TV bara till streaming, kan de kräva mig på TV-licens ändå?

Även om de knackar på och frågar så har de inte rätt att gå in och kolla. Och om man inte använder TV:n för TV-tittande lär den ju inte stå på i bakgrunden när man öppnar heller. Ljuga gör man ju samma ögonblick som man bär in TVn i huset utan att anmäla innehav...
Tänkte mer på att de ringer och frågar om man har TV, och där kan man ju välja att säga ja eller nej. Finns nog en del som inte vågar ljuga när frågan väl kommer utan är rädda att bli påkomna ändå och få bakläxa.
 
Men det är ju jätteknasigt! Jag ska då betala en massa pengar för en tjänst jag inte beställt eller nyttjar och det är helt okej? Det känns otroligt förlegat, jag förstår för 10 år sedan när man i princip inte hade en TV till annat än att titta på tv-kanaler men idag när det inte är det enda användningsområdet så borde det ju snarare vara så att man betalar om man tittar på tv-kanaler... Det här blir ju en jävligt sur utgift jag inte alls räknar med!
Grejen är att du tänker fel :) I alla fall så som lagen är utformad nu.

Man betalar inte licens för att titta på TV.
Man betalar för att inneha en apparat. Har man en "TV" eller en TV-box så är man licenspliktig.

Det spelar inte roll om TV-apparaten är trasig eller står i en garderob. Du är likafull ägare till den licensbelagda apparaten.

I mitt fiberavtal ingår TV. Jaghar löst det så att jag itne hämtat ut min TV-box. Så jag kan utan att rodna påstå att jag inte har några som helst apparater som innebär innehav av TV. Hade jag hämtat ut boxen och ställt den i jordkällaren hade jag varit licenspliktig
 
Snart kommer tv-licensen på skatten. Själv ska jag skaffa en TV, som jag kan koppla till datorn då. Kommer bara inte ihåg när det skulle införas.
 
Det är fullt möjligt att köpa en TV och ta bort tvmottagaren från den, då fungerar den som en skärm och är då laglig att ha utan att betala licens för. Så länge du kastar tvmottagaren (eller ger bort den).
 
Har aldrig betalat tvlicens kommer aldrig göra det heller. De har ringt några gånger och frågat och jag säger alltid nej. En gång för några år sen frågade de ut mig vad jag ''gör på kvällarna då!!'' ehh antingen jobbar, gymmar eller är hos hästen. Hen lät uppriktigt chockad över att jag inte var hemma och tv-mös varje kväll haha.
 
Det är fullt möjligt att köpa en TV och ta bort tvmottagaren från den, då fungerar den som en skärm och är då laglig att ha utan att betala licens för. Så länge du kastar tvmottagaren (eller ger bort den).
Är det den lilla grejjen på baksidan som man ska stoppa nåt kort i?
 
Puh, jag är glad att det är så himla enkelt här! De skickar ett brev en gång vartannat år ungefär och undrar "Är du SÄKER på att du inte har en TV? I så fall kan du gå in på den här hemsidan *****, fylla i din adress och kryssa i rutan.
PS. hör av dig om du köper en TV. DS "
:up:
Nu har jag ju ingen, men ändå! Hur bra som helst. De lever fortfarande på myten om att det går runt folk med små radiomätare på gatorna och kan sätta dit dig om du inte anmält TV-innehav.
 
Skulle de mot förmodan komma förbi och se en TV så står i lagboken; "Senast 15 dagar efter att du skaffat en tv-mottagare ska du börja betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst (8 § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)."
 
Hos oss släckte de det analoga nätet så jag HAR inga tv-kanaler.
Visst kan jag titta på tv:n
ändå, men den är ju bara svart :rofl:
Så för att jag ska KUNNA se på tv MÅSTE jag ha någon form av box. Och det tänker jag inte ha.
Vet inte hur länge jag inte haft något med Radiotjänst att göra, men de får gärna hålla sig på avstånd.
 
I början av 2019 kommer tv-avgiften att försvinna, det föreslår en ny utredning. Enligt den nya utredningen är dagens system inte bara ohållbart på lång sikt, utan även orättvist. Detta för att singelhushåll betalar lika mycket som hushåll med flera personer, trots att singelhushåll oftast har mindre pengar.

Det gör alltså att du som bor ensam, eller är ensamstående förälder, tjänar på den nya skatten.

Du som bor ensam betalar idag 2 340 kronor om året i tv-avgift. Den siffran kommer från och med 2019 sjunka till 1 308 kronor. Om du inte har inkomst på minst 13 000 kronor betalar du bara en procent av din inkomst.

För dig som har jobb och bor tillsammans med någon som också har jobb blir det lite dyrare.

Två personer över 18 som bor ihop och som tjänar minst 13 000 var kommer att få betala 1 308 kronor var, alltså något mer än vad man betalar idag.

Allra mest förlorar så klart du som inte betalar tv-avgift alls idag. För dig innebär tv-skatten en helt ny avgift på 1 308 kronor.

https://nyheter24.se/nyheter/politik/895760-tv-avgift-skatt-kostnad-2019

Känns väl hyfsat rättvist att det nu blir individen som betalar skatt inte hushållet, eg, ensamhushåll har fått betala 'dubbelt' jmf med hushåll bestående av flera person. Samt att det till en viss del blir inkomstbaserat. Plus då att det kommer sparas pengar på att Radiotjänsten inte längre behöver lägga resurser på att kontrollera tv-innehav.

Fördel 2: Inga mer politikerskandaler ang betalande eller snarare icke betalande av tv-licens ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Samhälle Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 065
Senast: cetzyboy
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp