Transportera häst

Ponsse

Trådstartare
Lägger antagligen in inlägget i fel forum nu, men moderator får flytta.

Hade nyss en diskussion med min mamma angående min ponny. Jag pluggar i Lund och har en foderponny där nere (han kommer därifrån med). Mina föräldrar bor i Örebro. Nu i sommar har jag fått godkänt av stallägaren att ta med mig ponnyn hem till Örebro, eftersom det är i Örebro jag ska bo och jobba i sommar.

Nu till problemet, vad kostar det att transportera en häst denna bit? Vad blir billigast, hästlastbil eller hyra transport och förare? Vi är två st som har hästar i skåne som ska upp till Örebro vid samma tid. Blir det billigare att hyra en liten lastbil och en förare till det?

MVH Rebecca
 
Sv: Transportera häst

var hyr ni inte bara en karra av ngn (hastagaren) och kor sjalva.. ingen storre konst med det.. stanna varannan timme och erbjud vatten och lat hastarna sta i trailer, ingen mening med att lasta av dem.. men oppna top luckan och fram dorrensa de kan fa lite frisk luft..

sen fortsatter ni hela vagen hem...finns ingen anledning att hyra ngn att gora ngt ni kan gora sjalva..
 
Sv: Transportera häst

Vi har två stora hästar. Min ponny är ett kallblod och väldigt kraftig. Min kompis häst har en 175+ häst, så de får inte plats i samma transport. Mina föräldrar vill inte köra.. Hur är det med lagarna? Måste man ha något speciellt körkort för att köra en/två hästar? Någon speciell bil?
 
Sv: Transportera häst

Vägar hästarna så pass mycket så behöver ni BE-kort, ett rejält släp och en STOR bil.

Jag hade köpt tidningen Ridsport och tittat i alla de annonser som erbjuder hästtransport i lastbil. Det blir förmodligen den billigaste och enklaste lösningen. Och säkrast och bekvämast för hästarna.
 
Sv: Transportera häst