Transportera katt

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska åka någonstans med er katt? Till veterinären till exempel? Jag skulle kastrera mina katter idag, åtta månader gamla och småväxta. Den ena katten fick fullständigt spunk och efter x antal försök att fånga henne kröp hon in bakom soffan och vägrade komna ut (hon är ute och som vanligt nu) och den andra lyckades ta sig ur kattburen och komma lös i bilen! :eek: Som tur var hände det innan vi började köra, men vi vågade inte chansa, det är typ tre mil till veterinären så jag fick avboka.

Hur gör man, de måste ju kunna åka till veterinären? De åkte i kattburen när vi hämtade dem och då gick det bra. Finns det större burar för hundar man kan använda? De är väldigt fästa vid varandra, så en bidragande orsak var säkert att vi särade på dem.
 
Hur gör ni när ni ska åka någonstans med er katt? Till veterinären till exempel? Jag skulle kastrera mina katter idag, åtta månader gamla och småväxta. Den ena katten fick fullständigt spunk och efter x antal försök att fånga henne kröp hon in bakom soffan och vägrade komna ut (hon är ute och som vanligt nu) och den andra lyckades ta sig ur kattburen och komma lös i bilen! :eek: Som tur var hände det innan vi började köra, men vi vågade inte chansa, det är typ tre mil till veterinären så jag fick avboka.

Hur gör man, de måste ju kunna åka till veterinären? De åkte i kattburen när vi hämtade dem och då gick det bra. Finns det större burar för hundar man kan använda? De är väldigt fästa vid varandra, så en bidragande orsak var säkert att vi särade på dem.

Skaffa en bättre bur, finns inte en chans att Missia kommer ur sin bur. Jag gillar inte riktigt att ha två katter i en bur men blir de lugnare av det får man ju göra så.

Jag har en rejält stor plastbur som jag köpt på Arken Zoo. Sedan lägger jag en mjuk dyna i den och virar om ett engångs kisskydd för madrasser runt dynan. Jag har kvar av dem sedan pappa gick bort.

Missia hatar ju att åka bil men hon får gilla läget (och det går faktiskt bra) eftersom det inte skulle fungera med mitt kringflackande annars. Nästa katt kommer att vänjas vid att åka bil från det den är liten.
 
Burar finns en uppsjö olika. (Lite rörigt inlägg men hoppas det kan ge något tips.)
Det där med att inte gilla att åka bur känns igen. :o

Jag sätter 2 bagageband runt buren, en åt vardera håll så det ser ut som ett litet paket och buren står framme jämt öppen så den blir ett naturligt inslag i vardagen, lite pedagogiskt? placerad bredvid en av hennes favoritplatser.
Godis ( i mitt fall egentligen tandvårdtorrbitar) serveras i buren endast för att förhoppningsvis få en positiv koppling till den och sen använder jag transportburen när jag väger henne så hon lär sig att buren inte alltid innebär resa utan ett kort och snabbt besök.
Lastar gör jag oftast genom att baken går in först vilket fungerar lite bättre än huvudet in i buren. (har även taklucka men inte behövt använda, den håller jag på så länge det går)
I botten av buren har jag ett bebistäcke med ett grövre kuddfodral och det tvättas alltid efter transport med hennes favoritsköljmedel, jag skojar inte hon har ett eget som hon visat är roligare än godis, kattmynta eller vad som helst. Att jag tvättar det har att göra med att den utsöndrade "stresslukten" (heter säkert något fint?) ska försvinna.
En del använder dörrmatta i botten eller annat som är halkfri baksida på och andra föredrar lurviga filtar, man får nog testa det som verkar gillas bäst hemma.
Efter att jag köpt ny bur som hon gillar bättre behöver jag inte täcka den så hon inte ser hela stora världen men däremot är hon lugnare om jag bär den bak och fram så inte världen kommer farandes mot henne.

Framför allt: var lugn själv.

Lycka till. :)
 
Tack för era tips! Buren är säkert inte den bästa och mest stabila, jag har lånat den av min moster så det är inte min. Hon lyckades öppna luckan själv inne i bilen, så det kändes inte helt stabilt.

Godis brukar ju alltid funka på hästarna, men just i det här fallet skulle katterna fasta eftersom de skulle sövas. Hur gör man då?
 
Tack för era tips! Buren är säkert inte den bästa och mest stabila, jag har lånat den av min moster så det är inte min. Hon lyckades öppna luckan själv inne i bilen, så det kändes inte helt stabilt.

Godis brukar ju alltid funka på hästarna, men just i det här fallet skulle katterna fasta eftersom de skulle sövas. Hur gör man då?

Aldrig ge godis/mat innan de ska åka, det ökar risken för att de blir illamående. Godiset är för att träna dem hemma att buren inte är så otäck.
 
Tack för era tips! Buren är säkert inte den bästa och mest stabila, jag har lånat den av min moster så det är inte min. Hon lyckades öppna luckan själv inne i bilen, så det kändes inte helt stabilt.

Godis brukar ju alltid funka på hästarna, men just i det här fallet skulle katterna fasta eftersom de skulle sövas. Hur gör man då?

Värt att testa och ringa vet. och förklara läget ibland kan dom säga att det är okej att komma på kort varsel om det är transport problem.
Då kanske du kan ta tag i henne när hon sover och någon är beredd och kommer med buren, typ står gömd bakom en vägg och kliver fram.
Min Pälsfröken var det 3 vuxna för att lasta när hon skulle hit (omplacering), jag är ensam men hon kommer i buren banne mig, första gången lyckades hon med tyvärr ta sig ut då jag inte ens hann binda remmarna fast dom var klara och snyggt placerade för att dra ihop. (hennes gamla bur)
Jag går in med full inställning: inget farligt, det ska bara göras. Eftersom jag inte har bil utan måste hålla tider med allmänna kommunikationer så finns inte utrymme att misslyckas heller så lite bestämt "all in".

Att hon gömmer sig så hon inte går att nå är ju klart ett bekymmer för dig, går det att få henne i t.e.x köket? mindre möbler att krypa under, soffor och sängar är inte roliga när dom ligger under.
 
Där sa du något, tänkte jag inte på. Jag fastar alltid innan transport.
Ibland kan lite i magen hjälpa mot åksjuka. Vår kisse avskyr, verkligen avskyr, att åka bil. Han börjar darra när man sätter in honom i den, blir så åksjuk. Han har fått en pytteportion och tablett mot åksjuka senaste gångerna, det hjälper något.

Svaret på din grundfråga dock är att skaffa en bättre bur så de inte kommer ur dom.
 
Ibland kan lite i magen hjälpa mot åksjuka. Vår kisse avskyr, verkligen avskyr, att åka bil. Han börjar darra när man sätter in honom i den, blir så åksjuk. Han har fått en pytteportion och tablett mot åksjuka senaste gångerna, det hjälper något.

Svaret på din grundfråga dock är att skaffa en bättre bur så de inte kommer ur dom.

Jo, de fungerar ju olika. Eftersom vi åkt så mycket de senaste åren har jag märkt att Missia mår bättre om hon inte ätit (jag ger heller inte godis under resan). Hon lägger sig ner till slut och ser lugn ut så jag tror hon klarar det rätt bra ändå.

Någonstans tror jag att vara inlåst sas är det värsta för henne, inte bilresan i sig.
 
Värt att testa och ringa vet. och förklara läget ibland kan dom säga att det är okej att komma på kort varsel om det är transport problem.
Då kanske du kan ta tag i henne när hon sover och någon är beredd och kommer med buren, typ står gömd bakom en vägg och kliver fram.
Min Pälsfröken var det 3 vuxna för att lasta när hon skulle hit (omplacering), jag är ensam men hon kommer i buren banne mig, första gången lyckades hon med tyvärr ta sig ut då jag inte ens hann binda remmarna fast dom var klara och snyggt placerade för att dra ihop. (hennes gamla bur)
Jag går in med full inställning: inget farligt, det ska bara göras. Eftersom jag inte har bil utan måste hålla tider med allmänna kommunikationer så finns inte utrymme att misslyckas heller så lite bestämt "all in".

Att hon gömmer sig så hon inte går att nå är ju klart ett bekymmer för dig, går det att få henne i t.e.x köket? mindre möbler att krypa under, soffor och sängar är inte roliga när dom ligger under.

Dagens mission blir att försöka få tag på en stabilare bur. Kattens specialområde är att gömma sig bakom den där soffan, men hon kom fram ganska snabbt sen. Har en del tomma sovrum på övervåningen så nästa gång ska vi nog ta både bur och katter dit innan vi börjar, där går det ju även att stänga dörren. Annars är det öppen planlösning på hela nedervåningen.
 
Dagens mission blir att försöka få tag på en stabilare bur. Kattens specialområde är att gömma sig bakom den där soffan, men hon kom fram ganska snabbt sen. Har en del tomma sovrum på övervåningen så nästa gång ska vi nog ta både bur och katter dit innan vi börjar, där går det ju även att stänga dörren. Annars är det öppen planlösning på hela nedervåningen.

Stäng in dem på toaletten tills ni är klara att ha in dem i buren. Det gör jag :D
 
Dagens mission blir att försöka få tag på en stabilare bur. Kattens specialområde är att gömma sig bakom den där soffan, men hon kom fram ganska snabbt sen. Har en del tomma sovrum på övervåningen så nästa gång ska vi nog ta både bur och katter dit innan vi börjar, där går det ju även att stänga dörren. Annars är det öppen planlösning på hela nedervåningen.

Jag vet inte var du bor men jag finns i Göteborgsområdet och kan låna ut 2 burar om du vill.
 
Jättesnällt men det är lite fel del av Sverige för mig. Men tack i alla fall. :)
Det var synd en chansning.

En annan sak förresten (har ingen koll alls på dina kunskaper så ber om ursäkt om jag idiotförklarar dig nu).
Försök så gott det går att inte stirra katten i ögonen, utan halvblunda eller ännu hellre halvblunda och titta lite bredvid katten i samband med lastningen, speciellt om du lastar med rumpan först så den inte tycker du är ett extremhot den har i näsan eftersom det är tufft ändå. Skitsvårt att komma ihåg och verkligen göra det mitt i allt men nämner det ändå.

Du kommer fixa det här finfint, hejja hejja :banana:
 
Kanske inte hjälper nu snabbt men när mina katter är små brukar jag ställa buren på golvet, borttagen lucka, så buren får agera sovplats. Sedan brukar jag till slut introducera lucka (först ett tag utan att stänga och till slut stänga). Det har resulterat i att alla mina katter egentligen haft hela noll problem med buren.
 
Min katt avskyr att åka bil och blir väldigt orolig. Det ökar med hastigheten.
Jag försöker köra i god tid så jag kan hålla en jämn hastighet som han trivs bäst med (ca 80km/h).
Senast skulle jag köra 6 mil enkel resa. Då använde jag Feliway Spray i både buren och bilen.
Jag upplever att det hjälpte i ungefär en halvtimme innan han började bli orolig igen.
 
Pappa hade antastat personalen i en djurbutik på lunchen idag, och dels har han införskaffat en ny bur och dels hade personalen pratat om en spray som kunde användas. Katterna har annars ingen cellskräck, mina kusiner har släpat runt på dem i en papperskasse och de sover i tvättkorgen, så det där med trånga utrymmen verkar inte vara huvudproblemet. Har bara åkt bil den gången vi hämtade dem, men bara ett par kilometer. Problemet var nog egentligen att katten kom ut, men jag misstänker att pappa antingen inte fick till luckan eller att katterna redan lyckats sabba luckan innan, så jag hoppas att en rejälare och ny bur kommer göra susen.
 
Om katterna tyckte att första resan i buren var jättehemsk så kanske dom behöver vänja sig vid den? Sitta instängda i den några minuter i taget. Om det är svårt att få in dom så kan du ställa buren på högkant och så tar du ett stadigt tag om missen med ena handen under rumpan - inte under bakbenen för då kan den ju ta spjärn och den andra handen om frambenen och så stoppar du ned katten baklänges.
 
Om katterna tyckte att första resan i buren var jättehemsk så kanske dom behöver vänja sig vid den? Sitta instängda i den några minuter i taget. Om det är svårt att få in dom så kan du ställa buren på högkant och så tar du ett stadigt tag om missen med ena handen under rumpan - inte under bakbenen för då kan den ju ta spjärn och den andra handen om frambenen och så stoppar du ned katten baklänges.

De tyckte väl inte det var superkul, men de var inte heller hysteriska och vettskrämda efter första resan. Nya buren är i alla fall rejält mycket större och vi ska försöka göra den mysig. Risken finns ju att de kommer tycka att veterinärbesöket i sig är obehagligt och förknippa buren än mer med obehag efter det här.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 699
Senast: Hyacinth
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 023
Senast: MJLee
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 230
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 570
Senast: Michellan95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp