Två kaninhonor...behöver råd

Hollis

Trådstartare
Jag har 2 holländska kaninhonor 8v. gamla, som är systrar. Helt underbara Båda är nyfikna och sociala, de är tillsammans i en stor bur.
Jag är nybörjare så är tacksam för era råd☺
Några funderingar:
När blir de könsmogna? Kan de vara tillsammans i samma bur?
Bör jag kastrera dem? För och nackdelar? Kostnad?
Hur ofta ska klorna klippas?
Kan man få hjälp med det på tex djuraffär? Är osäker att klippa själv.
 
Könsmogna blir de runt 4-6 månaders ålder. Är buren tillräckligt stor och det inte slåss eller på annat sätt inte fungerar ihop kan de absolut bo ihop!

Vad jag förstått så minskar risken för livsmoderhalscancer rejält vid en kastrering/sterilisering, samt att kaninerna inte blir lika påverkade av hormoner. Risken är komplikationer under narkos eller att de drabbas av infektion. Man får väga riskerna mot nackdelarna.
Ang kostnad är jag osäker, varierar från klinik till klinik så där skulle jag ringa runt och fråga.
Klorna behöver klippas när de blivit långa, så tidsintervall är svårt att svara på. Har vänner med kaniner som på vissa aldrig klipper då de sliter dom och andra som får klippas några ggr om året beroende på hur mkt de växer. En djuraffär kanske kan visa, jag skulle dock vända mig till en veterinär/uppfödare och få det visat för mig om jag hade känt mig osäker!

Lycka till med små tjejerna!
 
Jag har 2 holländska kaninhonor 8v. gamla, som är systrar. Helt underbara Båda är nyfikna och sociala, de är tillsammans i en stor bur.
Jag är nybörjare så är tacksam för era råd☺
Några funderingar:
När blir de könsmogna? Kan de vara tillsammans i samma bur?
Bör jag kastrera dem? För och nackdelar? Kostnad?
Hur ofta ska klorna klippas?
Kan man få hjälp med det på tex djuraffär? Är osäker att klippa själv.

Om de håller sams kan de absolut fortsätta bo ihop! Kaniner är sociala och vill gärna ha sällskap men de kan börja bråka och/eller stressa varandra, tex genom att "para" sig vid brunst. Ju större bur desto bättre och håll lite koll på de så.

De borde ha ljusa klor? Då ser du lätt var du bör klippa. Håll på med dem mycket och vänj dem vid att du pysslar med klorna. Djuraffärer kan hjälpa mot betalning.

Jag har inte kastrerat mina. Överlag tänker jag onödig risk med operation.

De ska främst äta hö, och ha fri tillgång till det (samt vatten såklart, bor de utomhus så ska de ha vatten minst två gånger om dagen nu under vintern). Pellets och grönsaker kan man ge litegrann men som sagt, de ska främst ha hö, det är vad magen är anpassad för (näringsfattigt, fiberrikt och de måste ha fri tillgång för att hålla igång magen då de inte har egna tarmrörelser). Grenar är också populärt, tex från äppel och sälg. Inte gnagar landningar och liknande som mest är godis.
 
Svarar på de frågor som inte riktigt fått något svar. De andra har sagt mycket bra annars!

Livmodercancer är en väldigt vanlig dödsorsak hos kaniner och hormoner brukar alltid stöka till det i grupper, så jag hade definitivt kastrerat. :) Det är ett större ingrep på honor men så länge man går till en kaninkunnig veterinär är riskerna inte så stora. Då är risken större att de dör av cancer.

Klorna ska klippas någon gång i månaden, det är lite individuellt. Man klipper vid pulpan (ett par mm ifrån) och det är så korta de bör vara, blir de längre än 5mm från pulpan börjar de bli för långa.
De flesta djuraffärer kan hjälpa till emot betalning. Annars förklarar den här videon bra.
Lycka till med hollisarna! En otroligt trevlig ras. :)
 
Va roligt att du skaffat kaniner :) Finns mycket bra information på nätet, tex kaninmagazinet och gruppen Friare Kaninliv (tror den heter så) på Facebook är toppen! Där kan du få mkt bra tips om du vill träna dina kaniner till att bli rumsrena och få leva ett liv mer utanför buren.

Jag har en treårig hane, han är rumsren och springer fritt i lägenheten :) Buren är alltid öppen och där har han sitt hö, vatten, toalåda mm.
Kaniners föda består av hö. Pellets ser jag mer som godis och ger som beröm. Tex när han kommer när jag ropar, när vi myser i soffan etc. Fri tillgång på fräscht hö är mkt viktigt! Det ska vara grova långa strån, inte ”fint” hö med tunna strån. Tyvärr säljs det många gånger för tunt hö i djuraffärer. Kolla med höbönderna runt omkring om så är fallet. Fräscht vatten är också viktigt givetvis!

För att kaninernas tänder ska hålla sig i bra skick så ge dem pinnar att gnaga på. Tex äppelträd, asp, rönn. Vissa träd är giftiga (tex Björk under delar av året) så kolla upp det innan du ger ngt du inte vet i förväg funkar för kanin :)

Jag hade kastrerat. De flesta veterinärer är mkt duktiga på kastrering nu för tiden.

Lycka till med dina små! Jag håller på att försöka övertala min sambo till en kanin nummer två här nu :D:love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 311
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp