Trots eller ont?

Svejsan

Trådstartare
Tid på klinik kommer bokas oavsett, så är det klargjort.
Vill bara bolla lite..

Häst som i perioder testar mycket, enbart under ryttare.
Annars funkar allt, på töm osv.
Efter en period så brukar allt fungera och hästen beter sig inget annorlunda och funkar som den ska.
Men återgår och får dessa perioder emellanåt.
Man kan rida ur "trotsen" och hästen fungerar utan problem resterande pass.
Detta sker till största del när vi är ute i skogen ensamma, någon enstaka gång på banan.

fredags hopptränade vi, kändes jättefin och inga konstigheter alls.
Vilade lördagen
Sadelprovning på söndagen och hästen ville ingenting, kändes som den surade ur totalt, kom och gick hästar och vi blev ensamma emellanåt men ingenting som hästen inte är van vid och brukar kunna hantera bra.
Blev lite orolig där att det inte var något som stämde, kändes ändå fin det lilla som gick..
Brukar räcka säga åt en gång och sen brukar det fungera.
Men gjorde inte det här och jag blev stressad av situationen såklart, då jag mest ville fokusera på sadlarna.
Och när jag blir lite nervös eller stressad så säger hästen tack och hej.
Brukar gå att överkomma men inte den här gången.

Måndagen red ett pass på banan, kändes superspänd och reagerade först som i söndags.
Skulle ingenting, men det släppte efter cirka 20 minuter och sen kändes det precis som vanligt i alla gångarter..

En tjej som brukar rida hästen emellanåt i dessa testperioder har inte samma problem.


Min tanke är borde hästen reagera liknande med andra ryttaren om det är smärt relaterat?
Eller döljer hästen något och kämpar på ändå, för den andra ryttaren är mer konsekvent och har mycket högre egen energi nivå än ordinarie ryttare?
Eller fungerar det helt enkelt bättre för andra ryttaren just för att hon är väldigt olik ordinarie ryttaren, mig?
Van vid testperioder men som sagt dom går ju över här och återkommer hela tiden.
Med olika tidsintervaller..


Vill bara bolla lite vad ni tror?
 
Rider du för instruktör? Isåfall, vad säger han/hon? Din medryttare, har han/hon sett dig rida?

Nu har jag visserligen en unghäst som ligger efter i utbildning pga min graviditet. Men har två olika ryttare, den ena ryttaren testar han lite smått genom att stanna ibland, men går snart framåt igen. Med den andra medryttaren så kan han fara högt och lågt, ut på gärden och dansa omkring. Och han är absolut inte stressad, ren trots. Och igår reflekterade vi lite, ryttaren han testar rider med ca 10-15 cm kortare tygel i skritten (bara då han bråkar) medan den andra ryttaren skrittar fram på helt slapp tygel.
När ryttaren längde tygeln så blev hästen mer avslappnad.

Så små enkla saker kan störa vissa hästar, därför vore det säkert nyttigt om någon utomstående såg dig rida eller om du kan få ett pass filmat?
 
Det är ingen medryttare utan det är min tränare som hjälper till och rider ibland.
Så hon ser mig rida minst en gång i veckan.

Tränaren ställer mer krav än mig och är väl kvickare i sin korrigering än vad jag är kanske, men det borde ju bli jobbigare för honom?
Men som sagt på banan sker inte detta trots lika ofta.
Så har inga större problem där..
Och dessa perioder kommer och går som sagt, och jag ändrar inte mitt ridsätt mellan dessa gånger och han tränas på samma sätt.
 
Vissa hästar lär ju sig sånt här skit och när de väl lärt sig det är det svårt att få ur dom. Är en bra idé att checka den, men utifrån vad du berättar skulle jag gissa att hästen känner dig och vet att du vikit ner dig och fortsätter testa hur mycket den behöver göra. Att det kommer i perioder är kanske att du spänner av och inte är så exakt och noggrann som du måste vara när allt gått bra ett tag-då ser hästen sin chans och så är cirkusen igång igen.

Innan klinikbesöket så sätt lite hårt mot hårt, rid på som vanligt och ignorera den där rösten i huvudet som säger att något är fel (du mesar du per automatik). Ge dig sjutton på att häst ska uppföra sig bara och lycka till!
 
Vissa hästar lär ju sig sånt här skit och när de väl lärt sig det är det svårt att få ur dom. Är en bra idé att checka den, men utifrån vad du berättar skulle jag gissa att hästen känner dig och vet att du vikit ner dig och fortsätter testa hur mycket den behöver göra. Att det kommer i perioder är kanske att du spänner av och inte är så exakt och noggrann som du måste vara när allt gått bra ett tag-då ser hästen sin chans och så är cirkusen igång igen.

Innan klinikbesöket så sätt lite hårt mot hårt, rid på som vanligt och ignorera den där rösten i huvudet som säger att något är fel (du mesar du per automatik). Ge dig sjutton på att häst ska uppföra sig bara och lycka till!


Ja hästen har massa rävar bakom öronen det vet jag.
jag får min vilja igenom alltid kan jag tillägga, vi går alltid åt det håll vi ska osv, så mesar inte på det viset.
Har provat 2 dagar i rad nu och ridit "ur" det, som att det skulle varit trots.
Även om hästen har trotsat förut, på olika sätt så har det alltid fungerat med en metod som min tränare även gör och har lärt mig.
Vilket även funkar nu men brukar räcka med 1-2 tillsägelser och sen funkar resten av passet.
Nu återkommer problemet hela tiden.
Spänd som en fiolsträng i traven/skritten framför allt, (brukar vara mjuk), och ovilja att gå fram, reser sig.
Sköt även lite rygg idag vilket aldrig hänt förut..
 
@Svejsan Låter onekligen som en vetcheck behövs :/. Men det är lurigt med en sån häst där det är så svårt vad som är vad. Har haft tre stycken och jag saknar det inte. Alla tre har det iofs varit fel på-men även i deras friska perioder var de knepiga.
 
Ja jag ska beställa tid på måndag, missade telefontiden idag.

Ja riktigt lurigt, och veta vad som är vad.
Hästen är ju knepig även i bra perioder, och då undrar man ju om det nu är något fel om det har påverkat hela tiden.
Man blir så van vid det knepiga, och speciellt när man oftast bara rider sin egen.
Hoppar man upp på en "vanlig" häst så får man ett Aha moment varje gång, att det kan kännas så okomplicerat och tryggt....
Men känns skönt och få kolla upp oavsett, om det nu inte skulle vara några fel så vet man det.
 
Ja jag ska beställa tid på måndag, missade telefontiden idag.

Ja riktigt lurigt, och veta vad som är vad.
Hästen är ju knepig även i bra perioder, och då undrar man ju om det nu är något fel om det har påverkat hela tiden.
Man blir så van vid det knepiga, och speciellt när man oftast bara rider sin egen.
Hoppar man upp på en "vanlig" häst så får man ett Aha moment varje gång, att det kan kännas så okomplicerat och tryggt....
Men känns skönt och få kolla upp oavsett, om det nu inte skulle vara några fel så vet man det.
Om inte den andra som rider upplever samma sak utan har det lätt med hästen så kan det ju vara så enkelt att hästen helt enkelt inte passar dig. Min häst var lite tvärtom, hopplöst testande och knepig med nya ryttare medans dom som han trivdes med och som var konsekventa och tydliga fungerade det utmärkt med. Då var han den lättaste hästen att rida, men inte om han inte trivdes med ryttaren.
 
Om inte den andra som rider upplever samma sak utan har det lätt med hästen så kan det ju vara så enkelt att hästen helt enkelt inte passar dig. Min häst var lite tvärtom, hopplöst testande och knepig med nya ryttare medans dom som han trivdes med och som var konsekventa och tydliga fungerade det utmärkt med. Då var han den lättaste hästen att rida, men inte om han inte trivdes med ryttaren.

Lätt har hon inte, det är fortfarande en knepig häst.
Bara att hon korrigerar fortare och har en helt annan egen energi än vad jag har.
Man måste vara väldigt konsekvent och tydlig med denna häst, och det är vi hela tiden.
Ger man lillfingret så tar den hela handen..
Aldrig gett upp en situation.

Om det visar sig att det inte finns något fel på hästen efter klinik besöket, så är jag inne på samma spår som du.
Att vi inte klickar helt.
 
Tid på klinik kommer bokas oavsett, så är det klargjort.
Vill bara bolla lite..

Häst som i perioder testar mycket, enbart under ryttare.
Annars funkar allt, på töm osv.
Efter en period så brukar allt fungera och hästen beter sig inget annorlunda och funkar som den ska.
Men återgår och får dessa perioder emellanåt.
Man kan rida ur "trotsen" och hästen fungerar utan problem resterande pass.
Detta sker till största del när vi är ute i skogen ensamma, någon enstaka gång på banan.

fredags hopptränade vi, kändes jättefin och inga konstigheter alls.
Vilade lördagen
Sadelprovning på söndagen och hästen ville ingenting, kändes som den surade ur totalt, kom och gick hästar och vi blev ensamma emellanåt men ingenting som hästen inte är van vid och brukar kunna hantera bra.
Blev lite orolig där att det inte var något som stämde, kändes ändå fin det lilla som gick..
Brukar räcka säga åt en gång och sen brukar det fungera.
Men gjorde inte det här och jag blev stressad av situationen såklart, då jag mest ville fokusera på sadlarna.
Och när jag blir lite nervös eller stressad så säger hästen tack och hej.
Brukar gå att överkomma men inte den här gången.

Måndagen red ett pass på banan, kändes superspänd och reagerade först som i söndags.
Skulle ingenting, men det släppte efter cirka 20 minuter och sen kändes det precis som vanligt i alla gångarter..

En tjej som brukar rida hästen emellanåt i dessa testperioder har inte samma problem.


Min tanke är borde hästen reagera liknande med andra ryttaren om det är smärt relaterat?
Eller döljer hästen något och kämpar på ändå, för den andra ryttaren är mer konsekvent och har mycket högre egen energi nivå än ordinarie ryttare?
Eller fungerar det helt enkelt bättre för andra ryttaren just för att hon är väldigt olik ordinarie ryttaren, mig?
Van vid testperioder men som sagt dom går ju över här och återkommer hela tiden.
Med olika tidsintervaller..


Vill bara bolla lite vad ni tror?
Min erfarenhet är att känns något inte riktigt bra så är det något som inte är riktigt bra. Sedan skäms jag för att jag inte förstått tidigare. Nu är jag amatör men jag har hållet på med hästar jämnt i princip, som amatör kan jag ha råd att känna in min häst mer, dvs "amatörmässigt gulla" , ungefär. Du kanske är bättre ryttare än din medryttare, du kanske känner in mer? Jag tror att en frisk häst, känns frisk.
 
Besök hos kliniken är gjort, och dom kunde inte hitta något.
Ua på böjprov och longering, och övrig undersökning.., trots att vi provocerade lite extra för att ev få fram något.
Så i dagsläget finns ingenting att gå vidare på, satt igång lite smått och hästen går precis som vanligt inga konstigheter..

Så vi får se vad det blir, om det blir något eller om jag ska betrakta hästen som frisk helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 053
Senast: Cambrie
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: Roheryn
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp