Transport problem :(

Hastflickan

Trådstartare
Hej, min häst har väldigt svårt för att åka transport. Problemet är inte att gå in i transporten, utan att åka.
Han är så himlans vinglig och nästan välter i kurvor/där man svänger. Ändå kör vi inte snabbare än 20km/h i svängarna. Jag är livrädd att han ska göra illa sig. Hästen är alldeles svettig efter en transporttur och andas med stora näsborrar.
Vad ska jag göra för att få honom lugn och stilla i transporten? Jag vill gärna åka på träningar och så, men som det ser ut nu så törs vi det inte.
Snälla :(
 
Hej, min häst har väldigt svårt för att åka transport. Problemet är inte att gå in i transporten, utan att åka.
Han är så himlans vinglig och nästan välter i kurvor/där man svänger. Ändå kör vi inte snabbare än 20km/h i svängarna. Jag är livrädd att han ska göra illa sig. Hästen är alldeles svettig efter en transporttur och andas med stora näsborrar.
Vad ska jag göra för att få honom lugn och stilla i transporten? Jag vill gärna åka på träningar och så, men som det ser ut nu så törs vi det inte.
Snälla :(

OBS: Han är lugn på raka vägar, det är bara vid svängar han blir så ostadig.
 
Om han är så ostadig så får ni helt enkelt köra saktare. Så fort som 20 km/h skulle jag aldrig köra i svängar. Där är det krypfart som gäller. Kör på en liten kurvig väg utan häst i och ställ dig själv i släpet så känner du hur enormt ostadigt det faktiskt är i transporten. (Observera att det är olagligt att åka med i transporten.)
 
Har ni provat honom i olika hästtransporter? har upplevt att en del hästar har blivit mer stressade i vissa transportmärken och en del har inte alls gillat enaxlat utan blivit lugna först i boggisläp. :)
Hoppas det löser sig för er så ni kan få trevliga upplevelser av att vara ute på träningar framöver.
 
Det finns ju rätt mycket du kan göra. Som sagt, kryp i kurvorna. Se över ditt släp, låter det ovanligt mycket? Boggie eller enkelaxlat?
Svettig häst, hur är ventilationen? Några vill åka brett, några vill åka smalt, prova dig fram.
Prova ett annat släp till att börja med och kör långsammare.
 
Jag tycker ni verkar svänga rätt häftigt. 20 km/h är rätt mycket med hästsläp inkl. innehåll.

Jag hade låtit hästen åka utan mellanvägg, för att balansera sig diagonalt och få lite mer sida mot kraften.
 
Utöver att se över själva transporterandet kan man ju förbättra hästens balans på olika vis. Om du har någon bra sjukgymnast/equiterapeut eller liknande i närheten kan den säkert visa dig övningar. Gå i terräng hjälper ju också. Eller muskla upp genom tömkörning och ridning så att den blir lite bredare fram och stabilare. Det här är ju nåt som tar lite tid förstås.
 
låter lite om min gamla travare, var inte heller rädd för transporten eller att gå in iden men hon var jätte ostabil i transport kunde även trilla på en rak sträcka, men för oss hjälpte det att ta ut mellan vägen så hon fick åka brett då trillade hon inte aldrig dock var min lugn hela tiden, Så prova att ta ut mellan vägen är mitt tips
 
Nu blir jag väl halshuggen längs fotknölarna, men 20 km/h är inte fort, har hästen svårt att stå i 20 km/h så tror jag att man kör för dåligt. Jämn gas, inget frihjulande utan växel i. Bredda så att hästen får plats att balansera och kör med jämnt gaspådrag i svängarna. Jämför med att åka i en eka med utombordare. Det är mycket lättare att balansera sig om gaspådraget är jämt, jämfört med att ekan flyter utan drivning från motorn.

/AA
 
Om han är så ostadig så får ni helt enkelt köra saktare. Så fort som 20 km/h skulle jag aldrig köra i svängar. Där är det krypfart som gäller. Kör på en liten kurvig väg utan häst i och ställ dig själv i släpet så känner du hur enormt ostadigt det faktiskt är i transporten. (Observera att det är olagligt att åka med i transporten.)

I avsvängar är det krypfart som gäller, man kan till och med gå förbi oss. Var lite otydlig. Men i rondeller inte snabbare än 20 d:
 
Jag har en till fråga bara, ska ha isåfall stå i mitten av transporten? Eller ska han fortfarande stå i någon av sidorna bara att det är utan mittenvägg?
 
Nu blir jag väl halshuggen längs fotknölarna, men 20 km/h är inte fort, har hästen svårt att stå i 20 km/h så tror jag att man kör för dåligt.

Nej, 20 km/h är väldigt långsamt när man ligger på en väg och kör men vid skarpa svängar som t ex rondeller eller när man svänger av en väg så är det faktiskt en ganska hög hastighet. Jag kör i max 7-10 km/h i dom lägena. Kan dock utan problem ligga i 80 km/h på vanlig landsväg men även där minskar jag dock farten om det är mycket skarpa kurvor.
 
Jag har en till fråga bara, ska ha isåfall stå i mitten av transporten? Eller ska han fortfarande stå i någon av sidorna bara att det är utan mittenvägg?
Det brukar räcka att bredda bara, alltså låt väggen vara kvar men dra den åt sidan så att säga. Jag upplever att dom flesta hästar åker bra när dom får bredda och åka lite snett med stöd av väggen.

Har du inte möjlighet att bara bredda utan måste ta ut väggen så ställer sig hästen så som den anser att den behöver stå för att hålla balansen. Ingenting du kan styra riktigt.
 
@Hastflickan ibland kan en till häst i transporten hjälpa.

Håll bara koll på vikter och behörigheter.

Men testa först med att åka brett. Det är det lättaste att testa och hjälper många.
 
Min foder häst är väldigt snäll att lasta, både smalt och brett, men hon klättrar på väggarna då fort man kör 5meter i en smal spilta. Hon står absolut bäst i släp utan mellanvägg, då mellanväggen bara är åt sidan så är det bättre än smalt men hon protesterar vid svängar som tas fortare än 10kmh.
När hon åker helt brett så kan man köra mer eller mindre normalt, utan att hon trampar om en enda gång :up:.

Har en häst av varje med transport "problem" den ena åker väldigt snällt men är svår lastad, den andra lastar sig själv men åker dåligt :wtf:. trevligt att de inte är både svårlastade och åker dåligt åtminstone.
 
Jag tycker ni verkar svänga rätt häftigt. 20 km/h är rätt mycket med hästsläp inkl. innehåll.

Jag hade låtit hästen åka utan mellanvägg, för att balansera sig diagonalt och få lite mer sida mot kraften.

I mitten av vagnen eller fortfarande på en sida? Alltså om man tar ur mellanväggen :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 944
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 813
Senast: Beeboppe
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 330
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp