Trend att kattungar ska vara äldre och äldre vid leverans

Och det är sällan orsaken. Har inte träffat på en enda uppfödare som kastrerar tidigt pga. konkurrens. Vi säljer gärna katter till avel, till rätt person. Det handlar om att alla kattungar inte ska gå i avel och eftersom det finns hälsofördelar med tidig kastrering tillämpar man det.

Sedan väljer en del att kastrera tidigt för att förhindra skitaveln som går ut på att folk tjänar pengar på att massproducera diverse exotiska blandraser som de säljer till odrägliga priser på Blocket. Det är ett kattvälfärdsproblem. Har tyvärr sett konsekvenserna av detta i jobbet och jag vet att det finns veterinärer som börjat kastrera tidigt försagt försöka bidra till att stoppa den samvetslösa aveln.
Det där har jag också reagerat på när jag läst annonser! Det finns ju massor av huskatter till salu som ska vara blandning mellan olika raskatter (alltså inte planerad outcrossavel utan antingen misstag eller buskavel) som folk vill ha hutlöst betalt för utan att de ens är varesig vaccinerade eller chippade. Jag betalade glatt 9000 för vår oci från en seriös, reggad uppfödare och då var han vet bes, chippad o vaccinerad *2. Det känns helt ok med de pengarna då, men typ 5000 för en huskatt som råkar vara lurvig men inte har kostat nåt att tillverka och inga pengar lagts på vet etc!? Nää! Jag har haft huskatt förut o kan tänka mig igen, och jag förstår att man tar 500-1000 kr för att man vill sälja till någon som vill ha katten seriöst, men mer är ju bara oseriöst! Synd att marknaden styr som den gör i det fallet!
 
På min rasklubbs fb-sida har det varit rätt stormiga diskussioner på senare tid just runt vilka katter som är lämpliga avel och vilka som inte är det. Jag insåg efter en stund i diskussionen att vissa tar fram kattungar för att det är typ gulligt och de tycker förstås att det viktigaste är hälsa och temperament - medan andra är väldigt restriktiva med vilka som ska vara i avel och det är bara de bästa med rasstandarden för ögonen. Så det kokade ner till att man kan skilja på avel och kattungeproduktion.

Det har varit en massa andra sidospår och huvudspår också - väldigt intressant kan jag tycka.

Konkurrens och att uppfödare är pengahungriga har jag hört som ett annat argument när uppfödare inte velat sälja avelskatter till kreti och pleti.
 
Det där har jag också reagerat på när jag läst annonser! Det finns ju massor av huskatter till salu som ska vara blandning mellan olika raskatter (alltså inte planerad outcrossavel utan antingen misstag eller buskavel) som folk vill ha hutlöst betalt för utan att de ens är varesig vaccinerade eller chippade. Jag betalade glatt 9000 för vår oci från en seriös, reggad uppfödare och då var han vet bes, chippad o vaccinerad *2. Det känns helt ok med de pengarna då, men typ 5000 för en huskatt som råkar vara lurvig men inte har kostat nåt att tillverka och inga pengar lagts på vet etc!? Nää! Jag har haft huskatt förut o kan tänka mig igen, och jag förstår att man tar 500-1000 kr för att man vill sälja till någon som vill ha katten seriöst, men mer är ju bara oseriöst! Synd att marknaden styr som den gör i det fallet!

Ja, det är skittråkigt rent ut sagt och jag vet inte hur det ska stoppas. Det kan tyckas vara harmlöst men jag ser katter från denna typ av uppfödningar i mitt jobb och det är ingen vacker bild. Uppfödare som inte vet vem som är mamma till kullen, sjuka hanar som används i avel, undernärda kattungar, medfödda defekter (som blir dyra för framtida ägare att åtgärda) och vissa fall slutar hos Lst. Tyvärr går dessa uppfödare runt och tjänar rätt bra med pengar för att folk vill ha gulliga kattungar men inte betala för mycket.
 
På min rasklubbs fb-sida har det varit rätt stormiga diskussioner på senare tid just runt vilka katter som är lämpliga avel och vilka som inte är det. Jag insåg efter en stund i diskussionen att vissa tar fram kattungar för att det är typ gulligt och de tycker förstås att det viktigaste är hälsa och temperament - medan andra är väldigt restriktiva med vilka som ska vara i avel och det är bara de bästa med rasstandarden för ögonen. Så det kokade ner till att man kan skilja på avel och kattungeproduktion.

Det har varit en massa andra sidospår och huvudspår också - väldigt intressant kan jag tycka.

Konkurrens och att uppfödare är pengahungriga har jag hört som ett annat argument när uppfödare inte velat sälja avelskatter till kreti och pleti.

Ja jisses, vore jag pengahungrig skulle jag valt en annan hobby.:laugh: Och mest skulle jag tjäna på att bara sälja katter till avel eftersom jag tar mer betalt för dem.:D
 
Håller med tidigare trådskrivare och relaterar till egna erfarenheter.
Vi hämtade våran förra katt efter 16 veckor, hon var trygg i sig själv och hade inga sjukdomsbesvär under sin livstid. kusinerna tog sina katter som 11 veckor 2 bröder från samma kull, båda fick hälsoproblem i tidiga år och en av dem fortsatte att snutta på örsnibbar och hakor även i vuxen ålder.

Uscha var ca 18 veckor eftersom vi ville att hon skulle ha lite storlek och något att sätta emot vår gamla kattdam som inte var jätteförtjust i katter men bestämde sig ändå för att helhjärtat adoptera henne.
Uscha har haft bra hälsa ( bortsett från ett par getingstick i ansiktet och fästingar), hon är en trygg, tuff och sällskapligt pratig liten kanonkula:love:
 
Det där har jag också reagerat på när jag läst annonser! Det finns ju massor av huskatter till salu som ska vara blandning mellan olika raskatter (alltså inte planerad outcrossavel utan antingen misstag eller buskavel) som folk vill ha hutlöst betalt för utan att de ens är varesig vaccinerade eller chippade. Jag betalade glatt 9000 för vår oci från en seriös, reggad uppfödare och då var han vet bes, chippad o vaccinerad *2. Det känns helt ok med de pengarna då, men typ 5000 för en huskatt som råkar vara lurvig men inte har kostat nåt att tillverka och inga pengar lagts på vet etc!? Nää! Jag har haft huskatt förut o kan tänka mig igen, och jag förstår att man tar 500-1000 kr för att man vill sälja till någon som vill ha katten seriöst, men mer är ju bara oseriöst! Synd att marknaden styr som den gör i det fallet!

-Just kollat på blocket før skoj skull. Kattungar, hela landet. Fanns bara en kull som var raskatts-blandning och som såldes før 5000 kr utan att vara chippade och vaccinerade! Och en annan kull som var det och som såldes før 5300 kr styck. Alltså tycks det inte vara ett vanligt sætt att førsøka tjæna pengar på.
 
-Just kollat på blocket før skoj skull. Kattungar, hela landet. Fanns bara en kull som var raskatts-blandning och som såldes før 5000 kr utan att vara chippade och vaccinerade! Och en annan kull som var det och som såldes før 5300 kr styck. Alltså tycks det inte vara ett vanligt sætt att førsøka tjæna pengar på.
Nja, jag har haft koll över några månaders tid, och visst dyker de annonserna upp titt som tätt. Även typ "renrasig (!?) men utan stamtavla, ej vet bes, vacc eller chip" . Personligen tycker jag det är fel att "buskavla" och sälja kattungar som man i princip inte haft någon kostnad för att "tillverka" och inte lagt några vet pengar på heller för många tusen- oavsett om det är få eller många som gör det!
 
-Just kollat på blocket før skoj skull. Kattungar, hela landet. Fanns bara en kull som var raskatts-blandning och som såldes før 5000 kr utan att vara chippade och vaccinerade! Och en annan kull som var det och som såldes før 5300 kr styck. Alltså tycks det inte vara ett vanligt sætt att førsøka tjæna pengar på.
Jag kollade på Blocket nu med under "djur, katt, hela Sverige" och totalt finns det minst 7 annonser (kanske fler - orkade inte kolla alla sidorna) angående huskatter med raskattsinslag för 3000 kr och uppåt.
 
-Just kollat på blocket før skoj skull. Kattungar, hela landet. Fanns bara en kull som var raskatts-blandning och som såldes før 5000 kr utan att vara chippade och vaccinerade! Och en annan kull som var det och som såldes før 5300 kr styck. Alltså tycks det inte vara ett vanligt sætt att førsøka tjæna pengar på.

Alla annonserar inte på Blocket.
 
Jag kollade på Blocket nu med under "djur, katt, hela Sverige" och totalt finns det minst 7 annonser (kanske fler - orkade inte kolla alla sidorna) angående huskatter med raskattsinslag för 3000 kr och uppåt.

Jag skrev kattungar som søkord, och fick bara upp två kullar. Sjælvklart finns det vuxna omplaceringskatter också, men næstan ingen sæljer dem før att tjæna pengar på dom!
 
Jag skrev kattungar som søkord, och fick bara upp två kullar. Sjælvklart finns det vuxna omplaceringskatter också, men næstan ingen sæljer dem før att tjæna pengar på dom!

Ja, vi fick ju in dessa kattungar på mitt jobb och jag snackar inte ibland utan veckovis. Var de annonseras ut vet jag inte men sålda blev de, för åtskilliga tusenlappar. De var i bästa fall vaccinerade men inte alltid. De var nog inte alltid tillräckligt (lagligt alltså) gamla vid leverans heller.
 
Jag skrev kattungar som søkord, och fick bara upp två kullar. Sjælvklart finns det vuxna omplaceringskatter också, men næstan ingen sæljer dem før att tjæna pengar på dom!
Fast vet du, alla som säljer kattungar använder inte just det ordet. Det kan stå kissungar, kattbäbisar mm mm så därför får du ett betydligt bättre sökresultat om du går in som jag beskriver ovan!
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 241
Senast: Cocos
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 272
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag håller på och stressar upp mig själv hela tiden. Jag har till och från under lång tid stressat över att man inte hinner med...
Svar
6
· Visningar
841
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har problem med magarna på mina katter och hoppas kunna få hjälp och tips från er. Ursäktar långt inlägg. Det började med att...
Svar
11
· Visningar
3 935
Senast: lulski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp