Trött hängig häst, anaplasma?

mowglie

Trådstartare
Hej! Min islandshäst valack har varit hängig och deppig ett tag nu trodde först det var pälssättningen och lät honom vila, gick endast promenader. Har nu tagit blodprover och det visar på att det troligtvis är anaplasma (ehrlichia). Är det någon som har erfarenhet av detta? Behandling osv. Blir de friska eller? Han har varit stel, trött, lite ojämn på böjt spår och hade hög feber en natt som sedan försvann, har även varit ovillig att ridas. Blir så orolig vill ju att han ska bli frisk :(
 
Min nsv har haft det tre vintrar i rad, blivit frisk alla gångerna. :)
Däremot menar veterinärerna här på att dom blir mottagligare för sjukdomen om dom haft den tidigare, vilket hittills verkar stämma på min. Han blev inte behandlad någon av gångerna då det upptäcktes "för sent", vad jag förstått så behandlar dom endast akuta fall/symptom.
 
Att dom bara ska behandlas akut och inte vid senare skede är bara bullshit!!
Om man inte behandlar med tetracyklin i ca 7 dygn kan man få ta bort hästen!!
Att SLU skriver som rek att bara behandla vid akut skede och att det inte finns något som heter kroniskt är helt förkastligt!!
Jag har haft 2 st infektioner som behandlas i senare skede och hästen har blivit återställd.
 
Att dom bara ska behandlas akut och inte vid senare skede är bara bullshit!!
Om man inte behandlar med tetracyklin i ca 7 dygn kan man få ta bort hästen!!
Att SLU skriver som rek att bara behandla vid akut skede och att det inte finns något som heter kroniskt är helt förkastligt!!
Jag har haft 2 st infektioner som behandlas i senare skede och hästen har blivit återställd.

Vadå bullshit? Så görs det här av legitimerade veterinärer, både på klinik och hos distriktarna eller veterinärer som kör själva. Det är ju inget jag har hittat på precis. :grin:
Min dog inte av att inte behandlas, och jag vet minst 20 talet till som inte heller blivit behandlade och dom har inte heller dött. Vet också riktigt sjuka hästar som behandlats och blivit återställda, aldrig har någon behövts ta bort för det härikring iaf.
 
Vadå bullshit? Så görs det här av legitimerade veterinärer, både på klinik och hos distriktarna eller veterinärer som kör själva. Det är ju inget jag har hittat på precis. :grin:
Min dog inte av att inte behandlas, och jag vet minst 20 talet till som inte heller blivit behandlade och dom har inte heller dött. Vet också riktigt sjuka hästar som behandlats och blivit återställda, aldrig har någon behövts ta bort för det härikring iaf.

Det räcker med att söka här eller att googla så får du en helt annan story...
Kul för dig att din häst klarade sig men är du säker på att hästen inte har en massa problem med sina leder.
Många gånger blir man hemmablind och har man inte upplevt hur hästen är när den är frisk har man inget att jämnföra med.
 
Du kanske skulle fundera på att svara lite trevligare än att uttrycka att andras erfarenheter eller veterinärutlåtande är bullshit det första du gör.
Min häst har inga problem med leder eller något annat heller för den delen. Han kollas igenom regelbundet av både veterinärer och equiterapeut och har varit i full tävlingskondition och tävlat efter alla infektionerna.
 
Hej! Min islandshäst valack har varit hängig och deppig ett tag nu trodde först det var pälssättningen och lät honom vila, gick endast promenader. Har nu tagit blodprover och det visar på att det troligtvis är anaplasma (ehrlichia). Är det någon som har erfarenhet av detta? Behandling osv. Blir de friska eller? Han har varit stel, trött, lite ojämn på böjt spår och hade hög feber en natt som sedan försvann, har även varit ovillig att ridas. Blir så orolig vill ju att han ska bli frisk :(

Min gamle islandsgubbe fick anaplasma då han var 27-28 år ca. Han behandlades direkt innan provsvarerna kommit.
Han fick akut hög feber och blev lite vinglig bak. Han fick dropp och den där antibiotikan som de får för anaplasma. Han var dock väldigt dålig några h/halvt dygn innan medicinen började verka. Han blev bra. Han var frisk och reds tom 30 års ålder då han togs bort innan han skulle bli dålig.

Jag vet flertalet som behandlats och blivit helt bra.
 
Okej tack för svar! Tog nya blodprov nu för att helt fastställa att det är anaplasma. Om det är så ska han bli behandlad med pencellin för anaplasma i fem dagar. Min vetirinär sa att man behandlar om man vet helt säkert att det är anaplasma även om det inte är akut.. Hoppas att han blir helt återställd vill helst inte ha återfall heller :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 290
Senast: Ela
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Marty
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 423
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 290
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp