Träningsprogram för omusklad 5-åring

mayla

Trådstartare
Hej!

Jag har en 5-årig islandsvalack som jag haft i ca ett halvår. Han har aldrig jobbat speciellt hårt utan mest ridits i skogen. På senare tid har han börjat gå orent. Sadeln är inpassad så den ska det inte vara nåt fel på, och igår var veterinären ut. Böjprov gjordes på alla fyra utan anmärkning, däremot kände hon att det var stumt och hårt i ryggen och rekommenderade mig att ta ut en equiterapeut. Hon sa dock även att jag bör ha is i magen och att ett stort problem var att hästen är alldeles för omusklad i bak.

Så till min fråga: Jag vill ha tips på stärkande övningar för en 5-åring! Gärna ett helt träningsupplägg. Hur skulle ni ha tränat? Hur många dagar i veckan är rimligt? Uppsuttet eller vid hand?

Tacksam för idéer!
 
Hej!

Jag har en 5-årig islandsvalack som jag haft i ca ett halvår. Han har aldrig jobbat speciellt hårt utan mest ridits i skogen. På senare tid har han börjat gå orent. Sadeln är inpassad så den ska det inte vara nåt fel på, och igår var veterinären ut. Böjprov gjordes på alla fyra utan anmärkning, däremot kände hon att det var stumt och hårt i ryggen och rekommenderade mig att ta ut en equiterapeut. Hon sa dock även att jag bör ha is i magen och att ett stort problem var att hästen är alldeles för omusklad i bak.

Så till min fråga: Jag vill ha tips på stärkande övningar för en 5-åring! Gärna ett helt träningsupplägg. Hur skulle ni ha tränat? Hur många dagar i veckan är rimligt? Uppsuttet eller vid hand?

Tacksam för idéer!
Jag har en femåring (visserligen stor häst) som fått problem pga för lite muskler.
Jag tog hjälp av en superduktig tränare som verkligen hjälpt oss massor, på bara några månader är hästen plötsligt jättefin i muskulaturen och alla problem borta. Dessutom verkar det som att en välarbetad och välmusklad häst har lättare att släppa spänningar som kan uppstå om de tex halkar i hagen. Jag får otroligt mycket beröm av veterinären när vi är inne för återbesök och kontroll.
Jag kan inte beskriva några övningar, utan jag tror att det bästa du kan göra är att hitta en bra tränare.
Det vi jobbat med är att stärka överlinjen och att "avprogrammera" hästen från att använda underhalsen som balans. Då kommer automatiskt rumpan och magmusklerna med i arbetet. Vi har arbetat från marken, i träns, just för att låta hästen arbeta med sin egen vikt bara initialt. Skritt och trav, jag gissar att vi kommer till galopp också så småningom.
Om du finns i norra stockholm så kan jag varmt rekommendera vår tränare, annars skulle jag rekommendera att du söker efter en tränare som kan hjälpa dig att börja från marken. Kanske tex med långtygel som bland annat Toini Pettersson gör, tömkörning på ett gymnastiskt sätt kan också vara jättebra.

Lycka till!
 
Hej!

Jag har en 5-årig islandsvalack som jag haft i ca ett halvår. Han har aldrig jobbat speciellt hårt utan mest ridits i skogen. På senare tid har han börjat gå orent. Sadeln är inpassad så den ska det inte vara nåt fel på, och igår var veterinären ut. Böjprov gjordes på alla fyra utan anmärkning, däremot kände hon att det var stumt och hårt i ryggen och rekommenderade mig att ta ut en equiterapeut. Hon sa dock även att jag bör ha is i magen och att ett stort problem var att hästen är alldeles för omusklad i bak.

Så till min fråga: Jag vill ha tips på stärkande övningar för en 5-åring! Gärna ett helt träningsupplägg. Hur skulle ni ha tränat? Hur många dagar i veckan är rimligt? Uppsuttet eller vid hand?

Tacksam för idéer![/QUOTE


Börja med att ta ut en kiropraktor innan du börjar rida hästen. Har den alla muskler igång s a s så skall de vara jämt musklade i kroppen. Och om den näringsmässigt får vad den behöver. När kroppens muskler har full rörelsefrihet så kommer muskler av sig själv med god ridning och bra foderstat. Inget hokus pokus alltså.
 
Hej!

Jag har en 5-årig islandsvalack som jag haft i ca ett halvår. Han har aldrig jobbat speciellt hårt utan mest ridits i skogen. På senare tid har han börjat gå orent. Sadeln är inpassad så den ska det inte vara nåt fel på, och igår var veterinären ut. Böjprov gjordes på alla fyra utan anmärkning, däremot kände hon att det var stumt och hårt i ryggen och rekommenderade mig att ta ut en equiterapeut. Hon sa dock även att jag bör ha is i magen och att ett stort problem var att hästen är alldeles för omusklad i bak.

Så till min fråga: Jag vill ha tips på stärkande övningar för en 5-åring! Gärna ett helt träningsupplägg. Hur skulle ni ha tränat? Hur många dagar i veckan är rimligt? Uppsuttet eller vid hand?

Tacksam för idéer!
 
jag har en sexåring, fjording. vi har jobbat på i backar , på stigar i skogen , travat på asfalt o grusvägar i två år nu, ridit lite på ridbana men han hatar det ända tills helt nyligen då han nu börjar söka sig i form.det har tagit lång tid att få han stark och jag har nästan gett upp flera gånger , men tycker nu att det går framåt.så mitt råd är att jobba ute i skog o mark och stärka honom/henne , ta god tid på dig , det tar lång tid .jag tror man håller dom friska också om man låter det ta tid.Lycka till
 
Ta ut equiterapeuten först och se vad hen har att säga. När jag behandlade min ryggproblem-häst med just equiterapeut (efter veterinärs inrådan, givetvis) fick jag ett träningsprogram av henne. I vårt fall började vi med promenader vid handen, först kanske bara en kvart, därefter öka på, men den här hästen hade rejält ont och det verkar ju inte din ha. Tömkörning är alltid bra, när du väl börjar rida så rekommenderade min equiterapeut korta pass i början, vara noga med att hästen går i rätt form, och gärna mycket klättring och cavaletti så att de får lyfta på benen. Att överhuvudtaget rida ut mycket i skog och mark på varierat underlag gör mycket för både muskler och kondition.

Jag märker stor skillnad på min fyraåring bara på den månad vi har stått i ett annat stall med helt andra möjligheter att rida ut i naturen, hon har betydligt bättre kondition och börjar lära sig att lyfta på hovarna, förut dundrade hon bara på som en slåttermaskin eftersom hon tyvärr var mest van vid att gå på slät mark tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp