Träns av bra kvalité?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Efter en av mina tidigare trådar insåg jag ju att PS läderkvalité kanske inte riktigt var så bra som jag trodde i början, och att färgsläpp är "allvarligare" än jag tidigare trott och tyckt. Även Dy'on Working Collection verkade ju ha lite problem med kvalitén enligt vissa. Sen tittade jag ju på House of Charisma, men det skulle i sådana fall mera vara som ett "extraträns", för att jag tycker det är kul med lite färgklickar ;)

Men, vilka träns håller egentligen god läderkvalité?
Söker ett brunt träns, med Aachen, engelsk eller remontnosgrimma. Ett + om tyglar ingår. Ska vara av bra läderkvalité och kosta absolut max 2 500 kr, men gärna under 2 000 kr. Finns ens ett sånt i verkligheten, eller är det bara en dröm?
 
Mitt favoritmärke när det gäller kvalitet/pris är fortfarande Stübben. Vet inte vad deras träns kostar idag, men borde vara inom din gräns. Har testat Dyon, HG, OS, Passier osv, men tycker fortfarande att man får mest för pengarna om man köper Stübben.
 
Stübben, Passier, Kieffer är gamla klassiker som håller fin kvalitet. Deras billigare kollektioner är också fina, men prislapparna börjar väl på runt 1000-lappen och går sedan uppåt.
 
Frank Baines är också ett sådan gammalt märke som åtm förr var helt underbart läder på.

Sjuk vad mycket skit som säljs idag enbart på utseende!!! (Säger jag som har 2 hemmaträns från Hööks för o kunna variera bett enkelt...)
 
Jag köpte mitt dressyrtränas på Hööks, det är ett Claridge House som dessutom var på rea. 250 kr tror jag att jag gav. Om man är på plats och kan klämma och känna kan man hitta bra på Hööks tycker jag. Sen kan man ju pimpa med annat pannband om man vill.
Detta har hållit mkt bra och ser fortfarande nytt ut trots daglig användning i ett år. Dessutom är det lackat och det ser inte alls slitet eller matt ut i färgen. Mjukt och skönt är det också, och bra passform.

Ska jag ha ett "riktigt" träns så kommer jag köpa ett Mia Sunnman. Hellre betala rejält och få rejält, än betala rejält för märke och få skit eller åtminstone inte ens bättre kvalitet än billiga från Hööks.
 
Jo precis, har också flera i helt ok läder från hööks, tror jag betalade runt 100 kr när ett av deras billigaste remontträns reades ut, det är helt ok i lädret. Sen har flera kompisar riktigt skitdåliga träns därifrån som är fransiga och har djupa sprickor i narven... skulle aldrig våga postorderbeställa träns från dem, vill klämma själv.
 
Inspirerad av Bukes hyllningskör till OS köpte jag ett begagnat (inte jätteanvänt) Venedig från tyska ebay med specialgjord, extrabred 5,5 cm bred nosgrimma (2000 i nypris för bara nosgrimman), vit mjuk fordring på nosgrimma och i nacken. 1000 pix. Finns det någon tränshimmel är jag där nu. Förstår numera innebörden av kvalitet vs kvalitet. Kolla ebay är mitt tips.
 

Liknande trådar

Utrustning Då den befintliga remontnosgrimman till ett av mina träns tyvärr blivit sönderkliad (:angel:), men tränset i övrigt är väldigt fint...
Svar
9
· Visningar
1 780
Senast: zingoo
·
Utrustning När t.om. tränsomanen blir så trött att hon kroknar, vet man att det är illa... :meh: Inte mindre än 3 st träns har gått sönder på...
2
Svar
38
· Visningar
2 893
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 592
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Har ganska länge gått och suktat efter ett Dy'on Working Collection Fancy träns, som komplement till mitt PS of Sweden. Men eftersom att...
Svar
15
· Visningar
1 844
Senast: Attaquer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp