Trött på paddan

Lampan

Trådstartare
min padda ipad börjar bli väldigt seg och slö både när jag ska skriva och när jag ska gå in på någon sida.

Finns det något jag kan gör för att den ska bli lite snabbare?

Jag har inte särskilt mycket i den, varken musik eller spel, mest ligger det div sidor på skärmen.

Den är 2-3 år, brukar dom lägga av i den åldern?
Var är bästa stället att lämna in den för återvinning om den ska kasseras?
 
Med "diverse sidor på skärmen", menar du appar? I så fall tar de också av paddans minne. Hur utrymmet ser ut kan du kolla på inställningar -> användning (om du inte har en äldre, annorlunda modell, men nåt liknande), så kan du lätt se om det är minnet som börjar bli fullt och orsakar långsamheten. Annars kan det mycket väl vara så att den börjar bli gammal också.
 
Jag märker stor skillnad på min iPad 2 och min iPad Air i snabbhet, trots bra utrymme så jag skulle gissa att det är pga åldern.
 
3 GB har jag kvar i minne
Såg nu att jag har en del appar också

Är återvinning station bästa stället att lämna den på för återvinning
Jag gillar inte skrotberget
 
Har också en ipad 2 som dock fungerar ypperligt! Kanske att den tappar lite snabbare i batteriprocent men jag upplever inte att den blivit seg eller långsam.
Har väldigt lite ledigt utrymme (knappt ens 1 GB) eftersom jag har mycket böcker och föreläsningar från studietiden sparade på den samt en del TV-serier.
Har du uppdaterat till senaste versionen? Stängt ner alla öppna program som ligger i bakgrunden? (Dubbelklicka på hemknappen och "skjut bort" alla öppna sidor/appar uppåt med fingret).
 
Har också en ipad 2 som dock fungerar ypperligt! Kanske att den tappar lite snabbare i batteriprocent men jag upplever inte att den blivit seg eller långsam.
Har väldigt lite ledigt utrymme (knappt ens 1 GB) eftersom jag har mycket böcker och föreläsningar från studietiden sparade på den samt en del TV-serier.
Har du uppdaterat till senaste versionen? Stängt ner alla öppna program som ligger i bakgrunden? (Dubbelklicka på hemknappen och "skjut bort" alla öppna sidor/appar uppåt med fingret).
Jag hade bara 4 program öppna, brukar skjuta bort dom.
Uppdateringar brukar ta mycket plats. Gör inte det att paddan blir ännu långsammare?
 
Jag hade bara 4 program öppna, brukar skjuta bort dom.
Uppdateringar brukar ta mycket plats. Gör inte det att paddan blir ännu långsammare?
Mycket plats brukar de inte ta, dock krävs det mer utrymme för att de ska kunna genomföras. Att inte uppdatera programvaran kommer i längden ge större seghet, eftersom uppdateringar löser både problem som hittats och förbättrar prestandan samt att gamla programvaror så småningom förlorar sitt stöd.

Jag skulle i första hand om jag vore du, frigöra utrymme (3 GB är inte mycket) och sen uppdatera till senaste programvaran för att se om det sker någon förbättring.
 
Mycket plats brukar de inte ta, dock krävs det mer utrymme för att de ska kunna genomföras. Att inte uppdatera programvaran kommer i längden ge större seghet, eftersom uppdateringar löser både problem som hittats och förbättrar prestandan samt att gamla programvaror så småningom förlorar sitt stöd.

Jag skulle i första hand om jag vore du, frigöra utrymme (3 GB är inte mycket) och sen uppdatera till senaste programvaran för att se om det sker någon förbättring.
Rensade bort lite nu har jag 5,2 GB. Jag har uppdaterat programmet nu. Kanske blev det något bättre. Det tar ca 10-14 sekunder att gå in på FB appen. Är det jag som är otålig eller är det dåligt?
 
Rensade bort lite nu har jag 5,2 GB. Jag har uppdaterat programmet nu. Kanske blev det något bättre. Det tar ca 10-14 sekunder att gå in på FB appen. Är det jag som är otålig eller är det dåligt?
Det är vansinnigt dåligt. Är apparna också uppdaterade? Jag är inne samma sekund som jag klickar på appen, dock har jag en iPad Air så den är knappt två år gammal.
 
Det är vansinnigt dåligt. Är apparna också uppdaterade? Jag är inne samma sekund som jag klickar på appen, dock har jag en iPad Air så den är knappt två år gammal.
Apparna är uppdaterade
Om FB ligger öppen kommer jag in på den direkt, har jag skjutit bort den tar det drygt 10 sek

Tycker nog den blev lite snabbare efter uppdateringen ändå ...
 
Har också en ipad 2 som dock fungerar ypperligt! Kanske att den tappar lite snabbare i batteriprocent men jag upplever inte att den blivit seg eller långsam.
Har väldigt lite ledigt utrymme (knappt ens 1 GB) eftersom jag har mycket böcker och föreläsningar från studietiden sparade på den samt en del TV-serier.
Har du uppdaterat till senaste versionen? Stängt ner alla öppna program som ligger i bakgrunden? (Dubbelklicka på hemknappen och "skjut bort" alla öppna sidor/appar uppåt med fingret).
Tack för det tipset! Det visste jag inte att man kunde/ska göra. :up:
 
Får jag kapa tråden lite med en iPad fråga? Min har börjat att ladda så vansinigt långsamt. Tar nästan hela dagen. Går det att göra något åt det?
 
Får jag kapa tråden lite med en iPad fråga? Min har börjat att ladda så vansinigt långsamt. Tar nästan hela dagen. Går det att göra något åt det?

Låter som om det är laddaren som gett upp. Köp en ny ipadladdare - en med så hög watt som möjligt tex 12 W. En iphoneladdare laddar långsammare än en ipadladdare till exempel då wattalet skiljer sig.
Du kan även ladda paddan när den är avstängd eller sätt den på flygläge - så laddar den snabbare.
Jag upplever generellt att det är stor skillnad på olika laddare från olika märken. Det går också snabbare att ladda i vägguttaget än att koppla in paddan till datorn via USB.
 
Får jag kapa tråden lite med en iPad fråga? Min har börjat att ladda så vansinigt långsamt. Tar nästan hela dagen. Går det att göra något åt det?
Jag såg ett klipp på youtube där dom visade varför telefoner ibland laddar långsamt
I många fall hade det kommit in damm i laddutaget på telefonen. Det kan man peta bort lite försiktigt med en tandpetare i plast
Tack alla ni andra för bra tips
Tycker min padda är lite bättre nu :)
 
Jag tror inte att det är åldern i sig som gör att du har problem med din @Lampan . För jag har nämligen en padda från första versionen, dvs en 1:a som har många år på nacken. Den är inte märkbart långsammare än min nya Ipad air. Däremot har den annat otyg för sig som tex att stänga ner webbläsaren eller FB-appen så fort det kommer något som kräver lite process tex följa länkar, scrolla i snabb hastighet eller om det är mkt annonser m.m. Men det har mkt också att göra med att webbsidor och annat är anpassat till de nyare versionerna av paddorna. Men slö är den som sagt inte utan öppnar alla appar ögonblickligen m.m.

Det är tråkigt dock att det är så medvetet från tillverkares sida att man inte ska kunna behålla produkten mer än ca 2-3 år på sin höjd. Det blir ett fruktansvärt onödigt slit och släng.
 
Jag tror inte att det är åldern i sig som gör att du har problem med din @Lampan . För jag har nämligen en padda från första versionen, dvs en 1:a som har många år på nacken. Den är inte märkbart långsammare än min nya Ipad air. Däremot har den annat otyg för sig som tex att stänga ner webbläsaren eller FB-appen så fort det kommer något som kräver lite process tex följa länkar, scrolla i snabb hastighet eller om det är mkt annonser m.m. Men det har mkt också att göra med att webbsidor och annat är anpassat till de nyare versionerna av paddorna. Men slö är den som sagt inte utan öppnar alla appar ögonblickligen m.m.

Det är tråkigt dock att det är så medvetet från tillverkares sida att man inte ska kunna behålla produkten mer än ca 2-3 år på sin höjd. Det blir ett fruktansvärt onödigt slit och släng.
Det stämmer på min padda också, den stänger ner sidor ibland
Ja jag tycker också det är tråkigt med slit och släng jag hoppas att dom kan återanvända grejerna som finns i
 
KL*

Någon som haft problem med att paddan startar om efter att en tryckt in sin lösenkod? Min har gjort så sen slutet av augusti och har därför inte gått att använda sedan dess… Finns det något att testa hemma själv eller är det bara att besöka en apple-butik?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 369
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp