Två analyser, olika värden

Corax

Trådstartare
I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage).
På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom hyfsat rimliga nivåer men med ffa en avstickare.
Mikromineralerna ser ut som följer;
Zn 10/12 mg/kg
Mn 9.4/17 mg/kg
Cu 3.3/3 mg/kg
Fe 19/97 mg/kg

Första analysen, där provet är taget direkt på vallen visar Fe 19 mg/kg. Andra analysen där provet är taget från storbal är Fe 97mg/kg.

Förra året låg Fe på 50 mg/kg (prov direkt från vall).

Frågan är hur jag ska förhålla mig till dessa värden när jag räknar på foderstaten?
Är det rimligt att göra ett snitt (blir 55mg/kg om man tar alla tre, 58 om man snittar årets analysvärden)?

Resultaten från de olika analyserna ställer mig dessutom tvivlande till hur korrekta våra analyser egentligen är.
Eller egentligen snarare hur representativa våra prover är.

På en annan vall visade sig Smrp ligga på 6 g/kg vilket ju är katastrofalt men en senare analys visade på 19 g/kg. Det är ändå en väldig skillnad!!!
Vissa mikromineraler var även här väldigt udda.
Fe 46/47 mg/kg
Zn 157/10 mg/kg
Mn 37/121 mg/kg

Cu 6/3 mg/kg

Hur ska man tolka detta egentligen?
 
Det första jag tänker på är hur stor skillnad är det på vallen och hur stor är den,
sedan även vilka ställen togs proverna på när det togs på vallen och det ni tog från balarna var växte det fodret på vallen?
 
Hur togs proverna? Från flera balar/lång diagonal sträcka på vallen eller från enstaka bal/enstaka ställe på vallen?
 
@Corax jättenyfiken
Varför tas dubbla analyser i utgångsläget på samma skörd ?

Allmänt bortsett från det osv ... :
Ett analysresultat på grovfoder är ju oavsett aldrig exakt .
Även om du inte nu haft dubbla analyser med diskrepans så är ju liksom inte värdena på fodret exakta oavsett analys .
 
Det är just detta som gör att jag bara använder analysen som grund för ett första utkast på foderstat. Sedan tittar jag på hästen så att den ser välmående ut. Vissa obalanser jämnas säkerligen ut med nästa bal.

Det säger ju sig själv att en bal med många tistlar har andra värden än den med rent timotej eller ytterligare nästa som har fått med lite gräs från kanten på åkern.
 
Det är just detta som gör att jag bara använder analysen som grund för ett första utkast på foderstat. Sedan tittar jag på hästen så att den ser välmående ut. Vissa obalanser jämnas säkerligen ut med nästa bal.

Det säger ju sig själv att en bal med många tistlar har andra värden än den med rent timotej eller ytterligare nästa som har fått med lite gräs från kanten på åkern.
En foderstat ersätter inte att man tittar på hästen. En foderstat är ingen garanti att hästen får sina behov uppfyllda. En foderstat är däremot en förutsättning för att se till att hästen får sina behov tillgodosedda. Då vet man vad hästen får, vad den har legat på för behov tidigare och man har det att utgå ifrån nästa år. Alla hästar är inte tabellhästar men man utgår från tabell när man räknar på en häst för första gången. Sedan utvärderar man foderstaten och justerar det som behövs. Nästa år vet man vilka behov hästen har och kan lägga hästen där hen låg förra året. Mineralbrister och/eller obalanser ser du inte utanpå förren det har gått alldeles för långt och det är det viktigaste med en foderstat även om jag inte anser att det är försvarbart att hästen faller ur/blir fet varje år heller.

En analys blir aldrig bättre än provet som togs. Tas provet fel, på för liten mängd eller på fel sätt så blir det ingen rättvisande analys.
 
Hur togs proverna? Från flera balar/lång diagonal sträcka på vallen eller från enstaka bal/enstaka ställe på vallen?

Nu var jag inte med när ursprungs-proverna togs men jag har fått berättat att de togs över hela vallarna enligt rekommendation om förfarande.
Vad gäller de nya analyserna togs åtminstone den jag nämnde sist i ursprungsinlägget från flertalet storbalar (vart de vuxit på själva vallen tror jag ingen längre har koll på).
Den med knasigt järnvärde vet jag inte.

@mackan Det togs en ny analys pga det låga proteinvärdet då den vallen var nyinsådd och nygödslad.
 
Nu var jag inte med när ursprungs-proverna togs men jag har fått berättat att de togs över hela vallarna enligt rekommendation om förfarande.
Vad gäller de nya analyserna togs åtminstone den jag nämnde sist i ursprungsinlägget från flertalet storbalar (vart de vuxit på själva vallen tror jag ingen längre har koll på).
Den med knasigt järnvärde vet jag inte.

@mackan Det togs en ny analys pga det låga proteinvärdet då den vallen var nyinsådd och nygödslad.
Då skulle jag förklara läget och be företaget att göra om analyserna. De bör ha proven kvar så att de kan göra det.
 
Då skulle jag förklara läget och be företaget att göra om analyserna. De bör ha proven kvar så att de kan göra det.
Diskussion är tagen med företaget men med kontentan att det inte är deras instrument som felat. Tydligen var de inte så hjälpsamma direkt...
 
Diskussion är tagen med företaget men med kontentan att det inte är deras instrument som felat. Tydligen var de inte så hjälpsamma direkt...
Så tråkigt och väldigt dåligt av företaget. Alla kan ju göra fel. Då vet ni iallafall vilket företag ni inte ska anlita igen.
Då är mitt tips att skicka proven på analys till USA istället.
 
En foderstat ersätter inte att man tittar på hästen. En foderstat är ingen garanti att hästen får sina behov uppfyllda. En foderstat är däremot en förutsättning för att se till att hästen får sina behov tillgodosedda. Då vet man vad hästen får, vad den har legat på för behov tidigare och man har det att utgå ifrån nästa år. Alla hästar är inte tabellhästar men man utgår från tabell när man räknar på en häst för första gången. Sedan utvärderar man foderstaten och justerar det som behövs. Nästa år vet man vilka behov hästen har och kan lägga hästen där hen låg förra året. Mineralbrister och/eller obalanser ser du inte utanpå förren det har gått alldeles för långt och det är det viktigaste med en foderstat även om jag inte anser att det är försvarbart att hästen faller ur/blir fet varje år heller.

En analys blir aldrig bättre än provet som togs. Tas provet fel, på för liten mängd eller på fel sätt så blir det ingen rättvisande analys.

Fast det är väl precis det som reflekterats över som du svarar på ? :confused:
 
@Corax man gjorde alltså en till analys för att proteinvärdena var mycket lägre än vad man trodde de skulle vara (gödslad och nysådd vall)?
 
@Tora
Exakt.
Och det blev ju också ett helt annorlunda resultat. Även om det inte var något att jubla över ändå så övergick fodret från att vara 'hopplöst' till att åtminstone gå att få till en någorlunda rimlig foderstat på.

@TinyWiny
Jag har tagit upp USA som förslag och det kanske är möjligt till nästa år.
 
@Tora
Exakt.
Och det blev ju också ett helt annorlunda resultat. Även om det inte var något att jubla över ändå så övergick fodret från att vara 'hopplöst' till att åtminstone gå att få till en någorlunda rimlig foderstat på.

@TinyWiny
Jag har tagit upp USA som förslag och det kanske är möjligt till nästa år.
Det kanske kan vara bra att veta att en analys från USA inte är särskilt dyr. Tänker om du vill skicka själv. Ca 250 kr inklusive frakt av höprovet betalade jag i år för min analys.
 
Det kanske kan vara bra att veta att en analys från USA inte är särskilt dyr. Tänker om du vill skicka själv. Ca 250 kr inklusive frakt av höprovet betalade jag i år för min analys.
Nej jag vet men har dragit mig för att skicka då det verkar så krångligt med PN mm.
Jag får väl höra av mig till dig nästa år så får du guida. ;)
Eller om jag börjar samla prov nu för att få ett korrekt sockervärde (lätt IR på djuret)...
 
Nej jag vet men har dragit mig för att skicka då det verkar så krångligt med PN mm.
Jag får väl höra av mig till dig nästa år så får du guida. ;)
Eller om jag börjar samla prov nu för att få ett korrekt sockervärde (lätt IR på djuret)...

Ja gör gärna det :) Jag guidar dig så gärna :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 466
Foder & Strö I mina analyser på hösilage finns det två olika värden för MJ respektive smbpr. Vilket ska man räkna på i foderstaten? Såhär ser det ut...
Svar
4
· Visningar
847
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: katja
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 058
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp