Transportera häst till Spanien

Moliere12

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet här av att transportera häst till Spanien? Eller andra ställen i Europa?
Vad krävs för intyg, papper osv? Hur länge får man köra? Hur länge ska man ha pauser osv?
Går det att åka med släp och isåfall ska det vara utformat på något speciellt sätt?
Försöker läsa på men är en djungel med allt.
 
Har rest en del i Europa med mina hästar. Jag skulle inte köra i transport utan hade hellre valt en transportör då hästarna reser så mycket bättre i lastbil med luftfjädring och god ventilation.
Dessutom har transportörerna kontakter för planerade och oplanerade övernattningar och stopp
Du behöver ett friskhetsintyg som utfärdas av distriktsveterinären 48 timmar innan avresan.
 
En så lång resa behöver ganska mycket så därför blir det ofta både billigare och enklare att skicka hästen med en godkänd transportör.
Hästen ska ha pass, hälsointyg som utfärdas speciella veterinärer i Sverige är det Distriktsveterinärerna som gör det. Ska hästen åka från Spanien blir det den spanska motsvarigheten som ska göra intyget.
Transporten ska vara godkänd för transporter över åtta timmar. Sedan får man följa reglerna för långa transporter med vilotider, tillstånd, resrutt m m det är enklast att läsa om det på Jordbruksverkets hemsida. Lite kommer det att bero på hur lång tid man beräknar att det kommer att ta att köra hela vägen. Lite förenklat så ju längre tid ju mer regler.
Beroende på vad det är för häst och vem som kör kan det också behövas registrering i TRACES och kompetensbevis hos föraren.
Med andra ord så blir troligen billigare, säkrare och enklare att skicka med transportör även om man själv flyttar och t ex vill ha med sig sin transport.
Här är en länk till Jordbruksverkets regler. Du får läsa hela sidan och ev klicka på länkar för att få allt du kan behöva.
https://m04-wodan.mgcluster.sjv.se/...terahastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp