Träns som möglat - möjligt att rädda?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Som rubriken säger. Har haft en kasse med träns och tyglar uppe på ett loft. Och dessa har visst möglat nu :cry:
Som den träns-o-man jag är, skär det i hjärtat se, då det var alla träns/tyglar utom 2 st som låg i den kassen :cry:
Går det ens att rädda, eller är det bara att slänga alltihopa? :cry:
Tänkte i mitt stilla sinne att man kanske kunde skölja - skrubba de med virkon ordentligt - skölja av - låta "torka" i någon dag - smörja som vanligt.
Men räcker det? Kommer möglet komma tillbaka? Eller har ni kära Buke-maffia något annat tips?
 
Grov svamp, såpa, hett vatten, skrubba ordentligt. Skölj av, låt torka, fetta in.

Om det är det "vanliga" vita luddmöglet som brukar gilla gammalt läderfett/smörja.

Så enkelt?! :eek:

Nja, ja typ. Det var "luddigt" men inte riktigt vitt utan svagt, svagt ljusgrönt typ.
 
Jag använde grönsåpa på en möglig förbygel. Den blev så torr att jag trodde att jag skulle få slänga den ändå men med infettning blev den fin igen.

På mina läderstövlar som möglat precis i kanten mellan sula och läder hjälpte inte såpa, det såg bra ut men möglet kom tillbaka. Då använde jag ättika istället, de fick stå i en vattenhink med några kapsyler ättika i en stund och blev mögelfria och fina:)
 
Som rubriken säger. Har haft en kasse med träns och tyglar uppe på ett loft. Och dessa har visst möglat nu :cry:
Som den träns-o-man jag är, skär det i hjärtat se, då det var alla träns/tyglar utom 2 st som låg i den kassen :cry:
Går det ens att rädda, eller är det bara att slänga alltihopa? :cry:
Tänkte i mitt stilla sinne att man kanske kunde skölja - skrubba de med virkon ordentligt - skölja av - låta "torka" i någon dag - smörja som vanligt.
Men räcker det? Kommer möglet komma tillbaka? Eller har ni kära Buke-maffia något annat tips?
Jag har varit med om liknande och jag har inte haft några problem med att rädda lädret. Har grovrengjort med diskborste och ljummet vatten först, sedan torkat och låtit det lufttorka. Efter det har jag smort och fettat in:)
 
Jag har "sanerat" en hel ridskolas utrustning som möglat under sommaren. Jättekul och man kände sig inte alls utnyttjad som barn när man sattes på att göra det :meh: Vi körde bara tvål och vatten, som vanligt. Tränsen och sadlarna var både gröna och täckta av hår, men bort gick det iallafall.
 
Jag har "sanerat" en hel ridskolas utrustning som möglat under sommaren. Jättekul och man kände sig inte alls utnyttjad som barn när man sattes på att göra det :meh: Vi körde bara tvål och vatten, som vanligt. Tränsen och sadlarna var både gröna och täckta av hår, men bort gick det iallafall.

Jag hade dött efter 2a sadeln och 5e tränset... :meh:
Men skönt att det var såpass smidigt ändå!
 
Tvätta bort det synliga möglet.
Blanda ut en del ättika och nio delar vatten som du stryker på med en svamp.
Torka.
Smörj som vanligt. Men Med andra tvättsvampar än de du haft kontakt med möglet.

Ättika dödar mögelsporer.
Jag räddade min tärnsjösele såhär.

Tack! Ättika ska jag skriva upp :up:
 
Som rubriken säger. Har haft en kasse med träns och tyglar uppe på ett loft. Och dessa har visst möglat nu :cry:
Som den träns-o-man jag är, skär det i hjärtat se, då det var alla träns/tyglar utom 2 st som låg i den kassen :cry:
Går det ens att rädda, eller är det bara att slänga alltihopa? :cry:
Tänkte i mitt stilla sinne att man kanske kunde skölja - skrubba de med virkon ordentligt - skölja av - låta "torka" i någon dag - smörja som vanligt.
Men räcker det? Kommer möglet komma tillbaka? Eller har ni kära Buke-maffia något annat tips?

Andra har redan gett bra tips, men jag tycker också att du ska köpa en mjuk tandborste och ta alla skarvar och sömmar med så att det verkligen blir rent.
 
Ättika funkar till hur mycket som helst, som alla sagt till att rädda mögligt läder, har ni katter som har skvätt i stallet blanda ättika och diskmedel+vatten spruta på och lukten försvinner, likadant med träningskläder/stallkläder som inte blir luktfria efter tvätt, lägg i blött med ättika i vattnet, tvätta som vanligt och all odör försvinner!!
 
Min stackars utrustning har råkat ut för allt möjligt när det har hängt i olika kallstall om vintrarna. Särskilt det året när min treåring skulle ha en planerad vinterledighet och jag skulle vara en duktig människa och smörja all utrustning så den skulle vara fin när hästen skulle igång igen. Har nog aldrig sett så snopen ut som när jag tog av skyddet på sadeln och såg luddet, som tydligen älskade fettet. :cautious:

Sadeln är jättefin idag, har inga spår av den katastrofen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Hat
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp