TV-hjälp!

Philosophia

Trådstartare
Vi har flyttat till ett område som har tv-mottagare via parabol och jag var precis nu och köpte en antenn till tv:n. Eftersom jag inte har någon box så antar jag att jag är väljer analog tv-mottagning på inställningarna, men bilden blir väldigt dålig. Jag försöker se maratonet i friidrotts-vm och jag ser knappt ens vad som står på löpanas nummerlappar. Måste jag verkligen ha en box och något slags abbonnemang för att få bra bild på tv:n? Eller kan det vara någon annan inställning som jag måste välja när det är sattelitmottagning?
 
Vi har flyttat till ett område som har tv-mottagare via parabol och jag var precis nu och köpte en antenn till tv:n. Eftersom jag inte har någon box så antar jag att jag är väljer analog tv-mottagning på inställningarna, men bilden blir väldigt dålig. Jag försöker se maratonet i friidrotts-vm och jag ser knappt ens vad som står på löpanas nummerlappar. Måste jag verkligen ha en box och något slags abbonnemang för att få bra bild på tv:n? Eller kan det vara någon annan inställning som jag måste välja när det är sattelitmottagning?
Jag kan ha fel men parabol är digitalmott. och är du säker på att inte tv har inbyggd box?
 
TV:n har inbyggd box, men den hittar inga kanaler när jag väljer något annat än analog mottagning.

Det kan vara så enkelt som att antennen måste riktas lite bättre, kolla på grannhusen vilken riktning den "långa" delen med tvärspröt pekar, och rikta sedan din antenn åt samma håll. I tv inställningarna väljer du bilden med antenn och sedan sök automatiskt.

Kolla även mycket noga att ingen del av den flätade metalldelen i kabeln kommer i kontakt med kopparkärnan, och att kabeln monteras enligt bruksanvisningen på antennen, respektive plugg.

Bords/fönsterantenn fungerar i regel inte särskild bra om avstånd till TV mast överstiger 4-5 km
 
Senast ändrad:
Det kan vara så enkelt som att antennen måste riktas lite bättre, kolla på grannhusen vilken riktning den "långa" delen med tvärspröt pekar, och rikta sedan din antenn åt samma håll. I tv inställningarna väljer du bilden med antenn och sedan sök automatiskt.

Kolla även mycket noga att ingen del av den flätade metalldelen i kabeln kommer i kontakt med kopparkärnan, och att kabeln monteras enligt bruksanvisningen på antennen, respektive plugg.

Vi har ingen egen mottagare på taket, utan det är en gemensam för samfälligheten. Jag har alltså enbart varit och inhandlat en antennkabel att sätta mellan tv och uttag.
 
Vi har ingen egen mottagare på taket, utan det är en gemensam för samfälligheten. Jag har alltså enbart varit och inhandlat en antennkabel att sätta mellan tv och uttag.

Då kan du testa något som heter antennförstärkare. Bör finnas i samma meny som antenn inställningarna, sätt den till on/på och sök igen. I övrigt samme procedur som ovan, med att välja antennen ( på några tv-modeller även kallad extern) och sök automatiskt.

PS.
Jag har en 8 år gammal Digitalbox jag inte längre använder, om du är intresserad kan du få den mot porto.
DS.
 
Senast ändrad:
Då kan du testa något som heter antennförstärkare. Bör finnas i samma meny som antenn inställningarna, sätt den till on/på och sök igen. I övrigt samme procedur som ovan, med att välja antennen ( på några tv-modeller även kallad extern) och sök automatiskt.

PS.
Jag har en 8 år gammal Digitalbox jag inte längre använder, om du är intresserad kan du få den mot porto.
DS.

Jag hittar inget sådant. Men under inställningar finns det något som heter "manuell analogsökning" där jag kan göra en finjustering. Av vad framgår inte.
 
Jag hittar inget sådant. Men under inställningar finns det något som heter "manuell analogsökning" där jag kan göra en finjustering. Av vad framgår inte.

Det användes i princip bara i "gamla" dagar innan vi fick digital TV för fintuning av frekvens. Frågan är om du inte behöver införskaffa en CDmodul (kortläsare) till den låååånga smala springan på Tvn eller kolla så att du inte vänt kabeln fel. Om du har uttag i väggen med två hål, vänd kabeln och stoppa in pluggen i andra hålet, och gör samma på Tvn, sätt pluggen i den andra anslutningen.
 
Vi har ingen egen mottagare på taket, utan det är en gemensam för samfälligheten. Jag har alltså enbart varit och inhandlat en antennkabel att sätta mellan tv och uttag.
Är det en vanlig antenn på taket då?
För parabolen kan man inte få in gratiskanalerna på utan abonnemang har jag för mig iaf, om det inte är så att samfälligheten har nån gemensam box, men då ska det ff vara digital mottagning man söker på.
Har tv n inbyggd box ska det gå om det är vanlig antenn.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skäms. Har flyttat till en ny lägenhet och känner mig som en idiot, men hur får man igång så att man kan titta på TV? I...
Svar
12
· Visningar
1 919
Senast: Ramona
·
M
IT & mobiler Hejhej! Jag har precis flyttat hemifrån, men det går inte att se på tv utan boxer. Jag har kollat runt på Telia, Comhem, Viasat och...
2
Svar
22
· Visningar
2 083
Senast: maxpower
·
Hästmänniskan Tycker moderator den hör hemma bättre på Hopp så flytta den gärna men jag tyckte den handlar mer om människans inställning :) Ja, det...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 395
Senast: BREA
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 659
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp