Transportträna häst (hjälp)

MiraGaefaVilja

Trådstartare
jag ska iväg med min häst. Och hon ska åka transport själv. Hon har inte åkt mycket transport.

Hon går in i transporten utan problem. Men jag kan inte dra i grimskaftet om hon skulle stanna för då sliter hon sig ut.
Hon går alltså in, hämtar en godis och "skyndar" sig sen ut. Och jag kan inte hålla emot om hon börjar backa för då blir hon bara rädd.

Så vad tycker ni man borde göra för att hon ska stå kvar i stansporten? Hon står kvar så länge hon får godis.
Jag vågar inte stänga bakbommen medan för om hon får panik när jag slutar ge henne godis vet jag inte rikigt vad jag ska göra...
 
Mina brukar få en hink med något mumma där inne, tar även bort mellanväggen så jag får plats där inne och klia på hästen men helt utan något såja, såja inget faaarligggt eller likande.

Nästa steg med med att gå ut och pilla på bommen eller likande blir när hästen ser det lika naturligt som att gå in och vara i stallet (om nu hästen är helt trygg med det)
 
Om det innebär fara med att vara med hästen i transporten så väntar jag med det tills hästen blir tillräckligt trygg genom att bli fodrad där inne innan jag går in med hästen.
 
Testat hönät?
Omöjligt att säga exakt när man inte sett hästen men att hon skulle få panik är när godiset är slut är inte troligt, låter mer som en olat. Och som @RedHyuuga skriver, var alltid två!

Hon får inte panik när godiset slut men så fort hon inte är sysselsatt så försöker hon backa ut. Och om jag håller emot i grimskaften när hon backar det är då hon blir "rädd"
 
1. Planera in träningstillfällen. Gärna 1-2 ggr/veckan under en period. Då skall ni inte skall åka någonstans utan bara lasta, äta där inne en stund och sedan gå ut och tillbaka till box/hage.
2. Ta hjälp av någon annan som kan stänga bommen direkt när ni gått på.
3. Ha hönät i transporten. Se till att inte fästa det för lågt.

Är du själv och absolut inte har tillgång till medhjälpare hade jag gjort såhär:
1. Planerat in träningstillfällen. (Man skall aldrig träna när man är på på väg någonstans eller har en tid att passa)
2. Både hönät och krubba med något gott fram i transporten. (som inte riskerar att ta slut)
3. Hästen hade jag haft i grimma och longerlina och när jag gått på hade jag lagt linan över bommen och bara ned på golvet framför hästen, utan att hålla i den.
4. Jag hade sedan börjat vänja hästen vid att jag går på sidan av den. Först bara i några sekunder för att klappa den på sidan av halsen. Och sedan jobba mig bakåt sakta med säkert.
5. Efter några träningstillfällen hade jag börjat skramla med bommen lite. "Fixat" och låtit och låtsats som ingenting.
6. Sista steget är att du själv kan stänga bommen. Och voila! - Du har en häst som du kan lasta på egen hand .

Med denna metod gör det ingenting om hästen backar ut. Löper linan över bommen är sannolikheten för att den skall trassla/fastna väldigt liten. Samt att du hinner få fatt i linan (lugna rörelser) när du märker att hästen är på väg ut. Sen lastar du bara om igen, och börjar om som om inget hade hänt.
Hon kommer också att lära sig att det inte hjälper att "försöka ta sig ut" när det är stängt och hon råkar få slut på godis.

Mitt sto har alltid hö i transporten. Hon skrapar annars, och blir allmänt bökig att köra. Men så länge hon har hö står hon som ett ljus. - Då får man kompromissa och se till att hon alltid har hö där inne. Även om hon klarar sig utan - det blir bara så mycket skönare för oss båda att åka transport om hon står still.

Träning, träning, träning. :)
 
Senast ändrad:
Hon får inte panik när godiset slut men så fort hon inte är sysselsatt så försöker hon backa ut. Och om jag håller emot i grimskaften när hon backar det är då hon blir "rädd"

Gör aldrig motstånd om hästen vill ut. De skall aldrig behöva känna att de sitter fastknutna/fasthållna i transporten. Även en lugn häst försöker slita sig ut om någon skulle ha glömt att lossa transportgrimskaftet eller försöker hålla emot på insidan.
Det enda som hjälper är om bommen är på, eller om hästen är tränad till att stå kvar och bara backa på kommando.

Därför är det också extremt viktigt att man lossar hästen inne i transporten innan man släpper ned bommen bakom dem.
 
Det är inte hon som ska bestämma när hon vill backa. om hon går in och sen backar måste du vara snabb och backa henne innan hon börjar göra det på egen hand. försök lasta henne genom att gå fram/backa/gå fram/backa - obs detta måste även funka utanför transporten innan du provar med transport. jag brukar ge mina belöning i hink inne i transporten - nån typ av kraft/skivad frukt/morötter eller så - något som tar lite tid att äta - då kan man lägga på bommen och fälla upp och de har fortfarande mat att äta även när man är klar. de flesta hästar kan trycka bakåt mot bommen men inser sen att det är stopp. om du är osäker på om hon tänker kasta sig bakåt börja med att ha en lina bakom rumpan och se vad hon gör när hon får trycket emot. - det bästa är om ni kan hålla emot tills hon inser att det inte går att backa och släppa efter när hon stannar/går framåt. och ja försök ha lite hjälp :)
 
Lastträning, lastträning, lastträning. Men med det sagt så kanske en burk slickgodis kanske kan avleda en tillräckligt lång stund för att stänga bakbommen och bakluckan? Men om hästen får panik av att vara instängd eller så, så är det nog bara träning som gäller.
 
Gör aldrig motstånd om hästen vill ut. De skall aldrig behöva känna att de sitter fastknutna/fasthållna i transporten. Även en lugn häst försöker slita sig ut om någon skulle ha glömt att lossa transportgrimskaftet eller försöker hålla emot på insidan.
Det enda som hjälper är om bommen är på, eller om hästen är tränad till att stå kvar och bara backa på kommando.

Därför är det också extremt viktigt att man lossar hästen inne i transporten innan man släpper ned bommen bakom dem.

När jag håller emot drar jag inte hårt. Asså jag menar typ att när hon backar och jag inte hinner följa med.
Och om man stänger bommen snabbt efter henne tror du inte att hon kan känna sig fasthållen?
 
Hon får inte panik när godiset slut men så fort hon inte är sysselsatt så försöker hon backa ut. Och om jag håller emot i grimskaften när hon backar det är då hon blir "rädd"

Varje gång du håller emot i grimskaftet bekräftar du för hästen att det är anledning att vara rädd dvs du förstärker beteendet .
Du måste träna med lång lina . Dvs att "du inte hinner följa med" ska inte vara en variabel då gör du helt fel/har helt fel tråningsmöjlighet .

Eftersom du verkar ha en häst som faktiskt ändå är okomplicerad i det att den går på släpet så har du ju alla möjligheter att få det bra i helhet ganska okomplicerat om du själv agerar rätt !

Låt den backa ut utan att dra i den dvs lastträna den vettigt så kommer du ju få en tryggare häst.
 
Senast ändrad:
Varje gång du håller emot i grimskaftet bekräftar du för hästen att det är anledning att vara rädd dvs du förstärker beteendet .
Du måste träna med lång lina . Dvs att "du inte hinner följa med" ska inte vara en variabel då gör du helt fel/har helt fel tråningsmöjlighet .

Eftersom du verkar ha en häst som faktiskt ändå är okomplicerad i det att den går på släpet så har du ju alla möjligheter att få det bra i helhet ganska okomplicerat om du själv agerar rätt !

Låt den backa ut utan att dra i den dvs lastträna den vettigt så kommer du ju få en tryggare häst.
Okej tack!
 
När jag håller emot drar jag inte hårt. Asså jag menar typ att när hon backar och jag inte hinner följa med.
Och om man stänger bommen snabbt efter henne tror du inte att hon kan känna sig fasthållen?

Det är stor skillnad på fasthållen (i grimskaft/lina som är fäst i hästens huvud) och på att vara instängd (ha en bom/vägg bakom rumpan) Precis som du skriver så tycker din häst inte om att vara fasthållen men den står still i transporten och bryr sig därför inte om att vara instängd.
Alltså; hon skall aldrig behöva känna något motstånd i grimskaft eller lina om hon väljer att backa ut. Då hade jag låtit henne backa, och även backat henne några extra steg, för att sedan lugnt gå på igen och börja om. Det kommer gå fint bara du är noggrann och har tålamod. :)
 
Hon går in i transporten utan problem. Men jag kan inte dra i grimskaftet om hon skulle stanna för då sliter hon sig ut.
Hon går alltså in, hämtar en godis och "skyndar" sig sen ut. Och jag kan inte hålla emot om hon börjar backa för då blir hon bara rädd.

..

Jag tror att din häst behöver lära sig att vara uppbunden samt vad tryck i grimman betyder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 964
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp