Träningstips

ElleBC

Trådstartare
Hej, har nyligen börjat rida en 6 årig valack, han är väldigt "unghästig" av sig och ganska ostadig. Så nu är det så att jag har fått slut på träningsideer... Vi har kört mycket tempoväxlingar och avsaktningar till skritt, samt mycket raka spår utan hjälp av sargen på ridbanan.

Så regna in tips på vad jag skulle kunna göra, det finns enstaka bommar men det är framförallt dressyr som står på schemat. Tack :D
 
När jag började träna min unghäst (då sex år gammal) för tränare var det bästa tipset jag fick just det du gör, övergångar och tempoväxlingar i alla gångarter. Min är lite åt det lata hållet och liknade övningar väcker henne riktigt bra.

Skänkelvikningar och lite lättare skolor/åt det hållet funkar även bra på min.
 
Bommar är bra för balansen och kroppskontrollen oavsett tänkt karriär .
Gå i skogen uppför, nerför och över stock o sten är också jättebra för att hitta stabilitet i sin kropp.
 
Rid hundra övergångar per pass. Mellan skritt och halt, skritt och trav, trav och galopp är bra i början. Räkna så du får ungefär lika många i varje varv. Efter hand han stadgar på sig kan man börja göra övergångar "två snäpp". Gör även tempoväxlingar inom gångarten, myrsteg i traven tre steg, öka på fräscht framåt fem steg. Ta tid på dig och var noga med att han hinner hitta balansen innan nästa övergång. Tänk på att det är jobbigare att minska/samla än att öka, så ta bara mågra få steg i början.
 
Fyrkanter i skritt med 'snäva' hörn. Samla skritten inför hörnet, vänd för vikt och ytterskänkel, framdelen vänder runt bakdelen. Rätt utfört är det jobbigt för hästen så gör inte för många. Det ska gå sakta och hjälper hästen att föra över lite vikt på bakdelen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 096
Senast: eemmalk
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 439
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp