Tunt/fint hår, tips för att ha det utsläppt?

Aliche

Trådstartare
Kanske lite knasig rubrik men mitt problem är att mitt hår är väldigt fint (jag säger tunt och frisören säger fint) alltså det är inte snyggt/fint utan mina hårstrån är tunna/fina. Vilket gör att det lägger sig superplatt och tungt på huvudet och helt rakt runt ansiktet och gärna blir flygigt och inte så snyggt att ha utsläppt. Men nu är jag trött på att ha det uppsatt heeeeeela tiden, jag vill kunna ha det utsläppt men det är ju inte så kul när det lägger sig helt slickat och ser så himla trist ut.
Så alla bra tips på produkter, tekniker, hjälpmedel för att göra håret lite mer fylligt och få mer fall på det. Mitt är helt ofomligt och ingenting jag gör med det håller mer än typ 15 min...!

Jag har testat att sova i fläta och med knut på huvudet men det blir bara stort och oformligt i längderna och jag vill ha det mer jämnt fylligt. Om någon vet vem bloggerskan Kenza är, hennes hår är så himla fint när det är rakt och ser så naturligt ut.
När jag använder locktång eller plattång för att locka så blir det ju just lockigt och samma sak där; bara i längderna. Jag vill kunna ha håret rakt, alltså inte plattat rakt utan kanske mer fönat rakt det kallas? Dessutom blir mitt hår extra extra rakt och platt och fult på baksidan av huvudet dessutom med en väldans charmig virvel så det ser ut som jag nyss vaknat efter en vild utekväll....

Om någon har fattat nåt av det jag skrivit är ja glad :)
 
Jag förstår, för jag har exakt likadant hår. För mig så spelar det väldigt stor roll vilket schampoo jag använder; fel schampoo = hemskt hår. Har egentligen inga bra tips, förutom att hitta rätt schampoo.

Inte alla, men vääääldigt många, som har långt superfint hår har extensions. ;)
 
Jag förstår, för jag har exakt likadant hår. För mig så spelar det väldigt stor roll vilket schampoo jag använder; fel schampoo = hemskt hår. Har egentligen inga bra tips, förutom att hitta rätt schampoo.

Inte alla, men vääääldigt många, som har långt superfint hår har extensions. ;)
Det var lite det jag var rädd för, att de har extensionshjälp... Jag vill inte ha det även om jag hade råd, jag vill bara att mitt eget ska va liiiite mer medgörgligt! Inte bara sitta som en hårkondom utanpå skallen..
Jag har ett schampo och balsam nu från Body Shop som jag älskar för det gör det lite mer fluffigt, alltså att alla hårstråna inte bara dras ihop men det är marginell skillnad och då har jag innan dess provat ALLA schampon som finns utom de svindyra och inga är bra.
Föna tycker jag är svårt att få till nån bra teknik, jag brukar mest bara blåsa med huvudet nerböjt och sen försöka forma längderna hjälpligt med en rundborste så håret inte ser ut som Nicke Lilltroll.
 
Kanske lite knasig rubrik men mitt problem är att mitt hår är väldigt fint (jag säger tunt och frisören säger fint) alltså det är inte snyggt/fint utan mina hårstrån är tunna/fina. Vilket gör att det lägger sig superplatt och tungt på huvudet och helt rakt runt ansiktet och gärna blir flygigt och inte så snyggt att ha utsläppt. Men nu är jag trött på att ha det uppsatt heeeeeela tiden, jag vill kunna ha det utsläppt men det är ju inte så kul när det lägger sig helt slickat och ser så himla trist ut.
Så alla bra tips på produkter, tekniker, hjälpmedel för att göra håret lite mer fylligt och få mer fall på det. Mitt är helt ofomligt och ingenting jag gör med det håller mer än typ 15 min...!

Jag har testat att sova i fläta och med knut på huvudet men det blir bara stort och oformligt i längderna och jag vill ha det mer jämnt fylligt. Om någon vet vem bloggerskan Kenza är, hennes hår är så himla fint när det är rakt och ser så naturligt ut.
När jag använder locktång eller plattång för att locka så blir det ju just lockigt och samma sak där; bara i längderna. Jag vill kunna ha håret rakt, alltså inte plattat rakt utan kanske mer fönat rakt det kallas? Dessutom blir mitt hår extra extra rakt och platt och fult på baksidan av huvudet dessutom med en väldans charmig virvel så det ser ut som jag nyss vaknat efter en vild utekväll....

Om någon har fattat nåt av det jag skrivit är ja glad :)

Jag har iof ganska mycket hår,men självlockigt,blir lätt frissigt och burrigt i längderna men platt på huvudet. Det som funkat för mig är att spraya ett texturspray i vått hår, dela upp håret, föna varje längd med rundborste - här märker man stor skillnad på att låta håret självtorka eller att föna det på rundborste. Sen när håret är helt torrt antingen lockar jag håret eller plattar längderna. Sprayar sist volymspray,ev tuperar lite i roten.
 
Jag har fått mitt hår fönat rak med hjälp av fön+rundborste och det blir mer naturligt och mindre statiskt än när man plattar med tång tycker jag, och då kan man ju passa på att få mer volym upptill om man vill också. Vet inte hur man gör exakt då jag aldrig gjort det själv. Vet dock inte om kvaliteten på håret spelar in här, jag har tjockt och mycket hår.

Men mitt hår lägger sig tungt och platt och ser trist ut, så då brukar jag ta testarna längst fram mot ansiktet (har lång lugg) och sätta upp det i hår spännen uppe på huvudet eller baktill, ibland flätar jag små flätor ich fäster baktill på huvudet. Då är ju längderna kvar och ger ett "utsläppt" intryck, men det ser inte lika "trist och platt".
 
Mitt hår är hopplöst tunt och rakt, vilket innebär noll volym.

Jag lockar med plattång, inte för att jag egentligen vill ha det lockigt men det är det enda som funkar för att få lite volym i det. Att ha det rakt och ändå få volym i det har jag inte lyckats med.
 
- använd schampo och balsam från en volymserie. Kan varmt rekommendera Sebastian eller kerastase
- volym/texturspray att ha i rötterna. Här kör jag också på Sebastian
- Sen finns två alternativ:
1. Det enklaste är att föna håret med huvudet upp och ner. Se till att ruffsa rejält i rötterna så får du mer medgörliga virvlar om de inte får torka exakt som de vill. Sen tar du plattången och överdirigerar rejält! Alltså du drar håret 180 grader åt fel håll. Ska du platta vänstra sidan av benan drar du håret med plattången över huvudet till höger.
Beroende på hur du vinklar plattången behöver det inte bli plattångs spikrakt.
2. Lär dig föna med rundborste. Tekniken är den samma som med plattången, tunna passéer och över dirigera. Finns alldeles säkert guider på tuben.

Sen skaffa en lätt hårspray! Den får absolut inte vara blöt, tung eller hård.
 
Jag brukar locka mitt hår med hjälp av en smal locktång. Den funkar även att ordna bra volym med. Du tar ut en slinga ur håret, sätter locktången längst in mot huvudet (så att håret är "ovanför" tången) och snurrar slingan ett varv runt tången :) Men blir finast om man lockar klart hela håret såklart.

Att föna håret med borste håller bara några minuter för mig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jo jag vet ännu en hårtråd här :o Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 754
Senast: Blimblom
·
Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp