Träningsvärk hos häst?

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!
Jag köpte en ny häst för några månader sedan. En aldeles fantastisk individ som passar mig som handen i handsken :-) Det är min andra egna häst så jag är ganska färsk fortfarande. Hästen är mycket duktigare än mig på både hoppning och dressyr så mitt tränings upplägg ser ut såhär, tränar för tränare 1 dag i veckan och en dag i veckan rider tränaren ( super duktig, mjuk och har mitt fulla förtroende) min häst.
Det funkar ur bra, efterssom tränaren verkligen rider igenom hästen och ser till att han blir riktigt lösgjord och fin lagom till mig dagen efter. Sen har jag en vecka på mig att förstöra allt tills nästa gång ;)
Nu till frågan: jag har legat sjuk ett par dagar och inte orkat ta mig till stallet än mindre upp på häst ryggen, tränaren har snäll som han är ridit hästen dessa dagar. Sista dagen hoppade dom och det blev ett ganska tufft pass, tränaren hälsade att hästen kanske skulle ha lite träningsvärk dagen efter.
Jag kände inget ovanligt när jag red dagen efter, hur vet man om hästen har träningsvärk?

Om man misstänker att hästen har träningsvärk vilket är bästa sättet att träna hästen dagen efter? Jag tänker spontant att en skogstur skulle vara skönt för ömma muskler, eller kanske lugn jogg i ridhuset.. å andra sidan är ju träningsvärk slagg produkter som ska ut ut blod och muskler så kanske gör man hästen en otjänst genom att ta det för lungt dagen efter ett extra hårt pass.... hur tänker ni?

När jag själv har träningsvärk är det nästan värre dag två, är det samma sak för våra hästar?

Ps, min häst är i god kondition och fullt frisk på alla sätt och vis :)

Mvh Linnpan
 
Skogen är också stärkande. Gå över stockar och stenar. Behöver inte trava kan bara skritta en runda.
 
Både jag och min häst älskar skogen! Rider ut flera dagar i veckan, ofta som uppvärmning innan jag går in på banan, men också långa härliga turer i skog och mark.
Så vi ser absolut mer än bara 4 väggar, men jag menar mer fysiskt. Vad är bäst för hästens muskler dagen efter ett lite mer krävande pass. :)
 
Både jag och min häst älskar skogen! Rider ut flera dagar i veckan, ofta som uppvärmning innan jag går in på banan, men också långa härliga turer i skog och mark.
Så vi ser absolut mer än bara 4 väggar, men jag menar mer fysiskt. Vad är bäst för hästens muskler dagen efter ett lite mer krävande pass. :)


Samma som för dig när du har träningsvärk. :) Lösgörande mjuk träning, stretcha och låt hästen länga muskler som kanske blivit lite sammandragna och spända.

Tror du att den är trött/öm så tömkör istället för att rida. Det är skönt för hästen att slippa sadeln och kan ibland vara lättare för dem att runda sig på töm än under ryttare.
 
@Linnpan vad trevligt upplägg du verkar ha ! Guld med tränaren som rider och stöttar :)

ang träningsvärk så om hästen har riktig sådan känner du det, då kan den kännas stel eller matt eller helt enkelt "annorlunda" .
Jag brukar vilja undvika verklig träningsvärk på hästen till den graden, men däremot blir det ju så, och är en nödvändighet om man vill bygga upp och utvecklas mera att vissa pass får och behöver hästen ta i mycket mer och gå tuffare.

Efter en träning vill jag gärna jogga min häst i rund och mjuk form för att låta den komma igenom kroppen och bli av med ev slagg . Noga fokus då på att den verkligen går i en mjuk balanserad form och är loss. Rider gärna långa mjuka linjer sidvärts också i det arbetet så hästen får komma igenom kroppen ytterligare.

Men jag tror likväl att du även med fördel kan ge dig ut i skogen och skritta på typ. Om du ser till att hästen verkligen kliver igenom kroppen och är loss och får röra sig lite uppför och nedför och kringelikrokar och är ute ett längre pass (dvs inte bara typ 30 min skritt på en stig) så är säkert skillnaden noll i princip mot joggingen gissar jag .
 
Senast ändrad:
Min x's svägerska sa alltid att hon tränar bort träningsvärk. Fungerar faktiskt, men sen är frågan hur glad hästen kan tänkas bli, lättare att övertala sig själv att fortsätta träna trots träningsvärk.

Rent generellt skulle jag nog antingen gå en promenad med hästen eller ta ett lugnt ridpass, beroende på hur mycket träningsvärk hästen har.
 
@Linnpan vad trevligt upplägg du verkar ha ! Guld med tränaren som rider och stöttar :)

ang träningsvärk så om hästen har riktig sådan känner du det, då kan den kännas stel eller matt eller helt enkelt "annorlunda" .
Jag brukar vilja undvika verklig träningsvärk på hästen till den graden, men däremot blir det ju så, och är en nödvändighet om man vill bygga upp och utvecklas mera att vissa pass får och behöver hästen ta i mycket mer och gå tuffare.

Efter en träning vill jag gärna jogga min häst i rund och mjuk form för att låta den komma igenom kroppen och bli av med ev slagg . Noga fokus då på att den verkligen går i en mjuk balanserad form och är loss. Rider gärna långa mjuka linjer sidvärts också i det arbetet så hästen får komma igenom kroppen ytterligare.

Men jag tror likväl att du även med fördel kan ge dig ut i skogen och skritta på typ. Om du ser till att hästen verkligen kliver igenom kroppen och är loss och får röra sig lite uppför och nedför och kringelikrokar och är ute ett längre pass (dvs inte bara typ 30 min skritt på en stig) så är säkert skillnaden noll i princip mot joggingen gissar jag .
Hej!
Det är ett väldigt lyckat tränings upplägg vi lyckats få till, både för mig som vill utvecklas som ryttare och för min hästs välmående och hållbarhet Sen är det ju väldigt lyxigt att få sitta upp på en häst som blivit ordentligt genom riden av ett proffs!

Då tänker vi lika du och jag, nästan exakt som du beskrev det red jag igår. Rund, mjuk och loss med mjuka sidvärts rörelser. Eller ja, försökte ialla fall. Lättare sagt än gjort det där ;)
Ute ( och inne) kliver han alltid på ordentligt i skritten, han är 158 i manken så han är en ganska liten häst. Men när vi har sällskap ute så är det inte ovanligt att jag får stanna och vänta in hästar på 175 just i skritten:)

Efterssom jag inte kände något ovanligt alls igår hade han förmodligen inte nån särskild träningsvärk då. Och idag var han super fin och bjöd på ett underbart ridpass, vilket belönas med lång mysig barbacka tur i skogen i morgon. Inte för att han fattar det men ändå, mys för oss båda två. :love:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp