Träns med bred nosgrimma

Siggan

Trådstartare
Det är så irriterrande när man vet vad man vill ha, men inte hittar något. Jag har letat med ljus och lyckta (hittar inget bra svenskt uttryck, så har "försvenskat" det danska :angel:

Jag letar alltså efter ett träns med en bred nosgrimma, men UTAN pullbackknäppning! I min värld är pullbackknäppning något gud har skapat i vrede. Det är nästan omöjligt att spänna dessa löst. Min häst behöver absolut inte nosgrimma (Aachen) men måste erkänna att det inte är snyggt utan. Och han är en stor långbent häst med lite långt huvud... och det ser alltså bara snyggare ut med en bred nosgrimma!

Någon som har ett förslag på träns??? Vart hittar man ett träns med bred Aachen nosgrimma utan pullback??? :arghh::crazy:
 
I budgetklassen har Epplejeck flertalet modeller utan pullback-knäppning, men sen beror det på hur bred nosgrimma som var intressant, tycker flera ser bredare ut men inte i 5 cm klassen :-)
 
Jag har ett Schockemöhle Newcastle, inte extremt bred nosgrimma men ganska. Ingen pullback, dock en platta under hakan.
 
Nu vet jag inte om denna är bred nog för dig... Men jag gillar det! Från Hansbo och kostar inte skjortan :)

1075858_2014121139237_sbig.jpg
 
Det är så irriterrande när man vet vad man vill ha, men inte hittar något. Jag har letat med ljus och lyckta (hittar inget bra svenskt uttryck, så har "försvenskat" det danska :angel:

Jag letar alltså efter ett träns med en bred nosgrimma, men UTAN pullbackknäppning! I min värld är pullbackknäppning något gud har skapat i vrede. Det är nästan omöjligt att spänna dessa löst. Min häst behöver absolut inte nosgrimma (Aachen) men måste erkänna att det inte är snyggt utan. Och han är en stor långbent häst med lite långt huvud... och det ser alltså bara snyggare ut med en bred nosgrimma!

Någon som har ett förslag på träns??? Vart hittar man ett träns med bred Aachen nosgrimma utan pullback??? :arghh::crazy:

Jag har alltid pullback och spänner dem alltid löst, så jag förstår inte problemet. :D Men om du hittar en snygg nosgrimma med pullback, så kan du ju alltid lämna in den till en sadelmakare som syr om den. :)
 
@WBanna god ide men alldeles för besvärligt för mig. :)
@lomuxx Fin häst :). Jag letar bara efter en bredare nosgrimma än din, och så är det alltid med Pullback.

Det går att spänna de löst, men det är bara lättare på en "vanlig". Med pullback är det så enkelt att få dra till för mycket,om ni förstår. Den yttersta remmen kan vara jättelös men om du inte lösnar den innersta remmen så kan den fortfarande vara spänt rätt hårt. :meh:
 
Det är så irriterrande när man vet vad man vill ha, men inte hittar något. Jag har letat med ljus och lyckta (hittar inget bra svenskt uttryck, så har "försvenskat" det danska :angel:

Jag letar alltså efter ett träns med en bred nosgrimma, men UTAN pullbackknäppning! I min värld är pullbackknäppning något gud har skapat i vrede. Det är nästan omöjligt att spänna dessa löst. Min häst behöver absolut inte nosgrimma (Aachen) men måste erkänna att det inte är snyggt utan. Och han är en stor långbent häst med lite långt huvud... och det ser alltså bara snyggare ut med en bred nosgrimma!

Någon som har ett förslag på träns??? Vart hittar man ett träns med bred Aachen nosgrimma utan pullback??? :arghh::crazy:
Jag har ett från Stübben med ganska bred nosgrimma. Jag ser att den ser ganska smal ut med det vita fodret mot hans lykta, den ser mycket bredare ut på min nuvarande häst som är mörkbrun på huvudet.
 
Ser inte problemet, DU bestämmer hur hårt du ska spänna nosgrimman, inte nosgrimmans design... O_o

Jag har bara pullback på mina eftersom det är det som säljs nu för tiden, och det går alldeles utmärkt att spänna de så löst att jag får en hel knytnäve under. :)
 
@WBanna god ide men alldeles för besvärligt för mig. :)
@lomuxx Fin häst :). Jag letar bara efter en bredare nosgrimma än din, och så är det alltid med Pullback.

Det går att spänna de löst, men det är bara lättare på en "vanlig". Med pullback är det så enkelt att få dra till för mycket,om ni förstår. Den yttersta remmen kan vara jättelös men om du inte lösnar den innersta remmen så kan den fortfarande vara spänt rätt hårt. :meh:

Men du har ju bara en hälla på var sida o "spänner" remmen där så hänger den löst o fint :) i fall du inte hittar utan.
 
Naturligtvis kan man spänna pullback löst... Och det är väl egentligen inget problem, men det ÄR bara lättare med "vanlig".
Men jag letar vidare, plötsligt dyker den väl upp.. ;)
 
@Gelina Det där Newcastle.. snyggt! Men det ser ut som om det har något extra pad eller något??? Men är det bara en extra pad på ett helt vanligt spänne?? :bow:
 
@Gelina Det där Newcastle.. snyggt! Men det ser ut som om det har något extra pad eller något??? Men är det bara en extra pad på ett helt vanligt spänne?? :bow:
Jag tror att det bara är en extra platta på ett vanligt spänne. Mitt är lite omgjort eftersom jag kortat av nosgrimman så jag har ingen platta kvar. Men den borde ju gå att ta loss om man inte vill ha den. @Gabby_Ossi vet säkert, hon hade ju samma träns :)
 
@Siggan det är bara en extra pad och ett vanligt spänne, kommer inte ihåg om det går att plocka på och av men vill man absolut inte ha den kan man nog klippa av hållorna (hällorna? vad heter det? ) och ta bort den permanent.
 
Ett alternativ är att köpa en med pullback och sen lämna in till skomakare eller sadelmakare så dom syr dit ett vanligt knäppe. Kan inte kosta många kronor!
 
Ett alternativ är att köpa en med pullback och sen lämna in till skomakare eller sadelmakare så dom syr dit ett vanligt knäppe. Kan inte kosta många kronor!

Gjorde en förfrågan på det en gång, men det var tydligen svårt att få det snyggt.

Till TS, Schockemöhle brukar ha rätt breda med vanlig knäppning, men det beror ju lite på vad man menar med bred ;) Ett annat alternativ är tex Döbert eller Schumacher som finns att få i alla varianter, men dyrare då såklart.
 
Väcker upp denna tråden.
Är också ute efter en något bredare nosgrimma med vanlig knäppning. Svårt att hitta, de flesta med vanlig knäppning är för smala för min smak :p
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 048
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag letar efter ny nosgrimma till mitt PS-träns, den gamla versionen av Flying Change, brunt (mörkbrunt?) Eftersom jag har använt aachen...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Buck
·
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 335
Senast: Minett
·
Utrustning Hej Letar efter mitt dröm träns men har inte hittat vad jag söker. Då vänder man sig till buke såklart! Det jag vill ha: Bred...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp