Triangelmärkning

Grazing

Trådstartare
Detta med triangelmärkning, hur fungerar det? Har en häst med en nu nedsatt funktion i sin kropp, häst kommer aldrig att kunna tränas aktivt igen förmodligen. I dagsläget så är häst halt vid böjprov men relativt okej annars, lite stelare i det benet men inte något direkt märkbart.

Jag står inför två val känner jag, antingen är hästen fräsch och symptomsfri vid nästa besök eller så är hästen fortfarande halt och då har jag bestämt mig för att låta häst vandra vidare utan flera behandlingar.

Frågan är nu, måste hästen vara helt fräsch och symptomsfri vid triangelmärkning eller kan den tex vara något halt vid böjprov om den är symptomsfri annars?

Jag vet ju många hästar som tar det lugnt i sina liv och håller för det trots att dom inte går igenom ett böjprov, men är det ett krav för att triangelmärka tro?`Jag kan verkligen ingenting om sånt här, bästa är väl att ringa och prata med Agria men jag tänkte höra vad ni här har för erfarenheter av triangelmärkning och i vilket skick hästen var i när den triangelmärktes.
 
@Grazing hästen kan kortfattat triangelmärkas om den bedöms kunna leva ett liv utan smärta eller lidande utifrån skadan på en nivå som anpassats för det. tex promenadhäst eller sällskapshäst i hagen.

Det är främst ur djurskyddsaspekt som veterinären bedömer detta i första hand (iallafall om det är en seriös veterinär så ska de gå in och avråda om hästen enligt dem bedöms lida av smärta ens av att gå i hagen som exempel) och sen utifrån det så givetvis godkännande från FBolaget att betala ut livvärdet på hästen.
I ditt fall verkar det solklart att din häst inte går runt med ngt lidande eller smärta i sig.
F-bolagen brukar inte krångla i såna här fall, framför allt om hästen är försäkrad lågt så tjänar de på att hellre betala ut livvärdet och sen slipper de att betala för hästen för utredningar och behandlingar osv, det är så de resonerar i korta drag.
 
Mitt råd är att inte T-märka om det inte är en helsikes högt försäkrad häst eller man har en rejäl veterinärvårdsbuffert.

Försäkringen man får ha på en t-märkt har ganska rejäla reservationer eftersom man ju fått ut nästan hela livvärdet för en skada/motsv. Dock kan även t-märkta hästar skada sig, snubbla i hagen osv. Men det kan innebära att man får betala all vetvård ur egen ficka (om man inte kan bevisa olycksfall). Och som bekant kan även icke-livshotande grejer skena iväg i vetvård.

När min t-märktes var han u.a rakt fram, 0.5 grader halt på böjt spår och 1 grad halt på böjprov. Allt från hasleden VB där det fanns en skelettdefekt som mekaniskt störde. Dvs det var inga som helst besvär eller lidande för honom att vara promenadhäst eller gå i hage.

Jag ångrar inte att jag inte tog bort där direkt, men jag ångrar rent ekonomiskt att jag T-märkte. Det hade varit smartare ha försäkringen kvar orörd och "ta" hela livvärdet senare istället. Eller inte alls om han dött av hög ålder.
 
Med tanke på hans problem så är det så att om jag triangelmärker och han skadar sig på annat vis så tar jag bort hästen iallafall. Det är alltså inte aktuellt att behandla något mer även om det handlar om andra skador han får under sin triangelmärkningstis så att säga. Detta handlar om rejäla sammanväxningar i kotsenskidan och ett förtjockat ringband och det är verkligen inte en bra prognos. Därför tänkte jag att är han halt på nästa besök så tar jag bort honom, är han symptomsfri så behåller jag honom och rider och umgås med honom tills han märker av benet igen och väljer då att ta bort direkt. Jag hoppas han isåfall iallafall håller över hösten så jag får dom här härliga höstdagarna med honom.

Han är försäkrad relativt högt i livvärde så jag är nöjd även om det är lite mindre man får ut, värdet av att ha honom kvar ett tag till är det värt. Han trivs nämligen inte det minsta med promenadlivet, han är relativt ung och livsglad häst som älskar fart och terräng och dressyrträningar osv och han behöver det för att må bra och fungera psykiskt.

Det är ju detta otroliga svåra valet, är han "bara" halt på böjprov men inte annars, hur gör man då? Hur vet man att han inte känner av en viss smärta iallafall bara att han inte haltar tex? Ska man då rida på lite mer tuff variant av skogsmullestuk tills han börjar visa obehag igen eller hur vet man? Det jag vet är iallafall med tanke på att detta är kroniskt och inte går att göra något åt är att han får vandra vidare om han inte svarar på behandlingen. Men räknas det att han svarat på behandlingen även om han "bara" är halt på böjprov?
 
Senast ändrad:
Ursäkta en rak fråga, men varför tar du inte bort direkt om han inte är bra nästa besök? Iom att han inte trivs med pensionärsliv osv tänker jag.

Det där "blir det nåt stort tar jag bort" tänkte jag med. Sen rullade han fast i boxen och vred till ett framknä så han fick carpit. Jag behandlade - det kändes otänkbart att ta bort. Några år senare vurpade han i hagen och sträckte sig rejält. Samma sak där, var självklart att behandla. Fick mugg, multiresistenta bakterier så krävdes klinikbesök. Också självklart. Försäkringen täckte muggen. Inte det andra.

(Sen valde jag att behandla två icke självklara, men då hade han dels visat sig trivas super
Med pensionärslivet och fungera bättre än förväntat dessutom. Ja och så var det en hjärtehäst..)
 
Ursäkta en rak fråga, men varför tar du inte bort direkt om han inte är bra nästa besök? Iom att han inte trivs med pensionärsliv osv tänker jag.
Det är ju det jag har tänkt mig. Är han inte fräsch och symptomsfri så behandlar jag inte mera. Men frågan är vad som räknas som symptomsfri, räknas det även om han bara haltar på böjprovet? Nu tex var han ju inte direkt halt men stelare i det benet vilket ju är förståeligt med tanke på svullnad osv. Men då ca 2 gradigt halt på böjprovet. Men om han är helt fräsch i longering osv och bara reagerar på böjprov, är det värt att fortsätta då?
Det där "blir det nåt stort tar jag bort" tänkte jag med. Sen rullade han fast i boxen och vred till ett framknä så han fick carpit. Jag behandlade - det kändes otänkbart att ta bort. Några år senare vurpade han i hagen och sträckte sig rejält. Samma sak där, var självklart att behandla. Fick mugg, multiresistenta bakterier så krävdes klinikbesök. Också självklart. Försäkringen täckte muggen. Inte det andra.
Jag vet att det är lätt att säga nu, men han är verkligen omöjlig att hålla på box tex, han är mer eller mindre omöjlig att hålla i liten hage. Därför tänker jag inte utsätta honom för mera, han har tex redan i år faktiskt stått i 6 månader varav 3 månader boxvila pga en annan skada. Gått igenom 2 operationer osv. Så att detta kommer nu är helt ofattbart och jag känner att det får räcka nu.

Förövrigt hur gör man med sånt här, behöver jag ringa veterinären redan innan besöket för att förbereda borttagning direkt om han inte är fräsch eller är det sådant som man får boka isåfall en ny tid för om det inte redan är beslutat? Försäkringen osv, hur lång tid kan det ta när man skickar in och får ett godkännande från försäkringen att han är utdömd tex? Får jag hem honom under den tiden för det är väl mest i akuta fall som man tar bort hästen innan man kontaktar försäkringsbolaget?

Usch, jag har ingen koll alls känner jag. Jag är inte alls förberedd för det här, vet inte om jag klarar av att ta bort honom där och då, man ska ju klara av att köra hem också. Förstår inte hur andra klarar av sådant här. Förhoppningsvis kan jag få någon med mig in till kliniken så kanske den kan köra hem ifall det är så att vi tar bort honom där och då.
 
Senast ändrad:
Du behöver inte förvarna. Blir han utdömd får du åka hem och så skriver både du och vet livskadeanmälan som skickas till fbolaget. Sen väntar man på svaret. När det kommer då beroende på vad de säger och du valt så tar du bort, t-märker eller behandlar vidare. Du måste välja när du skriver livskada vad de vill ha tillstånd till - avliva eller t-märka (hel ersättning eller delersättning). Veterinären kommer förklara för dig vad du ska göra med papper osv.

Svar brukar ta max 2 V.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Hästvård Hej, lång historia kort. Min snart elvaårige valack har ett flertal gånger genom sitt liv blivit halt höger fram. För ca 5 år sedan...
Svar
5
· Visningar
2 839
Senast: Grazing
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 845
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp