Lager

Trådstartare
...gör mig rädd. Vad händer nu? En klimatförnekare på en av världens mäktigaste positioner, uttalad sexist och rasist dessutom med rådgivare i samma anda. Kommer USA vägra följa Parisavtalet? Kommer konflikten med Kina trappas upp? På vilket sätt kommer Trump (och/eller Putin?) påverka valen i Österrike, Frankrike och Tyskland under 2017?


https://www.nytimes.com/2017/01/20/us/politics/trump-white-house-website.html?_r=0

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/11/14/whos-who-in-donald-trumps-new-administration/

http://www.svd.se/strykningar-i-obamacare-trumps-forsta-beslut

https://www.theguardian.com/world/2...mp-transition-of-power-president-first-speech

https://www.theguardian.com/global-...l&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
 
Ja man undrar ju hur det ska sluta. Min man jämförde honom med Zaphod Beeblebrox eller Camacho, han hade svårt att bestämma sig för vilken som låg närmast sanningen.


Zahpod hade ju två huvuden, kunde alltid skylla på det andra huvudet om något gick fel. :D Om Trump dyker upp flygandes i The heart of gold kanske jag omvärderar honom.

Verkliga världen är otäckare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-forsvann-klimatet-och-hbtq-rattigheter-direk
 
En sak jag funderar på med tanke på att han ställde om hela USAs politik redan första dagen är hur resten av världen kommer reagera. Han har ju deklaraerat att han tänker bryta ett antal avtal som USA ingått. Vem vill handla eller göra upp planer med någon som från en dag till en annan bryter de avtal som för ögonblicket inte passar denne? Hur lång tid kan USA leva på sin forna glans innan alla tröttnar på dem och söker nya lösningar så de står ensamma?
 
Senast ändrad:
En sak jag funderar på med tanke på att han ställde om hela USAs politik redan första dagen är hur resten av världen kommer reagera. Han har ju deklaraerat att han tänker bryta ett antal avtal som USA ingått. Vem vill handla eller göra upp planer med någon som från en dag till en annan bryter de avtal som för ögonblicket inte passar denne? Hur lång tid kan USA leva på sin gforna glans innan alla tröttnar på dem och söker nya lösningar så de står ensamma?
Det undrar jag med. HUR beroende är övriga världen av USA vs hur beroende är USA av övriga världen? Tänker dom lite för högt om sig själva, måntro? Ta bilindustrin t.ex. De Amerikanska bilarna kan knappast mäta sig med t.ex. de tyska. Ändå vill Trump flytta hem all sin bilindustri. Vilket iofs ger en del jobb, men som samtidigt kommer att göra bilarna betydligt dyrare för Amerikanarna att köpa.

Det som oroar mig mest är den militära biten; lämnar USA NATO blir det inte roligt. Det kan sätta igång en lång rad otrevligheter som får vida konsekvenser. Jag vill inte riktigt tänka tanken ut.
 
Det undrar jag med. HUR beroende är övriga världen av USA vs hur beroende är USA av övriga världen?

USA's import är större än dess export, så nog är de beroende av resten av världen alltid.

Dessutom ägs deras stora hamnar till största delen av kinesiska företag/bolag. Det kan bli kul.

Själv tycker jag klimatfrågan blir... intressant. Speciellt det här med kolen, Företagen som bryter kol har ju själva sagt att det inte finns någon framtid i det (det kostar för mkt energi jämfört med hur mkt energi man får. Varför då envisas med att jo, bryt mer kol!
 
Det som oroar mig mest är den militära biten; lämnar USA NATO blir det inte roligt. Det kan sätta igång en lång rad otrevligheter som får vida konsekvenser. Jag vill inte riktigt tänka tanken ut.
Skulle så ske så är det inte långt till väpnad konflikt och då sitter vi på första parkett, Norden är ju intressant som spelplan för båda parter (USA och Ryssland) att först inta och sen hålla. Med alla "intressanta" fundamentalistiska dissidenter som redan finns här i landet så kan det bli,,,,,,,,,intressant.
 
Jag tycker också det är oroande hur han (Trump...) försöker kontrollera media. Hur han t.ex. vägrade svara på frågor från CNN-reportern vid presskonferensen. Igår när vi bevittnade Trumps "invigning" på TV, och paraden efteråt, var det märkligt hur CNN, som alltid varit kritiska mot honom, plötsligt hade helt nya reportrar som följde med i parad-tåget, namn vi aldrig tidigare hört, reportrar som var VÄLDIGT positiva och entusiastiska gentemot Trump och inte med ett ord nämnde exempelvis protesterna som pågick på gatorna intill. Något som t.ex. BBC rapporterade från, sida vid sida med Trumps parad. Det kändes ganska tydligt att man inte lät någon av de kritiska CNN-reportrarna åka med på flaket med reportrar som gick före presidentens bilar, utan hade valt vilka som tilläts följa med på första parkett.

Trump har också meddelat att han inte kommer att hålla presskonferenser i Vita Huset. Jag tycker allt känns obehagligt och som en person som inte håller pressfriheten särkilt högt utan väljer och vrakar i vad som får skrivas och sägas om honom. Detta tillsammans med hans ständiga flöde av märkliga floskler, som då inte får ifrågasättas när de uttalas, är skrämmande. Ta t.ex. Storbritannien som har sin direktsända Prime Minsters Question Time på radion varje vecka. Där ställs vilka frågor som helst och Premiärministern förväntas svara, OCH tåla mothugg och ifrågasättande. Det skulle Trump aldrig klara av. Eller överhuvudtaget gå med på.
 

Matchar det mot America First Energy Plan som börjar såhär:
(från Vita Husets hemsida https://www.whitehouse.gov/america-first-energy)

Energy is an essential part of American life and a staple of the world economy. The Trump Administration is committed to energy policies that lower costs for hardworking Americans and maximize the use of American resources, freeing us from dependence on foreign oil.

For too long, we’ve been held back by burdensome regulations on our energy industry. President Trump is committed to eliminating harmful and unnecessary policies such as the Climate Action Plan and the Waters of the U.S. rule. Lifting these restrictions will greatly help American workers, increasing wages by more than $30 billion over the next 7 years.

Sound energy policy begins with the recognition that we have vast untapped domestic energy reserves right here in America. The Trump Administration will embrace the shale oil and gas revolution to bring jobs and prosperity to millions of Americans. We must take advantage of the estimated $50 trillion in untapped shale, oil, and natural gas reserves, especially those on federal lands that the American people own. We will use the revenues from energy production to rebuild our roads, schools, bridges and public infrastructure. Less expensive energy will be a big boost to American agriculture, as well.

The Trump Administration is also committed to clean coal technology, and to reviving America’s coal industry, which has been hurting for too long. [...]
 
Skulle så ske så är det inte långt till väpnad konflikt och då sitter vi på första parkett, Norden är ju intressant som spelplan för båda parter (USA och Ryssland) att först inta och sen hålla. Med alla "intressanta" fundamentalistiska dissidenter som redan finns här i landet så kan det bli,,,,,,,,,intressant.
Precis exakt. Intressant kanske, tyvärr ihop med ett splittrat Europa (även om jag stöder SNP/Skottland). USA är ju dessutom fullt av folk vars far/morföräldrar /förfäder flydde från Europa och många har vuxit upp med de gamles minnen . Hörde det ofta när jag bodde där. Dvs man vill inte ha med Europa att göra.
 
Det undrar jag med. HUR beroende är övriga världen av USA vs hur beroende är USA av övriga världen? Tänker dom lite för högt om sig själva, måntro? Ta bilindustrin t.ex. De Amerikanska bilarna kan knappast mäta sig med t.ex. de tyska. Ändå vill Trump flytta hem all sin bilindustri. Vilket iofs ger en del jobb, men som samtidigt kommer att göra bilarna betydligt dyrare för Amerikanarna att köpa.

Det som oroar mig mest är den militära biten; lämnar USA NATO blir det inte roligt. Det kan sätta igång en lång rad otrevligheter som får vida konsekvenser. Jag vill inte riktigt tänka tanken ut.
 
Fler låglönejobb, fler fallfärdiga stadsdelar och fler avfolkningsbygder och större skillnader mellan utbildade och arbetare. Större skillnader mellan välskötta delstater och missgynnade/illa skötta. Stort federalt underskott i budgeten. Fler kommer att ta värvning som enda tillgängliga alternativet.... osv.
 
Gubben är byggare, hans far var byggare, svärsonen är byggare, fru Melanie Trump är utbildad arkitekt. Trump säger att han ska bygga.

Det kommer att byggas i USA. Stora statliga investeringar i infrastruktur och byggnader. Ger arbete och möjlighet att fortsätta handla. Det byggs i Sverige, det byggs Europa nu ska de bygga i USA med statliga medel.
 
USA's import är större än dess export, så nog är de beroende av resten av världen alltid.

Dessutom ägs deras stora hamnar till största delen av kinesiska företag/bolag. Det kan bli kul.

Själv tycker jag klimatfrågan blir... intressant. Speciellt det här med kolen, Företagen som bryter kol har ju själva sagt att det inte finns någon framtid i det (det kostar för mkt energi jämfört med hur mkt energi man får. Varför då envisas med att jo, bryt mer kol!


Vi får väl hoppas att resten av världen står fast vid Parisavtalet och inte handlar kol. Vad som händer inom USA självt är ju svårt att rå på. Jag får verkligen A Handmaids Tale-rysningar av hela utvecklingen nu. :yuck:
 
En klen tröst är alltid en tröst

(Jag hade dock hoppats lite på att det hade stått något i stil med "det här och det här har karlsloken inga planer på att förstöra (än)", det där var mer "ta det lugnt, han hinner inte förstöra allt för mycket under den här mandatperioden")


Obamacare rök ju direkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp