Två kaninhonor...behöver råd

Hollis

Trådstartare
Jag har 2 holländska kaninhonor 8v. gamla, som är systrar. Helt underbara Båda är nyfikna och sociala, de är tillsammans i en stor bur.
Jag är nybörjare så är tacksam för era råd☺
Några funderingar:
När blir de könsmogna? Kan de vara tillsammans i samma bur?
Bör jag kastrera dem? För och nackdelar? Kostnad?
Hur ofta ska klorna klippas?
Kan man få hjälp med det på tex djuraffär? Är osäker att klippa själv.
 
Könsmogna blir de runt 4-6 månaders ålder. Är buren tillräckligt stor och det inte slåss eller på annat sätt inte fungerar ihop kan de absolut bo ihop!

Vad jag förstått så minskar risken för livsmoderhalscancer rejält vid en kastrering/sterilisering, samt att kaninerna inte blir lika påverkade av hormoner. Risken är komplikationer under narkos eller att de drabbas av infektion. Man får väga riskerna mot nackdelarna.
Ang kostnad är jag osäker, varierar från klinik till klinik så där skulle jag ringa runt och fråga.
Klorna behöver klippas när de blivit långa, så tidsintervall är svårt att svara på. Har vänner med kaniner som på vissa aldrig klipper då de sliter dom och andra som får klippas några ggr om året beroende på hur mkt de växer. En djuraffär kanske kan visa, jag skulle dock vända mig till en veterinär/uppfödare och få det visat för mig om jag hade känt mig osäker!

Lycka till med små tjejerna!
 
Jag har 2 holländska kaninhonor 8v. gamla, som är systrar. Helt underbara Båda är nyfikna och sociala, de är tillsammans i en stor bur.
Jag är nybörjare så är tacksam för era råd☺
Några funderingar:
När blir de könsmogna? Kan de vara tillsammans i samma bur?
Bör jag kastrera dem? För och nackdelar? Kostnad?
Hur ofta ska klorna klippas?
Kan man få hjälp med det på tex djuraffär? Är osäker att klippa själv.