Trött bakom ratten?

moiran

Trådstartare
Jag är livrädd för kombinationen alkohol+motorfordon, och de få gånger jag dricker alkohol låter jag bli bilen många fler timmar än jag "behöver". För säkerhets skull.

Men jag hoppar in i bilen och kör hem efter en lång stressig dag på jobbet när jag känner mig sliten.

Det är lika farligt att köra när man är trött som när man druckit alkohol enligt forskarna. Så jag är duktigt skenhelig.

Hur gör ni andra som är tvungna att ta bilen till/från jobbet? Tar ni alltid den där raska promenaden kring kvarteret innan ni sätter er i bilen, även i fel kläder för väderleken, sover ni 20 minuter i baksätet på parkeringen eller fixar ni skjuts hem? Hjälper verkligen den där koppen kaffe på stående fot strax innan avfärd?

Efter en natt med dålig sömn, hur kommer ni till jobbet? Jag skulle vilja vara mindre skenhelig och framför allt en skärptare medtrafikant, och försöker minimera mängden trötta timmar bakom ratten, men det är svårt när verkligheten tidvis kräver att jag är bilburen och det är mycket svårare att hålla sig pigg än nykter....
 
Jag som jobbar 3-skift är ofta (för) trött när jag kör. Annars hade jag liksom inte kunnat jobba tyvärr, det är omöjligt för mig att vara tillräckligt på topp alla dagar (jag kan seriöst somnaa stående, eller så svimmar jag). Lyckligtvis har jag bara 15 min resväg och hela är motorväg, det passar mig absolut bäst.

Har alltid kallt vatten och godis i bilen, det räcker för att hålla mig tillräckligt pigg för att köra säkert :)
 
Jag är sällan trött på morgonen även om jag sovit dåligt på natten.

Är jag riktigt trött sover jag en stund och jag har inte bilen där jag slutar för dagen utan det är minst 10min promenad.

I perioder går det åt mycket koffeintabletter.

Jag är t ex redan på jobbet ;)
 
Jag har tænkt på att då jag ær trøtt så har jag sæmre reaktionsførmåga så dærfør håller jag extra rejælt avstånd till bilen framfør. Om det inte ær mycket trafik så att jag blir omkørd hela tiden då, så kør jag gærna 80 på 90-væg, men ær jag pigg så ligger jag på 95-100 dær. Surt ær uppiggande så loka citron ær inte så dumt. Någon enstaka halv koffeintablett kombinerad med något søtt har det væl gått åt både på mina vaknætter hær i Norge och då jag kør bil æn fast jag ær trøtt.
 
Koffeintabletter är mycket effektiva. Finns alltid i bilen. Är det kväll så kan jag gott stanna en stund och slumra lite. det hjälper också stort. Kan stanna och slumra andra tider också om jag inte har exakta tider att passa.
 
Apropå koffein vill jag tipsa om att det inte ger verkan direkt, utan först som mest efter ca en timme. Så inget kaffe på stående fot direkt innan avfärd, och ingen koffeintablett i bilen, det är ändå försent då. I med en koffeintablett eller en kopp starkt kaffe det första du gör på morgonen.

Nu kör jag inte bil, men jag går upp på morgonen en timme innan jag ska åka, och har en timmes resväg till jobbet. Dricker kaffe på sekunden jag vaknar och är pigg som en duracellkanin när jag är framme :p
 
Musik. En bra spellista eller cd med låtar som man kan utantill och kan sjunga med till. Så länge jag sjunger så somnar jag inte.
 
Jag har stannat längst bort på parkeringen utanför jobbet (som är stor, vältrafikerad och inte sällan full) för att ta en 20-minutare så gott det går, liksom stannat på en rastplats utmed vägen för att sova - inför/under min 2-milaresa från jobbet mitt på dan... :D

Jag är ofta trött efter jobbet men sällan på morgonen. Hade det varit tvärt om hade det varit lättare att lösa - tagit sovmorgon, gå upp tidigare, jobba en stund hemifrån eller vad som nu krävs, det är svårare när jag väl kommit till jobbet. :/

Koffeintabletter har jag faktiskt inte provat, det är kanske en fungerande lösning. Jag är rätt lättpåverkad av koffein men har otroligt svårt för kaffe. Men det har varit nödlösning vid extrema fall. Med massor med socker och lite mjölk... :o
 
Håller massor med avstånd gör jag nästan jämt, och tar det extra lugnt vid korsningar. Men reaktionsförmågan och kanske även slutledningsförmågan är inte på topp när jag är trött och jag tänker mig mardrömsscenarion med vinglande mörkklädda fotgängare/cyklister utan reflexer eller lampor på den 10-30 cm breda "vägrenen" i mörkret. Då hjälper det inte så mycket att jag håller långa avstånd.
 
Jag tar pauser (sträcker på benen, toapaus etc) och blir det riktigt illa stannar jag och sover lite.

@moiran: Har du testat koffeindricka (dvs energidryck)? Det funkar bra för mig (min mage vill inte ha kaffe och jag blir för speedad av koffeintabletter). Kan rekommendera PowerKing sockerfri, billig och acceptabel smak! ;) Annars PowerKing Cranberry.
 
Jag är livrädd för kombinationen alkohol+motorfordon, och de få gånger jag dricker alkohol låter jag bli bilen många fler timmar än jag "behöver". För säkerhets skull.

Men jag hoppar in i bilen och kör hem efter en lång stressig dag på jobbet när jag känner mig sliten.

Det är lika farligt att köra när man är trött som när man druckit alkohol enligt forskarna. Så jag är duktigt skenhelig.

Hur gör ni andra som är tvungna att ta bilen till/från jobbet? Tar ni alltid den där raska promenaden kring kvarteret innan ni sätter er i bilen, även i fel kläder för väderleken, sover ni 20 minuter i baksätet på parkeringen eller fixar ni skjuts hem? Hjälper verkligen den där koppen kaffe på stående fot strax innan avfärd?

Efter en natt med dålig sömn, hur kommer ni till jobbet? Jag skulle vilja vara mindre skenhelig och framför allt en skärptare medtrafikant, och försöker minimera mängden trötta timmar bakom ratten, men det är svårt när verkligheten tidvis kräver att jag är bilburen och det är mycket svårare att hålla sig pigg än nykter....

Det finns alltid godis och filt i min bil. Plus livlinan "ring en vän". Och att sjunga med till låtar är ett bra sätt att hålla sig alert :)

Jag undviker att köra långt när det både regnar och är mörkt, det gör mig trött. Men det är väldigt sällan jag känner mig trött när jag sätter mig i bilen, det har nig nästan aldrig hänt. Då är jag visserligen en sån person som är pigg hela tiden i princip, förutom när jag sover, om jag bara får följa min vanliga dygnsrytm.

Jag har både stannat bilen för att ta en snabb powernap och för att ta en snabb hundpromenad. Båda fungerar fint efter några timmar bakom ratten :)
 
Apropå koffein vill jag tipsa om att det inte ger verkan direkt, utan först som mest efter ca en timme. Så inget kaffe på stående fot direkt innan avfärd, och ingen koffeintablett i bilen, det är ändå försent då. I med en koffeintablett eller en kopp starkt kaffe det första du gör på morgonen.

Nu kör jag inte bil, men jag går upp på morgonen en timme innan jag ska åka, och har en timmes resväg till jobbet. Dricker kaffe på sekunden jag vaknar och är pigg som en duracellkanin när jag är framme :p

Det beror ju på hur långt man ska köra och när man blir trött ;)
 
Jag är livrädd för kombinationen alkohol+motorfordon, och de få gånger jag dricker alkohol låter jag bli bilen många fler timmar än jag "behöver". För säkerhets skull.

Men jag hoppar in i bilen och kör hem efter en lång stressig dag på jobbet när jag känner mig sliten.

Det är lika farligt att köra när man är trött som när man druckit alkohol enligt forskarna. Så jag är duktigt skenhelig.

Hur gör ni andra som är tvungna att ta bilen till/från jobbet? Tar ni alltid den där raska promenaden kring kvarteret innan ni sätter er i bilen, även i fel kläder för väderleken, sover ni 20 minuter i baksätet på parkeringen eller fixar ni skjuts hem? Hjälper verkligen den där koppen kaffe på stående fot strax innan avfärd?

Efter en natt med dålig sömn, hur kommer ni till jobbet? Jag skulle vilja vara mindre skenhelig och framför allt en skärptare medtrafikant, och försöker minimera mängden trötta timmar bakom ratten, men det är svårt när verkligheten tidvis kräver att jag är bilburen och det är mycket svårare att hålla sig pigg än nykter....
Lägger mig bakom en lastbil o håller avstånd. Att inte ha för varmt i bilen funkar också. Veva ner! Kaffekoppen brevid. Inga omkörningar.
 
Socker går ju bort för mig eftersom jag är diabtiker och socker gör mig trött - högt blodsocker gör att hjärnan simmar i sirap ;)
Men koffeintabletter eller sockerfri energidryck gör susen. Snabbt kaffestopp på en mack går också, men kaffe gör mig inte lika pigg som tabletterna.
Koffeintabletterna går definitivt ut snabare än vad @hier säger. Jag får effekt redan efter ca 10 minuter och sedan blir effekten starkare.
 
Åker för det mesta buss, men tar bilen ibland om jag ska ha mycket grejor med mig, eller jobba sent. 35 km, två tredjedelar 2/1-väg, sista biten kurvig väg utan viltstängsel, 90 mestadels men en 70-sträcka också. Tycker det funkar på morgonen att köra, sämre på eftermiddagen, men inte så att jag inte klarar det. Säger som de andra, hög musik att sjunga med i funkar fint! Jag är noga med att hålla avstånd, och kör inte om "baraföratt", trots att jag har en bil som klarar det.

Nu byter jag jobb och det blir stadsbuss/cykel som kommer att gälla. Så skönt!
 
Det viktigaste är att lära känna sig själv.
Inget kaffe hjälper, inga tabletter hjälper, för passerar men en viss gräns så somnar man och det går blixtsnabbt.

Jag har lärt mig vissa varningssignaler. När de dyker upp så stannar jag oavsett vad!, närmaste parkeringsficka. Full värme under 5 minuter sedan stänger jag av bilen och sover djupt i ca 30 minuter. Sedan går det ngr timmar till.

När jag seglar ensam och måste hålla mig vaken så fyller jag en glasflaska till hälften med vatten. Håller den om halsen med bara pekfingret. Somnar jag så släpper jag flaskan och eftersom jag oftast seglar barfota så brukar det leda till ett hastigt uppvaknande då flaskan slår i durken, inte sällan med att man drar en ed eller två då flaskan brukar landa på mina tår ;)
 
Hur gör ni andra som är tvungna att ta bilen till/från jobbet? Tar ni alltid den där raska promenaden kring kvarteret innan ni sätter er i bilen, även i fel kläder för väderleken, sover ni 20 minuter i baksätet på parkeringen eller fixar ni skjuts hem? Hjälper verkligen den där koppen kaffe på stående fot strax innan avfärd?
Till vardags är morgonkörandet inget problem för mig. Jag kör 10+10 mil motorväg varje arbetsdag vilket iofs är litet monotont, men morgonrutinen innefattar frukost och morgontidning, och samtal vid frukostbordet, så huvudet är redan ganska igång när jag sätter mig i bilen. Radio/podcast med dokumentärer håller också igång huvudet, däremot fungerar musik vid bilkörning tvärtom på mig. Den gungar ner medvetandet och uppmärksamheten i en slapp skön gegga.

När det känns påkallat, som vid hemfärd på småtimmarna efter extrema arbetspass, så funkar energidryck fint - och är snällare mot min mage än kaffe. Koffeintabletter var det länge sen jag använde, men de funkar ju också bra. Snabbare effekt, förstås, om man tuggar tabletten än sväljer den hel men med nackdelen att det smakar bäver.
 
Jag har alltid ett paket knäckebröd i bilen. När jag känner mig trött så knaprar jag i mig en skiva, jag vet inte om det är tuggandet eller knastret som gör att jag blir piggare men det fungerar i alla fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 558
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag vet att flera här inne lider av migrän, så ni kanske har lite svar på mina funderingar. Jag har alltid lidit av huvudvärk. Av för...
2
Svar
28
· Visningar
4 223
Senast: Garaget
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 364
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp