Min uppfattning - jag har både en rätt ny batteridriven Ryobi och en bensindriven Stiga - är att de kompletterar varandra. Den ena ersätter inte utan vidare den andra.

När jag klippt gräset och bara vill putsa runt husvägg/pallkragar/flaggstång mm är det guld att supersmidigt kunna ta fram batterimaskinen några minuter, utan att böka med sele eller bensinpåfyllning och utan att föra ett jäkla oljud. Men den duger inte, varken i ren avverkningsprestanda eller drifttid - för att röja snår eller uppvuxet ängsgräs, eller t ex under elstängsel. Där är bensinmaskinen helrätt.
Jag tar fram lien, har en med extra kort blad för kunna ta invid husgrunder och annat.
 
Alltså, vad avser "trimmers", gräsröjare, och röjsåg, och "att trimma" så blir det lätt så att man använder namnen på prylarna på lite olika sätt, och menar lite olika saker som man kan göre runt hus och gård.

Låt mig försöka "sortera" olika aktiviteter och vilken typ av maskin som fungerar:

Vill man finputsa rabattkanter, ta bort ett fåtal (inte alltför grova) grästuvor, hålla nere någon enstaka kvadratmeter kirskål eller liknande småputs i trädgården, så ägnar man sig åt "trimning".
Till ovanstående duger stormarknadens batteridrivna handhållna manicker utmärkt, men när det blir mer och grövre som ska bort, då går den tunna tråden av stup i kvarten, och/eller så är batterikapaciteten för låg.
De billigaste, för några hundralappar bör nog ses som ett vågspel att köpa, och det är lätt hänt att man blir besviken fort.
Exempel:
https://www.proffsmagasinet.se/verk...MIwdHSgZOY2wIVw7XtCh0LLQEeEAQYAiABEgK06PD_BwE

http://www.stihl.se/STIHL-produkter...74463-1612/FSA-45-med-integrerat-batteri.aspx


Så fort det handlar om lite grövre material i trädgården som t.ex. brännässlor som ska tas bort, eller kanske en slänt som är för brant gräsklipparen, men som man ändå vill hålla klippt, så behövs kraftigare apparater.
Är det fortfarande inom trädgården så det ska "grovputsas", så fungerar t.ex. handhållna lätta bensintrimmers, eller högkvalitets eltrimmers. Men man bör köpa kvalitetsmärken, som t.ex. Husqvarna/Jonsereds eller Stihls enklare modeller, eftersom det finns service och och en lång rad tillbehör som t.ex. olika sorters "trimmerhuvuden" och enkla selar till dessa maskiner.
Exempel:
Eldriven: https://www.husqvarna.com/se/produkter/trimmers/336lic-batteri/967608111/
Bensin: https://www.husqvarna.com/se/produkter/trimmers/129c/967193201/

Plussar man på lite till, t.ex. med större ytor med tjockt gräs, eller ännu grövre växtlighet (t.ex. "gröna" årsskott av asp), så vill man ha en "gräsröjare", "kombitrimmer", "buskröjare" (kärt barn har många namn) med "cykelstyre" och ordentlig sele så att man orkar jobba med precision i mer än korta stunder. Förra säsongen så tog jag hem och provkörde flera olika modeller av Stihls och Husqvarnas batteridrivna "röjsågar". Ingen av dessa dög egentligen till mer än "kantklippning": rotationshastigheten är lite för låg, så de storknar alla av tjockt gräs, och klarar definitivt inte att röja snår av örnbräken eller klippa stora ytor. Så för de här ändamålen så är det bensindrivet som gäller än så länge.
Den här klassen av "röjsågar" kan köras med gräsklinga och en del andra sorters skärutrustning förutom tråd, så de är mer mångsidiga. Värt att notera är att ska man orka jobba med sågen på ett bra sätt, så är kombinationen av hög effekt (kW), låg vikt och en bra sele värt att söka efter.
Återigen: det finns stor risk att man blir missnöjd med annat än märkesmaskiner (Husqvarna, Stihl och Jonsered), de "andra" maskinerna vibrerar mer, bullrar mer, är mer obalanserade, är svåra att få reservdelar till, och saknar bra sele. Sele kan iofs köpas "löst", men en bra sele kostar en slant
Exempel:
https://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/129r/967193301/
http://www.stihl.se/STIHL-produkter...runt-hus-och-trädgård/216921-60989/FS-55.aspx
https://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/525rx/966776801/

Skogsröjare för klinga är olämpliga till gräsröjning, de är tunga och har en vinkel och längd som gör att det inte fungerar något vidare.

Förutom trädgårdsvård, så röjer vi 6-7 kilometer med gräs under "nedersta tråden" två gånger (minst) per säsong, röjer uppslag av hassel, asp, björk och sälg samt örnbräken på naturbetena, samt en del vass, förutom en del lättare skogsröjning. Vi har i dagsläget fyra olika maskiner:


"Kantklippning": en några år gammal uppladdningsbar handhållen eltrimmer
Till röjning under nedersta tråden och i hagar använder vi en Husqvarna 535 RXT (en något lättare maskin med bra krut i), en Husqvarna 545 RXT (något tyngre men starkare, fungerar också i skogen), samt en Stihl KM 130 (kombimaskin med bl.a. stångsåg).

Under årens lopp, så har vi "förbrukat" många maskiner, billiga maskiner har varit uttjänta på kort tid, eller helt enkelt inte dugt till, ens i trädgården. Att ingen vill eller kan laga "stormarknadsmaskiner" är ett onödigt resursslöseri. Att ha en märkesmaskin, inhandlad av en lokal säljare, som också kan sköta service och reparationer är en klok investering.

Alltså, för att sammanfatta: bestäm vad som ska göras, och välj maskintyp efter det. Och att försöka köpa "billigt" blir ofta dyrt, eftersom billiga maskiner inte har någon vidare kvalitet. Köp av en lokal handlare som också tillhandahåller service. Ska man "bara" ha en enkel trimmer för "kantklippning", så kan man köpa nästan vad som helst, men välj helst ett välkänt märke.

/skogaliten (som ägnar sig åt fölvakande i natt)
 
Har denna till hagen: https://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/536-li-rx-batteri/967326711/ Älskar den 🤩 Har tre batterier till, kör i princip bara på maxeffekt förutom runt stolparna men på ecoläget (förutom fullvuxna nässlor, då brukar jag klicka ur det) då räcker ett batteri ca 45 min. Vet inte om det är originaltråden men den går i alla fall aldrig av och jag kör nästan uteslutande mot stenmur eller gammalt ris som inte går sönder (som borde rensas bort, någon gång...).
 
Alltså, vad avser "trimmers", gräsröjare, och röjsåg, och "att trimma" så blir det lätt så att man använder namnen på prylarna på lite olika sätt, och menar lite olika saker som man kan göre runt hus och gård.

Låt mig försöka "sortera" olika aktiviteter och vilken typ av maskin som fungerar:

Vill man finputsa rabattkanter, ta bort ett fåtal (inte alltför grova) grästuvor, hålla nere någon enstaka kvadratmeter kirskål eller liknande småputs i trädgården, så ägnar man sig åt "trimning".
Till ovanstående duger stormarknadens batteridrivna handhållna manicker utmärkt, men när det blir mer och grövre som ska bort, då går den tunna tråden av stup i kvarten, och/eller så är batterikapaciteten för låg.
De billigaste, för några hundralappar bör nog ses som ett vågspel att köpa, och det är lätt hänt att man blir besviken fort.
Exempel:
https://www.proffsmagasinet.se/verk...MIwdHSgZOY2wIVw7XtCh0LLQEeEAQYAiABEgK06PD_BwE

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Grästrimmer-och-röjsåg/Batteridriven-grästrimmer/274463-1612/FSA-45-med-integrerat-batteri.aspx


Så fort det handlar om lite grövre material i trädgården som t.ex. brännässlor som ska tas bort, eller kanske en slänt som är för brant gräsklipparen, men som man ändå vill hålla klippt, så behövs kraftigare apparater.
Är det fortfarande inom trädgården så det ska "grovputsas", så fungerar t.ex. handhållna lätta bensintrimmers, eller högkvalitets eltrimmers. Men man bör köpa kvalitetsmärken, som t.ex. Husqvarna/Jonsereds eller Stihls enklare modeller, eftersom det finns service och och en lång rad tillbehör som t.ex. olika sorters "trimmerhuvuden" och enkla selar till dessa maskiner.
Exempel:
Eldriven: https://www.husqvarna.com/se/produkter/trimmers/336lic-batteri/967608111/
Bensin: https://www.husqvarna.com/se/produkter/trimmers/129c/967193201/

Plussar man på lite till, t.ex. med större ytor med tjockt gräs, eller ännu grövre växtlighet (t.ex. "gröna" årsskott av asp), så vill man ha en "gräsröjare", "kombitrimmer", "buskröjare" (kärt barn har många namn) med "cykelstyre" och ordentlig sele så att man orkar jobba med precision i mer än korta stunder. Förra säsongen så tog jag hem och provkörde flera olika modeller av Stihls och Husqvarnas batteridrivna "röjsågar". Ingen av dessa dög egentligen till mer än "kantklippning": rotationshastigheten är lite för låg, så de storknar alla av tjockt gräs, och klarar definitivt inte att röja snår av örnbräken eller klippa stora ytor. Så för de här ändamålen så är det bensindrivet som gäller än så länge.
Den här klassen av "röjsågar" kan köras med gräsklinga och en del andra sorters skärutrustning förutom tråd, så de är mer mångsidiga. Värt att notera är att ska man orka jobba med sågen på ett bra sätt, så är kombinationen av hög effekt (kW), låg vikt och en bra sele värt att söka efter.
Återigen: det finns stor risk att man blir missnöjd med annat än märkesmaskiner (Husqvarna, Stihl och Jonsered), de "andra" maskinerna vibrerar mer, bullrar mer, är mer obalanserade, är svåra att få reservdelar till, och saknar bra sele. Sele kan iofs köpas "löst", men en bra sele kostar en slant
Exempel:
https://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/129r/967193301/
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Grästrimmer-och-röjsåg/Grästrimmer-runt-hus-och-trädgård/216921-60989/FS-55.aspx
https://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/525rx/966776801/

Skogsröjare för klinga är olämpliga till gräsröjning, de är tunga och har en vinkel och längd som gör att det inte fungerar något vidare.

Förutom trädgårdsvård, så röjer vi 6-7 kilometer med gräs under "nedersta tråden" två gånger (minst) per säsong, röjer uppslag av hassel, asp, björk och sälg samt örnbräken på naturbetena, samt en del vass, förutom en del lättare skogsröjning. Vi har i dagsläget fyra olika maskiner:


"Kantklippning": en några år gammal uppladdningsbar handhållen eltrimmer
Till röjning under nedersta tråden och i hagar använder vi en Husqvarna 535 RXT (en något lättare maskin med bra krut i), en Husqvarna 545 RXT (något tyngre men starkare, fungerar också i skogen), samt en Stihl KM 130 (kombimaskin med bl.a. stångsåg).

Under årens lopp, så har vi "förbrukat" många maskiner, billiga maskiner har varit uttjänta på kort tid, eller helt enkelt inte dugt till, ens i trädgården. Att ingen vill eller kan laga "stormarknadsmaskiner" är ett onödigt resursslöseri. Att ha en märkesmaskin, inhandlad av en lokal säljare, som också kan sköta service och reparationer är en klok investering.

Alltså, för att sammanfatta: bestäm vad som ska göras, och välj maskintyp efter det. Och att försöka köpa "billigt" blir ofta dyrt, eftersom billiga maskiner inte har någon vidare kvalitet. Köp av en lokal handlare som också tillhandahåller service. Ska man "bara" ha en enkel trimmer för "kantklippning", så kan man köpa nästan vad som helst, men välj helst ett välkänt märke.

/skogaliten (som ägnar sig åt fölvakande i natt)
Tack!
 
Wow, då är du en mästare på lie :up:
Jag törs bara ta lien på öppna ytor, annars skulle nog husgrunden bli full med "små hål" :angel::o
Beror på lie! Dåliga liar ger dåligt resultat. Den måste vara braoch den måste passa den som använder den.

Jag älskar att slå med lite och har en urgammal och lätt som smidigt går att slå även i stenrösen med. Den större och nyare är bättre på rejälare gräsytor. Den har mer tyngd och går inte att manövrera i det mest pilliga finliret.

Plus att de måste vara absolut rakbladsvassa - annars blir det bra skit av alltihop.

Det är en sådan njutning att slå daggigt gräs som lägger sig i jämna fina strängar. :love: Ibland slår jag ytor som jag inte hunnit ta med gräsklipparen innan det blivit för långt. Blir lika fint.
 
Har denna till hagen: https://www.husqvarna.com/se/produkter/rojsagar/536-li-rx-batteri/967326711/ Älskar den 🤩 Har tre batterier till, kör i princip bara på maxeffekt förutom runt stolparna men på ecoläget (förutom fullvuxna nässlor, då brukar jag klicka ur det) då räcker ett batteri ca 45 min. Vet inte om det är originaltråden men den går i alla fall aldrig av och jag kör nästan uteslutande mot stenmur eller gammalt ris som inte går sönder (som borde rensas bort, någon gång...).
Tack.
Priset var rätt (=nästan....) överkomligt för en märkesmaskin.
 
Jag gillar Stihl också, de har flera bra varianter i "mellanklass".,

Min käre särbo sponsrade en del av inköpssumman och då blir det ingen Stihl :p Han har bestämda åsikter om det märket :D Plus att jag klagar inte över Husqvarna och upplevde när jag kollade runt att de är likvärdiga i pris och funktion :)
 
Jag kanske har haft tur med min :D

Ja, alltså... min granne äger en massa skog (har anställda inom det) och de kör enbart med Stihl. Något säger mig att han inte skulle göra det om det bara var skit :D

Sedan kan det iofs vara kvalitetsskillnad på proffs- resp amatörnivå på grejorna. Men särbon har enbart negativa erfarenheter av Stihl så vi skippar det helt enkelt. Jag hoppas dessutom att jag inte behöver köpa trimmer på LÄNGE, jag kör ju inte så hårt med den :laugh:
 
+ @athena_arabians

Min skogsbrukande kompis är liten och kort. Hon säger att hon absolut föredrar Stihl motorsåg för den är bättre för fok i hennes längd och storlek.
Om det har någon bäring för trimmer och röjsåg har jag ingen aning om.

Det har jag hört också (även gällande trimmer/röjsågar). Jag har kvar min gamla sele (som jag hade till stenålders-Jonsereden som var den tidigare trimmern) för den är perfekt för min korta rygg. Selen till trimmern var inte alls lika skön så den fick svärmor ta.
 
+ @athena_arabians

Min skogsbrukande kompis är liten och kort. Hon säger att hon absolut föredrar Stihl motorsåg för den är bättre för fok i hennes längd och storlek.
Om det har någon bäring för trimmer och röjsåg har jag ingen aning om.
Just motorsåg har Stihl ett par modeller som passar kortare personer bra, vilket inte husqvarna har. Jag har också en Stihl motorsåg

Men på röjsågssidan, så anser jag att Husqvarnas är bättre för de lite kortare, bl.a. via smidigare inställningsmöjligheter och deras fantastiska sele.

Dessutom upplever jag att flera av de något enklare Stihlmaskinerna är lite"svampiga" och "svajiga".

Men framförallt väljer vi Husqvarna för att vi har en bra återförsäljare i närheten. Han säljer Stihl oxå...
 
Det har jag hört också (även gällande trimmer/röjsågar). Jag har kvar min gamla sele (som jag hade till stenålders-Jonsereden som var den tidigare trimmern) för den är perfekt för min korta rygg. Selen till trimmern var inte alls lika skön så den fick svärmor ta.
Som sagt håller inte med. Är 165, och föredrar alla gånger Husqvarnas röjsågar.

Sele köper jag ny ungefär vartannat-vart tredje år, det kommer nya och bättre modeller.
 
Som sagt håller inte med. Är 165, och föredrar alla gånger Husqvarnas röjsågar.

Sele köper jag ny ungefär vartannat-vart tredje år, det kommer nya och bättre modeller.

Jag kör inte så mycket och min gamla sele är riktigt bra. Eftersom svärmor behövde en och jag inte tyckte om den som följde med så kändes det bra att göra som vi gjorde.
 
Jag kör våra Husqvarna-trimmers och röjsågar utan problem, och jag är 165cm lång :)
En tank brukar vara lagom att köra, kör jag mer än så några dagar i sträck får jag vibrationskänningar i händerna.
 
Jag kör våra Husqvarna-trimmers och röjsågar utan problem, och jag är 165cm lång :)
En tank brukar vara lagom att köra, kör jag mer än så några dagar i sträck får jag vibrationskänningar i händerna.

Min erfarenhet av Husqvarna också och jag är 167 cm. Röjsågarna vi hade på lantbruksskolan var enbart Husqvarna (de stora proffsmaskinerna).

Det jag hört om Stihl är som sagt bara det jag hört, jag har aldrig kört Stihl (då gör väl särbon slut ;) :p :rofl:).
 
Wow, då är du en mästare på lie :up:
Jag törs bara ta lien på öppna ytor, annars skulle nog husgrunden bli full med "små hål" :angel::o
Antingen det eller så är jag klok nog att föra bladet längs med husgrunden och inte rakt in i den ;)
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
424
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
725
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 406
Senast: cewe
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
793
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp