TV bara till streaming, kan de kräva mig på TV-licens ändå?

https://nyheter24.se/nyheter/politik/895760-tv-avgift-skatt-kostnad-2019

Känns väl hyfsat rättvist att det nu blir individen som betalar skatt inte hushållet, eg, ensamhushåll har fått betala 'dubbelt' jmf med hushåll bestående av flera person. Samt att det till en viss del blir inkomstbaserat. Plus då att det kommer sparas pengar på att Radiotjänsten inte längre behöver lägga resurser på att kontrollera tv-innehav.

Fördel 2: Inga mer politikerskandaler ang betalande eller snarare icke betalande av tv-licens ;)
Håller med, jag tycker det är rättvist att alla som använder sig av streamingtjänster, radio o.dyl. är med och betalar sin del med. :)

För vår del kommer det att kosta 3900 istället för 2400 eller vad det är, en ganska kraftig höjning alltså.
Bra tillskott för regeringen, vilket verkar behövas.
Är mer upprörd över att jag ska jobba "gratis" till jag är 69, efter vad det lät på svt i morse. Hade ju inte tänkt jobba en dag över 65.
 
Ni som bara streamar använder ni er bara av betaltjänster eller går ni någon gång in på svtplay? Den tjänsten är till stor del bekostad an licenspengar. Bara en tanke...

Håller med, hur många här kollade på EM i somras, SIHS, GHS, någon dokumentär eller liknande på svtplay? Ett avsnitt av julkalendern som missats osv. Varit nostalgisk de luxe och bläddrat igenom arkivet för att se något man kommer ihåg från sin barndomsdagar? Idag är vi så vana att använda tv/dator som multimediaredskap att man lätt glömmer bort var gränsen för tv-tittande faktiskt ligger. JMO.

Håller med, jag tycker det är rättvist att alla som använder sig av streamingtjänster, radio o.dyl. är med och betalar sin del med. :)

För vår del kommer det att kosta 3900 istället för 2400 eller vad det är, en ganska kraftig höjning alltså.
Bra tillskott för regeringen, vilket verkar behövas.
Är mer upprörd över att jag ska jobba "gratis" till jag är 69, efter vad det lät på svt i morse. Hade ju inte tänkt jobba en dag över 65.

Tja, du kan alltid gå i pension vid 65, ingen kan tvinga dig att jobba kvar, men din pension kommer tyvärr också att bli därefter! :nailbiting:

Problemet som jag har förstått det är att vi helt enkelt lever för länge. Pensionssystemet är inte gjort för att vi ska leva så många år efter att vi gått i pension och dessutom kräva dyr vård de sista åren av vårt liv. Och befolkningen åldras vilket sätter ytterligare press på hela systemet. Fler som tar ut, färre som sätter in. Ättestupan och kattmat! Iofs kommer jag aldrig ha råd med kattmat för den är importerad och dyrare än min egen :D
 
Ni som bara streamar använder ni er bara av betaltjänster eller går ni någon gång in på svtplay? Den tjänsten är till stor del bekostad an licenspengar. Bara en tanke...
Fast nu är du inne på moral och spekulation. Fel diskussion.

det är INTE förbjudet att titta på SVTPlay. Det är fullt tillåtet utan licens.

Det som är licenspliktigt - återigen - är att inneha en TV-apparat. Oavsett ålder, skick och användning.
 
Tja, du kan alltid gå i pension vid 65, ingen kan tvinga dig att jobba kvar, men din pension kommer tyvärr också att bli därefter! :nailbiting:

Problemet som jag har förstått det är att vi helt enkelt lever för länge. Pensionssystemet är inte gjort för att vi ska leva så många år efter att vi gått i pension och dessutom kräva dyr vård de sista åren av vårt liv. Och befolkningen åldras vilket sätter ytterligare press på hela systemet. Fler som tar ut, färre som sätter in. Ättestupan och kattmat! Iofs kommer jag aldrig ha råd med kattmat för den är importerad och dyrare än min egen :D
Nu skulle väl a-kassa, LAS och försäkringskassan följa med helt upp till 69 år?
Då lär jag inte kunna gå i pension vid 65 utan att det inverkar kraftigt.

Är en inbiten radiolyssnare och i Studio Ett tog de upp det här för ett par månader sedan. Har inte tid att lyssna igenom så många program för att ange exakt källa, men det var två herrar från statliga myndigheter. Typ Pensionsmyndigheten, Finanspolitiska rådet/Riksrevisionen, minns inte exakt, men det är ju den typen av personer som brukar vara med där.
De sa att det inte enbart hade med att vi blev äldre att göra, det har man redan tagit viss höjd för. Då sa de att vi i första hand behövde höja åldern med 2 år för att klara flyktingvågen. Men inte ens det skulle räcka, så skatteökningar var i antågande.
Även om alla nysvenskar skulle komma snabbt i arbete, vilket de idag inte gör enligt Finanspolitiska rådet, så har de inte varit här tillräckligt länge för att erhålla vettig pension. osv. Vilket ju låter logiskt. En annan oroar sig för att man jobbade utomlands som ung och ser hur det har påverkat.
Det här är ju saker de pratar om ganska ofta på Studio Ett.
Men nu kom vi långt ifrån tv-avgiften.
 
Jag köpte en TV men använder den bara till streaming-tjänster, jag har inte ens tv-kabeln ikopplad eller något kanalpaket och tittar därmed aldrig på tv-kanaler. Nu fick jag hem en avi att jag ska betala tv-licens för "de har fått reda på att jag köpt en tv".
1: Hur får de reda på att jag har köpt en tv? Får butiken verkligen ge ut personuppgifter hur som helst?
2: Eftersom jag bara använder den till internet-tjänster känns det ju jättemärkligt att jag ska betala tv-avgift, jag har ju inte ens några kanaler att titta på! Kan de kräva att jag ska betala?

Vi tittar bara på streamingtjänster hos oss också. Ser aldrig på vanlig TV. Men licensavgiften går varje månad ändå på autogiro och jag har inga problem med det. Betalar gärna min del i vad det kostar att hålla igång SVT, SR och UR.

Men det är bra att dom tänker införa ett nytt system så slipper vi dessa gränsdragningsdiskussioner.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
Samhälle Jag har räknat lite idag på påsarna som kunder tar utan att betala i affären. Jag uppskattar att i min butik så är det lågt räknat 30...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 115
Senast: cetzyboy
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 650
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp