Bukefalos 28 år!

Två kattmammor två kullar.

Monifa

Trådstartare
Kommentarer om att kattorna borde kastreras kan hoppas över, tid är bokad och bra hem är ordnat till de bebbarna jag själv inte ska behålla.

Har två katt honor mamma Sessan och dotter Sixten (2½ och 1½ år gamla) som fått varsina kullar nu i sommar. Mamma katt visste precis vad som var frågan om och har för andra gången skött sig exemplariskt. Dotter däremot som blivit extramamma till Sessans ungar. De delar på amning och barnpassning vilket jag inte lagt mig i då båda vart nöjda. Ungarna har vuxit fint och mår prima ballerina, 5 veckor gamla nu.

Sen fick Sixten en märklig kattning nu i slutet av förra veckan. En döfödd torsdag kl. 10 och en liten svag klockan 12 ungefär som hon inte ville veta av. Hon försökte även bita ihjäl den och jag valde att plocka bort den lite senare samma dag. På kvällen såg jag magfladder och tänkte nått i stilen: VAD I HELA FRIDEN VAR DET DÄR?! efter som att jag skulle resa bort fredag em - måndag em informerade jag kattvakten om att vara uppmärksam om Sixten skulle insjukna eller om det skulle komma fler bebisar även fast det kändes osannolikt. På lördag när kattvakten var där på morgonen låg det en knodde där hon antagligen fått på fredagen efter att jag hade åkt. Utdraget!

Sixten är pigg men hon är inte särskilt engagerad i ungen. Både mödrarna ammar ungen men ger den inte riktigt den tiden den behöver så jag sitter ner med dom med jämna mellanrum och ser till att ungen verkligen får äta sig mätt samt se så den hittar spene.

Men det jag funderar på:
- Jag har kullarna tillsammans efter som att minstingen är lite bortglömd och det är större chans att den får fler matpass om den får vara med vid de storas matningar. Gör det någonting?
- Bör jag stödfodra den lilla? Sixten har inget mastigt juver och Sessan diar redan tre så vet inte helt hundra hur mycket mat hon har. Den lilla piper en del och är uppenbarligen hungrig där av min fundering. Den är dock rund och fin, pigg och allert.
- Gör det något om mammorna har delad vårdnad?
- Nått annat jag bör tänka på efter som att mini är lite undanskyfflad?
 
Sv: Två kattmammor två kullar.

Väg ungen varje dag en bestämd tid så att du ser att den går upp i vikt som den ska. Även om juvret inte ser fullt ut så finns det vanligtvis tillräckligt med mjölk eftersom det anpassas efter efterfrågan.
Går den lilla inte upp som den ska så måste du stödmata och då är det var tredje timme dygnet runt som gäller. Ersättning finns att köpa på apotek och i djuraffärer. I endel förpackningar finns det flaska och nappar med, annars får du köpa det separat. Tänk på att ungen ska vara i samma position som när den diar när du matar för annars är risken stor att den får ersättningen i lungorna.
Eftersom mamman även har de andra ungarna så är det ju en avvägningsfråga om den lilla ska vara ihop med dem eller inte. Förmodligen får den mer omvårdnad om den är med dem men du kan ju ändå prova att ta mamman och ungen lite avskiljt så att den får dia ifred. En så liten unge behöver få mat minst var tredje timme även när den diar.
Om ingen av de stora katterna bryr sig om den lilla så måste du också stimulera den så att den kissar och bajsar. Det gör du genom att ta en mjuk tygbit, doppa den i ljummet vatten, krama ur lite grann så att den är fuktig och stryka den försiktigt över könsorganen när den har ätit tills den gör ifrån sig. Man behöver också massera magen försiktigt och det gör du också med lätta rörelser neråt med den fuktiga tygbiten.
Du måste också se till att ungen håller sig varm. Du kan antingen använda en riskudde (du syr enkelt en själv genom att sy en påse och fylla den med grötris) som du värmer i micron till kroppstemperatur (observera att micron värmer ojämt, häll lite med rispåsen fram och tillbaka så att varma och kalla riskorn blandas till en lagom temperatur). Eller så tar du petflaskor med vatten i kroppstemperatur som du lindar in i handdukar och lägger ungen vid. Det är viktigt att det inte är för varmt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 559
Senast: aiquen
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 226
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp