Två hästar en färg? Hur ska man göra?

SarmirBebis

Trådstartare
Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu kommer frågan här... hur i all sin dar ska man göra med färgerna!?:arghh:

Man vill ju inte köpa två av allt och bara dela ut till hästarna i stallet!? Då blir det ju inte personligt, och dessutom förvirrande för ev. hjälp som man får av pappa/morfar etc. Men på bild matchar det ju rätt schysst med alla hästar i samma grimma etc.

Jag funderar på marin och kakhi!? Eller... marin och grått?? Hur skulle ni göra?
Skulle ni köpa samma färguppsättning till två bruna hästar eller? :confused:
Jag är nog lite överdrivet bekymrad om detta, om någon vill lätta på det så är jag tacksam! :bow:
 
Skulle nog välja färger som är enkla att hitta isf, som marin och militärgrönt typ. Annars kanske kornblå & gult?
 
Vi har fyra hästar, två fuxar, en brun och en skimmel. Vissa saker delar hästarna på, t ex schabrak. Andra har de egna, t ex grimmor. Jag tänker inte särskilt på att jag måste skilja på fuxarna eller att hästarna måste ha varsin färg. Täcken t ex köper vi vid behov - och i den färg vi hittar ett bra och lämpligt täcke i. Finns det flera färger att välja på tar vi den som känns finast till den hästen utan någon tanke på färgkoordination. När det gäller läder är det sadlarna som styr, vi har ett gäng träns och kandar i både brunt och svart - hästarna får helt enkelt dela efter behov. Så jag förstår nog inte problemet riktigt :-D
 
Jag har aldrig haft någon speciell fast färg till mina hästar. Jag köper det jag tycker är snyggt. Så det har varit varierade färger.
Och jag har också låtit dem dela vissa saker(där storleken funkat etc).

SÅ, det är hur jag haft det och kommer ha framöver.
 
En brun och en brun är ändå finast i olika färger. Ingen häst är identisk med en annan även om det kan se ut så på håll. Mina bruna har passat bäst i svart, i rött och i rosa. Tre olika hästar som alla var/är bruna men som passade/passar bäst i olika färger iallafall. Nuvarande bruna passar bäst i rött. Blått ser helkonstigt ut på honom. Svart är okej men ser lite hårt ut. Rosa skär sig på något märkligt vis. Offwhite är också fint på honom liksom grönt men rött är absolut finast. Det lyser han i.

Jag håller upp ett tygstycke i olika färger vid ansiktet, då syns det direkt vad de passar i :) Om ni skulle komma fram till att samma färg passar dem båda så går det ju att namna grejerna :)
 
Orkar inte riktigt bekymra mig om färg på täckena, dessutom köper jag rätt ofta precis samma täcke till båda. Har en brun och en skimmel och min favoritfärg är marinblått och den funkar till alla :).
29177808_10213853088713292_3353325437525688320_n.jpg
 
Jag har två bruna, mor och dotter, och älskar färger så jag köper täcken i grönt, rött och lila.
 
Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu kommer frågan här... hur i all sin dar ska man göra med färgerna!?:arghh:

Man vill ju inte köpa två av allt och bara dela ut till hästarna i stallet!? Då blir det ju inte personligt, och dessutom förvirrande för ev. hjälp som man får av pappa/morfar etc. Men på bild matchar det ju rätt schysst med alla hästar i samma grimma etc.

Jag funderar på marin och kakhi!? Eller... marin och grått?? Hur skulle ni göra?
Skulle ni köpa samma färguppsättning till två bruna hästar eller? :confused:
Jag är nog lite överdrivet bekymrad om detta, om någon vill lätta på det så är jag tacksam! :bow:

Hos mig är inte utrustningen bunden till häst.
Enda undantaget är egentligen tränsen - där någon häst har ett helt eget och övriga delar beroende på huvudstorlek.
De hästar som har grimma på sig, har samma grimma på sig.
De andra hämtas och leds i den grimma som hänger nära till hands och inte är för liten.
Täcke, schabrak tar jag det som är i användning för stunden, även de två schabrak som har namn på sig och som är lite slitna, används till alla hästar.
Sadlarna är inte heller personliga utan varje sadel används till flera hästar.
 
Och jag blev så förvånad över frågan och tänkte att den tanken har jag liksom aldrig haft.......vi har ju nästan bara en färg på fjordhästar. I alla fall 90% av dem. :meh:

aj, aj.
Fast nog blir det vanligare med de ovanligare färgerna också?
Det har ju fötts flera vita föl -17 till exempel.
 
Mina hästar har egna träns, sadlar och grimmor, men resten använder jag på båda. Försökte dela upp det efter färg i början men det höll inte och dessutom är det oekonomiskt att köpa två av samma produkt som täcken bara för att hästarna ska ha varsin färg.
 
Mina hästar delar bara på sadel och schabrak och benskydd. Sen har dom olika. Dom fick dela lite täcken och grimmor i början när hontas fortfarande hade samma storlek. Sen växte hon ifrån mamma. Har blivit att jag köper den färgen som är snygg och som passar hästen. Den ena är nästan svart och den andra är ljusare. Är sällan som dom får samma. Men ofta så är standardfärgen nån form av blå.
 
Hemma hos mig vankar det hästköp och det finns viss chans att vi köper två hästar från samma ägare. Båda bruna (far och son) och nu kommer frågan här... hur i all sin dar ska man göra med färgerna!?:arghh:

Man vill ju inte köpa två av allt och bara dela ut till hästarna i stallet!? Då blir det ju inte personligt, och dessutom förvirrande för ev. hjälp som man får av pappa/morfar etc. Men på bild matchar det ju rätt schysst med alla hästar i samma grimma etc.

Jag funderar på marin och kakhi!? Eller... marin och grått?? Hur skulle ni göra?
Skulle ni köpa samma färguppsättning till två bruna hästar eller? :confused:
Jag är nog lite överdrivet bekymrad om detta, om någon vill lätta på det så är jag tacksam! :bow:

Hade nog inte brytt mig om färger öht innan om du inte har hästarna utan bara ev ska köpa dem/inte fått hem dem ännu.

Köp basutrustning om det behövs i förväg så kan du ju sen se vad som känns bra ang det andra ang färger osv .
 
Min häst har mest ärvda saker från tidigare hästar, men köper jag något nytt till henne så blir det oftast beige, brunt eller svart. Jag försöker undvika rött och rosa då hon är fux och jag tycker det är fula färger till henne.
När jag hade många hästar så fick de dela saker. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en uppsättning/häst bara för att matcha färg... Jag har annat jag vill lägga pengarna på. :D
 
våra har inga speciella färger men de har varsina färger/mönster på grimmor så man kan skriva till hästvakt att brunte har marinblå, bläsa har lila-grön-randig grimma.

varsin färg kan vara snyggt men det är för jobbigt för mig att hitta olika grejer i rätt färg, de får den snyggaste jag hittar (som inte är likadan som nån annans) när de behöver nåt nytt.
 
Mina hästar har alltid haft "egna" färger, men med åren har det blivit allt mindre viktigt. Nyaste hästen HAR en färg, men hon har nästan ingenting som är i den färgen :D
När jag haft två hästar med nästan samma färg (skimmel och flugskimmel, mörkbrun och svart) så har de haft varsin "egen" färg som jag i första hand valt på t.ex. grimmor, grimskaft, nya schabrak och såna grejer. Men de har använt varandras grejer också.

Egentligen är det ju inte så viktigt, det var det mest när jag var liten. Nu är det annat som är viktigare :)
 
Vitblack dubbelt blek med blackgen.

Sedan finns det ju rödblack (fux med blackgen), isabellblack (isabell med blackgen) och sist men inte minst musblack (svart med blackgen).
Vitblack alltså, jag trodde det syftades på en annan färg än black och tyckte det lät konstigt.
 
Jag var nog lite "taskig" när jag skrev mitt inlägg. ;)

Även hästar med samma färg passar i olika färger bättre. Jag har haft ljusbrunblacka flest gånger och de har passat i allt från rött (den jag har nu), svart/vitt, vinrött och rött beroende på vilken häst det varit. Min musblack passar fruktansvärt bra i riktigt, riktigt klarblå. Han skimrar i blått hela hästen, medan en annan musblack jag kände knappt passade i något annat än vinrött.

Som jag har det nu är vardagsprylarna inte färgkoordinerade alls. Jag får helt enkelt köpa olika färger bara för att veta vilken som har 125 eller 135 i täcken, så slipper jag leta upp lappen.
Den ena har full storlek i träns och den andra cob. I sele har de samma storlek, tack och förbannad lov för det!

Till tävling har jag den färg som passar i de grenar där det passar att ha färg på sakerna och då blir det rött för ena och blått för den andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Utrustning Nu har jag gett upp! Köpte en sadel (Anky Salinero) för kanske 1,5 år sedan, dock i rödbrunt eftersom den svarta kostade 3000kr mer och...
2
Svar
21
· Visningar
5 939
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 217
Senast: incognito
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 749
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp