Två hundar på liten ekonomi?

Kibani

Trådstartare
Mitt hjärta blöder just nu över en akut omplacering av den rasen jag redan har. Vill så gärna hjälpa då det är en valp/unghund som egentligen bara hamnat snett i livet. Inga egentliga problembeteenden "bara" typiska valpgrejjer som inte stoppats i tid samt inte aktiverad på riktigt rätt sätt.

Jag är dock sjukskriven och har således en liten inkomst. Tror det är ungefär samma som en student ligger på med bostadsbidrag (tillägg i mitt fall då). Har redan en hund och inga problem att försörja henne samt råd att tävla/gå kurs lite nu och då. Men med två blir det ju dubbelt upp, tror att jag klarar det precis ekonomiskt men är det värt att låta andra intressen/hobbies stryka på foten ett tag för att kunna ha två hundar som jag alltid drömt om sedan jag skaffade den jag har nu? Klarar jag av att vänta med att skaffa den brukshundsras jag egentligen siktat in mig på som nästa hund? Kan det vara bättre att börja med två hundar med likvärdiga behov istället? Hur svårt är det att hitta hundvakt åt två medelstora hundar? Kommer det bli jättebökigt med en tik och en hane?

Verkligen tusen frågor som snurrar så jag undrar:
Hur skulle ni ha gjort?
 
Mitt hjärta blöder just nu över en akut omplacering av den rasen jag redan har. Vill så gärna hjälpa då det är en valp/unghund som egentligen bara hamnat snett i livet. Inga egentliga problembeteenden "bara" typiska valpgrejjer som inte stoppats i tid samt inte aktiverad på riktigt rätt sätt.

Jag är dock sjukskriven och har således en liten inkomst. Tror det är ungefär samma som en student ligger på med bostadsbidrag (tillägg i mitt fall då). Har redan en hund och inga problem att försörja henne samt råd att tävla/gå kurs lite nu och då. Men med två blir det ju dubbelt upp, tror att jag klarar det precis ekonomiskt men är det värt att låta andra intressen/hobbies stryka på foten ett tag för att kunna ha två hundar som jag alltid drömt om sedan jag skaffade den jag har nu? Klarar jag av att vänta med att skaffa den brukshundsras jag egentligen siktat in mig på som nästa hund? Kan det vara bättre att börja med två hundar med likvärdiga behov istället? Hur svårt är det att hitta hundvakt åt två medelstora hundar? Kommer det bli jättebökigt med en tik och en hane?

Verkligen tusen frågor som snurrar så jag undrar:
Hur skulle ni ha gjort?
Skulle ha förhärdat mig, och väntat till jag kunde köpa den hund som jag hade siktat in mig på. Anledningen till att du vill ha en brukshund är väl att du vill göra saker som är enklare och roligare att göra med en brukshund, typ träna bruks och lydnad och tävla? Skaffar du en unghund nu, tar det förhoppningsvis minst tio år innan det är dags att skaffa hund igen, och du kan välja den där önskehunden.

Det är dubbelt så dyrt att ha två hundar, du blir mer låst eftersom det är svårare att ordna hundvakt till två, och det är jobbigt med tik och hane när tiken löper.
 
Jag vet vilken hund det är du suktar efter. Jag suktar också.
Jag kommer inte köpa honom. Men i din sits kanske jag hade gjort det.

Egentligen är väl inte ekonomin ditt problem? Utan att du faktiskt vill och hade planerat en annan ras?
Jag har två hundar på studiebidrag+lån=10 000 kr/mån. Jag går kurser och ställer ut, samt lägger undan en tusenlapp i månaden som hund-buffert. Så att ha två hundar är inga problem om man prioriterar. Men jag har gjort misstaget att köpa en ras som inte uppfyllde mina krav, bara för att mitt hjärta blödde. Jag älskar min hund, till månen och tillbaka, men även fast jag precis hade köpt henne så letade jag efter en ny/till hund, för hon dög inte till det jag egentligen ville göra.

Att ha tik och hane vid löp har aldrig varit några problem för mig och min familj, vi har haft det sedan 20 år tillbaka. Att hitta hundvakt har heller aldrig varit problem, men då har vi alltid haft hundar som varit väluppfostrade och haft mycket hundfolk runt omkring oss.
 
Jag resonerar som så att man ska köpa djur om man längtar efter individen Och vad den kan tillföra. Ska man köpa alla som hamnat snett får man strax huset fullt...

Livet är för kort för att leva med hundar man inte har roligt med, det finns fler bra hem till lovande unghundar och i värsta fall lider ingen av att dö...
 
Jag är ganska impulsiv gällande djur, hade enbart jag bestämt hade det varit fullt hus.

Jag tog en omplacering på lite impuls, det blev skitbra. Jag roddade runt två hästar och två hundar under min studietid. Lite snålt ibland, men hundarna trivdes så bra ihop att det var värt det.
Jag ville också ha en hund med mer riv i, så henne köpte jag i slutet på min studietid (och kunde vara hemma med henne i 5 månader medans jag skrev examensarbete).

För din del har jag två frågetecken.
Hur länge ska du vara sjukskriven? Och hur gammal är din nuvarande hund?
 
Mitt hjärta blöder just nu över en akut omplacering av den rasen jag redan har. Vill så gärna hjälpa då det är en valp/unghund som egentligen bara hamnat snett i livet. Inga egentliga problembeteenden "bara" typiska valpgrejjer som inte stoppats i tid samt inte aktiverad på riktigt rätt sätt.

Jag är dock sjukskriven och har således en liten inkomst. Tror det är ungefär samma som en student ligger på med bostadsbidrag (tillägg i mitt fall då). Har redan en hund och inga problem att försörja henne samt råd att tävla/gå kurs lite nu och då. Men med två blir det ju dubbelt upp, tror att jag klarar det precis ekonomiskt men är det värt att låta andra intressen/hobbies stryka på foten ett tag för att kunna ha två hundar som jag alltid drömt om sedan jag skaffade den jag har nu? Klarar jag av att vänta med att skaffa den brukshundsras jag egentligen siktat in mig på som nästa hund? Kan det vara bättre att börja med två hundar med likvärdiga behov istället? Hur svårt är det att hitta hundvakt åt två medelstora hundar? Kommer det bli jättebökigt med en tik och en hane?

Verkligen tusen frågor som snurrar så jag undrar:
Hur skulle ni ha gjort?
Såg också den. Jag undrar hur du bor med tanke på att hunden är väldigt skällig. Kan bli sura grannar. En fördel är förstås att du är hemma och kan dämpa det.
Säger samma, du kanske kan vara jourhem så länge?
 
Inser nu efter att ha snackat med morsan (är ju mina föräldrar som hjälper mig att passa hunden om det behövs) att jag förhastade mig i min iver och dröm efter en till hund. Har blivit för van att de hjälper mig med vissa poster, tex de stora kostnaderna med bilen, sånt som jag ju borde ta över själv innan jag tänker på att skaffa fler utgifter.
Så jag tror att även jourhem blir struket, vet ju inte ens om de vill skeppa iväg hunden 9h bort för bara ett jourhem utan möjlighet att ta hand om hunden helt. Känner mig totalt stendum som mailade organisationen innan jag skrev här och frågade runt, de vill ju ringa upp och prata efter vad jag skrev i mailet :(

Sjukskrivningen är tyvärr tillsvidare så att säga och hunden min är bara 6 så hon har minst lika många år kvar att leva
 
Tyvärr kan man ju inte rädda alla, och oj vad många omplaceringshundar jag tackat nej till de senaste åren... Det har alltid känts surt, jag har alltid tänkt "undrar hur det skulle ha blivit om jag tagit den", men nu, när jag tagit en omplacering som jag lika gärna hade kunnat köpa som valp (dvs, rasen jag vill ha, stamtavla som jag verkligen gillar, uppfödare som är bland de mest kunniga i rasen osv) så har jag insett att jag även fortsättningsvis kommer vara jäkligt petig med omplaceringar. De tar trots allt upp en hundplats i hemmet och därför är det klokt att vara minst lika noga med det som med valpköp.

Nu när jag håller ögonen öppna efter ny omplacering har jag därför tackat nej till ytterligare några hundar, låtit bli att skriva till flera som omplacerat hundar som på grundpunkterna passar in på vad jag vill ha... Just för att de inte passar mig perfekt. Passar inte omplaceringen perfekt, då kan jag lika gärna köpa en troligtvis perfekt valp. Jag vet vad jag vill ha och var jag ska leta efter det. Livet är för kort för att man ska ägna 5-10 år åt en hund "bara för att vara snäll". Det ska kännas rätt, det ska kännas roligt och fantastiskt, det är då hundägandet blir så bra som det ska vara.

Dessutom, omplaceringen som du teoretiskt sett kan ta som kanske inte passar dig utmärkt, den passar mest troligt utmärkt i något annat hem. Ibland kan det bara ta lite tid för hunden att komma till det där drömhemmet, men blir den då "kidnappad" av "fel" människa för tidigt så får den aldrig komma till drömhemmet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 915
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 773
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 090
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 792
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp