tryckskador och vita hår

Ray

Trådstartare
Upptäckte litet område med skav långt bak på manken på min häst. Ingen tufsig päls, vad jag kan komma ihåg, men lite grå fläckar där huden skymtade. Nu växer det ut vita hårstrån.
Första tanken man får är ju "Hjälp-min sadel trycker min häst". Hur länge har det varit så? Jag har haft en sadel som jag själv tyckte låg lite för trångt i manken, för vid i bommen. Bytte för en tid sedan till en annan sadel som i alla fall jag trivs bättre med. Jag har ridit i den nuvarande i några veckor. Sprang naturligtvis in i sadelkammaren i full fart och provade min sadel för att se om den kan kämma där de vita håren kommer.
Vid framvalvet kan jag sticka in hela min hand. Jag kan föra handen in till området där hon blivit tryckt (ganska precis just där manken börjar plana ut). Om någon sedan trycker på sadeln ovanifrån klämmer det naturligtvis om runt handen, men det verkar konstigt om det ska kunna bli tryck på ryggraden när jag kan hålla hela min hand där??
Har ridit i denna sadel varje dag den senaste veckan och hållit nogrann koll på detta. Kan inte se att pälsen blivit ruggad, allt är slätt och fint när jag tar av sadeln. Jag kan fortfarande få in alla fyra fingrar utan att det kläms vid manken när jag sitter i sadeln. Och det växer som sagt ut vita hår på det avskavda stället.

Om det är denna sadel som tryckt borde väl inte håret växa ut igen? Visst borde det se värre ut om man fortsatte rida i den? Kan en sadel trycka på manken längre bak fast man har gott om utrymme vid framvalvet? Kan hästen få vita hår av att vojlocken glider bak när man rider? Kan det bli vita hår av täckgjord av resår?? Jag hade nämligen stalltäcket på tvätt när jag upptäckte skavet, och hästen hade fleecetäcke med elastisk gjord. Som naturligtvis glider snett under natten. Min fråga förutom det med sadeln är alltså om någon vet hur mycket tryck det behövs för att det ska bildas vita hår?:banana:
rörigt inlägg, undrar om ni fattar nåt...
 
Sv: tryckskador och vita hår

När jag köpte min ponny hade han en stor vit fläck på manken och vi tänkte att han blivit inriden med en taskig sadel på Irland men sen kom det fram att det hade varit ett täcke som hade skavt...
 
Sv: tryckskador och vita hår

Ja att täcket gör vita märken tycks vara ganska vanligt, just när öppningen i halsen blir för stor så att det glider bak lite!
 
Sv: tryckskador och vita hår

Kom ju på just på igår det där med täcken som glider bak... Och sen knatar hästen ut i hagen och då trycker det ju såklart...
Bättre än att skrota sadeln i alla fall:banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 188
Senast: Badger
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 996
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp