Tunn sula efter verkning

Forest Autumn

Trådstartare
10 dagar efter skoning blev min häst ganska kraftigt halt och varm på höger fram. Ny hovslagare har förmodligen verkat för mycket. Jag tog ut veterinär som bedömde att sulan är tunn. Hästen ömmade när man tryckte på sulan. Hon får nu metacam och ska inte vara ute på hårt underlag (lätt att fixa i den kalla vårvintern :(). Nu går hon bättre, den förstärkta pulsen har minskat betydligt och hoven är inte alls så varm längre. Jag antar att detta delvis beror på medicineringen.

Men hur lång tid tar det för sulan att växa ut igen? Jag har förstått det som att det tar lång tid? Någon som varit med om liknande?
 
Om det kom 10 dagar efter skoning och hästen var ok direkt efter skoning så skulle jag gissa att det beror på något annat. Om ni har knaggel i hagen så en Stengalla eller hovböld kanske, men det blir ju bara gissningar när det gäller smärta ifrån hoven.
Sulan kan reparera sig väldigt fort om den är för tunn. När hoven är skadad försöker den reparera sig och då kan den växa extremt fort.
 
Det kan vara svårt att få bukt med hårt verkade sulor, en del hästar har naturligt tunna sulor och är ej ömma medans andra har tjocka sulor. Hovslagaren har gjort fel om den verkat sulan hårt, en skodd häst byter inte ut sulmaterialet själv på samma sätt som en barfotahäst så man måste hjälpa dem med att ta bort det som är gammalt, skära i sulan bör man dock låta bli oavsett.

Är den öm så skulle jag överväga att sko med flytsula eller åtminståne någon form av skydd undertill, är hästen öm så finns risk att den spänner sig och drar på sig snedheter istället. Och förhoppningsvis kan sulan växa till sig ostört men den kan behöva hjälp ett tag :)

Kan tillägga att jag haft en häst som haft både strålbenshälta, tunna sulor och bärrandsröta och som ej kunnat gå utan ringskor med sulor och silikon men som efter ett par år av envist arbete varit sund barfota på alla underlag, så det går att reparera även de värsta hovarna om man har tålamod och lyssnar på sin häst :)
 
Om det kom 10 dagar efter skoning och hästen var ok direkt efter skoning så skulle jag gissa att det beror på något annat. Om ni har knaggel i hagen så en Stengalla eller hovböld kanske, men det blir ju bara gissningar när det gäller smärta ifrån hoven.
Sulan kan reparera sig väldigt fort om den är för tunn. När hoven är skadad försöker den reparera sig och då kan den växa extremt fort.
Tack för svar. Veterinären trodde att det hade blivit så när hon gått i hagen. Underlaget är is, snö och mer tinad lera och gräs.
 
Det kan vara svårt att få bukt med hårt verkade sulor, en del hästar har naturligt tunna sulor och är ej ömma medans andra har tjocka sulor. Hovslagaren har gjort fel om den verkat sulan hårt, en skodd häst byter inte ut sulmaterialet själv på samma sätt som en barfotahäst så man måste hjälpa dem med att ta bort det som är gammalt, skära i sulan bör man dock låta bli oavsett.

Är den öm så skulle jag överväga att sko med flytsula eller åtminståne någon form av skydd undertill, är hästen öm så finns risk att den spänner sig och drar på sig snedheter istället. Och förhoppningsvis kan sulan växa till sig ostört men den kan behöva hjälp ett tag :)

Kan tillägga att jag haft en häst som haft både strålbenshälta, tunna sulor och bärrandsröta och som ej kunnat gå utan ringskor med sulor och silikon men som efter ett par år av envist arbete varit sund barfota på alla underlag, så det går att reparera även de värsta hovarna om man har tålamod och lyssnar på sin häst :)
Hon har inte ömmat tidigare. ja det är ganska uppenbart att han har tagit mer än vad han borde, tråkigt. Min plan är nu att vänta tills hon metacam kuren är slut så får jag se hur hon mår då och om det fortfarande gör ont. Hon står inne i väntan på plusgrader och jag går ut med henne där det är bra underlag.
 
Hon har inte ömmat tidigare. ja det är ganska uppenbart att han har tagit mer än vad han borde, tråkigt. Min plan är nu att vänta tills hon metacam kuren är slut så får jag se hur hon mår då och om det fortfarande gör ont. Hon står inne i väntan på plusgrader och jag går ut med henne där det är bra underlag.

Trist när det blir så, hoppas det går bra för er :)
 
10 dagar tycker jag också låter lång tid för att bero på för hård verkning. Men ring ut hovis och be om en hård sula. Då ska hästen inte ömma längre. Sviktar sulan när du trycker med tummarna?
Min erfarenhet av för hård verkning är att hästen ömmar redan efter några timmar om inte direkt efter verkning och att 10-14 dagar senare går den bättre när hoven vuxit ut lite. Din beskrivning låter mer som stengalla eller hovböld.
 
10 dagar är lång tid, dom hästar jag haft erfarenhet av där hovis råkat ta för mycket har reaktionen kommit hyfsat snabbt. Säker på att det inte kan vara ev sömtryck eller så? Det kan ju orsaka en inflammation som inte märks av dirket utan efter ett par dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 809
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 231
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 430
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 038
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp