Träningsschema

tres

Trådstartare
Ska sätta igång ett 16 årigt avelssto. Tidigare varit i tävlingskondition dressyr men nu varit mamma sen 2010 fick sista fölet 2016.
Skulle behöva hjälp med ett träningsschema, är rädd för att köra i gång "fel"
Är det någon som kan ge mig lite råd
 
Jag skulle börja med att skritta successivt längre pass under 3-4 månader. Först ca 15 min och efter någon månad 1 h. Gärna 2-3 h skritt de dagar du hinner. Sedan smyga in trav under en månad och därefter galopp ytterligare en månad.

Sedan skulle jag börja rida lite dressyr på ridbana om det finns.
 
Ska sätta igång ett 16 årigt avelssto. Tidigare varit i tävlingskondition dressyr men nu varit mamma sen 2010 fick sista fölet 2016.
Skulle behöva hjälp med ett träningsschema, är rädd för att köra i gång "fel"
Är det någon som kan ge mig lite råd
Så mycket skritt som möjligt. Bra om du har tillgång till skrittband eller vattenträning.
Lägg in stärkande rygg och bakbensövningar,skritta i kuperad skog,skritta bommar (får hästen att aktivera bukmuskulaturen), rid lösgörande övningar, ställ,flytta,böja. Skritt på hårt underlag 45-60 min för att stärka senor och ligament.

Jag skulle efter 3-4 veckor börja med lättare travarbete. Korta pass och mer fokusera på korrekta övergångar som stärker.

Givetvis variera ridning med promenad för hand,tömkörning eller ev longering och mycket hagvistelse som inbjuder till rörelse!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp