Vi har en rejäl röjare som jag inte ger mig på att använda, det får sambon göra.
Den tar vägslänter och annat tjockt.
Dock skulle jag vilja ha en lättare sak för att slå bort uppväxt gräs kring rabatter och trädstammar.
Vi har en del Roybigrejor och följaktligen några batterier.
Det är både ros och ris om Roybi dem här i tråden.
Är det lönt att köpa den till mig?
Jag gillar min. Har en större med elstart och sele, men den har jag aldrig hålla i en gång. Jag tar min batteriröjare (har 10 olika batterier då vi har många i serien) och den tar kanter, uppfarten och lite annat. Finns plastknivar att köpa till (har dem) om en inte är nöjd med tråden.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Nu har jag varit till Jula och hämtat min Jonsered.

Nästa bekymmer är att montera ihop den. Efersom jag aldrig närstuderat en trimmer någonsin tidigare i livet är det lite trcky.
Instruktionsbilderna är pyttesmå så jag tog in boken och kopierar av med förstoring. Imorgon ska jag attackera den. Få se hur det lyckas.......
 
Nu har jag varit till Jula och hämtat min Jonsered.

Nästa bekymmer är att montera ihop den. Efersom jag aldrig närstuderat en trimmer någonsin tidigare i livet är det lite trcky.
Instruktionsbilderna är pyttesmå så jag tog in boken och kopierar av med förstoring. Imorgon ska jag attackera den. Få se hur det lyckas.......
Jag har köpt en likadan. Tänkte försöka montera ihop den i helgen. Måtte det gå vägen...
 
Jag har köpt en likadan. Tänkte försöka montera ihop den i helgen. Måtte det gå vägen...
Jag läser bruksanvisning och blir bara mer konfunderad. Det verkar vara rocket science detta.....

Inser att jag måste skaffa en ny bensindunk att blanda bränsle i samt köpa tvåtaktsolja....
 
Jag läser bruksanvisning och blir bara mer konfunderad. Det verkar vara rocket science detta.....
Å nej... Det bådar inte gott. Och min apparataffär har semesterstängt. De brukar annars hjälpa mig med alltmöjligt. Jag har tålamod minus tusen, så jag får väl vara beredd på att vänta tills de är i tjänst igen :(
 
Jag läser bruksanvisning och blir bara mer konfunderad. Det verkar vara rocket science detta.....

Inser att jag måste skaffa en ny bensindunk att blanda bränsle i samt köpa tvåtaktsolja....
Njae...

Köp Aspen (alkylat-bensin, miljöbensin) istället. Färdigblandad för tvåtaktsmotorer.

Den är dessutom mycket hälsosammare för människan som kör maskinen.

Finns att köpa på närmaste bensinmack, välsorterade stormarknader, byggvaruhus som t.ex. K-rauta eller Bauhaus, Jula, Biltema, lantbruksaffärer m.fl.

"Ingen" kör på egenblandad tvåtaktsbensin nuförtiden utan man kör med färdigblandad alkylatbensin både för människans skull, miljöns skull, och hör och häpna, maskinens skull (de håller bättre).

Att montera maskinen är inte så svårt. Det är väl egentligen bara det medföljande trimmerhuvudet som ska sättas på som känns mystiskt, eller hur? För att sätta dit handtaget ("cykelstyret") och stänkskyddet är ju inte så besvärligt.

Det gäller bara att stoppa in stopp-pinnen i det lilla hålet på nederdelen av axeln, och så skruva dit trimmerhuvudet med det medföljande verktyget. Man måste dock tänka lite "baklänges", när man skruvar.


Lägg maskinen "upp och ner", på ett slätt underlag till att börja med. Titta mer på trimmerhuvudet och de medföljande brickorna och muttern, än på manualen, så klarnar det.
 
Njae...

Köp Aspen (alkylat-bensin, miljöbensin) istället. Färdigblandad för tvåtaktsmotorer.

Den är dessutom mycket hälsosammare för människan som kör maskinen.

Finns att köpa på närmaste bensinmack, välsorterade stormarknader, byggvaruhus som t.ex. K-rauta eller Bauhaus, Jula, Biltema, lantbruksaffärer m.fl.

"Ingen" kör på egenblandad tvåtaktsbensin nuförtiden utan man kör med färdigblandad alkylatbensin både för människans skull, miljöns skull, och hör och häpna, maskinens skull (de håller bättre).

Att montera maskinen är inte så svårt. Det är väl egentligen bara det medföljande trimmerhuvudet som ska sättas på som känns mystiskt, eller hur? För att sätta dit handtaget ("cykelstyret") och stänkskyddet är ju inte så besvärligt.

Det gäller bara att stoppa in stopp-pinnen i det lilla hålet på nederdelen av axeln, och så skruva dit trimmerhuvudet med det medföljande verktyget. Man måste dock tänka lite "baklänges", när man skruvar.


Lägg maskinen "upp och ner", på ett slätt underlag till att börja med. Titta mer på trimmerhuvudet och de medföljande brickorna och muttern, än på manualen, så klarnar det.
:D
Jag har insett - efter att ha förstorat bilde oc h läst bruksanvisning - att allt görs krångligare än det är. Trimmerhuvudet är redan monterat.

Det är påsar med mystiska mojänger och andra påsar med fler mystiska mojänger. En drös är inte ens aktuella.
 
Jag har köpt en likadan. Tänkte försöka montera ihop den i helgen. Måtte det gå vägen...
Hoppas det gått bra.

Det gjorde det inte för mig.
"Axelremsfästet" fallerade. Det är ju i plast och skruvas ihop med två svå skruvar i plasten. Skruvarna fäste tydligen inte eftersom fästet föll isär när jag hängde på maskinen. :meh:

Nu måste jag få tag i ett nytt fäste för att kunna använda maskinen. Alternativt surra ihop det med silvertejp.....

Inte får jag eländet att gå på tomgång heller...
 
Det finns väldigt bra instruktionsvideos på youtube som rör det mesta när det gäller röjsågar, både hur man skruvar ihop dem, byter klinga och röjer. Maskinklippet har flera välgjorda och pedagogiska videos. :idea:
 
Hoppas det gått bra.

Det gjorde det inte för mig.
"Axelremsfästet" fallerade. Det är ju i plast och skruvas ihop med två svå skruvar i plasten. Skruvarna fäste tydligen inte eftersom fästet föll isär när jag hängde på maskinen. :meh:

Nu måste jag få tag i ett nytt fäste för att kunna använda maskinen. Alternativt surra ihop det med silvertejp.....

Inte får jag eländet att gå på tomgång heller...
Vad tråkigt! Jag har inte hunnit prova än och när jag läser vad du skriver tror jag att jag väntar tills att apparataffären är i tjänst igen.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 302
Senast: cewe
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: MissFideli
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
1 874
Senast: Scata
·
Hemmet Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus? Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer...
2
Svar
35
· Visningar
3 098
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp