp in innanför linnet när jag gjorde plankan och hoppade efter hantlarna när jag gjorde hantelrodd :laugh:
 
På temat "lättare träning" körde jag ett hemmapass i morse istället för att gå till gymmet. Jag hade ganska ont om såväl tid som energi, men det blev ett rätt bra och lagom hårt helkroppspass i alla fall.

Det var första gången sen vi skaffade katt som jag tränade hemma och han tyckte det var helfestligt! Han lekte med min hästsvans medan jag gjorde armhävningar, kröp in innanför linnet när jag gjorde plankan och hoppade efter hantlarna när jag gjorde hantelrodd :laugh:

Jag har tänkt fråga dig en kattgrej länge och nu när du skrev om katten tar jag det som ett tecken. Misstänker att du bor i lägenhet, därav att frågan var till dig, men andra får gärna ge input också. Hur mycket är din katt ensam om dagarna?

Vi har alltid haft katt hemma, men jag var bara tre och ett halvt när han kom så i hela mitt vuxna liv har katten också varit vuxen och ute om dagarna. Mina katter är femton veckor igår. De har varit ute där de bodde förut och ska absolut få gå ut längre fram även hos mig. Men jag vågar inte chansa på att släppa ut dem riktigt än. Och har JÄTTEDÅLIGT samvete för att de är ensamma när jag är på jobbet/i stallet/hemma hos föräldrarna. Jobba måste jag ju, och ta hand om hästarna också. Främsta anledningen till att jag tog två var för att de skulle ha varandra, så de är ju inte helt själva. Så. Hur mycket är din katt ensam?
 
Jag har tänkt fråga dig en kattgrej länge och nu när du skrev om katten tar jag det som ett tecken. Misstänker att du bor i lägenhet, därav att frågan var till dig, men andra får gärna ge input också. Hur mycket är din katt ensam om dagarna?

Vi har alltid haft katt hemma, men jag var bara tre och ett halvt när han kom så i hela mitt vuxna liv har katten också varit vuxen och ute om dagarna. Mina katter är femton veckor igår. De har varit ute där de bodde förut och ska absolut få gå ut längre fram även hos mig. Men jag vågar inte chansa på att släppa ut dem riktigt än. Och har JÄTTEDÅLIGT samvete för att de är ensamma när jag är på jobbet/i stallet/hemma hos föräldrarna. Jobba måste jag ju, och ta hand om hästarna också. Främsta anledningen till att jag tog två var för att de skulle ha varandra, så de är ju inte helt själva. Så. Hur mycket är din katt ensam?

Min katt får inte gå ut själv och vi provade med kattkompis men det funkade inte så hon är ensamkatt inne i huset. Det är väldigt olika hur mycket hon är ensam, beroende på hur maken jobbar. Vissa dagar kan det vara så att jag är borta hemifrån 06:00-18:30 och maken kommer hem 08:00 på morgonen, sover mellan 10:00-18:00 och åker till jobbet 18:30. Men det är enstaka dagar. Vissa veckor har hon sällskap hela dagarna, så det är jätteolika. Och ja, jag har väldigt dåligt samvete för de dagar hon är ensam mycket. Men å andra sidan är hon 11 år gammal med bestämda åsikter, gillar människor bättre än katter (men är selektiv gällande människor också), och har stora ytor med mycket klättermöjligheter, gömställen mm.

Det är jättebra att dina har sällskap av varandra, framför allt när de är såpass unga. Och det är en bra idé att vänta lite med att låta dem gå ut - och kastrera innan utevistelse på egen tass :)
 
Jag gymmade med kollegan idag, helkropp och lagom hårt. Är definitivt trött i musklerna och det tar emot att anstränga dom, men det är inte som efter FTn när jag typ kryper ut ur salen. Har typ ingen koll alls på vilka övningar eller hur många reps eller nåt sånt, gjorde bara som jag blev tillsagd. Det var kul i alla fall, vi hade bl.a. följande konversation:
- men hur många är det kvaaar?!
- jamen du gnäller ju inte, du är ju inte trött!
- men jag är ju för fan hästtjej, du kan ju inte vänta på att jag ska gnälla!
- jaha! Ja men fyra till då!
Asså :laugh:
 
Min katt får inte gå ut själv och vi provade med kattkompis men det funkade inte så hon är ensamkatt inne i huset. Det är väldigt olika hur mycket hon är ensam, beroende på hur maken jobbar. Vissa dagar kan det vara så att jag är borta hemifrån 06:00-18:30 och maken kommer hem 08:00 på morgonen, sover mellan 10:00-18:00 och åker till jobbet 18:30. Men det är enstaka dagar. Vissa veckor har hon sällskap hela dagarna, så det är jätteolika. Och ja, jag har väldigt dåligt samvete för de dagar hon är ensam mycket. Men å andra sidan är hon 11 år gammal med bestämda åsikter, gillar människor bättre än katter (men är selektiv gällande människor också), och har stora ytor med mycket klättermöjligheter, gömställen mm.

Det är jättebra att dina har sällskap av varandra, framför allt när de är såpass unga. Och det är en bra idé att vänta lite med att låta dem gå ut - och kastrera innan utevistelse på egen tass :)

Tack snälla för ditt svar, det mildrar min ångest lite. Mina är ju syskon, så de har ju alltid varit tillsammans. Eftersom jag jobbar så konstigt är de ju inte själva hela dagar. Normalt så är vi tillsammans någon timme på morgonen, sen är de ensamma ett par timmar när jag är i stallet (men som idag var det bara 45 minuter när hästen hade vilodag), sen hänger vi antingen hela eftermiddagen om jag är ledig och ett par timmar innan jobbet om jag jobbar. Så helt själva är de inte regelrätt 7-18 som de skulle varit om jag jobbat kontorstider i stan, utan mer utspritt med "pauser" emellan. Och självklart ska de kastreras innan de får gå ut, tror nog de får vara inne tills efter årsskiftet i alla fall.
 
Tack för all omtanke hörrni :) Jag känner mig något piggare men fick en febertopp på eftermiddagen. Magen är sjukt spänd och uppblåst :down: Vetefan vad som är på tok. Hoppas det släpper snart...

Blir också väldigt avundsjuk på er som kan träna, gör lite för mig också :p
 
Tack snälla för ditt svar, det mildrar min ångest lite. Mina är ju syskon, så de har ju alltid varit tillsammans. Eftersom jag jobbar så konstigt är de ju inte själva hela dagar. Normalt så är vi tillsammans någon timme på morgonen, sen är de ensamma ett par timmar när jag är i stallet (men som idag var det bara 45 minuter när hästen hade vilodag), sen hänger vi antingen hela eftermiddagen om jag är ledig och ett par timmar innan jobbet om jag jobbar. Så helt själva är de inte regelrätt 7-18 som de skulle varit om jag jobbat kontorstider i stan, utan mer utspritt med "pauser" emellan. Och självklart ska de kastreras innan de får gå ut, tror nog de får vara inne tills efter årsskiftet i alla fall.

Det låter inte som att det ska vara några problem alls det där :)
 
Jag har tänkt fråga dig en kattgrej länge och nu när du skrev om katten tar jag det som ett tecken. Misstänker att du bor i lägenhet, därav att frågan var till dig, men andra får gärna ge input också. Hur mycket är din katt ensam om dagarna?

Vi har alltid haft katt hemma, men jag var bara tre och ett halvt när han kom så i hela mitt vuxna liv har katten också varit vuxen och ute om dagarna. Mina katter är femton veckor igår. De har varit ute där de bodde förut och ska absolut få gå ut längre fram även hos mig. Men jag vågar inte chansa på att släppa ut dem riktigt än. Och har JÄTTEDÅLIGT samvete för att de är ensamma när jag är på jobbet/i stallet/hemma hos föräldrarna. Jobba måste jag ju, och ta hand om hästarna också. Främsta anledningen till att jag tog två var för att de skulle ha varandra, så de är ju inte helt själva. Så. Hur mycket är din katt ensam?
Ja vi bor i lägenhet, en trea på ca 70 kvm. Vi får inte lov att släppa ut vår katt då han är en raskatt av en (åtminstone för det här landet) ganska speciell och skyddad ras, så han är innekatt på heltid. Han är ensam under dagarna när vi är på jobbet helt enkelt - oftast mellan 8.30-17.30 ungefär.

Han verkar inte lida ett dugg av detta, och ingenting jag har läst eller hört tyder på att det skulle vara dåligt för dem så länge det finns tillräckligt med saker som kan stimulera dem i lägenheten. Han är väldigt bortskämd den lille herrn med massor av mer eller mindre avancerade leksaker, och vi har även en foderautomat som gör att han får två mål mat under tiden vi är borta. Vi är också noga med att ge mycket uppmärksamhet och leka med honom när vi är hemma, oftast med leksaker som bara kommer fram just då, för att stimulera honom ytterligare.

Han är som sagt en mycket glad, gosig och nöjd liten prick, och med det du skriver tror jag inte att du har anledning att oroa dig alls! Se till att det finns tillräckligt med kul grejer för dem att busa med, ett bra klätterträd och naturligtvis rena lådor och sådär så har du ingenting att ha dåligt samvete för tycker jag. Katter sover så vitt jag förstått typ 16 timmar per dygn, och det är väldigt ofta som jag möts av en sömdrucken katt när jag kommer hem från jobbet, så dina ligger nog och slumrar mest hela tiden när du är borta skulle jag gissa :)
 
Buhu, jag är sjuk :down: Hade en släng av illamående igår förmiddag men det gick över, hade dock lite dålig aptit under dagen. Så i natt vaknade jag efter 2,5 timmar sömn, plötsligt klarvaken, med ont i magen och illamående. Har nu varit vaken sen 00:30 med undantag för typ 20 minuter jag sov i soffan. Kul. Inget kräks (än) men lite aktivitet åt andra hållet om man säger så (ursäkta :angel:). Vet inte om jag vågar äta någonting, inte för att jag är hungrig men energin står på noll :( Verkar ha feber också, eller åtminstone en släng av det.

Högst off topic men jag fiskar efter sympatier :D
Drick ordentligt vatten, varmt om du tycker det är gott så känns det ofta bättre i magen! :up: Krya på dig, magen är lite extra jobbig att vara krasslig i. :)
 
Det är lite småkrassligt på mitt håll och jag fick gå hem tidigt från kvällens AW. Jag har en förkylningsblåsa på tungan sedan igår och har varit ovanligt trött och hostig de senaste 2-3 kvällarna, men jag hoppas på att det blir bättre av lite soffläge och glass idag + imorgon :)
 
Krya på dig @zassoo!


Men hörni.. nu behöver jag lite pepp. Har tappat motivationen och suget är extremt. Vill verkligen inte gå upp allt jag nu gått ned :cry:
Mitt bästa tips är att fokusera på hur långt du kommit och var snäll mot dig själv! Har själv gått upp allt jag gått ner flera gånger i mitt liv. När jag ser tillbaka på det så har det i de flesta fallen skett i perioder när jag antingen mått dåligt eller när jag har snöat in mig på "snedsteg" istället för att förlåta, tillåta och fortsätta framåt. Hellre två steg framåt, ett steg bak än ett steg fram, två steg bak.

Hoppas detta hjälpte lite iaf :)


Hur har ni det med träningsvärk här inne, är det något ni får lätt/ofta?

Det är ju ett mycket omtalat ämne i träningsvärlden, men jag är mest nyfiken på hur "gemene man" har det.
Älskar träningsvärk :love: Får det rätt lätt när jag gör nya övningar eller övningar jag inte gjort på ett tag, men kan även få det av mina "vanliga" övningar om jag har tagit i mer än vanligt. Hade tex lättare träninsvärk igår efter onsdagens kortare promenad på Kullaberg (van vid att gå en del, även i backar, men där är det betydligt mer backar än hemma).
 
Satte ju som mål för november att gå minst 12 000 steg/dag, men att vara nöjd så länge snittet låg över 10 000 så tänkte sammanfatta dag 1-15 nu :)

1: 13 279 Snitt: 11 487
2: 15 823 Snitt: 11 917
3: 14 766 Snitt: 12 523
4: 10 783 Snitt: 12 014
5: 12 369 Snitt: 12 335
6: 14 870 Snitt: 13 467
7: 11 137 Snitt: 13 289
8: 12 044 Snitt: 13 113
9: 12 722 Snitt: 12 670
10: 8 092 Snitt: 11 716
11: 10 436 Snitt: 11 667
12: 11 506 Snitt: 11 543
13: 17 424 Snitt: 11 908
14: 11 047 Snitt: 11 895
15: 14 254 Snitt: 12 211

Med tanke på att jag tidigare i höst varit nöjd om jag kommit över 6 000/dag (övrig träning inte inräknad i detta) så är jag riktigt nöjd med första halvan av månaden :D Tänkte tom göra så att jag ändrar om så att jag ska försöka hålla snittet över 11 000 resten av året. Tänker ändå fortsätta ha målet inställt på 12 000/dag. Har märkt att jag blir motiverad av att se hur många steg jag har kvar tills jag når mitt mål.

Lägger även inte lite viktprat under en spolier för att inte riskera att trigga någon.
Om jag inte nämnt det innan så har jag även fått nya batterier i vågen (samt fått vågen kollad så den faktiskt väger rätt) så denna veckan har jag kommit igång igen med att väga mig var morgon (tycker det är betydligt lättare att hålla motivationen uppe då). Ligger just nu på - 10.4kg från min absoluta maxvikt som jag uppmätte i Januari 2015 (har gått ner och upp ca 10kg några gånger sedan dess), har ca 25-30kg kvar att gå ner för att nå min "drömvikt" men har under min resa mer och mer fokuserat på mående och funktion än på just vikt. Är dock väldigt kul att se det gå på rätt håll :D
 
Träning igår med familjen. Satte på Mamma Mu på tvn åt ungarna så dom kollade film och åt massa frukt innan dom började leka i gympasalen :D Körde ett bra pass fast inga tunga marklyft eller så. Blev triceps med 10 kg viktplatta, kabelrodd, latsdrag, militärpress, KB rodd 16 kg, rygglyft med 10 kg viktplatta och 30 svingar med 16 kg KB. När vi kom hem la vi ungarna och sen gick jag en pw med hunden på 30 min innan jag fodrade hästarna. Efter det var det gött med påfyllning i form av stekt ägg på smörgås och julmust :p
 
Ja vi bor i lägenhet, en trea på ca 70 kvm. Vi får inte lov att släppa ut vår katt då han är en raskatt av en (åtminstone för det här landet) ganska speciell och skyddad ras, så han är innekatt på heltid. Han är ensam under dagarna när vi är på jobbet helt enkelt - oftast mellan 8.30-17.30 ungefär.

Han verkar inte lida ett dugg av detta, och ingenting jag har läst eller hört tyder på att det skulle vara dåligt för dem så länge det finns tillräckligt med saker som kan stimulera dem i lägenheten. Han är väldigt bortskämd den lille herrn med massor av mer eller mindre avancerade leksaker, och vi har även en foderautomat som gör att han får två mål mat under tiden vi är borta. Vi är också noga med att ge mycket uppmärksamhet och leka med honom när vi är hemma, oftast med leksaker som bara kommer fram just då, för att stimulera honom ytterligare.

Han är som sagt en mycket glad, gosig och nöjd liten prick, och med det du skriver tror jag inte att du har anledning att oroa dig alls! Se till att det finns tillräckligt med kul grejer för dem att busa med, ett bra klätterträd och naturligtvis rena lådor och sådär så har du ingenting att ha dåligt samvete för tycker jag. Katter sover så vitt jag förstått typ 16 timmar per dygn, och det är väldigt ofta som jag möts av en sömdrucken katt när jag kommer hem från jobbet, så dina ligger nog och slumrar mest hela tiden när du är borta skulle jag gissa :)

Tack snälla! Blir lite mindre dåligt samvete nu.
 
Jag råkade ladda på gymkortet häromdagen så igår tog jag nog livet av jag mina ben. Det känns ungefär som att musklerna har blivit dåliga gångjärn :arghh:

Var själv på gymmet så provade knäböj med skivstång :up: Det var nog det som dödade benen. Vågar inte riktigt testa vissa grejer när gymmet är fullt.

Idag har jag lovat att gå en promenad med en vän. En lång sådan. Vet inte hur det ska gå till riktigt :angel:
 
Det blev en promenad även fast benen känns som stora blåmärken. Den blev 8km i snigelfart på vissa ställen då det är jätte halt på gångvägarna här.
 
Krya på dig @zassoo!



Mitt bästa tips är att fokusera på hur långt du kommit och var snäll mot dig själv! Har själv gått upp allt jag gått ner flera gånger i mitt liv. När jag ser tillbaka på det så har det i de flesta fallen skett i perioder när jag antingen mått dåligt eller när jag har snöat in mig på "snedsteg" istället för att förlåta, tillåta och fortsätta framåt. Hellre två steg framåt, ett steg bak än ett steg fram, två steg bak.

Hoppas detta hjälpte lite iaf :)

Tack snälla! Har gått sisådär nu och jag har gjort en del dåliga val, men märkt på två t-shirts som satt lite väl väl tight att jag blivit mindre. Samma på en tröja som varit tight över armarna, och jag vill ju inte tappa detta totalt.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 801
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 639
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 083
Senast: Skjøldur
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 287
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp