Två hästar en färg? Hur ska man göra?

Vita fjordingar?

Ja.
20645394_1202674143212528_8609276905362607997_o.jpg
 
Jag inser nu, när andra har skrivit om täcken och dylikt, att jag kanske missförstod trådstarten. För mig kvittar färgen på täcken och dylikt fullkomligt. Det är mer en slump om det är "rätt" färg på sådant här. Däremot på grimmor och träns, framförallt på träns (jag använder biothaneträns) är det för mig viktigare att färgen passar hästen. Mina hästar har samma storlek på täckena och vissa täcken har jag två av varje, en till varje häst och andra har de helt olika, allt beroende på deras individuella behov. När jag skulle opereras och hästarna därför skulle skötas av andra skrev jag namn på täckena bara för att inpassningen skulle stämma och den som hjälpte mig skulle slippa krångla med det. Annars kvittar det.
 
Rött? Tycker det blir smidigare att ha olika färger om man delar stall/avlastar varandra. Då vet man att, ja Brunte har rött och Lukas blått.
 
Jag har haft samma utrustning till alla mina hästar, dvs fux, isabell och skimmel får glatt ha samma färger :p. Har de samma storlek så spelar det inte ngn roll vem som har vad.

Har nu också 2 skimmlar som delar på täcken osv, har inte ens egna grimmor till dom. Man ser skillnad på hästarna ändå ;).

De gångerna jag ridit båda samma dag så har jag typ bara bytt ut sadel och haft samma utrustning till häst nr 2 också, så spar man på tvätten :)
 
Jag har två hästar i exakt samma bruna nyans, men där det är ganska stor skillnad i storlek, så ingen risk att man tar fel. Båda två hade från början samma blå färg på grimma och grimskaft. Mycket schabrak och sånt är också marinblått, men det har följt med den tidigare hästar också. Det är helt enkelt min färg.

Just nu har stoet kvar sin blå grimma medan valacken har en rosa (:eek:). Jag avskyr egentligen rosa, men han har fått den av sin lilla medryttare och den blå lyckades han ta sönder.
 
I teorin har mina hästar olika benskydd, olika grimmor, varsin w-padd och träns. Men håller oftast bara på det på träning för tränare eller tävling. Har en vit och en buckskin.
 
Jag har två bruna halvblod, mor och dotter. En mörkbrun och en rödbrun. Dom får dela på allt utom sadel. Träns har dom oftast var sitt med eftersom jag har olika bett på men det har hänt att jag växlat där med.

Jag har inga specifika färger utan köper det jag tycker är snyggt. Har några uppsättningar med schabrak och matchande benskydd/lindor i olika färger. Grimma vet jag inte när jag köpte nån sist, har ärvt och vunnit sånt mest så då blir det ju det man får.

Täcken kan dom ha samma modell och storlek och där köper jag den färg som råkar finnas, inget jag funderar på direkt. Sen får dom ha dom täcken som behövs beroende på väder och hur frusna dom är.
 
Jag har två bleksvarta killar, de har samma storlek på allt och oftast samma färger, enda som skiljer just nu är grimmorna, en har blå, en har vinröd, för att ev. annan som släpper ut ska veta vilken grimma som är till vilken häst.
 
Har nu 2 hästar som inte har samma storlek på något fast dom är nästan lika höga i mankhöjd.

Dom har olika färg på sina täcken och matspänner för att göra det lättare för mig att ta rätt täcke utan att leta efter storleken i täcket och matspannen om någon annan ska fodra, grimman är lätt att se skillnad på då grimmskaften alltid sitter på och bara en som har kedja på sin☺.

Allt annat ligger i just deras lådor eller påsar så lätt att ta rätt där, där storlek inte spelar roll har jag inte det uppdelat på dom olika hästarna.
 
Jag hade förenklat t.ex grimmor med att ha namnbrckor/nyckelringar i grimman helt enkelt, sen köpt de färger jag velat ha för stunden. Ett tag hade jag allt i brunt men nu kör jag neutrala färger och har några schabrakset som sticker ut då och då (orange, turkos osv)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
Utrustning Nu har jag gett upp! Köpte en sadel (Anky Salinero) för kanske 1,5 år sedan, dock i rödbrunt eftersom den svarta kostade 3000kr mer och...
2
Svar
21
· Visningar
5 948
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 222
Senast: incognito
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 757
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp