Trött på brunsten.

Suskiv

Trådstartare
Nu har stoet brunstat konstant sen början på juni. Jag är så trött på det.

Det var nästan som hon försökte våldta valacken i hagen. Hon backade upp framför den (gick i blandflock med valack som inte brydde sig om brunstston) och ställde sig redo. Nu är hon särad och går med bara ston. Idag försökte hon rida/betäcka ett annat sto. :confused:

När jag köpte henne skulle hon vara ranglåg. Idag är hon ranghögst i hagen.

Finns det nått man kan göra. Kan munkpeppar hjälpa, finns det andra saker som kan hjälpa.

Till hennes försvar så är hon i varje fall inte lika hysteriskt jobbig i hanteringen nu som hon var i början av sommaren. Numera skriker hon mest bara efter de andra hästarna.
 
Har hon alltid varit så här jobbig under brunstperioden, vilken info har du fått från förra ägaren?
Du kan ju testa och se om munkpeppar hjälper. Det kan även vara idé att låta en veterinär titta på henne, har för mig att cystor på äggstockarna/livmodern ger sådana här symtom med hysteriskt jobbiga brunstande ston.
Man kan låta veterinär sätta in kulor i livmodern för att "lura" den att den är dräktig, då brunstar inte stoet.
 
Enligt förra ägaren har det inte varit nått problem. Har gått med sin mamma och bror i samma hage.

Får ringa veterinären och se vad han säger.
 
Prova med munkpeppar. Jag har fått enormt bra resultat på mitt sto med munkpeppar. Utan munkpeppar har hon koliksymptom, är sur och irriterad på allt och alla, hon går inte att rida för dels går det inte att spänna sadelgjorden eftersom hon tydligt visar att det gör ont i magen och dels så är hon som om hon har tuggummi under hovarna och som om hon vore en orm som slingrar sig över vägen. Med 1 msk munkpeppar/dag så är hon sitt vanliga glada trevliga jag och hon slipper ha ont i magen. Det enda sättet man märker på att hon brunstar när hon får munkpeppar är att hon kör undan kompisen när jag kommer för att hon vill ha mig för sig själv. Jag börjar ge munkpeppar så fort det börjar bli de första vårdagarna eller när jag märker första brunsten och håller sedan på tills i slutet av september, början av oktober eller så länge jag märker att hon brunstar.

Skulle inte munkpeppar ge resultat inom en brunstperiod så diskutera det med en veterinär. Då kan det vara cystor eller annat som ställer till det för henne som behöver tas bort.
 
Enligt förra ägaren har det inte varit nått problem. Har gått med sin mamma och bror i samma hage.

Får ringa veterinären och se vad han säger.

Ja med så tydliga förändringar i brunsten så är det bra att ringa veterinären först, eller ännu hellre åk in på klinik för en underökning.
 
Finns det nått man kan göra. Kan munkpeppar hjälpa, finns det andra saker som kan hjälpa.

Först och främst ber du en veterinär ultraljuda livmodern samt ta ett bakterieprov för att utesluta fysiska fel. Både tex cystor och bakterieinfektioner ger ofta symptom som ihållande/konstiga brunster osv.

Därefter, om det inte finns någon bakomliggande sjukdom, kan du börja laborera med munkpeppar och annat.
 
Skadar ju aldrig att testa munkpeppar, bör ju ge relativt snabba resultat om det fungerar. Annars är nog veterinär en bra idé att kolla med.
 
Nu har stoet brunstat konstant sen början på juni. Jag är så trött på det.

Det var nästan som hon försökte våldta valacken i hagen. Hon backade upp framför den (gick i blandflock med valack som inte brydde sig om brunstston) och ställde sig redo. Nu är hon särad och går med bara ston. Idag försökte hon rida/betäcka ett annat sto. :confused:

När jag köpte henne skulle hon vara ranglåg. Idag är hon ranghögst i hagen.

Finns det nått man kan göra. Kan munkpeppar hjälpa, finns det andra saker som kan hjälpa.

Till hennes försvar så är hon i varje fall inte lika hysteriskt jobbig i hanteringen nu som hon var i början av sommaren. Numera skriker hon mest bara efter de andra hästarna.
En häst i mitt stall var likadan, brunsta hela tiden, så ägaren hade gett henne nått hormonpiller som hon fick utskrivet av veterinär och det hjälpte stoet att hitta sin brunst cykel. Kanske kan det hjälpa för dig också?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 172
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 463
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp